direct naar inhoud van 5.5 Geluid
Plan: Stationsgebied, deelplan bedrijvenpark Toldijk 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20128026002-VG01

5.5 Geluid

Bij alle aanpassingen en/of herzieningen van bestemmingsplannen wordt een inventarisatie gemaakt van de geluidsbelasting in het plangebied op grond van de Wet geluidhinder. Daarbij kan het gaan om geluid afkomstig van lucht-, rail-, of wegverkeer of van bedrijven. Ook wordt gekeken of er wettelijk vastgestelde geluidszones binnen het plangebied vallen. Ingenieursbureau Spreen heeft voor dit bestemmingsplan een akoestisch onderzoek uitgevoerd. De resultaten zijn opgenomen in het rapport 'Akoestisch onderzoek weg- en railverkeerslawaai bestemmingsplan Stationsgebied (kenmerk 080185.07W) van 21 september 2010 (Bijlage 3 Akoestisch onderzoek). Hierbij is gekeken naar de huidige situatie (2010) en de verwachte situatie aan het eind van de planperiode in 2020.

Wegverkeerslawaai
Voor dit bestemmingsplan hoeven alleen die woningen te worden getoetst waar ten opzichte van het vigerende plan een uitbreiding mogelijk is. Het bestemmingsplan is conserverend van aard. Binnen dit plangebied zijn geen extra uitbreidingen opgenomen. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is de geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeerslawaai wel inzichtelijk gemaakt.

De geluidsbelasting op de eerstelijnsbebouwing door wegverkeer binnen 'zones langs wegen' is vastgesteld langs:
- De A28;
- Middenveldweg;
- Toldijk.

Bij de akoestische berekeningen is uitgegaan van de wettelijke rijsnelheden. De geluidsbelasting neemt gedurende de planperiode niet noemenswaardig toe op de aanwezige woningen. Voor de woningen in het plangebied zijn in het verleden reeds hogere waarden verleend voor de geluidsbelasting veroorzaakt door het wegverkeerslawaai (besluit Gedeputeerde Staten van Drenthe, kenmerk MB JA4/9708773, van 26 augustus 1997). Uit de resultaten van het onderzoek kan worden afgeleid dat de geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeerslawaai hier nog steeds aan kan voldoen.

Railverkeerslawaai
Het plangebied wordt aan de zuidzijde begrensd door de spoorlijn Assen - Meppel. De geluidsbelasting als gevolg van het railverkeer is ten behoeve van dit plan ook inzichtelijk gemaakt. De voorkeursgrenswaarde van 55 dB wordt met name in het oosten van het plangebied overschreden. Het betreft echter een conserverend bestemmingsplan met reeds bestaande woningen. Er worden geen nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk gemaakt in het plangebied. Een toetsing aan de geluidnormen voor railverkeer is niet noodzakelijk.

Industrielawaai
De geluidszone van 50 dB(A) rondom het industrieterrein De Wieken ligt voor een klein gedeelte over het zuidoostelijk deel van het plangebied. Binnen deze zone ligt één geluidgevoelig object aan Toldijk 16. Dit betreft echter een bestaande situatie. Binnen de planperiode worden geen nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk gemaakt.

Toldijk 31 In het plangebied is energiedistributiebedrijf Edon gevestigd aan Toldijk 31 in Hoogeveen. Dit bedrijf was voorheen een zogenaamde categorie A-inrichting (grote lawaaimaker) op grond van bijlage 1, onderdeel D van het Besluit omgevingsrecht. Dit betekent dat de locatie is aangemerkt als een gezoneerde industrieterrein met een bijbehorende geluidcontour van 50 dB(A). Deze geluidcontour is vastgesteld bij Koninklijk Besluit van 7 september 1988.

In 1997 zijn de bedrijfsactiviteiten veranderd, waardoor er geen sprake meer is van een A-inrichting. Er is een transformator bij het 220 kV-koppelstation verwijderd, waardoor het maximaal gelijktijdig in te schakelen elektrisch vermogen kleiner is geworden dan 200 MVA. Het bedrijf beschikt nu over 3 transformatoren die een vermogen hebben van 40 MVA per transformator.

Edon is het enige bedrijf op het industrieterrein. Er zijn geen andere bedrijven op deze locatie gevestigd. In dit plan wordt de locatie Toldijk 31 dan ook niet meer aangemerkt als een gezoneerde industrieterrein. Op grond van artikel 41 van de Wet geluidhinder kan de vastgestelde geluidcontour van 50 dB(A) worden opgeheven, omdat geen sprake meer is van een industrieterrein.

Geluidszone vliegveld
Het vliegveld van Hoogeveen viel voorheen onder het Besluit geluidsbelasting kleine luchtvaart (BGKL). In 1996 is de 47 en 57 Bkl geluidcontour rond het vliegveld vastgesteld. Deze contouren zijn met de defintieve vaststelling van het Luchthavenbesluit komen te vervallen.

In 2010 is de Wet Luchtvaart van kracht geworden. Met de nieuwe regelgeving voor burgerluchthavens en militaire luchthavens (RBML) heeft de provincie de bevoegdheid gekregen te besluiten over de milieuruimte van de luchthaven en de ruimtelijke implicaties. Met de Omzettingsregeling luchthaven Hoogeveen van 15 december 2010 is de bevoegdheid formeel overgegaan van het Rijk naar de provincie.

Op 21 december 2011 heeft de Provinciale Staten het Luchthavenbesluit (LHB) Luchtsportcentrum Hoogeveen vastgesteld. Op basis van het LHB blijkt dat het noordoostelijke deel van het plangebied in het aanvullend beperkingengebied ligt voor wat betreft het aspect geluid. Het aanvullend beperkingengebied is opgenomen op de verbeelding.

In het aanvullend beperkingen gebied is, conform artikel 3.1.4.3 van het LHB, nieuwbouw van een woning of geluidgevoelig gebouw, niet zijnde een bedijfswoning, niet toegestaan. Hiervan kan worden afgeweken als het gaat om nieuwbouw van een woning of geluidgevoelig gebouw onder de volgende voorwaarden:
- het opvullen van een open plek in de bestaande bebouwing;
- de woning zal dienen ter vervanging van op die plaats reeds aanwezige bebouwing;
- de woning wordt binnen het desbetreffende gebied verplaatst naar een locatie waar de geluidsbelasting ten gevolge van het luchtvaartverkeer minder is en waarbij de oude woning of het oude geluidsgevoelige gebouw aan de bestemming is onttrokken;
waarbij tevens een verklaring van geen bedenkingen is afgegeven door de provincie Drenthe.