direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Parapluherziening algemene afwijkingen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0141.00137-BP31

Toelichting

Behorende bij het bestemmingsplan "Parapluherziening algemene afwijkingen"

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet worden verschillende wetten geheel of gedeeltelijk ingetrokken en vervangen door regels in het nieuwe stelsel. Onder de Omgevingswet blijft de bevoegdheid uit artikel 2.12 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en bijlage II, artikel 4, van het Besluit omgevingsrecht niet bestaan. Daarmee zullen ook de verwijzingen in de 'Beleidsregel voor toepassing van planologische gebruiksactiviteiten op grond van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2° wet algemene bepalingen omgevingsrecht (2015)' niet meer van toepassing zijn. Vooruitlopende op de Omgevingswet worden de vaak toegepaste artikelen uit de beleidsregel, in aangepaste vorm, omgezet in voorliggend paraplubestemmingsplan. Op deze manier blijft bij inwerkingtreding van de Omgevingswet de regeling van kracht omdat deze van rechtswege onderdeel wordt van het tijdelijk deel van het omgevingsplan.

1.2 De bij het plan behorende stukken

Het bestemmingsplan "Parapluherziening algemene afwijkingen" bestaat uit de volgende stukken:

  • 1. toelichting;
  • 2. regels;
  • 3. verbeelding.

Op de verbeelding is de begrenzing van de in het plan begrepen gronden aangegeven. In de regels zijn voorschriften opgenomen die het betrekking hebben op afwijkingsmogelijkheden van de vigerende bestemmingsplannen ter plaatse. De toelichting vergezelt het plan. Hierin zijn de aan het plan ten grondslag liggende uitgangspunten beschreven.

Het bestemmingsplan "Parapluherziening algemene afwijkingen" voorziet in planologische afwijkingsmogelijkheden van de vigerende bestemmingsplannen. Hiermee worden de beleidsregels uit het afwijkingenbeleid zoals dat bestond, omgezet naar binnenplanse afwijkingsregels in voorliggend bestemmingsplan.

1.3 Ligging van het plangebied

Om te komen tot één uniforme regeling binnen de gemeente Almelo is ervoor gekozen om de Parapluherziening algemene afwijkingen voor het gehele gemeentelijke grondgebied te laten gelden.

1.4 Huidige planologische situatie

Onderhavig bestemmingsplan voorziet in een vervangende/aanvullende regeling ten aanzien van binnenplanse afwijkingsmogelijkheden voor alle vigerende bestemmingsplannen. Dit bestemmingsplan dient ter vervanging van de Beleidsregel voor toepassing van planologische gebruiksactiviteiten op grond van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2° wet algemene bepalingen omgevingsrecht (2015).

Hoofdstuk 2 Juridisch bestuurlijke aspecten

In dit hoofdstuk wordt aangegeven hoe de planuitgangspunten zijn verwoord in de planregels. Zo wordt een toelichting gegeven op het juridische systeem.

2.1 Inleiding

Het bestemmingsplan Parapluherziening algemene afwijkingen bestaat uit een verbeelding (plankaart), planregels en deze plantoelichting. De verbeelding en planregels vormen tezamen het juridische deel van het bestemmingsplan. Deze vormen het juridisch instrumentarium voor het regelen van het gebruik van gronden en bebouwing. In de regels worden de mogelijkheden in artikelen vastgelegd. Het bestemmingsplan is opgesteld in aansluiting op de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012.

2.2 Artikelgewijze toelichting

In deze paragraaf wordt per artikel een korte toelichting gegeven. De toelichting is beknopt omdat de regels grotendeels zijn overgenomen uit de voormalige beleidsregels voor de toepassing van planologische gebruiksactiviteiten op grond van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2° wet algemene bepalingen omgevingsrecht (2015).

2.2.1 Artikel 1

In artikel 1 is zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij recente bestemmingsplannen.

Voorts zijn een aantal begrippen overgenomen uit het Besluit omgevingsrecht:

  • achtererfgebied
  • voorerfgebied
  • voorgevelrooilijn

Daarnaast zijn de volgende begrippen aanvullend of gewijzigd opgenomen:

  • installatie
  • installatie voor warmte- of koudeopwekking
  • privacyschot
  • vigerende bestemmingsplannen
  • uitwendige scheidingsconstructie
2.2.2 Artikel 2

In artikel 2 is eveneens zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij recente bestemmingsplannen en de SVBP 2012. De begripsbepalingen en de wijze van meten zijn opgenomen in dit bestemmingsplan om te komen tot uniforme bouw- en gebruiksmogelijkheden. Echter als maten of percentages niet genoemd worden in deze beleidsregels wordt zowel bij de begripsbepalingen als wijze van meten verwezen naar voorschriften van het ter plaatse onderliggende geldende bestemmingsplan. Zo wordt voorkomen dat er leemtes in dit bestemmingsplan kunnen ontstaan.

2.2.3 Artikel 3

In artikel 3 is de reikwijdte van deze parapluherziening vastgelegd.

2.2.4 Artikel 4

In dit artikel zijn per onderwerp de mogelijkheden voor afwijking van de vigerende bestemmingsplannen opgenomen. De regels in de leden van dit artikel zijn navolgend beknopt beschreven.

