|
De gemeente Emmen is voornemens de Vreding her in te richten ten behoeve van de bereikbaarheid van het nieuwe theater en het gemeentehuis en de bevoorrading van de detailhandel in winkelcentrum de Weiert. De herinrichting kan niet worden gerealiseerd binnen de geldende bestemmingsplannen.
Het plangebied van het bestemmingsplan Emmen, Vreding (herinrichting) ligt aan de westkant van de Hondsrugweg. Het wordt globaal begrensd door de Vreding in het westen, de Westenesscherstraat in het noorden, de Hondsrugweg ter hoogte van het gemeentehuis in het oosten en woonzorgcomplex Holdert in het zuiden (zie figuur 1.1).
Figuur 1-1: De ligging van het plangebied Emmen Emmen, Vreding (herinrichting) in de gemeente Emmen.
Figuur 1-2: Indicatie begrenzing plangebied.
Het voorliggende bestemmingsplan Emmen, Vreding (herinrichting) vervangt drie bestemmingsplannen gedeeltelijk:
Figuur 1.3 geeft een overzicht, niet volledig, van de oude bestemmingsplannen in het plangebied.
Bij het van kracht worden van het bestemmingsplan Emmen, Vreding (herinrichting) zullen de genoemde bestemmingsplannen, voor zover zij vallen binnen het plangebied, rechtskracht verliezen en door het bestemmingsplan Emmen, Vreding (herinrichting) worden vervangen.
Het bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, regels en een toelichting. Op de verbeelding wordt het tracé van de weg en de aangrenzende groenvoorzieningen binnen het gebied aangegeven met een bestemming dan wel een aanduiding. In de regels worden de bouw- en gebruiksmogelijkheden van het plangebied geregeld. Tot slot wordt in de toelichting een verantwoording gegeven van de in het plan gemaakte keuzes.
Ter voorbereiding van het bestemmingsplan Emmen, Vreding (herinrichting) zijn diverse onderzoeken verricht en adviezen gegeven. Daarnaast is er informatie gebruikt uit onderzoeken en adviezen die in een ander kader zijn uitgevoerd. De conclusies uit de onderzoeken en adviezen zijn verwerkt in de toelichting.
Ter voorbereiding van het bestemmingsplan zijn de volgende onderzoeken verricht:
De structuurvisie Emmen 2020, Veelzijdigheid Troef, is 24 september 2009 vastgesteld. Het document is opgesteld als ruimtelijke vertaling van de ambities gesteld in de Strategienota Emmen 2020, vastgesteld Raad, september 2001. De structuurvisie geeft de hoofdlijnen van de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Emmen weer. Tevens dient de structuurvisie om bedrijven, instellingen en andere overheden uit te nodigen tot en te stimuleren om passende, gewenste activiteiten en investeringen te doen die aansluiten op de weergegeven ambities en ruimtelijke mogelijkheden. In de structuurvisie wordt de ruimtelijke structuur van 2020 geschetst aan de hand van een aantal thema's, te weten landschap, duurzaamheid, verkeer, werken, wonen, voorzieningen en veiligheid. Voor ieder thema is een hoofdkoers bepaald, deze zijn als volgt:
Landschap:
Versterken van het landschap door in te zetten op bebossing van de Hondsrug, het vrijwaren
van de steilrand, het koesteren van de openheid, de herkenbaarheid van de kanalenstructuur
te vergroten, de beekdalen te herstellen en het gebruik van de essen te vergroten.
Duurzaamheid:
Het benoemen van het uitgebreide kanalenstelsel en de beekdalen voor de berging van
water. Specifiek betreft het hier de Buma Marchienawijk/ Sleenerstroom en het Schoonebeekerdiep.
Het herstel van de beekdalen combineert de verbetering van de waterkwaliteit met noodberging,
alsmede versterking van het landschap. Een tweetal gebieden is benoemd als mogelijk
zoekgebied. De term 'mogelijk zoekgebied' betekent dat deze relatief onbebouwde gebieden
een mogelijke toekomstige geschiktheid kennen voor de berging van water. Deze geschiktheid
dient behouden te blijven, maar is alleen nodig indien scenario's met een verdergaande
klimaatverandering hiertoe aanleiding geven.
Verkeer:
Voor de externe bereikbaarheid wordt ingezet op verdubbeling van de N34 (Emmen-Zuid
tot Emmen-centrum) en de N862 en optimalisering van het spoor naar Zwolle en Twente.
Interne bereikbaarheid: opwaarderen van de Rondweg door de stroomfunctie te verbeteren
en onderzoek doen naar de verbeteropties van de Hondsrugweg.
Werken:
Naast de geplande uitbreidingen tot 2015 zijn geen nieuwe uitbreidingen van bedrijventerreinen
beoogd. Voor woonwerkcombinaties is behalve op de Meerdijk op termijn ruimte langs
de as naar Nieuw Amsterdam, op Pollux IV en in Emmer-Compascuum (mits passend binnen
de milieucontouren). Voor kantoren en zorg ('cure') wordt aangesloten op bestaande
plannen en locaties. Ingezet wordt op een verknoping van nieuwe en aanwezige leisurevoorzieningen.
Voor wat betreft glastuinbouw vindt inzet plaats op herstructurering van oudere delen.
Omstreeks 2012 wordt de ruimtevraag naar glastuinbouw opnieuw in beeld gebracht. Daarbij
past ook bezinning op mogelijk andere functies in het Rundedal. Tenslotte de koers
voor de landbouw: schaalvergroting in landbouwgebieden (zone 1 en 2 uit het POP) mogelijk
maken in aansluiting op het landschap. Daar waar de landbouw in de knel komt wordt
ingezet op altenatieven.
Wonen:
Vanuit de structuurvisie vindt aansluiting plaats op het bestaande bouwprogramma (zie
ook woonplan). Voor fase 2 en 3 van de Delftlanden vindt een verbijzondering plaats
en wordt gericht op meer landelijke en dorpse woonmilies. Naast een kwaliteitsimpuls
van de bestaande woningen wordt ingezet op op wervende woonmilieus, te weten: water/lintwonen
tussen Barger- en Emmer Compascuum, boswonen op de Hondsrug en erfwonen in het zuidelijk
deel van de gemeente.
Voorzieningen:
Inzet op versterking van de centrumfunctie van Emmen en behoud bestaande ruimtelijke
structuur niet-commerciële voorzieningen. Bij natuurlijke wijzigingsmomenten inzetten
op versterking van de kwaliteit en efficiënte bundeling.
Veiligheid:
Emmen wenst een gemeente te zijn waarin een ieder veilig woont. Hier tegenover staat
dat Emmen dé industriestad van het Noorden is en in de toekomst een gemeente wil blijven
waarin economie, bedrijvigheid en werkgelegenheid hoog in het vaandel staan. Voor
risicovolle activiteiten is ruimte op bedrijventerreinen Bargermeer, de Vierslagen
en A37. Buiten de zoekgebieden op de industrieterreinen Bargermeer, A37 en De Vierslagen
mag geen nieuwvestiging BEVI inrichtingen plaatsvinden. Met uitzondering van LPG-tankstations
hiervoor wordt per locatie een beoordeling gemaakt in het kader van de daarvoor te
voeren planologische procedure conform het BEVI. Buiten de industrieterreinen staat
de ambitie Veilig Wonen voorop. Hier heeft wonen de prioriteit boven (risicovolle)
bedrijvigheid. Nieuwe ontwikkelingen in de vorm van (beperkt) kwetsbare objecten worden
nadrukkelijk getoetst aan het aspect fysieke veiligheid. De vestiging van niet BEVI-inrichtingen
(beperkt kwetsbare inrichtingen) vindt in principe buiten locatie 1 en 2 en buiten
de PR=10-6 contouren plaats (uitzonderingen kunnen worden gevormd door branchegerelateerde
inrichtingen),zie figuur 2.2.
Figuur 2.2: Zoekgebied BEVI-inrichtingen
rode contou r= Zoekgebied te vestigen BEVI- inrichtingen. De PR=10-6 contour dient binnen eigen inrichtings-grens te blijven en dient binnen de PR=10-6 contour van het zoekgebied te blijven. Indien PR=10-6 contour niet binnen de eigen inrichtingsgrens te houden is mag hier op de locaties 1 en 2 (op industrieterrein Bargermeer) onder voorwaarden van worden afgeweken, mits rekening gehouden wordt met de beperking die dit oplevert voor de gevestigde niet-BEVI inrichtingen.
