direct naar inhoud van 5.2 Verkavelingsplan
Plan: Bentinckspark, deelplan Kalkoven 2009
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20087016002-OH01

5.2 Verkavelingsplan

Voor het gebied is een verkavelingsplan opgesteld, waarbij is uitgegaan van 7 woningen (3 vrijstaande en 4 halfvrijstaande woningen). De ontsluiting zal plaatsvinden vanaf de Kalkovenstraat (in het verlengde van de Oosterstraat) met een rondgaand weggedeelte in het plangebied. Centraal in het plan is een open groen gebiedje ontworpen. Ten westen van dit groene gebied zijn 4 halfvrijstaande woningen gepland, waarvan de achtererven grenzen aan de achtererven van de woningen langs de Kanaalweg. De woningen aan de zijde van de Kalkovenstraat zullen vrijstaand worden uitgevoerd, zodat het zicht op het plangebied, vanaf de Kalkovenstraat, een meer open beeld oplevert. Planologisch bestaat nog de mogelijkheid om aan de Kalkovenstraat 4 vrijstaande woningen te realiseren. Bovendien mogen in plaats van de 4 halfvrijstaande woningen, 2 vrijstaande woningen worden gebouwd. Daarmee komt de totale capaciteit in het plan op maximaal 8 woningen.

De naar het groene gebied gesitueerde achtererven en de grens met de parkeerplaats zullen worden afgeschermd door middel van een muur. Dit is aanleiding geweest om de muur meer als thema te gebruiken in het ruimtelijke plan en het als stedenbouwkundige drager te integreren. Dit betekent dat deze muur ook als zodanig wordt vormgegeven in de voorgevels van de halfvrijstaande woningen, waardoor er sprake is van een ruimtelijke eenheid en het daarmee een duidelijk zichtbaar onderdeel is van het inbreidingsplan.

De beoogde bebouwing zal een kubistische architectuur krijgen en heeft derhalve overwegend een platte afdekking. De bouwhoogte zal zodanig zijn dat die van 9 meter naar 3,5 meter afneemt richting de bestaande aangrenzende erven van de Kanaalweg. Deze systematiek is ook van toepassing op de woningen die aan de Kalkovenstraat zijn geprojecteerd.

Ten aanzien van het voormalige bedrijfspand op de hoek van de De Vos van Steenwijklaan en de Kanaalweg wordt uitgegaan van het behoud van een deel van het gebouw. Hierin zal ruimte worden geboden aan maatschappelijke functies. Op dit moment zijn er afspraken met de Dreei die het pand nagenoeg in zijn geheel als zorginstelling gaat huren. Humanitas maakt ook gebruik van een deel van het pand.

Ruimte voor parkeren moet op eigen terrein worden gerealiseerd. Daarvoor wordt een gedeelte van het perceel benut dat ten zuiden van de bebouwing is gelegen. Voor de bereikbaarheid wordt gebruik gemaakt van de bestaande aansluiting op de Kanaalweg. De afwikkeling van het verkeer gaat via het nieuwe woongebiedje richting de Kalovenstraat.

Het terrein van de voormalige steenhouwerij Broens is niet in de planopzet betrokken en blijft op de huidige locatie gevestigd. Mocht er in de toekomst ter plaatse van het voormalige bedrijf de wens bestaan herbouw te realiseren, dan kan de locatie worden benut voor woningbouw, zodat het hele gebied een goede stedenbouwkundige afronding krijgt die optimaal aansluit bij de structuur in de directe omgeving.

Voor wat het parkeren voor de woningbouw betreft geldt dat dit zoveel mogelijk op eigen erf moet plaatsvinden. Er is in de openbare ruimte aan de voorzijde van de woningen beperkte ruimte gereserveerd voor parkeerplaatsen voor bezoekers.

Met betrekking tot de verkeerstructuur wordt er van uitgegaan dat er geen sprake is van doorgaand verkeer van de De Vos van Steenwijklaan naar de Kalkovenstraat en omgekeerd. Om dit te voorkomen wordt het woongebied vanaf slechts één zijde ontsloten. Gezien de verkeersdruk op de De Vos van Steenwijklaan en de nabijheid van de kruising van deze weg met de Kanaalweg, is ervoor gekozen om het plangebied vanaf de Kalkovenstraat te ontsluiten. Vanuit zuidelijke richting is de Kalkovenstraat direct vanaf de Kanaalweg bereikbaar. Verkeer vanuit noordelijke richting zal eerst via de De Vos van Steenwijklaan en de Sportlaan moeten rijden.

Door het plaatsen van een paaltje, is er voor autoverkeer geen rechtstreekse verbinding vanuit het plangebied met de De Vos van Steenwijklaan. Langzaamverkeer en calamiteitenverkeer kunnen echter wél gebruik maken van deze route.

Beeldkwaliteit woningen

Aangezien de onderhavige inbreiding een bijzondere uitstraling zal krijgen, waarbij toetsing en beoordeling extra zorgvuldig zal gebeuren, is er voor gekozen een afzonderlijk beeldkwaliteitsplan op te stellen. Dit beeldkwaliteitsplan is bedoeld als kader voor de coördinatie van de (beoordeling van de) woningontwerpen. Het speelt daarbij in op een toenemende behoefte bij zowel burgers als gemeenten om bij het ontwikkelen van nieuwbouwprojecten aandacht te besteden aan duurzame bouw en architectonische kwaliteit. Deze twee elementen moeten een ontwikkeling garanderen die past in stedenbouwkundige structuur en door een ieder als positief zal worden ervaren.