direct naar inhoud van 3.2 Verkeersaspecten/parkeren
Plan: Hoek Kerkhofsweg_Ootmarsumsestraat
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0141.BP00032-0601

3.2 Verkeersaspecten/parkeren

3.2.1 Ontsluiting

De woningen worden ontsloten via de Kerkhofsweg. Momenteel bevinden zich vanuit het plangebied al twee ontsluitingen op de Kerkhofsweg. Deze ontsluitingen worden omgevormd zodat sprake zal zijn van één inrit en één uitrit. Op deze wijze ontstaat geen verkeershinder. Gezien het feit dat er geen extra ontsluitingswegen worden aangelegd en de verkeerskundige situatie verbeterd door het feit dat er één in- en één uitrit is vanuit de nieuwe 'wijk', zijn er vanuit verkeerskundig oogpunt geen belemmeringen voor de in dit plan besloten ontwikkeling.

3.2.2 Parkeren

Wat betreft het aspect parkeren dient voldaan te worden aan de vigerende CROW parkeerkencijfers. Bij de berekening van het aantal parkeerplaatsen is uitgegaan van het omgevingstype "rest bebouwde kom - sterk stedelijk". De woningen die gerealiseerd worden vallen allen in het goedkopere segment. Voor deze woningen bedraagt de minimale parkeernorm 1,3 parkeerplaatsen per woning. De maximale parkeernorm bedraagt 1,6 parkeerplaatsen per woning. Indien wordt uitgegaan van de maximale parkeernorm van 1,6 parkeerplaatsen per woning blijkt dat er in totaal (16 X 1,6) 25,6 parkeerplaatsen gerealiseerd moeten worden.

Zoals ook blijkt uit figuur 3.1. worden er in het openbaar gebied in totaal 25 parkeerplaatsen gerealiseerd. Daarnaast kan gebruik worden gemaakt van de langsparkeerhaven aan de Ootmarsumsestraat. Deze langsparkeerhaven voorziet in parkeergelegenheid voor circa 5 personenauto's. Hiermee wordt voldaan aan de parkeernormen zoals opgenomen in de CROW parkeerkencijfers.