Ten behoeve van de ontwikkelingen in het centrum is het visiedocument Masterplan Emmen Centrum 2020 (MEC 2020) opgesteld. Dit document geeft richting aan de visie van de gemeente op het centrumgebied van de toekomst. De ontwikkelingsvisie is gebaseerd op drie thema's, namelijk binnenstad, landschap en leisure. De binnenstad omdat meer stedelijkheid het duidelijkst zichtbaar is in de te maken keuzes voor het hart van het stedelijk centrum. Alle samenhangende activiteiten moeten leiden tot een compacte (op loopafstand bereikbare) en aantrekkelijke omgeving.Het landschap staat voor de essen en de bossen. Het idee van open groene stad moet weer leidraad zijn voor de toekomst. Leidraad voor een stad waar de landschappelijke elementen een plek krijgen en waarin openbare gebouwen in een parkachtige omgeving staan. Leisure vormt één van de steunpilaren van de toekomstige economie. Het is een verzamelterm voor zaken die te maken hebben met recreatie en vrije tijd. Het gaat daarbij om een prettige vorm van ontmoeting en beleving waarbij sprake moet zijn van een aangenaam verblijf en een aantrekkelijke openbare ruimte. Dat hierin een samenspel moet ontstaan met het Noorder Dierenpark ligt voor de hand.
Het vorige gemeentelijk verkeer- en vervoerplan (GVVP) stamt uit 1999. De uitvoering leverde zichtbare resultaten op, mede dankzij de inzet van medeoverheden. Belangrijk hoogtepunt voor de economische ontwikkeling van de regio Zuidoost-Drenthe was de officiële opening en daarmee de voltooiing van de route A37 op 21 januari 2008. Andere voorbeelden zijn de aanleg van de N391, de omleiding N853, aanleg nieuwe fietspaden en het nieuwe station Emmen-Zuid. Het gevoerde verkeersveiligheidsbeleid leidde tot een sterke daling van het aantal verkeersslachtoffers.
In de komende jaren krijgt de gemeente te maken met trends en ontwikkelingen die zullen doorwerken in het verkeer- en vervoerbeleid. Voorbeelden zijn krimp, geen groei van het aantal inwoners, uitvoering van de vernieuwingsplannen in het centrumgebied, toename van het gebruik van electrische fietsen, auto's en scooters.
Het nieuwe GVVP met als titel 'Oog voor Mobiliteit' is vastgesteld in de raad van december 2013. Emmen wil in het toekomstig verkeer- en vervoerbeleid duidelijker en zichtbaarder aansluiten bij de nationale en provinciale doelstellingen:
Naast het GVVP is in 2010 de Parkeernota vastgesteld. Hierin zijn de uitgangspunten van het parkeerbeleid en de parkeernormen opgenomen. In het centrum van Emmen is het parkeren voornamelijk ondergronds, in twee bouwlagen. Daarnaast zijn er grote parkeerterreinen ten noord- en zuidwesten van het centrum. Voor toekomstige (nieuwbouw)ontwikkelingen zijn parkeernormen vastgesteld conform de landelijke richtlijnen van het CROW. Verder wordt uitgegaan dat initiatiefnemers en ontwikkelaars zelf voor voldoende parkeerruimte zorgen. Als dit niet kan, kan eventueel teruggevallen worden op parkeren in de openbare ruimte, waarvoor aan de gemeente een afkoopsom wordt betaald.
Provinciale Staten hebben op 2 juli 2014 ingestemd met de Actualisatie Omgevingsvisie Drenthe 2014. De visie is inwerking getreden op 20 augustus 2014.De Omgevingsvisie Drenthe is voor Drenthe een centraal visiedocument. De visie formuleert de belangen, ambities, rollen, verantwoordelijkheden en sturing van de provincie in het ruimtelijke domein. In de visie zijn vier wettelijk voorgeschreven provinciale planvormen samengenomen:
De Omgevingsvisie is hét kader voor de ruimtelijk-economische ontwikkeling van Drenthe. De Omgevingsvisie beschrijft de ruimtelijk-economische ontwikkeling van Drenthe in de periode tot 2020. De Omgevingsvisie heeft voor de provincie een interne binding. Dit betekent dat de provincie bij de uitoefening van haar taken aan de Omgevingsvisie gebonden is. De missie van de provincie is het ontwikkelen van een bruisend Drenthe, passend bij de kernkwaliteiten die de provincie rijk is. De kernkwaliteiten zijn de kwaliteiten die bijdragen aan de identiteit en aantrekkelijkheid van Drenthe. Het provinciaal belang ligt in het behouden en waar mogelijk ontwikkelen van de kernkwaliteiten.Omdat niet alle kernkwaliteiten goed te duiden zijn in het fysiek-ruimtelijk domein zijn deze vertaald naar indicatoren.
Kernkwaliteiten | Indicatoren |
Rust Stilte | Duisternis |
Ruimte | Openheid van het landschap |
Natuur | Biodiversiteit |
Landschap | Diversiteit Gaafheid van landschappen |
Oorspronkelijkheid | Cultuurhistorische waarden Archeologische waarden Aardkundige waarden |
Veiligheid | Sociale veiligheid Externe veiligheid Verkeersveiligheid |
Noaberschap, Menselijke maat, Kleinschaligheid (Drentse schaal) |
Leefbaarheid Passend bij Drenthe |
Met een deel van de kernkwaliteiten heeft de provincie speciale ambities. Inzet is de kernkwaliteiten te behouden en waar mogelijk te ontwikkelen.
In de Provinciale Omgevingsverordening vertaalt de provincie Drenthe zijn Omgevingsvisie
(deels) door naar een verordening voor zover het planologisch relevante aspecten betreft.
De provincie is verplicht vanuit de AMVB Ruimte (deze is nog niet in werking getreden)
- een verordening voor erin opgesomde thema's te hanteren. De AMVB Ruimte bevat geen
nieuw rijksbeleid, het is een 'beleidsneutrale' vertaling van de Nota Ruimte. Naast
de vertaling van het rijks belang beschrijft de POV de provinciale belangen waarover
de provincie duidelijkheid wil geven en of wil verankeren in op gemeentelijk niveau,
middels overleg of anderszins.
De ruimtelijke kwaliteit van Drenthe wordt in de verordening op drie manieren gefundeerd:
kernkwaliteiten, SER ladder en milieu- en leefomgeving. Elk van de drie elementen
is terug te vinden in de bepalingen van de verordening. Waarbij deze elementen een
rol spelen voor het behouden en versterken van de ruimtelijke kwaliteit (Bruisend
Drenthe). Gemeenten zullen binnen de kaders van de Omgevingsvisie de kernkwaliteiten
ook moeten uitwerken naar hun ruimtelijke plannen. Ze zijn daarbij gebonden aan de
kaders van het provinciaal beleid welke is neergelegd in de Omgevingsvisie en uitwerkingen
zoals het Cultuurhistorisch Kompas en de beleidsnota Aardkundige waarden.Bij het opstellen
van de cultuurhistorische hoofdstructuur beschreven in het Cultuurhistorisch Kompas
is gezocht naar een samenhangende relatie van elementen, structuren en gebieden. Aan
de hand van deze structuren is de provincie opgedeeld in 10 deelgebieden. Emmen behoord
tot deelgebied Emmen en haar Venen. De ambities behorende bij dit deelgebied richten
zich op het behouden van de karakteristiek van het esdorpenlandschap. Deze karakteristiek
uit zich in een zichtbare ruimtelijke samenhang tussen esdorp en es, waarbij de esdorpen
en essen als een keten op de Hondsrug liggen, afgewisseld met scherp begrensde boswachterijen.
Het benadrukken van het lineair patroon van hunebedden, grafheuvels en andere zichtbare
en onzichtbare prehistorische relicten die samenhangen met de prehistorische route
over de Hondsrug. Het vasthouden en zorgvuldig doorzetten van de ruimtelijke opzet
van de esdorpen. De belangrijkste opgave voor de Hondsrug is het ontwikkelen van een
integraal gebiedsperspectief om de aantrekkelijkheid van het gebied als woon- en werkplek
en toeristische trekker te waarborgen voor de toekomst.
De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) is op 13 maart 2012 van kracht geworden.
Onderdeel van deze structuurvisie is het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening
(Barro).
