direct naar inhoud van 4.2 Functionele structuur
Plan: Stationsgebied 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20128026001-VG01

4.2 Functionele structuur

Halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw besloot de gemeente het verpauperde stationsgebied te gaan opknappen. In 2003 werd de 'Ontwikkelingsvisie Stationsgebied' gebaseerd op het zogenaamde parkmodel door de gemeenteraad vastgesteld. Het plan biedt goede perspectieven voor kantoorontwikkeling in een parkachtige omgeving langs het spoor. Door de inzakkende economie en het vrijwel wegvallen van de kantorenmarkt, heeft het project echter een heel andere dynamiek gekregen dan in 2003 werd ingeschat. Daarmee is ook de volgorde van aanpak van de deelgebieden geheel gewijzigd.

Besloten was het gebied in te delen in deelgebieden, welke stuk voor stuk zouden worden ontwikkeld:

  • Deelgebied A, het gebied omsloten door de (verlengde) Griendtsveenweg, de Crerarstraat en de Blankenslaan West.
  • Deelgebied B, het gebied omsloten door de Crerarstraat, de Eisenhowerstraat en de Montgomerystraat.
  • Deelgebied C, de zichtlocatie ten noordoosten van de spoorlijn aan Rijksweg A28
  • Deelgebied D, Stationsplein en omgeving.
  • Deelgebied E gelegen ten noorden van de spoorlijn.
  • Deelgebied F, het gebied omsloten door de Crerarstraat, de Montgomerystraat, de Eisenhowerstraat en de achterkant van de woningen aan de Blankenslaan West.
  • Deelgebied G een klein gedeelte aan de Griendtsveenweg.

Tot nu toe is alleen deelgebied A; het kantorenpark, in ontwikkeling genomen. Hier zijn enkele kantoren geraliseerd.

Daarnaast is de binnenring gesloten door de Griendtsveenweg door te trekken naar de Stationsstraat.

Naast het station is een nieuw P+R terrein aangelegd dat plaats biedt aan ca. 380 auto's.

Als eerste deelgebied is deelgebied A, het kantorenpark, ontwikkeld. Hiervoor is in 2006 een bestemmingsplan vastgesteld.

Het gebied met ruimte voor relatief kleinschalige kantoorontwikkelingen is een langgerekte strook langs het spoortracé met een oppervlakte van ongeveer 3,8 hectare. Het is een cruciaal gebied in het kader van de parkgedachte. Door een zestal individuele kantoorgebouwen te realiseren van een beperkte afmeting ontstaat het beeld van kleine werkgebouwen in een kader van bomen en gras.

De kantoren in dit deelgebied zullen in clusters worden ontsloten vanaf de Griendtsveenweg en zijn tevens geclusterd door middel van tussengelegen parkeerruimte en omzoming met bomenweides. De gebouwen hebben gemiddeld drie bouwlagen met een kap in de vorm van een lessenaarsdak en krijgen langs de Griendtsveenweg een kenmerkende panoramagevel. De begane grond is transparant en biedt mogelijkheden voor representatieve functies binnen het kantoor of ondersteunende activiteiten. De kantoren zullen tussen de bomen wisselende beelden opleveren door de gedraaide richtingen van de kappen.

De gebouwen verschillen in grootte, inrichting en architectonische uitwerking. De eenheid wordt gevormd door de schuine daken, gevelopbouw en materiaal.

Naast de individuele kantoren was er de oostzijde van het deelgebied ruimte voor woon/werkcombinaties en drie woningen aan de Blankenslaan West. Voor de woon/werkcombinaties op deze plek was onvoldoende belangstelling. daarom voorziet dit bestemmingsplan in de bouw van woningen.

Door het planten van een groot aantal bomen wordt aangesloten bij het groene karakter van Hoogeveen. Haaks op de richting van de Crerarstraat en de Griendtsveenweg worden een aantal groenstroken met opgaande boombeplanting gerealiseerd. Deze groenstroken zorgen voor een extra geleding van de bouwmassa's en geven het gebied een groen en parkachtige uitstraling. Dit vraagt om eenheid van inrichting van de buitenruimte en een collectieve vorm van beheer. In de groengebieden komt een fijnmazig netwerk van paden voor het langzaam verkeer en er zijn geen zichtbare erfgrenzen. De paden verbinden de omringende infrastructuur met de interne parkeervelden. Hierdoor wordt tevens voorkomen dat de parkeervelden te veel een onbereikbaar binnenterrein gaan vormen.

Het beeld van het gebied vanaf de doorgaande routes langs de randen van het gebied moet worden bepaald door representatieve gevels in een parkachtige omgeving en niet door parkeerplaatsen. Daarom vindt het parkeren zoveel mogelijk plaats op parkeervelden in de achterzone tussen de bebouwingsstrook langs de Crerarstraat en de bebouwingsstrook langs de Griendtsveenweg. De parkeervelden zijn van elkaar gescheiden door de groenstroken die van de Crerarstraat naar de nieuwe weg lopen. Langs de bepalende randen van de parkeerplaatsen zullen hagen worden geplant. Als parkeernorm voor de kantoren wordt gehanteerd één parkeerplaats per 50 m² bruto vloeroppervlak. Voor de woon/werkcombinaties is de parkeernorm van twee parkeerplaatsen per unit gehanteerd.

Binnen het gebied kan circa 12.200 m² bruto vloeroppervlak kantoren gerealiseerd worden. Hiervan is reeds bestaand 4.060 m² verdeeld over drie gebouwen. Aan de Crerarstraat kunnen 9 woon/werkcombinaties gerealiseerd worden. Tot slot kunnen er aan de aan de Blankenslaan west nog 3 woningen of woon/werkcombinaties worden gerealiseerd van circa 600 m².

Gezien de relatie met deelgebied A is als tweede te ontwikkelen gebied deelgebied D (het Stationsplein) opgepakt.