direct naar inhoud van 4.2 Ruimtelijke structuur
Plan: Hollandscheveld, deelplan de Oplegger 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20107024003-OH01

4.2 Ruimtelijke structuur

De woningen worden op een dusdanige manier vormgegeven dat deze aansluiten op de bebouwingsvormen in de omgeving, maar wel duidelijk een eigen karakter hebben. Om deze reden is binnen het plan gekozen voor mix van aaneengebouwde woningen en twee-aaneen gebouwde woningen. De aaneengebouwde woningen krijgen een eigentijdse en herkenbare uitstraling. Deze bijzondere elementen zorgen voor een afwisselend karakter van de woonstraat waardoor er geen sprake is van een alledaagse woonstraat. De bouwhoogte van de aaneengebouwde woningen is maximaal 10 meter. De oppervlaktes van de percelen variëren tussen ca. 125 m² en ca. 285 m².

Qua kleur en materialen wordt gekozen voor natuurlijke kleuren en materialen die aansluiten op de omgeving.

Voor wat betreft de oostzijde van het plan (percelen 20 tot en met 29) wordt een mix van twee-aaneen gebouwde woningen en vrijstaande woningen mogelijk gemaakt. Op welke wijze dit deel van het plangebied ingevuld zal worden is dan ook nog niet bekend. Bij een mix worden de vrijstaande woningen niet allemaal naast elkaar gebouwd. Ook de nokrichting van de vrijstaande woningen is vrij, deze mag zowel haaks als parallel aan de weg zijn. In combinatie met verspringende rooilijnen wordt op deze manier wordt een zo gevarieerd mogelijk straatbeeld gecreëerd. Gesteld kan worden dat de bouwhoogtes van deze woningen nagenoeg gelijk gehouden worden aan de bouwhoogtes van de aaneengebouwde woningen. De perceeloppervlaktes van de woningen worden op basis van de definitieve invulling nader bepaald.

Voor de inrichting van het openbare gebied zal nader bepaald moeten worden hoe deze ruimte ingevuld gaat worden. Wat wel vast staat is dat aangesloten zal worden op de al aanwezige openbare ruimte in de omgeving. Verder wordt aan één zijde van de weg een trottoir aangelegd. De straat zal op een dusdanige manier ingericht worden dat gesproken kan worden van een zeer rustige woonstraat waar de auto te gast is en waar voornamelijk verblijfsverkeer zal komen. Het openbaar groen zal bestaan uit bomen en kleine groenvoorzieningen (bijvoorbeeld tussen de parkeerplaatsen etc.).