Met de structuurvisie kiest het rijk voor een selectievere inzet van rijksbeleid op
slechts 13 nationale belangen. Voor deze belangen is het Rijk verantwoordelijk en
wil het resultaten boeken. Buiten deze 13 belangen hebben decentrale overheden beleidsvrijheid.
De structuurvisie geeft een totaalbeeld van het ruimtelijk- en mobiliteitsbeleid op
rijksniveau en is de 'kapstok' voor bestaand en nieuw rijksbeleid met ruimtelijke
consequenties. De SVIR vervangt de Nota Ruimte, de Structuurvisie Randstad 2040, de
Nota Mobiliteit, de MobiliteitsAanpak en de Structuurvisie voor de Snelwegomgeving.
Tevens vervangt het de ruimtelijke doelen en uitspraken in de volgende documenten:
PKB Tweede structuurschema Militaire terreinen, de agenda landschap, de agenda Vitaal
Platteland en Pieken in de Delta.
Delen van de structuurvisie die de nationale ruimtelijke belangen borgen en die juridische
doorwerking behoeven, zijn uitgewerkt in een algemene maatregel van bestuur, de Amvb
Ruimte (Barro). Ook is een planmilieueffectrapport (plan-MER) opgesteld.
Het Rijk gaat er vanuit dat de nationale ruimtelijke belangen die via wet- en regelgeving
opgedragen worden aan de andere overheden goed door hen worden behartigd. Het nieuwe
Rijkstoezicht in de ruimtelijke ordening richt zich op het toezicht achteraf. Wanneer
rijksdoelen en nationale belangen raken aan regionale opgaven, vraagt dit om heldere
taakverdeling en samenwerkingsafspraken tussen de betrokken overheden.
Waar het Barro bepalingen bevat gericht op gemeentelijke bestemmingsplannen gaat het
Rijk er vanuit dat deze doorwerking krijgen. Het Rijk zal tijdens het opstellen en
vaststellen van bestemmingsplannen dan ook niet toetsen op een correcte doorwerking
van nationale belangen. Daarnaast blijft het Rijk opkomen voor zijn directe belangen
bij gemeentelijke en provinciale plannen vanuit de rol van weg- en waterbeheerder
(Rijkswaterstaat), eigenaar van defensieterreinen (ministerie van Defensie) en voor
projecten in het kader van de rijkscoördinatieregeling rond rijksinpassingsplannen
op het terrein van de energie-infrastructuur (het ministerie van EL&I).
Voor Emmen zijn in de SVIR geen onderwerpen opgenomen die aangemerkt worden als nationaal
belang. In de Barro zijn alleen de zaken betreffende defensie en kernkwaliteiten van
toepassing. Echter deze zaken hebben geen directe invloed op de inrichting van het
plangebied.
De conclusie van de in dit bestemmingsplan Emmen, Vreding (herinrichting) beschreven beleidsuitgangspunten is dat het rijksbeleid niet direct door werkt in het plangebied. Hierdoor is het bestemmingsplan in niet in strijd met het rijksbeleid. Het rijksbeleid werkt indirect door via het provinciaal beleid. Het provinciaal beleid vormt op zijn beurt weer de input voor het gemeentelijk beleid. Voor het voorliggende bestemmingsplan kan eveneens geconcludeerd worden dat het plan passend is in het provinciale beleid. Wat betreft het gemeentelijk beleid kan gesteld worden dat de herinrichting van de Vreding past binnen het gestelde van het gemeentelijk beleid.
De aanleiding voor het opnemen van de archeologische waarden en verwachtingen in bestemmingsplannen
vloeit voort uit het Verdrag van Valletta, de Monumentenwet 1988, de Wet op de archeologische
monumentenzorg 2007 en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht 2010. In de Monumentenwet
is vastgelegd dat bij het opstellen van een bestemmingsplan nadrukkelijk rekening
gehouden moet worden met de archeologische waarden in de bodem en dat deze beschermd
moeten worden. Daarbij gaat het zowel om aanwezige als mogelijk te verwachten archeologische
waarden. Uit de verbeelding en de planregels van het bestemmingsplan dient de zorg
voor de genoemde archeologische waarden te blijken.
In het kader van de Monumentenwet en de Culturele Alliantie tussen de gemeente Emmen
en de provincie Drenthe heeft de gemeente Emmen eigen archeologiebeleid opgesteld,
vastgesteld d.d. 30 mei 2013. Hiervoor is een archeologische beleidsadvieskaart gemaakt
met daarbij een rapport, dit rapport dient als toelichting op de kaart. Het doel van
deze documenten is om aan te geven wat de kern vormt van het archeologiebeleid en
waar de beleidskeuzes zijn gemaakt. Deze beleidskeuzes zijn verwerkt in het voorliggende
bestemmingsplan door het opnemen van de dubbelbestemming Waarde- archeologie op de
verbeelding. Met deze vertaling is op eenvoudige wijze in beeld gebracht of archeologische
waarden in het geding zijn of kunnen zijn en zo ja, op welke manier daarmee dient
te worden omgegaan. Binnen de dubbelbestemming "Waarde - Archeologie" is een onderverdeling
gemaakt in 4 dubbelbestemmingen. Per dubbelbestemming zijn planregels opgenomen voor
de te bouwen oppervlakte en een omgevingsvergunningsstelsel voor het uitvoeren van
werken, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden. De maatvoering voor ontheffing
is afhankelijk van de te verwachten waarden of verwachtingen en is vertaald naar oppervlakten
en dieptes. Bij overschrijding van de gestelde vrijstellingseisen bij ruimtelijke
ontwikkelingen betekent dit dat de aanwezige waarde of verwachting moet worden onderzocht.
In het onderhavige bestemmingsplan is sprake van twee dubbelbestemmingen, namelijk
Waarde- Archeologie 2 en Waarde- Archeologie 3. Bijlage 2
Samenvatting basisrapport archeologie bevat een samenvatting van het beleid van de gemeente Emmen.
Het plangebied ligt in de bebouwde kom van Emmen. Op de archeologische beleidsadvieskaart van de gemeente Emmen heeft het plangebied gedeeltelijk de 'Waarde-Archeologie 2' en gedeeltelijk 'Waarde-Archeologie 3'.
Tijdens het bodemonderzoek is ook een verkennend archeologisch onderzoek uitgevoerd. In de boringen zijn geen archeologische indicatoren aangetroffen. In het verstoorde zandpakket is geen (resten van) bodemvorming waargenomen (in de vorm van een podzol). Zie ook: Bijlage 4 Advisering herinrichting Vreding.
Beschermde monumenten worden gekenmerkt door een samenhangend en gaaf geheel van architectonische stijlkenmerken. Een monument kan representatief zijn voor een bepaalde bouwstijl, maar kan ook een rijke bouwgeschiedenis hebben met verwijzingen naar verschillende bouwstijlen. Voor zover de bouwgeschiedenis niet duidelijk afleesbaar is, kan zij door bouwhistorisch onderzoek aan het licht komen. Monumenten worden in hoge mate gewaardeerd om hun architectuurhistorische kwaliteit, waardoor zij belangrijk bijdragen aan de kwaliteit en de identiteit van hun omgeving. Een bouwplan voor een monument wordt getoetst aan het monumentenbeleid.
Richtinggevend is hiervoor de redengevende omschrijving van het monument. Naast de toetsing aan het monumentenbeleid dat gericht is op het behouden van de historische kenmerken van het monument wordt het bouwplan voor wat betreft de welstandsaspecten getoetst aan de onderstaande criteria:
Het plangebied kent geen monumenten.
De Flora- en faunawet (Stb. 1998, 402) is op 1 april 2002 in werking is getreden. Deze wet bundelt onder meer de bepalingen over soortenbescherming die voorheen in verschillende wetten waren opgenomen, namelijk de Vogelwet 1936, de Jachtwet, (de oude) Natuurbeschermingswet, de Nuttige Dierenwet 1914 en de Wet bedreigde uitheemse dier- en plantensoorten. De Flora- en faunawet richt zich op de bescherming van circa 500 plant- en diersoorten. Het gaat hierbij om alle inheemse zoogdieren (uitgezonderd bruine rat, zwarte rat en huismuis), alle inheemse vogelsoorten, alle amfibieën en reptielen, een aantal vissen en enkele bij AMvB (Stb. 523, 2000) speciaal aangewezen plant- en diersoorten. Uitgangspunt van de wet is het ‘nee, tenzij’- beginsel. Slechts voor een beperkt aantal handelingen kan op basis van artikel 75 van de Flora- en faunawet ontheffing worden verleend van de verboden uit artikel 8 t/m 18 van de wet (voor zover hiervoor niet reeds op basis van een ander artikel vrijstelling of ontheffing kan worden verleend). Voorwaarde daarbij is dat met de voorgenomen activiteit geen afbreuk wordt gedaan aan een gunstige staat van instandhouding van de soort. Kort gezegd worden de onder de Flora- en faunawet beschermde plant- en diersoorten in drie categorieën opgedeeld, met elk een ander regime wat betreft ontheffingen:
De categorie ‘algemene soorten’ –zoals mol en konijn - is voor de meeste activiteiten
vrijgesteld voor een ontheffingsaanvraag.
