direct naar inhoud van 2.5 Gemeentelijk beleid
Plan: Meppel - Nieuwveense Landen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0119.NieuwveenseLanden-BPC1

2.5 Gemeentelijk beleid

Ontwikkelingsvisie 2030 (1999)

De 'Ontwikkelingsvisie 2030, een ambitieuze ontwikkeling in evenwicht' vormt het beleidsdocument dat in een reeks van jaren de leidraad van handelen zal beschrijven voor het actief begeleiden van de ontwikkeling van de gemeente Meppel.

Om de regionale taakstelling voor woningbouw te kunnen realiseren, heeft Meppel behoefte aan een uitbreidingslocatie van enige omvang. Met de Ontwikkelingsvisie 2030 heeft de gemeente Meppel besloten de komende 25 jaar woningbouw te realiseren tussen Meppel en Nijeveen. Nieuwveense Landen ligt in 736 ha veenweidelandschap omgeven door andere bijzondere landschappen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0119.NieuwveenseLanden-BPC1_0004.png"

Figuur 2.3 Ontwikkelingsvisie 2030

De ontwikkelingsvisie ziet in de Nieuwveense Landen kansen voor een schaalslag, een kwaliteitsslag en een integratieslag. Met name door de aanwezige landschappelijke kwaliteiten van het plangebied in te zetten kan een nieuwe differentiatie aan woonmilieus worden gecreëerd. De trend van een toenemende vraag naar verschillende soorten woningbouw vormt voor de gemeente een argument voor duurzame ontwikkeling van de stad Meppel.

De aandachtspunten voor de opzet voor Nieuwveense landen zijn:

  • gevarieerde woonmilieus;
  • oriëntatie op Meppel;
  • benutten opstrekkende verkaveling, griften en houtsingels.

Woonplan Meppel 2005 - 2015

Het vigerende beleid ten aanzien van het woningprogramma is het Woonplan Meppel 2005 - 2015. De centrale ambitie in het woonplan is de omvang en de samenstelling van de woningvoorraad zoveel mogelijk te laten aansluiten bij de wensen van de huidige en toekomstige bewoners. Ten aanzien van Nieuwveense Landen is het uitgangspunt dat de wijk kansen moet bieden voor alle doelgroepen. Daarbij moet gezocht worden naar een goede mix van woningtypen en doelgroepen. Het voorzieningenniveau moet daarbij aansluiten. Het gaat dan niet alleen om winkels en zorgvoorzieningen, maar ook om voorzieningen op het gebied van onderwijs en welzijn.

In Nieuwveense Landen wordt bewust niet gebouwd voor het gemiddelde, maar gezocht naar extremen. Het schaalniveau waarop dat wordt ingevuld, homogeniteit op het lage schaalniveau van de straat en buurt en hetereogeniteit op wijkniveau, zal in de ontwerpopgave worden betrokken.

Omdat het huidige Woonplan van 2005 verouderd is en dient te worden herzien, heeft RIGO in 2009 een Woonbelevingsonderzoek uitgevoerd. In aansluiting op dit gemeentebrede Woonbelevingsonderzoek getiteld 'Een brede blik op de Meppeler woningmarkt', heeft RIGO een analyse van de woningmarkt ten behoeve van (specifiek) Nieuwveense Landen opgesteld.

Deze oplegnotitie 'Woningdifferentiatie Nieuwveense Landen' (zie Bijlage 15 Rapportage woningdifferentiatie Nieuwveense Landen) is als actuele input gebruikt voor de woningbouwprogrammering in met name de eerste fase van Nieuwveense Landen.

Het woonbelevings- en woningdifferentiatieonderzoek Nieuwveense Landen zijn een opmaat voor het opstellen van een nieuwe Woonvisie in 2011.

Verordening sociale doelgroepen

Het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) biedt gemeenten de mogelijkheid om in bestemmingsplannen kwalitatieve eisen voor sociale woningbouwcategorieën te stellen.

Het is van belang om van deze mogelijkheid gebruik te maken om te waarborgen dat sociale huur- en koopwoningen daadwerkelijk worden gerealiseerd, ook op gronden die geen gemeentelijk eigendom zijn.

In het bestemmingsplan mogen voor de woningbouwcategorieën uitsluitend percentages van het aandeel te bouwen sociale huur- en koopwoningen worden opgenomen. Het is niet mogelijk in een gedetailleerd bestemmingsplan de woningbouwcategorie in regels en de verbeelding aan te geven. Uit het bestemmingsplan volgt dus niet voor welke concrete bouwkavels de regels voor sociale woningbouw gelden.

De bedoeling van de in het bestemmingsplan opgenomen percentageregeling is, dat de gemeente in de realisatiefase de mogelijkheid heeft om specifieke locaties aan te wijzen of toe te wijzen.

Voor deelplan 1 van Nieuwveense Landen wordt uitgegaan van minimaal 30% sociale woningbouw.

Gebiedsvisie Nieuwveense Landen (2008)

In de Gebiedsvisie Nieuwveense Landen zijn thematische en programmatische uitgangspunten opgenomen die in 2004 door de gemeenteraad van Meppel zijn vastgesteld. De thematische uitgangspunten van de gebiedsvisie komen hieronder aan bod.

  • 1. Regionale identiteit

Het plan is gebaseerd op het bestaande veenweidelandschap en hierdoor ontstaat een ruimtelijk beeld dat specifiek is voor deze plek. De griften zijn de dragers van het plan en met (gedeeltelijke) handhaving van het bestaande slotenpatroon is het landschap tot diep in de woonbuurten zichtbaar en voelbaar. Het programma en de gekozen woonmilieus zijn afgestemd op de regionale behoefte en bestaande woonmilieus in Meppel. Het plan is te karakteriseren als een landelijk woonmilieu met stedelijke faciliteiten.

