direct naar inhoud van 5.2 Geluid
Plan: Hoek Kerkhofsweg_Ootmarsumsestraat
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0141.BP00032-0601

5.2 Geluid

5.2.1 Algemeen

De Wet geluidhinder (Wgh) stelt eisen ten aanzien van de geluidsbelasting van geluidsgevoelige functies. De functie 'wonen' is aan te merken als een geluidsgevoelige functie. Op basis van artikel 77 van de Wet geluidhinder (Wgh) dient bij vaststelling of herziening van een bestemmingsplan waarbij een nieuwe geluidsgevoelige functie wordt toegevoegd een akoestisch onderzoek te worden ingesteld.

In verband met de ligging van het bouwplan in de wettelijk vastgestelde geluidszone, als bedoeld in art. 74 van de Wet geluidhinder, van de Ootmarsumsestraat heeft Buijvoets Bouw- en Geluidsadvisering een akoestisch onderzoek uitgevoerd.

Het plangebied is tevens gelegen binnen de wettelijke geluidszone van de Sluitersveldsingel. De geluidsbelasting van de Sluitersveldsingel is niet meegenomen in het akoestisch onderzoek. In subparagraaf 5.2.3 zal hier nader op in worden gegaan.

De resultaten van dit onderzoek zullen hieronder behandeld worden. Voor een nadere toelichting op de onderzoeksresultaten wordt verwezen het onderzoeksrapport welke is opgenomen in Bijlage 1 bij deze toelichting.

5.2.2 Akoestisch onderzoek geluidsbelasting Ootmarsumsestraat
5.2.2.1 Geluidsbelasting

Berekend is de invallende geluidbelasting LDEN bij de geplande woningen, dat is de gemiddelde geluidbelasting van de dag, avond en nachtperiode. De geluidbelasting is berekend conform het gestelde in het “Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006” ex art 110d van de wet geluidhinder.

De voorkeursgrenswaarde en de ambitiewaarde uit het geluidbeleid van 48 dB door wegverkeerslawaai op de Ootmarsumsestraat met maximaal 14 dB overschreden. De bovengrens van 58 dB voor de klasse “zeer onrustig” wordt ook overschreden. De klasse “lawaaiig”, na een zwaarwegende afweging, is met een maximale grenswaarde van 63 dB wordt niet overschreden.

5.2.2.2 Maatregelen reductie geluidsbelasting

Slechts wanneer voldoende gemotiveerd wordt aangetoond dat toepassing van een maatregel niet doeltreffend is of niet aan de hoofd- en locatie specifieke criteria kan worden voldaan, kan een hogere grenswaarde worden toegekend. Derhalve is in het akoestisch onderzoek, welke is opgenomen in Bijlage 1 bij deze toelichting. onderzocht of het toepassen van een maatregel doeltreffend is.

Gebleken is dat bronmaatregelen niet doeltreffend zijn. Voor de Ootmarsumsestraat neemt bij toepassing van stil asfalt de geluidbelasting met circa 4 dB af t.o.v. het referentiewegdek maar wordt de voorkeursgrenswaarde nog met 10 dB overschreden. Stil asfalt is dan over een lengte van circa 80 m nodig. De wegbeheerder zal over het algemeen niet instemmen voor de aanpak van een klein wegdeel omdat dit onderhoudstechnisch en bij de gladheidbestrijding tot problemen leidt. Stiller asfalt kan uit civieltechnisch oogpunt niet wordt verlangd.

Indien er geschoven moet worden met de woningen gaat het om afstanden van minimaal 5 meter. Hier is geen ruimte voor. Verschuivingen van ca 1 m meter hebben geen significant effect (rendement na afronding < 1 dB).

Overdrachtsmaatregelen (geluidschermen, wallen,) langs de weg(en) zijn niet reëel en/of effectief. Voor voldoende effect moet een scherm over een grote lengte zijn aangebracht en met voldoende hoogte (>5 m) om ook de bovenste bouwlaag af te schermen. Bovendien is een scherm uit stedenbouwkundig oogpunt niet gewenst en zijn de kosten onevenredig hoog.

Bij het verlenen van een hogere grenswaarde zijn maatregelen aan de gevels noodzakelijk.

5.2.2.3 Hogere grenswaarde

In art 110a lid 5 van de Wet geluidhinder is bepaald dat een hogere grenswaarde alleen kan worden verleend indien :

Toepassing van maatregelen, gericht op het terugbrengen van de geluidbelasting vanwege de weg, van de gevel van de betrokken woningen of andere geluidsgevoelige gebouwen onderscheidenlijk aan de grens van de betrokken terreinen tot de ten hoogste toelaatbare geluidbelasting onvoldoende doeltreffend zal zijn dan wel overwegende bezwaren ontmoet van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerkundige, landschappelijke of financiële aard.

In de beleidsnota van de gemeente Almelo is vastgelegd wat de gemeente hieronder verstaat.

Locatie specifieke criteria (5.6.2. nota)

Ieder verzoek om een hogere grenswaarde wordt in ieder geval aan de voornoemde criteria getoetst. Daarnaast worden bij de afweging over het toekennen van een verzoek om een hogere grenswaarde ook de locatiespecifieke kenmerken betrokken.

