direct naar inhoud van 5.3 Geluid - Verkeerslawaai
Plan: Industrieterrein de Wieken 2010
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20108012001-VG05

5.3 Geluid - Verkeerslawaai

De normstelling voor geluid in het algemeen is geregeld in de Wet geluidhinder (Wgh). Deze geeft onder andere een norm voor wegverkeerslawaai en railverkeerslawaai. Binnen de zones van wegen en spoorwegen dient bij het realiseren van geluidsgevoelige bestemmingen of bij het ontwikkelen van wegen en spoorwegen een akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden.

De Wet geluidhinder toetst plannen op geluidsbelastingen aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen of aan de rand van de locatie waarbinnen het realiseren van dergelijke bestemmingen mogelijk is. Geluidsgevoelige bestemmingen zijn bijvoorbeeld woningen, onderwijsgebouwen, ziekenhuizen en verpleegtehuizen, andere gezondheidsgebouwen en de daarbij behorende terreinen en woonwagenstandplaatsen. Er zijn ook niet geluidgevoelige bestemmingen zoals winkels, kantoren, hotels, permanente praktijklokalen van het (hoger) beroepsonderwijs en gymzalen.

De Wet geluidhinder kent de voorkeursgrenswaarde en de maximaal toelaatbare waarde. Indien de geluidsbelasting lager is dan de voorkeursgrenswaarde is realisatie van geluidgevoelige bestemmingen op grond van de Wet geluidhinder zonder meer mogelijk. Het realiseren van geluidsgevoelige bestemmingen met een geluidsbelasting die hoger is dan de maximaal toelaatbare waarde is wettelijk niet toegestaan. Een geluidsbelasting in de bandbreedte van de voorkeursgrenswaarde tot de maximaal toelaatbare waarde is aan restricties gebonden en onder voorwaarden mogelijk.

5.3.1 Verkeerslawaai

In de Wgh is bepaald dat bepaalde typen wegen in stedelijk en buitenstedelijk gebied een zone kennen. Indien er een bestemmingsplan wordt opgesteld en er is in het plangebied een weg aanwezig met een zone, dan kan het noodzakelijk zijn om een akoestisch onderzoek te verrichten. Het onderzoek is noodzakelijk wanneer sprake is van woningen binnen de zone, andere geluidsgevoelige gebouwen, of door geluidsgevoelige terreinen. Het onderzoek heeft betrekking op het bepalen van de geluidsbelasting, zonder de invloed van maatregelen die de geluidsbelasting beperken.

In het verkeerslawaai onderzoek, opgenomen in de Bijlage 9 Geluidsonderzoek wegverkeerslawaai, is inzichtelijk gemaakt welke wegen in en om het plangebied invloed hebben. Uit onderzoek is gebleken dat binnen het plangebied nagenoeg alle wegen zoneringsplichtig zijn conform de Wet geluidhinder. Niet alle wegen zijn echter even relevant. Binnen het invloedsgebied van de relevante wegen binnen het nieuwe bestemmingsplan zijn de geluidbelastingen voor de huidige situatie (referentiejaar 2010) en de toekomstige plansituatie (peiljaar 2020) bepaald. Op basis van het onderhavig onderzoek kan gesteld worden dat:

  • 1. in de huidige situatie (2010) de geluidsbelasting ter plaatse van 66 bestaande woningen ten hoogste 60 dB bedraagt. De geluidbelasting vanwege 16 wegen is onderzocht.
  • 2. In de toekomstige situatie (2020) de geluidsbelasting ter plaatse van 66 bestaande woningen ten hoogste 61 dB bedraagt.

Conclusie
De toename van geluidsbelasting gedurende de planperiode op bestaande geluidgevoelige bestemmingen wordt veroorzaakt door de autonome groei van het verkeer.

5.3.2 Railverkeerlawaai

In het Besluit geluidhinder is bepaald dat spoorwegen een zone kennen. Indien er een bestemmingsplan wordt opgesteld en er is in het plangebied een spoorweg aanwezig, dan kan het noodzakelijk zijn om een akoestisch onderzoek te verrichten. Het onderzoek is noodzakelijk wanneer sprake is van woningen binnen de zone, andere geluidsgevoelige gebouwen, of geluidsgevoelige terreinen. Het onderzoek heeft betrekking op het bepalen van de geluidsbelasting, zonder de invloed van maatregelen die de geluidsbelasting beperken.

Het plangebied grenst in het noordwesten aan de spoorlijn Hoogeveen - Assen. Deze spoorlijn heeft een zone van 700 m aan weerszijden van het spoor. Daarmee valt het westelijk deel van het plangebied, grofweg vanaf de rotonde Middenveldweg-Marconistraat tot aan de kruising Noordweg –Newtonstraat, binnen het invloedsgebied van het spoor.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20108012001-VG05_0017.jpg"

Afbeelding 11: Railverkeer industrieterrein De Wieken

In het westelijk deel van het bedijventerrein De Wieken (deel Stadterij) wordt de voorkeursgrenswaarde van 55 dB overschreden. Dit bestemmingsplan voegt geen nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen toe in dit gedeelte van het plangebied.