direct naar inhoud van 5.3 Water
Plan: de Wieken, deelplan weg langs vliegveld 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20097012002-VG02

5.3 Water

Beleidskader

Voor het dagelijkse waterbeheer geldt het Gewenste Grond- en Oppervlaktewater Regime (GGOR). Doel daarvan is gedurende een heel groot deel van het jaar die wateromstandigheden te realiseren die het beste passen bij de functie zoals de provincies die hebben vastgesteld.

Om in extreem natte en extreem droge omstandigheden de schade als gevolg van wateroverlast of watertekort te beperken, kennen we WB21. Hierin zit de trits vasthouden-bergen-afvoeren als voorkeursvolgorde en afwegingskader en het principe van niet afwentelen. Het stedelijk gebied dient dus waterneutraal te zijn. Mocht dit door de enige goede reden – de veiligheid is ernstig in het geding, de kosten zijn te hoog, er spelen nijpende ruimtevraagstukken – niet kunnen, dan komen het waterschap en de gemeente passende afspraken overeen. Doel is het watersysteem zo in te richten dat het in extreme omstandigheden en in de toekomst goed functioneert.

Voor het bereiken van de goede ecologische toestand van het water zijn de Europese richtlijnen voor ecologie en waterkwaliteit opgesteld. Dit thema bestaat uit de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) en de Vogel- en Habitatrichtlijnen (vertaald in Flora- en Faunawet en Natuurbeschermingswet). Doel daarvan is dat alle Europese wateren, zowel oppervlaktewater als grondwater, zich in 2015 in een goede ecologische en goede chemische toestand bevinden. Met goede argumenten is uitstel mogelijk tot uiterlijk 2027. Voor de Natura 2000- gebieden is geen uitstel mogelijk.

Deze drie thema's hangen zo met elkaar samen dat het niet mogelijk is ze afzonderlijk van elkaar te realiseren. We zorgen er voor dat het watersysteem tijdig op orde is, duurzaam is ingericht, voldoet aan de landelijke normen voor het voorkomen van wateroverlast, en bijdraagt aan het bereiken van grond- en oppervlaktewaterpeilen in relatie tot de functies van die wateren en gebieden. We gaan verdroging tegen en houden rekening met de eisen vanuit de KRW.

Om aan deze punten te voldoen is op 22 december 2009 de Waterwet in werking getreden. Deze waterwet vervangt acht bestaande wetten voor het waterbeheer in Nederland. Deze wet regelt het beheer van oppervlaktewater en grondwater. Ook verbetert deze wet de samenhang tussen waterbeleid en ruimtelijke ordening. Hierdoor zijn waterschappen, gemeenten en provincies beter in staat wateroverlast, waterschaarste en watervervuiling tegen te gaan. Ook voorziet de waterwet in het toekennen van functies voor het gebruik van water zoals scheepvaart, drinkwatervoorziening, natuur, landbouw, industrie en recreatie. Op basis van deze functies worden eisen gesteld aan de kwaliteit en de inrichting van het water. De instrumenten vanuit de Waterwet zijn Waterplannen (rijk en provincie), waterbeheerplannen (waterbeheerder) en vergunningen.

Planbeschrijving

Het plangebied bestaat uit het noordelijk deel van de Stephensonstraat en grenst aan de westzijde en de zuidzijde van het vliegveld. Het plangebied heeft een oppervlak van ca. 23 ha. In het noorden van het plangebied zal een verdiepte weg langs het vliegveld worden aangelegd. De watergang die reeds aanwezig is zal ook verlaagd worden. In het westen van het plangebied komt een verkeersknooppunt die de nieuwe weg langs het vliegveld laat aansluiten op de Edisonstraat en de Europaweg. In de nabijheid van het knooppunt zullen tevens twee waterpartijen worden gerealiseerd.

Riolering

Doelstelling van het waterschap is het verminderen van de hydraulische belasting voor de RWZI en het beperken van (vuilwater) overstorten. Het vuilwater riool zal met de nieuwe weg worden meegelegd. Het hemelwater zal deels via een hemelwaterriool geleid worden en deels via watergangen en bermpassages. In eerste instantie zal de hydraulische belasting hetzelfde blijven.

Waterkwantiteit

Bij een toename van verhard oppervlak zoals daken en verharding, zal meer regenwater worden afgevoerd in plaats van geïnfiltreerd. Waterschap Reest en Wieden hanteert daarom de regel dat als er een toename is van verhard oppervlak, er gecompenseerd moet worden. Deze compensatie geschiedt, door 10% van het toegenomen verhard oppervlak als nieuw oppervlaktewater aan te leggen binnen hetzelfde gebied. Ook kan, in het kader van duurzaamheid, gedacht worden aan de aanleg van waterbergende verharding, dakwaterbergingsconstructies of sedumdaken. Hierdoor zal regenwater vertraagd worden afgevoerd. Ook kan regenwater bijvoorbeeld worden hergebruikt t.b.v. sanitaire doeleinden.

