direct naar inhoud van 5.1 Geluid
Plan: Landelijk gebied, deelplan Hollandscheveldse Opgaande 23-25, 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20107028002-VG01

5.1 Geluid

Bij het opstellen van een nieuw bestemmingsplan wordt een inventarisatie gemaakt van de geluidsbelasting in het plangebied op grond van de Wet geluidhinder. Daarbij kan het gaan om geluid afkomstig van lucht-, rail- of wegverkeer en/of van bedrijven. Ook wordt bekeken of er wettelijk vastgestelde geluidszones binnen het plangebied vallen.

De gemeente Hoogeveen heeft een akoestisch onderzoek uitgevoerd voor de bepaling van de geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeerslawaai en het industrielawaai. De resultaten van dit onderzoek zijn vastgelegd in het advies HO/RT/2009-04 (zie Geluidsonderzoek). Uitgangspunt van dit onderzoek is dat de Mr. Cramerweg in de toekomst (binnen de planperiode) zal worden doorgetrokken naar het zuiden, waardoor de verkeersbewegingen op de Hollanscheveldse Opgaande zullen dalen. Verder is er vanuit gegaan dat de nieuwe woning op 15 meter uit de dichtsbijzijnde rand van de weg wordt geprojecteerd.

5.1.1 Wegverkeerslawaai

Het plangebied maakt deel uit van de structuurvisie voor Hollandscheveldse Opgaande van 19 juli 2005. In 2006 heeft er een onderzoek plaatsgevonden naar de geluidsbelasting van het wegverkeer (HO/RT/2005-07). Hieruit is gebleken dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB Lden wordt overschreden voor de bouwlocaties die zijn opgenomen in de structuurvisie.

Er zijn in 2006 hogere grenswaarden aangevraagd bij en verleend door Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe (kenmerk: 10/MB/A3/2006002163 van 6 maart 2006). Voor het plangebied is een hogere waarde van 55 dB Lden verleend. Deze grenswaarde is vastgesteld op een afstand van 15 meter uit de as van de weg. Het bouwvlak in het plangebied bevindt zich op ca. 18 meter uit de as van de weg.

De gemeente Hoogeveen heeft opnieuw onderzocht of in 2020 nog steeds kan worden voldaan aan deze hogere grenswaarde. De resultaten van het akoestisch onderzoek zijn vastgelegd in de notitie met kenmerk HO/RT/2009-04 (zieGeluidsonderzoek ). Uit dit onderzoek is gebleken dat de geluidsbelasting afkomstig van de Hollandscheveldse Opgaande nog steeds kan voldoen aan de verleende hogere grenswaarde.

Het binnenniveau moet wel voldoen aan de binnenwaarde van 33 dB. Hiervoor zal een bouwakoestisch onderzoek moeten worden uitgevoerd.

5.1.2 Industrielawaai

Het plangebied ligt binnen de geluidcontour van 50 dB(A) rondom het bedrijventerrein Buitenvaart II. Dit betekent dat de geluidsbelasting op de woning als gevolg van het bedrijventerrein hoger is dan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A). Er kan eventueel een hogere waarde tot maximaal 55 dB(A) verleend worden.

Uit het akoestisch onderzoek is gebleken dat als gevolg van het industrielawaai de geluidsbelasting 52 dB(A) bedraagt op de gevel van de woning. De geluidsbelasting op de woning is hoger dan 50 dB(A), maar lager dan 55 dB(A), zodat er een hogere waarde procedure gevolgd moet worden, waarbij de waarde van 52 dB(A) zal worden aangevraagd.