direct naar inhoud van 5.5 Geluid
Plan: de Wieken, deelplan weg langs vliegveld 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20097012002-VG02

5.5 Geluid

Bij het opstellen van een nieuw bestemmingsplan wordt een inventarisatie gemaakt van de geluidsbelasting in het plangebied op grond van de Wet geluidhinder. Daarbij kan het gaan om geluid afkomstig van lucht-, rail- of wegverkeer en/of van bedrijven. Ook wordt bekeken of er wettelijk vastgestelde geluidszones binnen het plangebied vallen.

Op dit moment wordt het verkeer richting de zuidzijde van het industrieterrein De Wieken via de Weg om de Oost  geleid, waarbij het industrieterrein verder wordt ontsloten via de Stephensonstraat. De verwachting is dat er in de toekomst mogelijk een verkeersknelpunt optreedt op de Stephensonstraat. De Stephensonstraat heeft in de huidige situatie een belangrijke functie als doorgaande route. In combinatie met de vele laad- en losbewegingen wordt verwacht dat hier in de toekomst een verkeersknelpunt kan optreden. Om een goede doorstroming van het verkeer in de toekomst te kunnen waarborgen, wordt een nieuwe weg langs de zuidzijde van het vliegveld aangelegd die door middel van een kruispunt ten westen van het vliegveld wordt aangesloten op de Edisonstraat en de Europaweg. 

Wegverkeer

De aanleg van de weg langs het vliegveld is de enige ontwikkeling in het plangebied. De nieuwe weg is geprojecteerd aan de zuidzijde van het vliegveld en grenst aan de noordkant van de bedrijfspercelen aan de Stephensonstraat. Vanuit een goede ruimtelijke ordening dient inzichtelijk te worden gemaakt wat de geluidbelasting is op de omgeving. Afdeling Advies van de gemeente Hoogeveen heeft berekend met welke geluidbelasting als gevolg van het wegverkeerslawaai rekening moet worden gehouden. Hierbij is gekeken naar de huidige situatie (2009) en de verwachte situatie aan het eind van de planperiode in 2020. De resultaten zijn vastgelegd in het rapport van 30 november 2010 met nummer HO/RT/2010-03.

Bij de geluidsberekeningen is uitgegaan van de maximum toegestane snelheid van 50 km/uur, met uitzondering van de Weg om de Oost en de nieuw aan te leggen weg, waar een snelheidsregime van 70 km/uur geldt. Verder is gerekend met een scherm van 2 meter hoogte over de gehele lengte van de weg aan de zuidzijde van het vliegveld,  in de vorm van schanskorven.

De geluidbelasting op de gevels van geluidgevoelige objecten als gevolg van het wegverkeer op de nieuw aan te leggen weg is bepaald op de 5 bedrijfswoningen in het plangebied, te weten Stephensonstraat 7, 23, 37, 43 en 59.

Uit de geluidsberekeningen is gebleken dat de geluidsbelasting, afkomstig van de nieuwe weg langs het vliegveld, voldoet aan  de voorkeursgrenswaarde van 48 dB op deze bedrijfswoningen.

Als de ontwikkeling een toename van 2 dB of meer veroorzaakt op de gevels van woningen als gevolg van het wegverkeerslawaai op de wegen Stephensonstraat, Weg om de Oost, Galileilaan en de Dr. A. Philipstraat dan is er sprake van een reconstructie en dient een maatregelenonderzoek te worden uitgevoerd. Uit de berekeningen is gebleken dat de geluidsbelasting als gevolg van de Stephensonstraat, de Weg om de Oost, de Galileilaan en de Dr. A. Philipstraat op de meeste gevels van woningen afneemt. In die gevallen waarin wel sprake is van een toename van de geluidsbelasting blijkt de geluidsbelasting in zowel 2009 als in 2020 lager te zijn dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Dit betekent dat er als gevolg van de verandering van de infrastructuur geen sprake is van een reconstructie in het kader van de Wet geluidhinder. Het uitvoeren van een maatregelenonderzoek is dan ook niet aan de orde.

Industrielawaai
De voorkeursgrenswaarde voor industrielawaai bedraagt 50 dB(A). Het college van burgemeester en wethouder kan een hogere grenswaarde tot maximaal 55 dB(A) verlenen. De 5 bedrijfswoningen in het plangebied liggen binnen de geluidcontour van 50 dB(A), maar buiten de geluidcontour van 55 dB(A) rondom het industrieterrein De Wieken. Voor de bedrijfswoningen aan de Stephensonstraat 7, 23, 37 en 43 is in het verleden reeds een hogere waarde industrielawaai verleend van 55 dB(A). Voor de bedrijfswoning aan de Stephensonstraat 59 heeft het college van B&W gelijktijdig met het vaststellen van dit bestemmingsplan een hogere waarde voor industrielawaai van 55 dB(A) verleend.

Geluidzone vliegveld

Voor het vliegveld van Hoogeveen is een geluidzone vastgesteld. Het vliegveld viel voorheen onder het Besluit geluidsbelasting kleine luchtvaart. In 1996 is de geluidszone rond het vliegveld vastgesteld met een 47 en 57 BKL-contour.

De Luchtvaartwet is recentelijk aangepast. Als gevolg hiervan is het bevoegd gezag overgaan van het Rijk naar de provincie. Dit moet nog worden bekrachtigd door middel van een omzettingsbesluit, waarmee formeel de bevoegdheden ten aanzien van het Luchtsportcentrum Hoogeveen worden overgedragen van het Rijk naar de provincie. Als het omzettingsbesluit gereed is, moet de provincie een Luchthavenbesluit opstellen waarin onderwerpen zoals de geluidcontouren opnieuw moeten worden vastgesteld. Zolang het Luchthavenbesluit niet is vastgesteld, dient nog uitgegaan te worden van de huidige BKL-contouren.

Het plangebied ligt in de 57 BKL-contour van het vliegveld. Binnen deze zone zijn op grond van het Besluit geluidsbelasting kleine luchtvaart geen nieuwe (bedrijfs)woningen of andere geluidgevoelige objecten toegestaan in het plangebied. In het plangebied is dan ook geen sprake van nieuwbouw.