direct naar inhoud van 5.2 Geluid - Industrielawaai
Plan: Industrieterrein de Wieken 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20108012001-VG04

5.2 Geluid - Industrielawaai

5.2.1 Wet geluidhinder

De normstelling voor geluid in het algemeen is geregeld in de Wet geluidhinder (Wgh). Deze geeft in hoofdstuk V normen voor industrielawaai op een geluidsgezoneerd industrieterrein. Afdeling 2 binnen hoofdstuk V gaat over bestaande geluidszones, met andere woorden industrieterreinen die voor 1 januari 2007 reeds gezoneerd waren en dus een geluidszone rondom het terrein hebben. De Wieken is zo'n bestaand gezoneerd industrieterrein. Binnen de zones van industrieterreinen dient bij het realiseren van geluidsgevoelige bestemmingen of bij het wijzigen van de geluidszones van een industrieterrein een akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden.

De Wet geluidhinder toetst plannen op geluidsbelastingen aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen of aan de rand van de locatie waarbinnen het realiseren van dergelijke bestemmingen mogelijk is. Geluidsgevoelige bestemmingen zijn bijvoorbeeld woningen, onderwijsgebouwen, ziekenhuizen en verpleegtehuizen, andere gezondheidsgebouwen en de daarbij behorende terreinen en woonwagenstandplaatsen. Er zijn ook niet-geluidsgevoelige bestemmingen zoals winkels, kantoren, hotels, permanente praktijklokalen van het (hoger) beroepsonderwijs en gymzalen.

De Wet geluidhinder kent de voorkeursgrenswaarde en de maximaal toelaatbare waarde. Indien de geluidsbelasting lager is dan de voorkeursgrenswaarde is realisatie van geluidgevoelige bestemmingen op grond van de Wet geluidhinder zonder meer mogelijk. Het realiseren van geluidsgevoelige bestemmingen met een geluidsbelasting die hoger is dan de maximaal toelaatbare waarde is wettelijk niet toegestaan. Een geluidsbelasting in de bandbreedte van de voorkeursgrenswaarde tot de maximaal toelaatbare waarde is aan restricties gebonden en onder voorwaarden mogelijk. Bij het beantwoorden van de vraag wat wel en wat niet is toegestaan is het onderscheid tussen bedrijfswoningen en burgerwoningen van belang.

5.2.2 Gezoneerd industrieterein

De zonering van industrieterreinen is in het leven geroepen omdat de wetgever de regels van de toenmalige Hinderwet ontoereikend vond om geluidhinder ten gevolge van de 'grote lawaaimakers' te bestrijden. Alleen industrieterreinen waar de zogenaamde 'grote lawaaimakers' zich gevestigd hadden of zich konden vestigen moesten worden gezoneerd. Middels onderzoeken is destijds de geluidsuitstraling van de betreffende industrieterreinen bepaald. Indien woningen binnen de geluidszone vielen en de geluidsbelasting niet gereduceerd kon worden, is hiervoor een hogere waarde afgegeven (MTG-waarde of HW-waarde).

In de Wet geluidhinder is de volgende definitie van 'industrieterrein' opgenomen (art.1 Wgh): terrein waaraan in hoofdzaak een bestemming is gegeven voor de vestiging van inrichtingen en waarvan de bestemming voor het gehele terrein of een gedeelte daarvan de mogelijkheid insluit van vestiging van inrichtingen, behorende tot een bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen categorie van inrichtingen, die in belangrijke mate geluidhinder kunnen veroorzaken;

Tezamen met art. 41 3e lid Wet geluidhinder volgt daaruit dat de zogenaamde 'grote lawaaimakers' alleen in werking mogen zijn op een gezoneerd industrieterrein. Deze 'grote lawaaimakers' zijn aangewezen in bijlage I, onderdeel D van het Bor (Besluit omgevingsrecht, art. 2.1 3e lid). De begrenzing van een industrieterrein is of dient vastgelegd te worden in bestemmingsplannen.