4.1 Bijbehorend bouwwerk bij een woning binnen de bebouwde kom

In dit lid zijn afwijkingsbevoegdheden opgenomen voor bijbehorende bouwwerken bij een woning binnen de bebouwde kom. Er is onderscheid gemaakt tussen bouwwerken in het voorerfgebied en achtererfgebied binnen en buiten het bouwvlak.

4.2 Bijbehorend bouwwerk bij een woning buiten de bebouwde kom

In dit lid zijn afwijkingsbevoegdheden opgenomen voor bijbehorende bouwwerken bij een woning buiten de bebouwde kom.

4.3 Bouwwerken, geen gebouwen zijnde

In dit lid zijn afwijkingsbevoegdheden opgenomen voor bouwwerken, geen gebouwen zijnde met een oppervlakte van ten hoogste 50 m2:

4.4 Installatie voor warmte- en koudeopwekking

Met de toenemende vraag naar airco's en warmtepompen is in dit plan een afwijkingsbevoegdheid opgenomen voor buitenunits van installaties voor warmte- en koudeopwekking die niet binnen het vigerende bestemmingsplan passen en die niet vergunningvrij gerealiseerd kunnen worden.

4.5 Dakterrassen

In dit lid is een regeling opgenomen voor het afwijken ten behoeve van dakterrassen.

4.6 Een gebouw ten behoeve van een infrastructurele- of openbare voorziening

Dit lid bevat een afwijkingsmogelijkheid voor een gebouw ten behoeve van een infrastructurele- of openbare voorziening met een maximale bouwhoogte van 3,5 meter en maximale oppervlakte van 50 m².

4.7 Antenne-installaties

Dit lid bevat een afwijkingsbevoegdheid om antennes tot een hoogte van 15 meter en 40 meter voor respectievelijk privé- en gemeenschappelijk gebruik toe te staan.

4.8 Aan huis verbonden beroeps- of bedrijfsactiviteit

In dit lid is een afwijkingsbevoegdheid opgenomen voor het gebruik van ruimten van woningen of vrijstaande bijbehorende bouwwerken ten behoeve van de uitoefening van een aan huis verbonden beroeps- of bedrijfsactiviteit. Hierbij is aanvullend opgenomen dat het aan huis verbonden beroep of bedrijf wordt uitgeoefend door degene die in de desbetreffende woning zijn hoofdverblijf heeft.

4.9 Bed & Breakfast

Voor de afwijkingsmogelijkheid voor een Bed & Breakfast is in dit lid aangesloten bij de afwijkingsmogelijkheid die in veel bestemmingsplannen ook al is opgenomen.

2.2.5 Artikel 5

In artikel 5 is het overgangsrecht opgenomen.

2.2.6 Artikel 6

Artikel 6 bevat de slotregel hier staat dat de regels worden aangehaald als: Regels van het bestemmingsplan Parapluherziening algemene afwijkingen.

Hoofdstuk 3 Haalbaarheid

3.1 Economische uitvoerbaarheid

In artikel 3.1.6 lid 1, aanhef en onder f van het Besluit ruimtelijke ordening is bepaald dat onderzocht moet worden of een bestemmingsplan uitvoerbaar is. Hieronder wordt ingegaan op de economische uitvoerbaarheid.

Het is met oog op de geplande ontwikkeling van onderliggend bestemmingsplan niet nodig om een grondexploitatie vast te stellen. Artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening stelt dat een grondexploitatie dient te worden opgesteld voor gronden met een door algemene maatregel van bestuur aangewezen bouwplan. Dit is in onderliggend bestemmingsplan niet het geval en een grondexploitatie is daarom niet nodig.

Deze parapluherziening bevat geen uitvoeringsaspecten. Voor de gemeente zijn aan zowel de opstelling als de uitvoering van dit bestemmingsplan geen kosten verbonden anders dan de begrote kosten voor de planvorming. De economische uitvoerbaarheid is daarmee aangetoond.

3.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

In artikel 3.1.6 lid 1, aanhef en onder e van het Besluit ruimtelijke ordening is bepaald dat een beschrijving dient te worden opgenomen van de wijze waarop burgers en maatschappelijke organisaties bij de voorbereidingen van het bestemmingsplan zijn betrokken.

Inspraak

Voor dit bestemmingsplan is geen inspraakronde gehouden. Dit plan betreft een actualisatie van bestaand beleid. Om deze reden kan dit plan als onomstreden worden beschouwd.

Vooroverleg

Op grond van artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening dient de gemeente bij de voorbereiding van een bestemmingsplan overleg te plegen met betrokken Waterschappen en diensten van Rijk en Provincie die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen die in het plan in het geding zijn.

Dit plan bevat geen uitvoeringsaspecten en maakt geen nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk die relevant zijn voor vooroverlegpartners. Met deze parapluherziening zijn geen nationale, provinciale, dan wel waterschapsbelangen in het geding. Om die reden heeft geen vooroverleg plaatsgevonden met het rijk, de provincie en het waterschap.

Zienswijzen

Het ontwerpbestemmingsplan ‘Parapluherziening algemene afwijkingen' heeft vanaf 7 september t/m 18 oktober 2022 ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend.