direct naar inhoud van 9.3 Vooroverleg
Plan: Stationsgebied 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20128026001-VG01

9.3 Vooroverleg

9.3.1 Vooroverleg

Het plan is voorgelegd aan de betrokken partijen als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening. Dit heeft de volgende reacties opgeleverd:

N.V Nederlandse Gasunie

De Gasunie heeft het plan getoetst aan het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb). Op grond van deze toetsing is de conclusie dat het plangebied buiten de 1 % letaliteitsgrens van de dichts bij gelegen gasleiding valt. Daarmee staat vast dat deze gasleiding geen invloed heeft op verdere planontwikkeling.

Reactie gemeente:

De reactie geeft geen aanleiding tot aanpassing van het voorliggende plan.

Hulpverleningsdienst Drenthe (HVD)

De HVD gaat met name in op de aspecten zelfredzaamheid van personen in het plangebied, de bereikbaarheid van de locatie en de bestrijdbaarheid van de effecten van een calamiteit.

Bij een incident op het spoor of bij het tankstation kunnen de volgende scenario's optreden:
- een BLEVE (een grote vuurbal als gevolg van het onsteken van de inhoud van een tank als gevolg van overdrukeffecten) als gevolg van een brand;
- een plasbrand;
- een toxische wolk.

Het is niet exact aan te geven hoeveel slachtoffers er vallen bij een incident op het spoor of bij het tankstation. Wel kan worden aangenomen dat er dodelijke slachtoffers zullen vallen en dat er een groot aantal zwaar gewonden zullen zijn binnen een straal van 140 meter rondom het incident.

Zelfredzaamheid
In het plangebied is sprake van grotendeels bestaande bebouwing. Bij realisatie van deze gebouwen is nog geen rekening gehouden met het aspect externe veiligheid. Dus er kan niet vanuit worden gegaan dat alle bestaande gebouwen in het plangebied voldoende voorzieningen hebben om te schuilen of dat optimale vluchtroutes aanwezig zijn.
In het plangebied ligt het Jannes van der Sleedenhuis. Hier verblijven personen met een verminderde tot geen zelfdredzaamheid. In het plangebied is een beperkt aantal locaties met de bestemming 'Maatschappelijk'. Deze bestemming maakt het mogelijk om groepen personen met een verminderde zelfredzaamheid te huisvesten.Toevoegen van een dergelijke bestemming in het plangebied is dan ook niet wenselijk.
Het plangebied wordt volledig gedekt door het WAS-systeem. De aanwezige personen kunnen via alarmering via het WAS-systeem in voldoende mate gewaarschuwd worden.

Bestrijdbaarheid
Als een BLEVE is opgetreden dan zal de beschikbaarheid van materieel in eerste instantie onvoldoende zijn en zal er moeten worden opgeschaald. Als een BLEVE dreigt te onstaan dan is er wel voldoende materieel aanwezig om een spoorwegketelwagon of tankwagen te koelen.
In het plangebied zijn voldoende ondergrondse brandkranen aanwezig, met uitzondering van de Griedtsveenweg. Hier is binnen een straal van 80 meter geen bluswater voorhanden.

Bereikbaarheid
De bereikbaarheid van het spoor is redelijk. De bereikbaarheid van de rest in het plangebied is goed met uitzondering van de Crerarstraat. Deze is ter hoogte van de overgang in de Griendtsveenweg afgesloten voor doorgaand verkeer. In dit geval zijn de objecten aan de Crerarstraat niet van twee zijden bereikbaar voor de hulpdiensten, terwijl dit zeer gewenst is, omdat er relatief veel objecten langs de Crerarstraat en in de nabijheid van het spoor liggen.

Maatregelen
De HVD adviseert om geen bestemming 'Wonen' of 'Maatschappelijk' mogelijk te maken in het wijzigingsgebied 'voormalig P+R-terrein' gezien de korte afstand tot het spoor.

Dit zou betekenen dat alleen een bestemming Kantoor in de wijzigingsbevoegdheid op het voormalig P+R terrein kan worden opgenomen. De HVD erkent ook dat er verschillende belangen een rol spelen in het gebied en dat het een gebied van groot belang is voor Hoogeveen gezien de bereikbaarheid.

Reactie gemeente:

Het standpunt en het advies van de HVD is duidelijk. De wijzigingsbevoegdheid is hier ook op afgestemd. Voor het wijzigingsgebied zal dan ook een bestemming 'Maatschappelijk 2' worden opgenomen. Dit betekent dat alleen een huisartsenpraktijk, een fysiotherpapeut en tandarts of een samenwerkingsverband van eerder genoemde beroepen wel mogelijk wordt gemaakt. Vormen van zorg waarbij sprake is van verminderde tot geen zelfredzaamheid en aanwezigheid in de nachtperiode van mensen die zorg nodig hebben, worden niet toegestaan. Reden hiervoor is dat bij een calamiteit op het spoor de laatstgenoemde groepen personen moeilijk op tijd te evacueren zijn, waardoor het aantal slachtoffers onnodig toe zou nemen.

In afwijking van het HVD-advies zal wel de bestemming Wonen worden opgenomen in de wijzigingsbevoegdheid. In deze bestemming kunnen naast woningen ook woon-werkkavels gerealiseerd worden. Zoals de HVD al opmerkt is het een belangrijk knooppunt van Hoogeveen vanwege de goede bereikbaarheid en spelen hier verschillende belangen.

Aangezien er geen sprake is van een overschrijding van de oriƫntatiewaarde, de kans op een calamiteit laag is, er een bestemming 'Maatschappelijk 2' met zeer beperkte mogelijkheden op het gebied van zorg mogelijk wordt gemaakt in het gebied waarvoor een wijzigingsbevoegdheid is opgenomen, bij de bestemmingen Wonen, Maatschappelijk 2 en Kantoren bij de bouw van woningen, woon-werkkavels en kantoren rekening wordt gehouden met de voorgestelde maatregelen, de bereikbaarheid voor hulpdiensten relatief goed is evenals de bestrijdbaarheid, is het college van burgemeester en wethouders van mening dat er sprake is van een acceptabele situatie in het plangebied.

Van de overige vooroverlegpartners zijn er geen reacties ontvangen.