Het grootste deel van het plangebied is het in het kader van de Wet geluidhinder gezoneerde industrieterrein De Wieken. Dit gedeelte is in 1991 bij Koninklijk Besluit gezoneerd, en daarmee dus een bestaand situatie conform de Wet geluidhinder. Rondom het industrieterrein ligt een geluidszone. Op de geluidszone mogen de bedrijven tezamen niet meer dan 50 dB(A) (etmaalwaarde) aan geluid produceren. De geluidszone is vastgelegd in de betreffende bestemmingsplannen en vormt daarmee de planologische aandachtszone. Binnen de geluidszone zijn in principe geen geluidsgevoelige bestemmingen toegestaan, zodat de bedrijvigheid niet beperkt wordt. Buiten de zone zal het geluidsniveau van de industrie tezamen maximaal 50 dB(A) bedragen, wat een goede bescherming biedt aan geluidsgevoelige bestemmingen.

Zowel de begrenzingen van het industrieterrein, de mogelijkheid van vestiging van inrichtingen aangewezen in bijlage I onderdeel D van het Bor (de 'grote lawaaimakers') en de geluidszone moeten zijn vastgelegd in de bestemmingsplannen. Bij wijzigingen aan het industrieterrein, de bestemmingen of de ligging van de zone is daarom een bestemmingsplanherziening nodig ( art. 41 Wgh).

5.2.3 Wonen op of nabij een gezoneerd industrieterrein

Voor de relatie tussen bedrijven en gevoelige objecten (woningen) en de bescherming over en weer zijn binnen de ruimtelijke ordening voor het aspect geluid (van bedrijven) een aantal wetten van belang. Het betreft de volgende wetten:

  • a. Wet ruimtelijke ordening (Wro)
  • b. Wet geluidhinder (Wgh)
  • c. Wet milieubeheer (Wm)

De Wro,Wgh en Wm zijn wetten op nationaal niveau en vigeren naast elkaar. Er is derhalve geen sprake van hiërarchie. In het onderstaande schema is per situatie aangegeven welke wet met betrekking tot het aspect geluid bepalend is voor de relatie tussen bedrijven en woningen.

Dit is schematisch weergegeven in figuur 1 met daarin welke wet op welke situatie van toepassing is. Iedere wet heeft zijn eigen toetsingskader.

Teneinde een goed overzicht te krijgen is in figuur 2 per situatie aangegeven welke geluidswaarden van toepassing zijn. Hierbij dient te worden opgemerkt dat het een algemeen schema betreft, waarvan in bijzondere situaties soms kan worden afgeweken.

Figuur 1: schematische weergave van toepassing zijnde wetgeving

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20108012001-VG04_0012.png"

In de huidige situatie komen binnen plangebied De Wieken alle varianten voor. Op het huidige gezoneerde industrieterrein zijn bedrijfswoningen aanwezig. Ook op het niet gezoneerde bedrijventerrein liggen bedrijfswoningen. Deze bedrijfswoningen zijn eveneens toegestaan in de vigerende bestemmingsplannen. Daarnaast treffen we langs het kanaal (nabij Noordscheschut) en langs de De Vos van Steenwijklaan ook burgerwoningen aan. Dit zijn burgerwoningen die reeds van oorsprong als burgerwoning bestemd zijn. Deze woningen zijn niet op het bedrijventerrein of gezoneerd industrieterrein gelegen. Burgerwoningen zijn niet toegestaan op het gezoneerde industrieterrein. Voor wat betreft industrielawaai vindt geen toetsing aan de geluidsnormen plaats bij bedrijfswoningen op het gezoneerde terrein.

Figuur 2: schematische weergave met toetsingskader geluid

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20108012001-VG04_0013.png"

De aanwezige woningen die in het voorheen vigerende bestemmingsplan een woonbestemming hadden en buiten het gezoneerde industrieterrein liggen, zoals aan De Vos van Steenwijklaan en Noord, houden deze bestemming. Deze locaties liggen reeds binnen de huidige geluidszone van het industrieterrein en hiervoor zijn in het verleden al hogere grenswaarden vastgesteld.

De scholenlocatie ligt eveneens binnen de geluidszone en aan die situatie verandert niets. Daarnaast ligt de bestaande zorglocatie aan de Voltastraat binnen de geluidszone. Rondom deze locaties wordt in de toekomst alleen lichtere bedrijvigheid toegestaan om een overgangsgebied te creëren tussen woonwijk en industrie.