Voor de geplande woningen gelden de volgende locatiespecifieke kenmerken:

  • de nieuwbouw ter plaatse dient ter vervanging van bestaande bebouwing;
  • de nieuwbouw zorgt voor afscherming van het achterliggende gebied;
  • de nieuwbouw vult een open plek op tussen aanwezige bebouwing;

Er wordt een hogere grenswaarde aangevraagd voor 10 woningen van 50 dB tot 62 dB.

Voorwaarden voor het verlenen van een hogere grenswaarde (3.2.3 nota)

Indien aangetoond is dat op alle niveaus het verzoek tot een hogere grenswaarde voldoet aan de hoofd- en locatiespecifieke criteria kan onder voorwaarden een hogere grenswaarde worden verleend. De gemeente Almelo past hierbij primair akoestische compensatiemaatregelen toe. Deze zijn per geluidklasse verschillend.

Het onderhavige bouwplan ligt in het gebiedstype “mengvorm wonen en werken” met een ambitie en bovengrens voor de geluidsklasse van respectievelijk “redelijk rustig” en “zeer onrustig”. Na een zwaarwegende afweging is de klasse “lawaaiig” met een maximale grenswaarde van 63 dB als bovengrens toelaatbaar. De 9 woningen direct aan de Ootmarsumsestraat vallen in de klasse lawaaiig waarvoor een zwaarwegende afweging geldt.

Langs de Ootmarsumsestraat zijn de laatste jaren diverse vervangende woningen/appartementen gerealiseerd op de bestaande bouwvlakken. Omdat het hier ook om vervangende nieuwbouw gaat moet voor een straatbeeld als woon/winkelstraat de bestaande bouwvlakken ongeveer worden gehandhaafd. Omdat de gemeente gekozen heeft de intensiteit niet te verlagen en stil asfalt over korte lengtes niet kan worden verlangd ontstaat automatisch een relatief hoge geluidbelasting op de voorgevels. Een zwaarwegend argument dit te accepteren is de geluidluwe achtergevel en het terras waardoor buiten en in de woning een goed woon- en leefklimaat ontstaat mits de gevel voldoende wordt geïsoleerd hetgeen ook een eis uit Bouwbesluit is.

Criteria voor het toekennen van een hogere grenswaarde tot en met de geluidklasse “lawaaiig”.

Criteria voor het toekennen van een hogere grenswaarde tot en met de geluidklasse “lawaaiig”

Bij het toekennen van een verzoek om een hogere grenswaarde voor geluidsgevoelige bestemmingen tot en met de geluidsklasse “lawaaiig” worden aanvullend (t.o.v. alle in de voorgaande paragrafen opgenomen voorwaarden) de volgende criteria bij de afweging betrokken:

  • 1. in de geluidsklasse “lawaaiig” wordt slechts in het geval van een enkele woning voor het opvullen tussen een open plek tussen bestaande bebouwing en/of ter plaatse van vervangende nieuwbouw, nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen gebouwd;
  • 2. de lucht- en contactgeluidisolatie-index tussen woningen appartementen wordt met één geluidklasse 5 dB verhoogd;
  • 3. naast de akoestische compensatie wordt bij grotere bouwplannen ook niet akoestische compensatie toegepast (bijv. veel groen, een kinderspeelplaats of de nabijheid van openbaar vervoer).

De eengezinswoningen hebben aan de geluidluwe gevel 3 verblijfsruimten en het terras ligt aan de luwe zijde, een voorwaarde uit het geluidbeleid. Ook aan de aanvullende criteria kan worden voldaan zodat voor 10 woningen een hogere grenswaarde kan worden aangevraagd. In alle gevallen waarin ontheffing wordt verleend, worden eisen gesteld aan het binnenniveau en de indeling van de woning. De binnenwaarde, waaraan bij het realiseren van de nieuwe woning zal moeten worden voldaan, bedraagt 33 dB. Na dat het definitieve ontwerp gereed is kunnen de noodzakelijke geluidwerende maatregelen worden vastgesteld.

5.2.3 Geluidsbelasting Sluitersveldssingel

Zoals in het voorgaand al aangegeven is het plangebied gelegen binnen de wettelijke geluidszone van de Sluitersveldssingel. Deze geluidszone bedraagt 200 meter, het plangebied is gelegen op een afstand van circa 140 meter van de Sluitersveldssingel.

Hoewel het plangebied is gelegen binnen de wettelijke geluidszone is hier in het akoestisch onderzoek (Bijlage 1) geen aandacht aan besteedt. Reden hiervoor is het feit dat bij eerste inventarisatie van de relevante milieuaspecten is beoordeeld dat door de afstand tot en de afscherming van de Sluitersveldsingel de geluidbelasting naar verwachting lager zal zijn dan de voorkeurgrenswaarde. Dat is mede gebaseerd op de verkeersmilieukaart (VMK) voor het jaar 2020. Een uitsnede van de VMK is opgenomen in figuur 5.1.

afbeelding "i_NL.IMRO.0141.BP00032-0601_0020.png" Figuur 5.1 Uitsnede Verkeersmilieukaart (Bron: Gemeente Almelo)

Het geel-oranje gebied op de VMK heeft een geluidsbelasting die lager ligt dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Zoals ook blijkt uit afbeelding 5.1. ligt grens van het plangebied ruim buiten de 48 dB contour van de Sluitersveldssingel.

Op basis van deze informatie is besloten de Sluitersveldssingel niet mee te nemen in het akoestisch onderzoek.