De categorie ‘overige soorten’ is eveneens voor de meeste activiteiten vrijgesteld
voor een ontheffingsaanvraag, mits die activiteiten worden uitgevoerd op basis van
een door het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) goedgekeurde
gedragscode. In zo'n code geeft een sector zelf aan welke gedragslijnen men volgt
om het schaden van beschermde soorten zo veel mogelijk te voorkomen, bijvoorbeeld:
altijd eerst inventariseren waar de soorten precies voorkomen en daar met de werkzaamheden
rekening mee houden, bijvoorbeeld door een hol af te schermen of de standplaats van
planten aan te geven. Voor ingrepen waarvoor geen goedgekeurde gedragscode bestaat,
moet ten aanzien van verblijfplaatsen van beschermde soorten uit de categorie ‘overige
soorten’, een ontheffing worden aangevraagd. Daarbij kan worden volstaan met een zogenaamde
lichte toetsing. Dat houdt in dat de voorgenomen maatregelen ‘geen afbreuk doen aan
gunstige staat van instandhouding van de soort’.
De categorie ‘streng beschermde soorten’ omvat de soorten die worden genoemd in bijlage
4 van de Habitatrichtlijn of bijlage 1 van AMvB artikel 75 van de Flora- en faunawet.
Voor de categorie ‘streng beschermde soorten’ wordt slechts in een beperkt aantal
situaties een vrijstelling verleend. Artikel 75 van de wet voorziet in aantal gevallen
in een mogelijkheid tot ontheffing. Deze gevallen zijn verder uitgewerkt in het Besluit
vrijstelling beschermde dier- en plantsoorten.
Ten aanzien van de gebiedsbescherming is met name de op 1 oktober 2005 in werking
getreden Natuurbeschermingswet van belang. In deze wet is de bescherming van natuurgebieden
die zijn aangewezen onder de Europese Vogel- en Habitatrichtlijnen geregeld (de zogenaamde
Natura 2000-gebieden). Daarnaast kunnen op grond van de Natuurbeschermingswet gebieden
van nationaal belang worden aangewezen: Beschermde Natuurmonumenten.
Voor de door de wet beschermde gebieden geldt een onderzoeks/ vergunningplicht voor
het uitvoeren van activiteiten. Ten aanzien van activiteiten in een beschermd natuurgebied
en/of buiten het beschermde natuurgebied in de omgeving van deze gebieden, dient te
worden beoordeeld of deze activiteiten ''significant negatieve effecten'' kunnen veroorzaken.
Een bestemmingsplan mag zonder zorgvuldige toetsing geen activiteiten mogelijk maken
die negatieve effecten kunnen hebben op deze beschermde natuurgebieden.
Naast gebieden die zijn aangewezen op grond van de Natuurbeschermingswet dient rekening
te worden gehouden met het provinciale beleid ten aanzien van gebieden die zijn gelegen
binnen de Ecologische Hoofdstructuur (EHS). De EHS heeft als doel natuurgebieden te
vergroten en te verbinden. Voor ontwikkelingen binnen de EHS geldt het ''nee-tenzij
principe'', hetgeen betekent dat ontwikkelingen geen afbreuk mogen doen aan de natuurlijke
kenmerken van het gebied. Indien vernietiging of verstoring van de EHS plaats vindt,
dient ten allen tijde compensatie plaats te vinden.
Wanneer plannen worden ontwikkeld voor ruimtelijke ingrepen of voornemens ontstaan
om werkzaamheden uit te voeren, dient vooraf goed te worden beoordeeld of er mogelijke
nadelige consequenties voor beschermde inheemse soorten zijn. De initiatiefnemer is
daarvoor zelf verantwoordelijk.
Indien uit gegevens dan wel onderzoek blijkt dat er sprake is van (een) beschermde
soort(en) en het bouwwerk en/of de activiteit beschadiging of vernieling van voortplantings-
of rustplaatsen dan wel ontworteling of vernieling veroorzaakt, zal de (bouw)werkzaamheid
c.q. activiteit pas kunnen plaatsvinden nadat verlening van ontheffing op grond van
artikel 75 van de FFW.
Voor het verleggen van een weg nabij het gemeentehuis te Emmen zal een klein deel van een bosje met oude bomen verdwijnen. Effecten op beschermde flora en fauna als gevolg van de gewenste ontwikkeling, kunnen niet op voorhand worden uitgesloten. Buro Bakker is gevraagd om middels een verkennende toetsing (quickscan) eventueel aanwezige beschermde flora en fauna in beeld te brengen en de effecten van de gewenste ontwikkeling op deze soorten te beoordelen. Met de quickscan wordt eenduidig in beeld gebracht of en welke beschermde soorten in het plangebied aanwezig kunnen zijn. Indien de gewenste ontwikkeling kan leiden tot negatieve effecten voor deze soorten, leidt de quickscan tot aanbevelingen voor vervolgstappen. Het uiteindelijke doel is het afstemmen van de ontwikkeling op de aanwezigheid van beschermde soorten, zodat gewerkt wordt binnen de kaders van de Flora- en faunawet. De quickscan is als Bijlage 3 Ecologisch onderzoek in de toelichting opgenomen.
Voor de beschikbare verspreidingsgegevens van beschermde soorten zijn de meest actuele en relevante bronnen geraadpleegd (zie bronnen achter in dit rapport). Op 26 maart 2014 is een ecologische verkenning in het gebied uitgevoerd. Daarbij is gelet op de aanwezigheid van beschermde flora en fauna. Daarnaast zijn inschattingen gemaakt van het (mogelijke) voor-komen van beschermde soorten op basis van terreinkenmerken.
Het bosje is gelegen naast het gemeentehuis van Emmen aan de Vreding te Emmen. Het betreft het deel dat wordt begrens door de parkeerplaatsen van het gemeentehuis, de weg Vreding en het wandelpad tussen de parkeerplaats en de hoofdingang van het gemeentehuis. Het onderzoeksgebied betreft een klein stukje oud bos met hoofdzakelijk dikke eiken en beuken en een goed ontwikkelde ondergroei.
Er worden slechts beperkte aanlegmogelijkheden (herinrichting weg) in het plan geboden. Wanneer er toch plannen worden ontwikkeld voor ruimtelijke ingrepen of voornemens ontstaan om werkzaamheden uit te voeren, dient vooraf goed te worden beoordeeld of er mogelijke nadelige consequenties voor beschermde inheemse soorten zijn. De initiatiefnemer is voor het onderzoek zelf verantwoordelijk. Indien uit gegevens dan wel onderzoek blijkt dat er sprake is van (een) beschermde soort(en) en het bouwwerk en/of de activiteit beschadiging of vernieling van voortplantings- of rustplaatsen dan wel ontworteling of vernieling veroorzaakt, zal de (bouw)werkzaamheid c.q. activiteit pas kunnen plaatsvinden na verlening van ontheffing op grond van artikel 75 van de Flora en faunawet (FFW). Overigens geldt voor alle bouwactiviteiten er voorzorgsmaatregelen genomen dienen te worden waardoor:
Tabel 1 geeft een overzicht van de aangetroffen matig en zwaar beschermde soorten in het plangebied.
Soortgroep | Soort | Functie | Beschermingsregime |
Flora | Daslook | Groeiplaats | Matig zwaar beschermd |
Vogels | Alle broedvogels | Nestlocaties | Zwaar beschermd |
Vleermuizen | Gewone dwergvleermuis | Vliegroute | Zwaar beschermd |
Vleermuizen | Laatvlieger | Vliegroute | Zwaar beschermd |
Tabel 1: Overzicht van waargenomen of waarschijnlijk in het plangebied voorkomende zwaar of matig zwaar beschermde flora en fauna.
