direct naar inhoud van 5.7 Luchtkwaliteit
Plan: Stationsgebied 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20128026001-VG01

5.7 Luchtkwaliteit

Op 15 november 2007 (Stb. 2007, 434) is de Wet Luchtkwaliteit in werking getreden. Hierin zijn grenswaarden opgenomen voor een aantal luchtverontreinigende stoffen. Bij ieder besluit dat de kwaliteit van de lucht kan beïnvloeden moet worden gekeken naar de verwachte luchtkwaliteit en moet worden bepaald of kan worden voldaan aan de grenswaarden die in de Wet luchtkwaliteit zijn opgenomen. Bij bestemmingsplannen is het van belang om te beoordelen hoe de luchtkwaliteit zich gedraagt gedurende de planperiode. Hierbij worden de volgende stoffen beoordeeld: benzeen, kool(stof)monoxide (CO), lood, stikstofdioxide (NO2), zwaveldioxide (SO2) en zwevende deeltjes (PM10), ook wel fijn stof genoemd.

De kritische parameters in Nederland zijn fijn stof (PM10) en stikstofdioxide (NO2). De overige verontreinigende stoffen waaronder benzeen, lood, zwaveldioxide en koolstofmonoxide bevinden zich in Nederland ruim onder de grenswaarden. De verwachting is dat dit ook in de toekomst niet meer zal gebeuren waardoor berekening van die waarden niet relevant is.

Ingenieursbureau Spreen heeft een luchtkwaliteitsonderzoek uitgevoerd. De resultaten zijn weergegeven in het rapport 'Luchtkwaliteitsonderzoek 'Bestemmingsplan Stationsgebied (zuidelijk deel)' (kenmerk: 080185.09L) van 21 mei 2012 Bijlage 4 Luchtkwaliteit.

De luchtkwaliteit is berekend met het rekenprogramma CARII, versie 10.0 voor de lokale wegen. Het effect van de rijksweg A28 op de luchtkwaliteit is berekend met het programma ISL2 V4.01. De berekening is uitgevoerd voor de zichtjaren 2015 en 2020. Het jaar 2015 is gekozen, omdat in dat jaar aan de grenswaarden voor NO2 moet worden voldaan. Verder is het niet mogelijk om in het rekenprogramma CARII het zichtjaar 2022 in te voeren. Daarom is de berekening uitgevoerd voor het jaar 2020. Wel zijn de verkeersgegevens van het jaar 2022 gebruikt als invoerdata.
Aangezien de concentraties jaarlijks afnemen, zal op het moment dat met betrekking tot het jaar 2020 aan de grenswaarden kan worden voldaan, deze ook voor het jaar 2022 niet worden overschreden.

Uit de berekening is gebleken dat de jaargemiddelde concentraties PM10 en NO2 de grenswaarde van 40 µg/m3 niet overschrijden in de jaren 2015 en 2020. In 2020 bedraagt de maximale jaargemiddelde concentratie NO2 16 µg/m3 en wordt veroorzaakt door de Industrieweg. De maximale jaargemiddelde concentratie PM10 bedraagt 20 µg/m3 in 2020 en wordt veroorzaakt door de A28.

De daggemiddelde grenswaarde van 50 µg/m3 voor PM10 mag ten hoogte 35 dagen overschreden worden op jaarbasis. Het aantal overschrijdingsdagen in 2020 bedraagt 3 dagen en ligt daarmee ruimschoots onder de grenswaarde.

Kortom er treden geen knelpunten op ten aanzien van de luchtkwaliteit in het plangebied.