5.2.4 Wijziging grens en zone gezoneerde industrieterrein de Wieken

In dit bestemmingsplan wordt de grens van het gezoneerde industrieterrein aangepast. Als gevolg daarvan wijzigt eveneens de geluidszone. Voor de delen van de geluidszone die binnen het bestemmingsplan vallen, wordt de nieuwe geluidszone eveneens vastgelegd in dit bestemmingsplan. Voor die delen van de nieuwe geluidszone die buiten dit bestemmingsplan vallen, is de geluidszone vastgesteld in het bestemmingsplan Industrieterrein De Wieken 2010, parapluherziening geluidszone industrielawaai.

Doel van de wijziging is een eenduidig beleid en toetsingskader voor alle bedrijven op het bedrijventerrein De Wieken in relatie tot de omgeving. Het bestemmingsplan biedt de mogelijkheid tot vestiging van de zogenaamde 'grote lawaaimakers' op nagenoeg alle bedrijvenbestemmingen binnen het plangebied. Slechts op een paar kleine locaties aan de rand van het industrieterrein (zuidwest- en zuidoosthoek) zijn deze 'grote lawaaimakers' niet toegestaan (bedrijvenlijst BT-1). Dit heeft te maken met de ligging nabij woningen, waardoor een dergelijke 'grote lawaaimaker' zich in de praktijk ter plaatse ook niet zal kunnen vestigen omdat niet aannemelijk is dat dan aan de geluidsnormstelling voldaan kan worden.

Aangezien zich nagenoeg overal 'grote lawaaimakers' mogen vestigen, is het nodig de gehele bedrijvenbestemming als gezoneerd industrieterrein in het kader van de Wet geluidhinder te bestemmen. Daarmee wordt tevens recht gedaan aan die locaties waar zich conform oude bestemmingsplannen wel 'grote lawaaimakers' mochten vestigen, maar dit niet mogelijk was omdat het gedeelte nog niet gezoneerd was.

In onderstaande afbeelding is met de rode lijn de ligging van de nieuwe grens van het gezoneerde industrieterrein weergegeven. Het blauw gearceerde gedeelte geeft het bestaande gezoneerde industrieterrein weer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20108012001-VG04_0014.jpg"

Afbeelding 8: Oude (blauw gearceerd) en nieuwe grenzen (rode lijn) gezoneerd industrieterrein

5.2.5 Wijziging geluidszone

Indien een bestaande geluidszone wordt gewijzigd, zijn onder andere artikel 41 en 42 van de Wet geluidhinder van toepassing. In artikel 41 is geregeld op welke wijze en wanneer een geluidszone mag worden gewijzigd, opgeheven of gecontinueerd. In artikel 42 is geregeld wat daarvoor onderzocht moet worden en wanneer het bevoegd gezag hogere waarden mag verlenen. In deze paragraaf wordt nader ingegaan op deze artikelen in relatie tot dit bestemmingsplan.

Artikel 41 Wet geluidhinder
Een krachtens artikel 40 vastgestelde zone kan uitsluitend worden gewijzigd of opgeheven bij vaststelling of wijziging van een bestemmingsplan, met dien verstande dat opheffing alleen kan plaatsvinden wanneer de bestemming van het betrokken terrein zodanig is gewijzigd dat het geen industrieterrein meer is. 

  • Een wijziging van een zone kan er niet toe strekken dat enig gebied waarbinnen met inachtneming van de al verleende omgevingsvergunningen voor activiteiten met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en de daaraan verbonden voorschriften een hogere geluidsbelasting, vanwege het industrieterrein, optreedt dan 50 dB(A), ophoudt van de zone deel uit te maken.
  • Een opgeheven zone bestaat voort zolang zich op het terrein een of meer inrichtingen bevinden, behorende tot een bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen categorie van inrichtingen die in belangrijke mate geluidhinder kunnen veroorzaken.
  • Onverminderd het eerste lid kan de gemeenteraad bij besluit de begrenzing van een industrieterrein, waarop de vastgestelde zone is gebaseerd, vastleggen.

