direct naar inhoud van 4.2 Budget/financiering
Plan: Buitengebied Zuid herziening 2007, deelplan Oosterveld-N48, 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20108000005-OH01

4.2 Budget/financiering

Voor het opheffen van de gelijkvloerse kruisingen en het realiseren van de ongelijkvloerse kruisingen is een taakstellend budget beschikbaar gesteld. Het budget is een belangrijk aspect voor het aantal tunnels dat gerealiseerd kan worden. Voor de realisatie van de tunnels is door de betrokken overheden een totaalbedrag van ca. € 8 miljoen beschikbaar gesteld. Bij de realisatie van de tunnels moet rekening worden gehouden met de aanleg van de tunnelbak, aanleg van aansluitende infrastructuur, grondaankopen en proceskosten. De vier tunnelbakken onder de N48 zijn hierbij de grootste kostenpost. Aan de hand van bovenstaande is geconstateerd dat er met het taakstellend budget maximaal vier (sober ingerichte) tunnels gerealiseerd kunnen worden.

4.2.1 Verdeling Drenthe / Overijssel

Met de constatering dat er met het beschikbare budget maximaal vier tunnels gerealiseerd kunnen worden is de keus qua verdeling voor de betrokken overheden niet moeilijk geweest. Aangezien de financiering gedeeld wordt tussen beide provincies en vier gemeenten zullen er twee tunnels in Drenthe komen en twee in Overijssel.

De ongelijkvloerse kruisingen die in de toekomst sowieso gebruikt kunnen worden om de N48 veilig te kruisen, zijn :

• de Steenbergerweg (ecoduct ook geschikt voor fietsers);

• de Oosterweg / Zuidwolde (geschikt voor alle verkeer);

• Linderweg (geschikt voor alle verkeer);

• N377 in Balkbrug (geschikt voor alle verkeer);

• Viaduct De Haar (geschikt voor alle verkeer)