De overige in het plangebied gevonden en te verwachten soorten zijn licht beschermd. Voor deze soorten geldt een vrijstelling. Een ontheffing in het kader van de Flora- en faunawet hoeft voor deze soorten niet te worden aangevraagd. De algemene zorgplicht (zie Bijlage I van het onderzoek) is dan wel van kracht.
Het bestemmingsplan is getoetst op het aspect externe veiligheid overeenkomstig het nationaal beleid en het gemeentelijk externe veiligheidsbeleid. Zo stelt het nationaal beleid grenzen vast die in het kader van externe veiligheid een basisbeschermingsniveau voor de burgers in Nederland moeten bieden. Zo worden er verschillende risicobronnen onderscheiden, namelijk stationaire risicobronnen (bedrijven met gevaarlijke stoffen), transport van gevaarlijke stoffen over de weg, spoor en via buisleidingen. Geen van deze risicobronnen zijn binnen of nabij dit plangebied aanwezig die invloed kunnen hebben op dit gebied. Binnen een afstand van circa 700 meter vanaf de begrenzing van de planlocatie zijn geen risicobronnen aanwezig.
Vanuit de brandweer en de RUD is richting gegeven aan het beoogde veiligheidsniveau van het plangebied van het bestemmingsplan Emmen, Vreding (herinrichting). Hierbij is getoetst aan bestaande regelgeving en normen voor (externe) veiligheid, bereikbaarheid, bluswatervoorziening, repressieve dekking en alarmsystemen welke onderdeel zijn van de veiligheidsketen. Vanuit de RUD is ook aangegeven dat op basis van de risicokaart 17-2-2014 er in de nabijheid van dit plangebied geen risicobronnen aanwezig zijn. Externe veiligheid speelt hier dus niet.
Het plangebied is geïnventariseerd op de aanwezigheid van zogenoemde Bevi-bedrijven (vergunde situatie en feitelijke situatie). Binnen het plangebied Emmen, Vreding (herinrichting) zijn geen risicobronnen aanwezig.
Buiten het plangebied zijn ook geen Bevi- bedrijven gesitueerd.
De weg dient minimaal te voldoen aan de uitgangspunten voor een goede bereikbaarheid voor voertuigen van de hulpverleningsdiensten, zijnde:
In voorliggend bestemmingsplan Emmen, Vreding (herinrichting) komen geen activiteiten voor die voorkomen op de D-lijst van het Besluit m.e.r. Vanwege de afwezigheid van die activiteit(en) hoeft geen vormvrije m.e.r. -beoordeling plaats te vinden.
Vanuit milieuhygiënisch oogpunt vergt de bedrijvigheid in het plangebied een goede afstemming met de andere, in de omgeving aanwezige functies. Ten behoeve van dit bestemmingsplan behoefde in het plangebied geen inventarisatie plaats te vinden aangezien het uitsluitend gaat om de herinrichting en aanleg van een (bestaande) weg.
De aanwezigheid van bodemverontreiniging kan gevolgen hebben voor het gebruik van
de locatie. Niet alleen kan dit betekenen dat op de percelen gebruiksbeperkingen liggen.
Ook kan het zo zijn dat de bodemverontreiniging de bestemming van de locatie in de
weg staat. Het nemen van saneringsmaatregelen of het verwijderen van de bodemverontreiniging
kan deze belemmering weer opheffen.
Binnen de gemeente Emmen wordt op vele manieren grond hergebruikt en toegepast. Al
het hergebruik en toepassen van grond dient te worden gemeld bij de gemeente Emmen.
Bij de melding dient tevens een milieuhygiënische verklaring te worden overlegd om
te bepalen wat de kwaliteit van de grond is. Soms is het mogelijk om grond her te
gebruiken of toe te passen zonder milieuhygiënische verklaring. De gemeente Emmen
heeft hiervoor in februari 2007, op basis van de Vrijstellingsregeling grondverzet,
een bodemheersplan en bodemkwaliteitskaart vastgesteld. Grond afkomstig van een locatie,
welke als niet verdacht wordt beschouwd van bodemverontreiniging, kan op basis van
de bodemkwaliteitskaart worden hergebruikt of toegepast. De bodemkwaliteitskaart van
de gemeente Emmen is maximaal 5 jaar na vaststelling geldig. Vanaf 1 juli 2008 geldt
het Besluit bodemkwaliteit als nieuw beleidskader voor grond, baggerspecie en bouwstoffen.
Omdat de gemeente Emmen de bodemkwaliteitskaart heeft vastgesteld blijft het mogelijk
om grond her te gebruiken of toe te passen via de bodemkwaliteitskaart.
Gelet op de diversiteit aan bodemverontreiniging en de mogelijke functies van een
perceel, is het niet mogelijk een complete lijst met locaties en beperkingen op te
nemen bij het bestemmingsplan. Elk geval dient afzonderlijk te worden beoordeeld.
Bij locaties waarvan de bodemkwaliteitsgegevens niet meer actueel zijn (ouder dan
vijf jaar) of niet bekend zijn, zal bij verdere nieuw- en/of verbouwplannen doormiddel
van een verkennend bodemonderzoek (conform NEN 5740) de actuele bodemkwaliteit opnieuw
moeten worden vastgesteld. Aan de hand van het voorgenomen gebruik en de resultaten
van het onderzoek kan worden bezien of maatregelen noodzakelijk zijn.
In het kader van het landsdekkend Beeld van de bodemkwaliteit zijn potentieel verdachte
locaties in beeld gebracht. Dit zijn locaties waar op grond van de activiteit uit
het verleden wordt vermoed dat mogelijk sprake is van bodemverontreiniging. Voor actuele
informatie over bodemverontreiniging dient altijd contact te worden opgenomen met
de gemeente Emmen.
Voor wat betreft de verdachte en vervuilde locaties geldt dat de gronden gesaneerd moeten worden voordat hierop gebouwd mag worden. De kosten voor sanering dienen door de aanvrager te worden bekostigd.
Uit toetsing van de analyseresultaten aan de Circulaire bodemsanering 2013 blijkt dat indicatief geen bodemverontreiniging is aangetroffen. Wat dat betreft bestaat geen belemmering voor de voorgenomen werkzaamheden. Uit de toetsing aan de regeling bodemkwaliteit blijkt dat de boven- en ondergrond ten zuiden van het tracé (ter hoogte van het fietspad) voldoet aan de bodemkwaliteitskaart van de gemeente Emmen. De hier vrijkomende grond kan op basis van de bodemkwaliteitskaart elders als klasse 'Achtergrondwaarde' toegepast worden. De kwaliteit van zwak tot matig humeuze bodemlagen komt niet overeen met de bodemkwaliteitskaart van de gemeente Emmen. De vrijkomende grond betreft hier indicatief de kwaliteitsklasse 'Industrie'. grondverzet van humeuze grond zal gefaciliteerd moeten worden met partijkeuringen volgens het Besluit bodemkwaliteit. Bij torpassing van de grond dient minimaal 5 dagen voorafgaand aan het toepassen gemeld te worden bij AgentschapNL (www.meldpuntbodem.nl). Hierbij is een erkende kwaliteitsverklaring conform het Besluit bodemkwaliteit nodig. Dit briefrapport samen met de bodemkwaliteitskaart van de gemeente Emmen moeten samen als erkend bewijsmiddel kunnen dienen als kwaliteitsverklaring van de vrijkomende grond. Bij uitvoering van grondwerkzaamheden dient rekening te worden gehouden met veiligheidsmaatregelen conform CROW-publicatie 132 "Werken in of met verontreinigde grond". Zie verder het bodemrapport dat als bijlage bij dit bestemmingsplan is opgenomen: Bijlage 4 Advisering herinrichting Vreding.
Regels ten aanzien van geluidhinder zijn vastgelegd in de Wet geluidhinder (Wgh). Het doel van de Wet geluidhinder is tweeledig. Enerzijds de bescherming van het milieu en anderzijds de bescherming van de volksgezondheid. Bepalend is steeds de situering van geluidsbronnen ten opzichte van geluidsgevoelige bestemmingen zoals woningen en scholen. De Wgh gaat uit van zones langs wegen, spoorwegen en industrieterreinen. Binnen dergelijke zones zijn nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen alleen toegestaan indien de geluidsbelasting op de buitengevel onder of hoogstens gelijk is aan de voorkeursgrenswaarde. Ontheffing van de voorkeursgrenswaarde is toegestaan indien maatregelen om de geluidsbelasting op de buitengevels te beperken niet mogelijk zijn of onvoldoende helpen en indien aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
De gemeente Emmen is voornemens de Vreding herinterichten. De Vreding zal fungeren als een ontsluitingsroute voor het vrachtverkeer van en naar het Willinkplein. Hierdoor zal het percentage vrachtverkeer op deze weg toenemen. Om de hinder op de woningen die dicht langs de Vreding staan te reduceren, zal het wegvak ter hoogte van deze woningennaar het oosten worden verplaatst. Hiervoor is een akoestisch onderzoek opgesteld. Het betreft het akoestisch onderzoek van Spreen met projectnummer 20140816 van 31 maart 2014, zie hiervoor: Bijlage 5 Akoestisch onderzoek.