In artikel 41 is geregeld op welke wijze en wanneer een geluidszone mag worden gewijzigd, opgeheven of gecontinueerd. Voor wijziging, zoals in dit bestemmingsplan plaatsvindt, moet aan lid 1 en 2 voldaan worden.

De wijziging van de grens van het gezoneerde industrieterrein en de geluidszone betreft in de basis een uitbreiding van het gezoneerde industrieterrein, maar op enkele locaties een dezonering. Voor die kleine gedeelten die gedezoneerd worden, die delen die geen onderdeel meer zullen uitmaken van het gezoneerde industrieterrein, is de bestemming zodanig gewijzigd dat die delen inderdaad onttrokken kunnen worden aan het industrieterrein (art. 41 lid 1).

De nieuwe gewijzigde geluidszone komt overeen met de berekende 50 dB(A) contour. Deze berekende contour is gebaseerd op de mogelijkheden die dit bestemmingsplan biedt. In de regels is namelijk opgenomen hoeveel geluidruimte beschikbaar is per m2 per type bedrijvenbestemming. Daar waar bestaande vergunde rechten meer geluidsuitstraling toestaan dan in dit bestemmingsplan bestemd, is uitgegaan van de bestaande vergunningen. Op grond daarvan is de maximale 50 dB(A)contour berekend voor alle bedrijvenbestemmingen welke in de nieuwe situatie tot het gezoneerde industrieterrein behoren. Daarmee is gewaarborgd dat er geen gronden buiten de nieuwe geluidszone vallen, waar de geluidsbelasting hoger zal zijn dan 50 dB(A) (art. 41 lid 2).

Indien de bestaande situatie doorgerekend wordt (met daarin alleen de vergunde rechten van de aanwezige bedrijven) voor het nieuwe gezoneerde industrieterrein blijkt dat de 50 dB(A) vergunningcontour binnen de nieuwe geluidszone blijft. Dit nieuwe bestemmingsplan doet daarmee ook recht aan de bestaande situatie.

Op de verbeelding van dit bestemmingsplan worden tevens de gronden die binnen de nieuwe geluidszone vallen aangeduid. Daarmee wordt ook de nieuwe begrenzing van het gezoneerde industrieterrein zichtbaar, voor zover dit binnen het plangebied valt. Dit wordt gedaan op basis van o.a. art. 41 lid 4.

Artikel 42 Wet geluidhinder
Bij het voorbereiden van de vaststelling of wijziging van een zone, wordt vanwege burgemeester en wethouders een akoestisch onderzoek ingesteld naar:

  • a. de geluidsbelasting die door woningen binnen de ontworpen zone, alsmede door andere geluidsgevoelige gebouwen of door geluidsgevoelige terreinen, vanwege het industrieterrein ten hoogste zou kunnen worden ondervonden zonder de invloed van maatregelen die de geluidsbelasting beperken;
  • b. de doeltreffendheid van de in aanmerking komende maatregelen om te voorkomen dat de in de toekomst vanwege het industrieterrein optredende geluidsbelasting van de onder a bedoelde objecten de waarden die ingevolge de artikelen 44 en 47, eerste lid, als ten hoogste toelaatbare worden aangemerkt, te boven zou gaan.

Indien wordt overwogen toepassing te geven aan artikel 45, 46 of 47, tweede lid, heeft het akoestisch onderzoek tevens betrekking op de doeltreffendheid van de maatregelen om te voldoen aan de vast te stellen hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting.

Voor de wijziging van de geluidszone is een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek is gerapporteerd in rapportnummer R.10.123.05 met titel “Nieuwe geluidzone industrieterrein De Wieken te Hoogeveen” door Buro Appel (Bijlage 10). In de rapportage is het effect van de wijziging van de geluidszone in kaart gebracht. De ligging van de oude en de nieuwe geluidszone worden met elkaar vergeleken en de geluidsbelasting op de geluidgevoelige objecten in de omgeving wordt inzichtelijk gemaakt.

Aangezien in het akoestisch onderzoek gerekend is met de mogelijkheden die het nieuwe bestemmingsplan biedt in combinatie met vergunde rechten, daar waar deze ruimer zijn dan de nieuwe bestemming, zijn de in het akoestisch onderzoek bepaalde geluidsbelastingen derhalve de maximaal te verwachten geluidsbelastingen (art. 42, lid1 sub a).