  • 2. De menselijke maat der dingen

In het plan zijn zes woonmilieus herkenbaar. Deze zijn afgestemd op de kenmerken van de omgeving. Binnen deze eenheden is het plan opgedeeld in overzichtelijke buurten. De wijk wordt geleidelijk over een langere periode ontwikkeld. In de eerste fase van de ontwikkeling komen vier van de zes woonmilieus terug. In de fasering wordt daarom rekening gehouden met buurten die in overzichtelijke termijnen 'afgebouwd' kunnen worden.

  • 3. Wonen voor iedereen

De woningen worden in diverse categorieën gebouwd: grondgebonden, gestapeld, huur, koop, (collectief) particulier opdrachtgeverschap, zelfstandig met thuiszorg, clusterwoningen, woon-zorgcombinaties, wonen aan het water en andere bijzondere woonvormen.

  • 4. Leven in de wijk

Nieuwveense Landen wordt een levendige Meppeler woonwijk. Hiervoor worden enkele bovenwijkse voorzieningen ontwikkeld, zoals sportvoorzieningen en een recreatieplas. Tegelijk wordt een wijkvoorzieningencentrum gerealiseerd met winkels en maatschappelijke functies zoals scholen en zorgfuncties. Ook is ruimte gereserveerd voor eventuele toekomstige aanvullende functies. In de buurten is er de mogelijkheid om ondersteunende functies te realiseren; dit kunnen bijvoorbeeld woon-werk- of woon-zorgcombinaties zijn.

  • 5. Geef water een kans

Water is een belangrijke drager van het plan. Het watersysteem is ingericht om combinaties van functies mogelijk te maken: waterberging en recreatie en ecologie en mogelijkheden voor wonen aan het water. Het watersysteem gaat uit van een systeem met enkele hoofdwatergangen en een fijnmazig slotenstelsel. Het watersysteem heeft verschillende peilvakken.

  • 6. Water als drager voor groen

De woonmilieus in het plangebied zijn gebaseerd op de kenmerken en waterstanden in de verschillende peilvakken. De groenstructuur is hierin ondersteunend. Bestaande boomsingels en boomgroepen worden ingepast in de buurten.

  • 7. De fiets centraal

In het verkeerssysteem van het plan zijn meerdere rechtstreekse fietsroutes naar de stad, Nijeveeen en het overige buitengebied opgenomen. Ook de voorzieningen (centrum, sport en recreatieplas) zijn goed aangesloten op het fietsnetwerk.

  • 8. Duurzaam duurt het langst

In het plan is een afweging gemaakt tussen de aspecten die in het Nationaal Pakket Duurzame Stedenbouw zijn genoemd. De gekozen planopzet zorgt ervoor dat aspecten als water, natuur, verkeer, leefbaarheid, bouwen en energie zo goed mogelijk tot hun recht komen.

  • 9. Inzicht in geld

Het plan is afgestemd op de grondexploitatie.

Energie Akkoord Noord Nederland

De gemeente Meppel is een van de partijen die het Energie Akkoord Noord Nederland heeft ondertekend. Hierin staan de ambities beschreven die de partijen met elkaar hebben afgesproken. Dit Energie Akkoord heeft bijgedragen aan de realisatie van de gemeentelijke duurzame ambitie voor de ontwikkeling van Nieuwveense Landen, vertaald in het boekje 'Nieuwveense Landen; aangenaam duurzaam', dat is vastgesteld door de gemeenteraad in juni 2009.

Nieuwveense Landen; aangenaam duurzaam (2009)

Door de gemeente Meppel is besloten dat voor de ontwikkeling van het ambitieuze uitbreidingsplan Nieuwveense Landen de uitgangspunten voor een werkelijk duurzame aanpak worden vastgelegd en doorgevoerd. De formulering van de duurzame uitgangspunten is gebaseerd op het Cradle-to-Cradle principe dat ook door diverse overheden is omarmd en onder meer basis wordt van het inkoopbeleid van de overheid. Bij dit principe gaat het niet alleen om het rekening houden met de kringloop waarin verschillende materialen na gebruik weer terug kunnen keren, maar ook om het uitgangspunt eco-effectiviteit. Dit betekent dat we uiteindelijk helemaal geen schadelijke invloed meer accepteren, maar voor 100% duurzaam en 100% kwaliteit gaan. Zie bijlage 16 voor dit document.

Beleidsvisie Externe veiligheid

In deze beleidsvisie heeft de gemeente Meppel haar beleid geformuleerd op het gebied van externe veiligheid. Het is de ambitie van de gemeente om door middel van het optimaal combineren van bedrijvigheid en ruimtelijke ontwikkeling een verantwoord niveau van fysieke veiligheid voor de samenleving binnen de gemeentegrenzen te creëren.

Er worden zes gebieden onderscheiden en voor elk van deze gebiedstypen is een eigen veiligheidsambitie vastgesteld. Deze veiligheidsambitie zegt vooral iets over de mogelijkheden die er in het betreffende gebied bestaan om ontwikkelingen te laten plaatsvinden. Belangrijk is daarbij dat bedrijven met gevaarlijke stoffen niet meer overal worden toegelaten en dat ruimte gewaarborgd blijft of wordt gecreëerd tussen risicobedrijven en kwetsbare objecten.

Het externe veiligheidsbeleid van de gemeente Meppel zoals in deze beleidsvisie opgenomen wordt als uitgangspunt gehanteerd bij voorliggend bestemmingsplan.