Aangezien in het kader van de reconstructie van de Vreding de huidige snelheid van 50 km/h verlaagd wordt naar 30 km/h heeft de Vreding van rechtswege geen geluidszone en hoeft niet getoetst te worden aan de Wet geluidhinder. Echter, in het kader van een goede ruimtelijke ordening is de geluidsbelasting wel inzichtelijk gemaakt. Het onderzoek heeft als doel vast te stellen of er, in informele zin, sprake is van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder.
Uit het onderzoek blijkt dat als gevolg van de reconstructie van de Vreding het reconstructie effect 0 dB bedraagt. Er is dus geen sprake van 'informele' reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder.
In absolute zin is er wel sprake van een toename van de geluidsbelasting, hetgeen wordt veroorzaakt door de toename van het verkeer, het groter aandeel vrachtverkeer en het gedeeltelijk vervangen van het asfalt (ter hoogte van de woning Vreding 18) door klinkers in keperverband. Door het verschuiven van de rijlijn is de toename van de geluidsbelasting ter plaatse van de woningen aan de voormalige lus van de Vreding echter aanzienlijk gereduceerd en is er zelfs sprake van een afname van de geluidsbelasting.
Aangezien in de toekomstige situatie de voorkeursgrenswaarde van 48 dB echter niet wordt overschreden, kan worden gesteld dat als gevolg van de herinrichting van de Vreding geen ontoelaatbare geluidshinder op zal treden.
Het akoestisch onderzoek is beoordeeld en akkoord bevonden. Bij toepassing van de gehanteerde uitgangspunten conform het akoestisch rapport wordt in de toekomstige situatie de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschreden. Er is geen sprake van een 'informele' reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. Als gevolg van de herinrichting van de Vreding kan gesteld worden dat geen ontoelaatbare geluidshinder op zal treden.
Op 15 november 2007 is de Wet luchtkwaliteit in werking getreden. De wet is enerzijds bedoelt om de negatieve effecten op de volksgezondheid aan te pakken, als gevolg van te hoge niveaus van luchtverontreiniging. Anderzijds heeft de wet tot doel mogelijkheden te creëren voor ruimtelijke ontwikkeling. Volgens de nieuwe regeling vormt luchtkwaliteit in beginsel geen belemmering voor het uitoefenen van een ruimtelijk project als aan minimaal één van de volgende voorwaarden wordt voldaan:
Omdat er geen significante ontwikkelingen in het plangebied of rondom het plangebied gepland zijn, zal de concentratie van de NOX en fijnstof niet veranderen. Hierdoor betekent de luchtkwaliteit geen belemmering voor het vaststellen van het bestemmingsplan.
De Kaderrichtlijn Water vormt de basis voor de waterstrategie van de Europese Unie. Alle typen en bestemmingen van water vallen onder Europese regelgevingen, met als doel het duurzame en het geïntegreerde beheer van de Europese en daarmee ook van de Nederlandse wateren te verbeteren. De Kaderrichtlijn Water heeft de volgende doelstellingen:
Voor het duurzaam en geïntegreerd gebruik en beheer van het water zijn in de kaderrichtlijn enkele vertrekpunten vastgesteld. Zo worden alle Europese wateren krachtens de richtlijn beschermd, wordt een resultaatsverplichting opgelegd om de doelstelling 'goede watertoestand' te behalen en moet ter ondersteuning daarvan de wetgeving worden gestroomlijnd. Ten aanzien van beleidsvorming moet de burger nauwer bij het waterbeheer worden betrokken.
Het uiteindelijke doel van de Europese Kaderrichtlijn Water is het vergroten van de kwaliteit van waterecosystemen in de lidstaten van de Europese Unie. Binnen het waterschap Vechtstromen zijn vier verschillende watertypen te onderscheiden.
In 2003 is het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW) gesloten tussen het Rijk, de provincies, de Unie van Waterschappen, het interprovinciaal overleg en de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Met dit akkoord hebben de overheden vastgelegd op welke wijze, met welke middelen en langs welk tijdpad zij gezamenlijk de grote wateropgave voor Nederland in de 21e eeuw willen aanpakken.
In 2007 is het NBW geactualiseerd. Nieuwe klimaatscenario's, stedelijke wateropgaven, ruimtelijke doorvertaling, financiering en uitvoering vragen nadere afspraken. Bovendien is het accent in de loop van de jaren verschoven van planvorming naar uitvoering.
Het vertrekpunt voor het NBW-actueel is dat als Nederland leeft met water, het water ook meer ruimte moet krijgen. Nederland zal dus moeten investeren in de waterhuishouding. Het akkoord benadrukt de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het op orde krijgen en houden van het totale watersysteem. Het geeft aan welke instrumenten worden ingezet om de wateropgave te realiseren, welke taken en verantwoordelijkheden iedere partij daarbij heeft en hoe de partijen elkaar in staat willen stellen hun taken uit te voeren.
Het NBW heeft tot doel om in 2015 het watersysteem op orde te hebben en daarna op orde te houden, zodat problemen met wateroverlast, watertekort en waterkwaliteit zoveel mogelijk worden voorkomen.
Specifiek betekent dat voor regionale watersystemen dat in 2015 de wateroverlast uit oppervlaktewater door de waterschappen is aangepakt met een adequaat maatregelenpakket, uitgaande van het principe vasthouden, bergen en afvoeren. Daarnaast is voor de waterkwaliteit het NBW-doel om het watersysteem ecologisch en chemisch op orde te hebben en daarna op orde te houden.
De uitgangspunten van het Nationaal bestuursakkoord Water zijn door het waterschap Vechtstromen en de gemeente Emmen bekrachtigd in het Lokaal bestuursakkoord Water. In dit akkoord is vastgelegd op welke wijze de wateropgave van het waterschap Vechtstromen zal worden opgelost en worden verdeeld over de gemeenten.
De wateropgave voor het waterschap Vechtstromen is bepaald op 12.000.000 m3 water. Ongeveer 1.000.000 m3 van deze opgave is de stedelijke wateropgave, voor het overige deel moeten bergingsmogelijkheden worden gevonden in het landelijk gebied. Er is gekozen om de waterberging in het landelijk gebied op vier manieren vorm te geven:
De opdracht van de waterschappen is te zorgen voor voldoende schoon water en voor veilig wonen en werken. Met het oog op het veranderende klimaat is het verder ontwikkelen van de veiligheid in het watersysteem een belangrijke opgave voor de waterschappen. In stedelijke en landelijke gebieden wordt het water steeds meer ruimte gegeven, waarbij zoveel mogelijk kansen worden benut om wateropgaven te combineren met plannen en initiatieven voor landbouw, natuur en recreatie. Daarbij wordt flexibel omgegaan met de eventuele planning zodat er maximaal maatschappelijk rendement komt. Veel projecten zullen in hoge mate interactief met burgers en maatschappelijke organisaties worden uitgevoerd. In deze waterparagraaf wordt beschreven hoe het huidige waterhuishoudkundig systeem voor het plangebied van het bestemmingsplan Emmen, Vreding (herinrichting) is ingericht, welke fysieke omstandigheden voor het gebied gelden en of speciale functies voor het plangebied gelden. Naast een beschrijving van de waterhuishoudkundige consequenties van het plan en de stedelijke wateropgave heeft het het wateradvies van het waterschap een duidelijke plaats gekregen.
Bestemmingsplan Emmen, Vreding (herinrichting) ligt in het stroomgebied Rijn- Oost en valt onder het beheersgebied van het waterschap Vechtstromen. Het waterbeleid voor dit gebied is vastgelegd in het Waterbeheerplan van waterschap Vechtstromen en in het waterplan van de gemeente Emmen.