In het bestemmingsplan is de toegestane geluidsuitstraling in de regels vastgelegd in het aantal dB(A) per m2. Bij vergunningverlening wordt hieraan getoetst. De zonebeheerder ziet erop toe dat de geluidsuitstraling van het industrieterrein de geluidszone niet overschrijdt.

5.2.6 Effecten ligging nieuwe geluidzone

In onderstaande afbeelding 9 is de ligging van de oude geluidszone (groen) en nieuwe berekende geluidszone (rood) weergegeven. De verschillen in de ligging worden in deze paragraaf per deelgebied besproken.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20108012001-VG04_0015.jpg"

Afbeelding 9 : Oude en nieuwe geluidzone

West/zuidwest van het industrieterrein
In de gebieden ten westen en zuidwesten van het industrieterrein blijkt dat de geluidszone aanzienlijk kleiner wordt. Dit is het gevolg van de uitgevoerde geluidssanering sinds de jaren '90, waardoor de aanwezige bedrijven minder geluid produceren. Er wordt aan de westzijde een klein deel van het huidige gezoneerde industrieterrein afgehaald, namelijk een deel ten zuiden van de Industrieweg, ter hoogte van de Amalia Solmsstraat, en een strook ten oosten van de Voltastraat. Deze dezonering houdt verband met de ligging naast woonwijken en het feit dat op deze locaties in de toekomst geen 'grote lawaaimakers' gewenst zijn. Ook op dit moment is er lichtere bedrijvigheid gevestigd die goed verenigbaar is met de nabij gelegen woonwijken. Vanwege de reeds aanwezige lichtere bedrijvigheid heeft de dezonering geen noemenswaardig effect op de ligging van de nieuwe geluidszone.

Daarnaast wordt in het gebied ten zuiden van het Kanaal en ten noorden van de De Vos van Steenwijklaan in het bestemmingsplan in de toekomst alleen nieuwe lichtere bedrijvigheid toegestaan. Dit gedeelte blijft wel onderdeel uitmaken van het gezoneerde industrieterrein, gelet op de reeds aanwezige bedrijvigheid. Door deze wijze van bestemmen wordt in de toekomst uiteindelijk het gewenste overgangsgebied tussen industrie en woonwijk gerealiseerd.

De geluidsbelasting op de woningen in het gebied dat westelijk en zuidwestelijk van het industrieterrein is gelegen neemt af. In dit gebied liggen eveneens de 646 woningen die op grond van dit nieuwe bestemmingsplan buiten de geluidszone komen te liggen en waar de geluidsbelasting zal voldoen aan de voorkeursgrenswaarde.

Noordwest van het industrieterrein
In het gebied ten noordwesten van het industrieterrein is een uitbreiding van de geluidszone te zien. Dit wordt veroorzaakt door het meezoneren van bedrijventerrein de Stadterij. De uitbreiding van de geluidszone aan die zijde heeft niet tot gevolg dat er gevoelige objecten binnen de geluidszone komen te liggen, aangezien het een gebied betreft zonder geluidgevoelige bebouwing.

Juist buiten de nieuwe geluidszone is wel geluidgevoelige agrarische woonbebouwing gelegen. Door het meezoneren van de Stadterij is ook voor de toekomst gegarandeerd dat de geluidsbelasting op de agrarische woonbebouwing juist buiten de nieuwe geluidszone de voorkeursgrenswaarde niet zal overschrijden.

Het meezoneren heeft ook effect op de woonbebouwing aan de Stuifzandseweg, gelegen binnen de bestaande en de nieuwe geluidszone, en enkele andere woningen aan de rand van het industrieterrein (nabijheid Industrieweg). Voor deze woningen zijn in het verleden hogere waarden verleend voor industrieterrein De Wieken. In de bestaande situatie voorziet de wettelijke regeling er niet in dat de afzonderlijke geluidsbelasting vanwege het niet gezoneerde bedrijventerrein Stadterij en het gezoneerde industrieterrein De Wieken bij elkaar op wordt geteld om de werkelijke geluidsbelasting op de woningen te bepalen. Door dit bestemmingsplan wordt het huidige niet gezoneerde deel de Stadterij opgenomen in het gezoneerde industrieterrein, waardoor de geluidsbelastingen van de beide terreinen wel bij elkaar dienen te worden opgeteld. Dit biedt meer zekerheid voor de betreffende woningen in de geluidszone en zorgt ervoor dat de geluidsbelasting beter kan worden gecontroleerd.

