direct naar inhoud van 3.5 Geluid
Plan: Wolfsbos, uitwerkingsplan Jannes van der Sleeden 2010
Status: vastgesteld
Plantype: uitwerkingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BPU20108008001-VG02

3.5 Geluid

Bij elke aanpassing van het bestemmingsplan wordt een inventarisatie gemaakt van de geluidsbelasting in het plangebied op grond van de Wet geluidhinder. Bij dit uitwerkingsplan is met name wegverkeer van belang. Er is geen sprake van invloed van spoorweggeluid op het uit te werken woongebied.

Weg verkeerslawaai

De uit te werken locatie ligt in een gebied waar een maximumsnelheid geldt van 50 km/uur voor het wegverkeer. De akoestisch relevante wegen zijn:

  • de Mr. Cramerweg;
  • de Wolfsbosstraat.

Ten behoeve van het bestemmingsplan Wolfsbos 2006 heeft het adviesbureau Capabel een akoestisch onderzoek uitgevoerd (zie bijlage Geluid en Luchtkwaliteit). Uit de resultaten van het onderzoek (rapportnr. 206303-I van 1 februari 2006) valt af te leiden dat de geluidbelasting op de locatie 'Wooncentrum uit te werken' als gevolg van het wegverkeerslawaai van de A37, de Buizerdlaan en de Wolfsbosstraat lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB LDEN. De nieuwbouw is ook zodanig geprojecteerd dat de geluidsbelasting als gevolg van de Mr. Cramerweg op de gevels van het wooncentrum kan voldoen aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB LDEN.

Vliegveld

Het vliegveld Hoogeveen wordt voornamelijk gebruikt door klein recreatief vliegverkeer. Rondom het vliegveld is een geluidzone (47 BKL-contour) vastgesteld op grond van het Besluit geluidbelasting kleine luchtvaart. Binnen deze zone kunnen alleen onder voorwaarden nieuwe woningen worden gebouwd. De uitwerkingslocatie ligt niet binnen deze geluidcontour.

Industrielawaai

Ten noorden van de uitwerkingslocatie ligt het industrieterrein De Wieken. Dit is een gezoneerd industrieterrein op grond van de Wet geluidhinder. Rond het industrieterrein ligt een geluidcontour (50 dB(A)). De uitwerkingslocatie ligt niet binnen deze geluidcontour.