De kern Emmen is geomorfologisch onder te verdelen in hoger gelegen gebieden (vanaf ca. NAP + 23 m) en dalen (tussen ca. NAP + 18,0 en NAP +23,0 m). De hoger gelegen gebieden (Emmeresch, Noordbargeresch, Zuidbargeresch) zijn restanten van keileemruggen. De dalen zijn ontstaan door erosie van de keileem. Zowel de hoger gelegen gebieden als de dalen vormen waterscheidingen. Hemelwater dat op de hoger gelegen gebieden infiltreert verplaatst zich in de richting van de dalen via het grondater, zowel boven als onder de keileem. Omdat de keileem niet overal evengoed ontwikkeld is tot een dikke weerstandbiedende laag is infiltratie naar het watervoerende pakket onder de keileem mogelijk.
Tijdens hevige neerslagperioden kunnen greppels en laagten tijdelijk water bevatten en kan er plasvorming ontstaan. Dit is het gevolg van een beperkte doorlatendheid van de toplaag (boven de keileem en de keileem zelf). Deze stagnatie van (grond)water noemt men ook schijngrondwater. Tijdens droge perioden kan de grondwaterstand enkele meters dalen. Het streefpeil van NAP +16,76 m komt overeen met het niveau tot waar de grondwaterstand maximaal kan dalen.
Het plangebied Vreding is gesitueerd op de oostelijke 'flank' van de Noordbargeresch. Bodemonderzoek op de locatie bevestigt het voorkomen van keileemrestanten en -laagjes. Het gebied kan worden aangemerkt als een infiltratiegebied. Hemelwater dat infiltreert in de bodem stroomt in de richting van de pompputtenveld van de Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD) (Noordbargeresch).
In 2010 heeft een verkennend bodemonderzoek plaatsgevonden binnen het plangebied in het kader van de herontwikkeling van het terrein van het voormalige politiebureau. In 2014 heeft milieuhygiënisch grondonderzoek plaatsgevonden in het kader van de beoogde wijziging van de weg (de Vreding).
Ten behoeve van deze onderzoeken zijn verschillende handboringen uitgevoerd tot een maximale diepte van 5 m beneden maaiveld. Uit de boorprofielen blijkt de bodem tot ten minste de verkende diepte te bestaan uit uiterst fijn tot matig fijn zand met brokken (zandige) keileem. Deze laag kan worden geïnterpreteerd als een slecht ontwikkelde keileemlaag.
Het plangebied ligt in het beheersgebied van het waterschap Vechtstromen. Het streefpeil (zomer en winter) in het plangebied is NAP +16,76 m. Het streefpeil is als gevolg van de grote infiltratiecapaciteit in dit gebied moeilijk te handhaven.
De grondwatersituatie kan worden uitgedrukt in een gemiddeld hoogste (GHG) en een gemiddeld laagste grondwaterstand (GLG). De grondwatersituatie in en rondom het plangebied kan worden aangeduid met grondwatertrap VII. Dat wil zeggen dat zowel de GHG als de GLG dieper kan voorkomen dan 140 cm beneden maaiveld.
Significante wijzigingen van de waterhuishoudkundige situatie maken geen onderdeel uit van het plan. Door het wijzigen van de ligging van de weg en de aanleg van openbaar groen is de verwachting dat het verhard oppervlak afneemt, hetgeen een geleidelijke afstroming van hemelwater in de bodem juist bevorderd.
In dit hoofdstuk worden de relevante hydrologische uitgangspunten en randvoorwaarden voor de beoogde herinrichting beschreven. Bij de totstandkoming van de uitgangspunten en randvoorwaarden is gebruik gemaakt van informatie van het waterschap Vechtstromen. Daarnaast is gebruik gemaakt van de Handreiking Watertoets 3.
Dit wateraspect heeft voor de voorgenomen herontwikkeling met name betrekking op de zorg voor voldoende ruimte voor het vasthouden en bergen van water. Gedacht kan worden aan het creëren van ruimte om water (tijdelijk) te kunnen bergen. Nieuw stedelijk (bebouwd) gebied dient ontworpen te worden met voldoende ruimte om water vast te houden en te bergen. Bijvoorbeeld door het verharde oppervlak te beperken, ruimte voor infiltratievoorzieningen te creëren (groenzones) en waar mogelijk voldoende openwater aan te leggen.
Bij de inrichting dient erop gewezen te worden toegezien dat wegen bestand zijn tegen flucturerende peilen. Om (grond)wateroverlast te voorkomen wordt een minimale ontwateringseis van 0,70 m onder wegpeil vereist. Gezien de lage grondwaterstanden in en rondom het plangebied worden extra maatregelen, zoals ophoging, niet nodig geacht.
De herontwikkeling heeft betrekking op de zorg voor afkoppeling van de weg en voldoende ruimte voor berging en infiltratie van schoon regenwater. Schoon hemelwater of afstromend wegwater moet gescheiden blijven van vuilwater en niet naar de rioolwaterzuivering worden afgevoerd. Hiermee wordt overbelasting van de riolering voorkomen. Bergen of infiltreren van schoon hemelwater of afstromend wegwater is afhankelijk van o.a. de grondwaterstand en de bodemopbouw en de beschikbare ruimte. In dit specifieke geval ook afhankelijk van de beperkingen ten aanzien van infiltratie in een grondwaterbeschermingsgebied.
Er wordt uitgegaan dat de weg zelf niet gerioleerd wordt. Op basis van paragraaf 3.5.2.2 kan worden geconcludeerd dat er mogelijkheden zijn om afstromend wegwater te infiltreren in de bodem. Echter gezien de verwachte beperkingen ten aanzien van infiltratie in een grondwaterbeschermingsgebied wordt geadviseerd het afstromend wegwater zoveel mogelijk te zuiveren, bijvoorbeeld middels bermpassage.
Dit wateraspect heeft voor de voorgenomen herontwikkeling met name betrekking op het voorkomen van oppervlaktewater- en grondwaterverontreiniging. Met name in infiltratiegebieden van natuurgebieden en drinkwaterwinningen kan grondwaterverontreiniging grote schade aanrichten. In gebieden met neergaande grondwaterstromen, zoals het plangebied, beïnvloedt vervuiling het grondwater namelijk sterk.
Waterschap Vechtstromen is in het kader van de watertoets geïnformeerd middels de Digitale Watertoets. Op basis van het toetsresultaat, als automatisch product van de Digitale Watertoets, is voorliggende concept waterparagraaf tot stand gekomen. Op basis hiervan wordt het waterschap en de gemeente een advies gevraagd dat vervolgens verwerkt wordt in een definiteive waterparagraaf.
Met betrekking tot de keuzes die nog gemaakt moeten worden en voor de verdere (procedurele) afhandeling van de watertoets is het van belang om het waterschap verder te blijven betrekken en rekening te houden met bovenstaande randvoorwaarden en uitgangspunten. Het waterschap wil geïnformeerd worden over de wijze waarop het plan verder zal worden voorbereid en wat de uiteindelijke inrichting van het plangebied zal zijn. Het waterschap adviseert om bij de aanleg van de riolering in het plangebied rekening te houden met toekomstige ontwikkelingen in de directe omgeving zodat voorkomen kan worden dat de weg opnieuw moet worden opengebroken.
1910 1955 1959 1975 1985 2005
Figuur 4.1: Ontstaansgeschiedenis
De Vreding ligt aan de grens van de Noordbargeres. Het was gebruikelijk om de rand van de es af te scheiden met een houtwal of bos(strookje) Dit o.a. om te voorkomen dat het zand van de es vrij baan had. Het is zeer aannemelijk dat het gemeentebosje, zoals we dat nu kennen, ook een dergelijke functie heeft gehad. Op de foto van 1910 zien we een duidelijke groene omkadering van het zuidelijke gedeelte van de Vreding. Rond de jaren 1955 - 1959 valt op dat de beplanting zwaarder wordt aangezet (voornamelijk ten noordoosten van waar zich nu de parkeerplaat de Cirkel bevindt) Dit gemeentebosje bestaat tot op het moment van de dag nog steeds en heeft ondertussen ook een beschermde status verkregen. Op de kaart van 1910 valt ook nog te ontdekken dat in het noordelijke gedeelte van de Vreding een groenstructuur aanwezig is.
De Vreding heeft in het verleden een belangrijke ontsluitingsfunctie voor haar nabije omgeving gehad vanwege haar ligging aan de Noordbargeres. Deze weg sloot tot de jaren '85 nog direct aan op het centrum. Benadering van het centrum voor gemobiliseerd verkeer diende daarna voornamelijk via het noordelijke gedeelte van de weg te gebeuren, de nieuwe zuidelijke lus diende voor langzaam verkeer. De aansluiting van de Vreding op de Westenesscherstraat is al decennia lang hetzelfde.