Noord en noordoost van het industrieterrein
In het noorden en noordoosten, het agrarisch buitengebied, wijzigt de ligging van de nieuwe geluidszone niet substantieel. De nieuwe geluidszone volgt een iets andere lijn dan de bestaande geluidszone. Er treedt geen wijziging op van het aantal verspreid liggende woningen in het agrarische buitengebied dat binnen de geluidszone valt. De berekende maximale geluidsbelasting op de betreffende woningen overschrijdt de reeds vastgestelde hogere waarde nergens.

Oost en zuidoost van het industrieterrein
In het gebied ten oosten van het industrieterrein (Noordscheschut) en het deel ten zuiden van de Stephensonstraat is de nieuwe geluidszone ruimer dan de oude geluidszone. Dit is logisch aangezien het gebied dat grofweg begrensd wordt door de Edisonstraat, Achteromsedijk en het Kanaal in het nieuwe bestemmingsplan ook tot het gezoneerde industrieterrein behoort.

Hierdoor is er in dit gebied sprake van een toename van het aantal geluidgevoelige objecten binnen de geluidszone. Een deel van de woonwijk Krakeel, de woningen aan de Noord, een deel van Noordscheschut (ter hoogte van de Molenweg) en enkele verspreid liggende woningen in het agrarische buitengebied ten oosten van het industrieterrein vallen door dit bestemmingsplan binnen de nieuwe geluidszone. Deze woningen zullen een geluidsbelasting ondervinden ten gevolge van het gehele industrieterrein De Wieken die hoger zal zijn dan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A). De geluidsbelasting bedraagt echter maximaal 55 dB(A). Voor deze geluidgevoelige objecten (woningen) worden daarom (gelijktijdig met bestemmingsplanprocedure) hogere waarden vastgesteld.

In de bestaande situatie ondervinden de betreffende woningen een geluidsbelasting ten gevolge van alle bedrijven op het bestaande bedrijventerrein ten zuiden van de Achteromsedijk (dat in het nieuwe bestemmingsplan wordt opgenomen in het gezoneerde industrieterrein) en in meer of mindere mate een geluidsbelasting ten gevolge van de bedrijven op het bestaande industrieterrein De Wieken. In de bestaande situatie voorziet de wettelijke regeling er niet in dat de afzonderlijke geluidsbelasting vanwege de bedrijven op het niet gezoneerde bedrijventerrein en het gezoneerde industrieterrein De Wieken bij elkaar op wordt geteld om de werkelijk geluidsbelasting op de woningen te bepalen. Door de aparte toetsingskaders wordt de gecumuleerde geluidsbelasting op de betreffende woning niet gelimiteerd. Dit is een ongewenste situatie die niet voldoende bescherming biedt aan de betreffende woningen. Door dit bestemmingsplan wordt het huidige niet gezoneerde deel opgenomen in het gezoneerde industrieterrein, waardoor de geluidsbelastingen van alle bedrijven wel bij elkaar dient te worden opgeteld. Dit biedt meer zekerheid voor de betreffende woningen en zorgt ervoor dat de geluidsbelasting beter kan worden gecontroleerd.

Voor de 787 woningen in dit gebied, die door dit bestemmingsplan binnen de nieuwe geluidszone komen te liggen, worden hogere waarden vastgesteld van maximaal 55 dB(A). Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat voor het merendeel van deze woningen een hogere waarde van maximaal 53 dB(A) reeds voldoende is.

Voor 29 woningen die reeds binnen de bestaande geluidszone vallen en ook binnen de nieuwe geluidszone zullen liggen, is de berekende geluidsbelasting hoger dan de verleende hogere waarde. Dit wordt veroorzaakt door het meezoneren van het bedrijventerrein ten zuiden van de Achteromsedijk en het daardoor cumuleren van de geluidsbelasting van alle bedrijvigheid op het nieuwe gezoneerde industrieterrein De Wieken. Het betreft een geluidsbelasting die op dit moment reeds aanwezig is. Voor deze woningen zal derhalve de bestaande hogere waarde worden verhoogd.

