direct naar inhoud van 9.1 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Plan: Buitengebied Zuid herziening 2007, deelplan Oosterveld-N48, 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20108000005-OH01

9.1 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

In het kader van de maatschappelijke uitvoerbaarheid zal in dit hoofdstuk nader ingegaan worden op de mogelijkheid tot inspraak en het verplichte vooroverleg ex artikel 3.1.1. Bro.

Inspraak

Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan kan het gemeentebestuur de bevolking en andere belanghebbenden betrekken door een voorontwerp ter inzage te leggen. Op grond van de Wet ruimtelijke ordening is inspraak facultatief. Er is besloten in verband met de geringe impact van de plannen voor de omgeving en de tijdsplanning voor de aanpassingen van de N48 geen voorontwerp bestemmingsplan ter inzage te leggen.

In plaats van het ter inzage leggen van een voorontwerp bestemmingsplan is gekozen om op 2 november 2010 een inloopbijeenkomst te houden waarbij een ieder aanwezig kon zijn. Deze bijeenkomst is aangekondigd via de gemeentelijke informatiepagina in de krant en via de website. Daarnaast zijn direct belanghebbenden persoonlijk uitgenodigd. Tijdens deze bijeenkomst is door de inhoudelijke specialisten van Rijkswaterstaat, de provincies en betrokken gemeenten informatie gegeven over de plannen, konden vragen gesteld worden over de plannen en opmerkingen en suggesties gegeven worden. Er waren tijdens de inloopbijeenkomst zo'n 80 belangstellenden aanwezig.

Tijdens de avond waren de meningen over de tunnel overwegend positief. De extra veiligheid die ontstaat door het opheffen van de ongelijkvloerse kruisingen werd als zeer positief ervaren. Wel werd door aanwezigen gewezen op het feit dat er niet een nieuwe onveilige kruising gerealiseerd moet worden door de verdiepte H-splitsing. Met name het grote landbouwverkeer in combinatie met fietsers en de verdiepte aanleg was een belangrijk aandachtspunt. Alom werd er dan ook gepleit voor een brede(re) tunnel met gescheiden stroken voor langzaam- en gemotoriseerd verkeer. Ook voor alle betrokken partijen is dit een belangrijk aandachtspunt geweest tijden de engineering van de tunnels.

De opmerkingen en suggesties zijn waar mogelijk verwerkt in het definitieve ontwerp van de tunnel. Vanwege het beperkte budget is het echter niet mogelijk gebleken om de tunnels nog breder te maken dan de nu voorgestane 4.5 meter. Voetgangers en fietsers zullen dus niet gescheiden van het gemotoriseerde verkeer door de tunnel kunnen gaan.

Op basis van bovenstaande is het ontwerp bestemmingsplan in december 2010 / januari 2011 ter inzage gelegd. Door het nieuwe ontwerp van de tunnel en de verschuiving van de locatie is gekozen om het ontwerp opnieuw ter inzage te leggen. Daarbij heeft de indiener van de zienswijze vooraf aan de periode een inhoudelijke reactie gekregen zodat hij aan de hand daarvan kan bepalen of hij opnieuw moet reageren.

Overleg 3.1.1 Bro

Op grond van artikel 3.1.1 Bro dient het bestuursorgaan dat belast is met de voorbereiding van een bestemmingsplan overleg te voeren met de besturen van de betrokken gemeenten en waterschappen en diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn.

Met de VROM inspectie Noord heeft telefonisch overleg plaatsgevonden over deze plannen. Gezamenlijk is geconstateerd dat er geen belangen zijn ten aanzien van onderwerpen waarvan de VROM inspectie de belangen behartigt. Ook de provincie Drenthe heeft aangegeven dat er geen belangen spelen waar zij zich in eerste instantie over dienen uit te spreken. Ten aanzien van het aspect water heeft in het kader van het hydrologisch onderzoek afstemming plaatsgevonden met het waterschap Reest en Wieden. Zij hebben ingestemd met de resultaten en uitvoering van de tunnel. Uit deze fase zijn geen beperkingen naar voren gekomen voor de realisatie van de plannen. Van de Gasunie is een reactie gekomen over de ligging en de beschermingszone van de aanwezige leiding. De gevraagde aanpassingen zijn in zijn geheel verwerkt in dit nieuwe ontwerp.