In het plan zal een toename van verhard oppervlak worden gerealiseerd in de vorm van bestrating. Het totale verharde oppervlak zal ca 5 ha bedragen. Binnen het plan zal daarom, binnen de kaders van het waterschap, een waterbergend oppervlak worden gerealiseerd van ca. 5000 m2. Dit zal geschieden in de vorm van de aanleg van twee waterpartijen, die in verbinding staan met de bestaande delen van de 13e wijk. De te verbreden en nieuw te graven watergangen hebben bij elkaar een grootte van 1,7 ha. Hiermee wordt ruim voldaan aan de compensatiewens van het waterschap. De vijvers en watergangen die met elkaar de 13e wijk vormen staan onderling door middel van duikers met elkaar in verbinding.

Invloed op de waterhuishouding

Het plangebied bevindt zich in het stroomgebied van de Hoogeveense Vaart. Binnen het plangebied liggen watergangen van het waterschap. De maaiveldhoogte varieert binnen het plangebied tussen ca. 11,3 en 12,6 m en lokaal ca. 13,5 m + NAP. De bodem bestaat voornamelijk uit zand met een slecht doorlatende laag (keileem) op ca. 1,2 m-mv. Lokaal kan deze slecht doorlatende laag dieper voorkomen tussen 1,2 – 3,0 m -mv. De hoogste grondwaterstand zal voorkomen op ca. 40 – 80 cm beneden maaiveld.

Met het aanleggen van de verdiepte weg wordt ook de aanwezige watergang ten zuiden van het vliegveld verdiept. De aanwezige drainage in de grasbaan zal blijven afwateren richting deze watergang. Het oude, al aanwezige, gemaal wordt vervangen en een nieuw gemaal wordt geplaatst nabij de nieuw aan te leggen kruising. Dit gemaal zal ca 360 m3 water per dag lozen op de te vergroten vijverpartij, welke deel uitmaakt van de 13e wijk.

Het waterpeil in de verlaagde, te bemalen, watergang zal ongeveer 9,10 + NAP worden.

Ten zuiden van de nieuwe weg zal ter plaatse van de erfafscheiding met het industrieterrein een grondkering/kwelscherm worden aangelegd. Dit kwelscherm, in de vorm van een damwand zal tot enkele meters in de leemlaag worden geslagen. De verwachte invloed op de waterhuishouding op het industrieterrein zal nihil zijn. Water dat op de weg valt zal via een bermpassage afgevoerd worden naar de verdiepte watergang.

Beheer en onderhoud

Er wordt rekening gehouden met de wijze van onderhoud (varend of vanaf de kant) en de daarbij geldende voorwaarden. Voor werkzaamheden binnen de aangegeven zones van het waterschap is een vergunning op grond van de keur van het waterschap noodzakelijk.

Onderhoud vanaf de kant: Bij onderhoud vanaf de kant geldt een obstakelvrije zone van 5 meter vanaf de boveninsteek van de watergang.

Varend onderhoud: Varend onderhoud is mogelijk bij een doorvaarbare watergang. De minimale lengte van de watergang dient 300 meter te bedragen of moet een totale oppervlakte hebben van ten minste 1500 m2. Er moet rekening worden gehouden met een minimale doorvaarhoogte van 1.,20 m. t.o.v. het regulier maximale waterpeil. De doorvaarbreedte moet minimaal 2,50m bedragen.

Voor varend onderhoud geldt tevens een minimale diepte van 1 meter met een aanleg- en onderhoudsdiepte van 1,30 meter. Elk onderhoudswater heeft een goed bereikbare inlaadplaats voor de boot en minimaal 1 losplaats t.b.v. het schouwvuil per 100 meter oeverlengte.

Alle wateren die een functie hebben in de waterhuishouding (afvoer, aanvoer of berging) liggen in openbaar gebied. Onder bepaalde voorwaarden neemt het waterschap het beheer en onderhoud van deze wateren over na realisatie in de bouwrijpfase.

Proces

De gemeente heeft het waterschap tijdig ingelicht over de planvorming. Hierdoor heeft het waterschap de gemeente goed op de hoogte kunnen stellen van de waterhuishoudkundige aspecten binnen het plan. Indien tijdens de uitvoering waterhuishoudkundige aspecten aan bod komen, wordt het waterschap daarover ingelicht.

Wateradvies Waterschap Reest en Wieden

De bestemming en grootte van het plan hebben een geringe invloed op de waterhuishouding. De procedure voor de standaard watertoets is gevolgd. Afwijkingen met betrekking tot het beleid zijn door de initiatiefnemer voldoende onderbouwd. Waterschap Reest en Wieden komt tot het volgende advies:

Met de bovenstaande waterparagraaf zijn de wateraspecten van waterschap Reest en Wieden voldoende belicht. Het waterschap heeft voor het plan De Wieken, deelplan weg langs vliegveld 2010 een positief wateradvies gegeven.