Voor alle woningen in dit gebied waarvoor hogere waarden afgegeven moeten worden betreft het een bestaande situatie met een geluidsbelasting die op dit moment reeds aanwezig is. In de praktijk treedt geen verslechtering op voor de betreffende woningen. Het bestemmingsplan maakt tenslotte geen nieuwe bedrijfslocatie mogelijk en het bestemmingsplan maakt ook niet meer bedrijfsactiviteiten mogelijk op de bedrijvenbestemmingen.

Gebied Achteromsedijk-Stephensonstraat
Het gebied dat begrensd wordt door de Edisonstraat, Achteromsedijk en het Kanaal zal in dit bestemmingsplan ook tot het gezoneerde industrieterrein behoren. De geluidsuitstraling van de bedrijven in dit gebied wordt dan ook meegenomen in de geluidszone. In dit gebied zijn ook enkele bedrijfswoningen gelegen. Voor deze aanwezige bedrijfswoningen geldt dat zij positief als bedrijfswoning op het gezoneerde industrieterrein worden bestemd. Nieuwe bedrijfswoningen worden niet meer toegestaan. Voor wat betreft industrielawaai vindt geen toetsing aan de geluidsnormen plaats bij deze bedrijfswoningen op het gezoneerde industrieterrein. Daarom kan voor bedrijfswoningen op een industrieterrein geen hogere waarde worden verleend. In het kader van het Bouwbesluit gelden bij oprichting of verbouw van een dergelijke woning wel eisen, zodat wel een goed woonklimaat in de woning is gegarandeerd. Voor bedrijfswoningen op het industrieterrein wordt gestreefd naar een maximale geluidsbelasting van 65 dB(A).

Resumé
In het akoestisch onderzoek is opgenomen dat door de nieuwe geluidszone 646 woningen die nu binnen de bestaande geluidszone liggen, met dit bestemmingsplan buiten de nieuwe geluidszone komen te liggen. Daarnaast komen 787 nieuwe woningen, die nu buiten de bestaande geluidszone zijn gelegen, met dit bestemmingsplan binnen de nieuwe geluidszone te liggen. Voor de nieuwe woningen wordt een hogere waarde afgegeven. Voor 29 woningen van de in totaal 797 woningen, gelegen binnen zowel de bestaande als de nieuwe geluidszone, is een verhoging van de bestaande hogere waarde noodzakelijk. Dit is het gevolg van het meezoneren van reeds aanwezige aangrenzende bedrijventerreinen.

5.2.7 Planologische gevolgen voor gronden binnen de geluidszone

Binnen de geluidszone mogen niet zonder meer nieuwe geluidgevoelige bestemmingen worden gerealiseerd. Bij realisatie is altijd de afweging nodig of de nieuwe gevoelige bestemmingen verenigbaar zijn met de bedrijven op het industrieterrein en o.a. de geluidsuitstraling die zij veroorzaken. Indien de gevoelige bestemming gewenst is en reductie van de geluidsbelasting als gevolg van het industrieterrein tot de voorkeursgrenswaarde niet mogelijk blijkt zal een hogere waarde verleend moeten worden door het bevoegd gezag, alvorens de nieuwe gevoelige bestemming gerealiseerd kan worden.

Dit bestemmingsplan heeft voor een deel tot gevolg dat de geluidszone inkrimpt, waardoor een deel van de woonbebouwing in Hoogeveen juist buiten de geluidszone komt te liggen. Zodra de nieuwe geluidszone is vastgelegd in het betreffende bestemmingsplan, gelden er, ten aanzien van het aspect geluidsbelasting ten gevolge van het industrieterrein, geen belemmeringen meer voor realisatie van nieuwe gevoelige bestemmingen in dat gebied.

Daarnaast zal een deel van de woonwijk Krakeel en de lintbebouwing bij Noordscheschut door dit bestemmingsplan juist binnen de geluidszone vallen. Voor dit gebied geldt dat, zodra de geluidszone is vastgelegd in betreffende bestemmingsplannen, in de toekomst niet zonder meer nieuwe geluidgevoelige bestemmingen gerealiseerd kunnen worden. Gelet op de vigerende bestemmingsplannen levert dat geen problemen op. Indien in de toekomst toch de wens ontstaat voor realisatie van nieuwe geluidgevoelige bestemmingen in een van die gebieden, zal de vereiste afweging plaatsvinden in het kader van de daarvoor benodigde bestemmingsplanprocedure.

5.2.8 Geluidzone vliegveld

Het vliegveld Luchtsportcentrum Hoogeveen viel voorheen onder het Besluit geluidsbelasting kleine luchtvaart. In 1996 is de geluidszone rond het vliegveld vastgesteld met een 47 en
57 BKL-contour. In onderstaande afbeelding 10 zijn deze contouren weergegeven
(grote contour = 47 BKL, kleine contour = 57 BKL). Deze contouren zijn met de defintieve vaststelling van het Luchthavenbesluit in 2011 komen te vervallen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20108012001-VG04_0016.jpg"

Afbeelding 10: Voormalige Geluidzone vliegveld

In 2010 is de Wet Luchtvaart van kracht geworden. Met de nieuwe regelgeving voor burgerluchthavens en militaire luchthavens (RBML) heeft de provincie de bevoegdheid gekregen te besluiten over de milieuruimte van de luchthaven en de ruimtelijke implicaties. Met de Omzettingsregeling luchthaven Hoogeveen van 15 december 2010 is de bevoegdheid formeel overgegaan van het Rijk naar de provincie.

Op 21 december 2011 heeft de Provinciale Staten het Luchthavenbesluit (LHB) Luchtsportcentrum Hoogeveen vastgesteld. Dit heeft tot gevolg dat de volgende nieuwe geluidcontouren (LDEN) zijn vastgesteld:

  • De 56 dB-contour. Deze contour ligt binnen de grenzen van het vliegveld en heeft geen ruimtelijke gevolgen. Deze contour is dan ook niet opgenomen op de verbeelding en in de planregels.
  • De 48 dB-contour. Deze ligt buiten de grens van het vliegveld, maar nagenoeg binnen het industrieterrein De wieken. Conform het LHB is nieuwbouw van een woning of geluidgevoelig gebouw, zoals gedefinieerd in het Besluit burgerluchthavens, niet toegestaan binnen deze geluidcontour. Hiervan kan worden afgeweken als het gaat om nieuwbouw van een bedrijfswoning of als een verklaring van geen bezwaar is afgegeven voor realisatie van een woning of geluidgevoelig gebouw door de provincie Drenthe, onder de volgende voorwaarden:
    - het opvullen van een open plek in de bestaande bebouwing;
    - de woning of geluidgevoelig gebouw zal dienen ter vervanging van op die plaats reeds aanwezige bebouwing;
    - de woning of geluidgevoelig gebouw wordt binnen het desbetreffende gebied verplaatst naar een locatie waar de geluidbelasting ten gevolge van het luchthavenluchtverkeer minder is en waarbij de oude woning of het oude geluidgevoelige gebouw aan de bestemming is onttrokken.
  • Het aanvullende beperkingengebied. Dit is een ruimtelijke ordeningscontour. De provincie heeft namelijk van het Rijk de vrijheid gekregen om een beperkingengebied vast te stellen die ruimer is dan de geluidcontouren. Dit gebied is onderdeel van de eerder gemaakte bestuurlijke afspraken tussen de provincie en de gemeente Hoogeveen. In dit aanvullende beperkingengebied gelden dezelfde beperkingen als binnen de 48 dB-contour.

Aangezien dezelfde beperkingen gelden voor het aanvullende beperkingengebied en het gebied binnen de 48 dB-contour zal voor de overzichtelijkheid één gebiedsaanduiding Luchtvaartverkeerszone (Beperkingengebied - Geluid) worden opgenomen op de verbeelding. In dit gebied valt dan zowel het aanvullende beperkingengebied als het gebied binnen de 48 dB-contour. In de planregels worden de bijbehorende beperkingen verwoord.