De Vreding zal een rol gaan spelen bij de algehele ontwikkeling van Centrum Vernieuwing Emmen (CVE). In het kader van CVE wordt een nieuw dierenpark, theater en plein/park ontwikkeld aan de rand van het huidige centrum. Daarnaast wordt ook de Markt heringericht. Om zowel de bereikbaarheid als ook de attractiviteit van het centrum voor bezoekers te vergroten, wordt een deel van de Hondsrugweg door middel van een nieuw aan te leggen tunnel verdiept aangelegd. Tussen de Hondsrugweg, Westenesscherstraat en De Vreding ligt het terrein dat als ontwikkellocatie bestempeld is en waar in de nabije toekomst de nieuwe ontwikkeling voorzien wordt.
Met bovenstaande ontwikkelingen wordt het centrumgebied vergroot en wordt De Vreding, tot nu toe perifeer in het centrum, een duidelijker onderdeel van Emmen Centrum.
In de huidige situatie heeft de Vreding als functie om de ontsluiting van de woningen aan de Vreding, bereikbaarheid van de Waterleidingsmaatschappij Drenthe (WMD), bereikbaarheid van het gemeentehuis en de parkeerplaatsen de Cirkel en Vreding mogelijk te maken. De weg voor gemotoriseerd verkeer sluit aan op de doorgaande gebiedsontsluitingsweg de Westenesscherstraat. De langzaam verkeersroute, om het gemeentebosje, sluit aan op het fietspad aan de Hondsrugweg.
Vanuit het kruispunt Westenesscherstraat / Vreding buigt de weg in westelijke richting,
door een knik, af richting de woonbebouwing. De weg wordt aan de westelijke zijde
direct begeleid langs de kavelgrenzen van deze woonbebouwing. Aan de oostelijke zijde
ligt een open terrein dat in de toekomst ontwikkeld gaat worden en waar nieuwe grootschalige
ontwikkeling mogelijk wordt.
Het beeld wordt vervolgens “geknepen” vanwege de kavelgrens van Vreding 18 en door
de aanwezigheid van het gemeentebosje. Dit bosje heeft een waardevolle beschermde
status.
Vervolgens is de parkeerplek de Cirkel benaderbaar, welke de aansluiting aan de Vreding
zijde heeft. Direct hierna is de, recentelijk gerealiseerde, entree naar het gemeentehuis
gedimensioneerd. In de hierop volgende bocht (T aansluiting) wordt de weg begeleid
richting de WMD. In deze bocht is ook een aansluiting op een langzaam verkeerroute
die aansluiting zoekt op het fietspad op de Westenesscherstraat.
Over het tracé is het meest gebruikte materiaal gebakken elementenverharding. Ter
hoogte van de parkeerplaats de Cirkel wordt, richting de WMD, asfalt toegepast. De
langzaam verkeersroute om het gemeentebosje heen is uitgevoerd in een gebakken elementenverharding.
Door de nieuwe centrumontwikkelingen (theater, tunnel Hondsrugweg en Centrumplein) is een directe bevoorrading van het theater en de winkels in de Weiert vanaf de Hondsrugweg niet meer mogelijk. Na een beoordeling van verschillende varianten is besloten om bevoorrading vanaf de huidige Vreding te laten gebeuren. De uiteindelijke voorkeursvariant is een afgewogen compromis tussen de ruimtelijke functionele eisen die de nieuwe straat stelt, de verkeerskundige situatie qua aansluiting met de Westenesscherstraat, de wensen en zorgen die bewoners geuit hebben m.b.t. hun leefomgeving en de wettelijke kaders die flora en fauna wetgeving stelt m.b.t. boomstructuur en bosje. Op basis hiervan is een tracé opgesteld dat aansluit op de bestaande kruising Westenescherstraat / Vreding, zo ver als mogelijk van de bestaande woningen verwijderd is, om het bestaande bosje heen buigt en verder een direct verloop richting theater en Centrumplein kent. Het gevolg hiervan is dat de Vreding verlengd zal worden zodat deze weg een aansluiting krijgt, langs het nieuwe theater, richting het nieuwe centrumplein. In de nieuwe situatie is rekening gehouden met kwalitatieve ruimtelijke inpassing van de nieuwe weg, behoud van bestaande groenelementen, functioneel zorgvuldig ontworpen ontsluitingsstructuur en beperking van impact op bestaande situatie. De verschillende varianten zijn besproken met omwonenden waarbij de gekozen variant ook de voorkeursvariant was van de omwonenden.
Belangrijkste uitgangspunten voor het nieuwe tracé van de (verlengde) Vreding zijn te omschrijven als:
Het bestemmingsplan bestaat uit de plantoelichting, regels en verbeelding. De regels
en de verbeelding vormen het juridisch bindende gedeelte van een bestemmingsplan.
De verbeelding en de regels moeten altijd in samenhang worden gebruikt. De plantoelichting
is bedoeld om de verbeelding en de regels te verduidelijken en om gemaakte keuzes
te verantwoorden aan de hand van ruimtelijk beleid.
Het bestemmingsplan Emmen, Vreding (herinrichting) is een ontwikkelplan. Het doel
van dit bestemmingsplan is de realisatie van een nieuwe rijbaan voor de Vreding mogelijk
te maken zodat de bestaande rijbaan alleen nog gebruikt kan worden als ontsluitingsweg
voor de woningen gelegen aan de Vreding. Tevens dient het nieuwe bestemmingsplan rechtszeker,
eenvoudig te begrijpen, goed toepasbaar en handhaafbaar te zijn voor de gebruiker.
Met de indeling van het bestemmingsplan zoals de naamgeving van de bestemmingen, opbouw
van de regels en de weergave van op de verbeelding wordt aangesloten op landelijk
geldende standaarden, onder meer Informatiemodel Ruimtelijke Ordening (IMRO2012) en
de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP 2012).
Door dit ontwikkelplan komen de bestemmingsplannen "Emmen, Noordbargeres", "Emmen,
Vreding e.o." en "Emmen, Centrum-West" deels te vervallen.
Voor de verbeelding wordt als ondergrond de basiskaart Emmen (BKE) gehanteerd. Deze
basiskaart bestaat uit de Grootschalige Basiskaart van Nederland (GBKN) met gemeentelijke
aanvullingen in de vorm van extra meetgegevens. Met het oog op de volledigheid en
nauwkeurigheid van de aanwezige bebouwing wordt de meest recente versie van de BKE
gehanteerd. Hiervoor wordt maandelijks de BKE automatisch herzien. Echter, de ondergrond
zal nooit een volledige weergave van de werkelijkheid zijn. De op de verbeelding aangegeven
bebouwing moet dan ook als illustratief worden beschouwd. De BKE wordt naast de extra
meetgegevens aangevuld met kadastrale gegevens van de Digitale Kadastrale Kaart.
Alle gronden die binnen het plangebied vallen hebben een bestemming en / of aanduiding
gekregen op de verbeelding. Deze bestemmingen en aanduidingen hebben slechts juridische
betekenis indien in de regels hieraan een betekenis wordt gegeven. De begrenzingen
van de bestemmingen volgen zoveel mogelijk geografische, topografische en/of kadastrale
grenzen. Daar waar dat niet mogelijk bleek, is gekozen voor een meer praktische benadering.
De schaal van de verbeelding kan met behulp van de computer door de gebruiker naar
keuze worden ingesteld.
De regels zijn een juridische vertaling van het planologische -en ruimtelijk beleid van de gemeente, provincie en het rijk. De regels zijn een juridisch instrumentarium voor het regelen van het gebruik van de gronden en bebouwing, bepalingen omtrent de toegelaten bebouwing en regelingen betreffende het gebruik van aanwezige en/of op te richten bebouwing. Bij het opstellen van de regels is geprobeerd om de regels zo beperkt mogelijk te houden door alleen te regelen wat nodig is.
Dit heeft alsnog geleid tot een tot een bestemmingsplan met 14 artikelen.
Gebruiksregels
Per bestemming is aangegeven voor welk gebruik de gronden zijn bedoeld. Indien daar aanleiding voor bestaat, wordt via de specifieke gebruiksregels expliciet aangegeven waarvoor de gronden niet zijn bedoeld.
Bouwregels
In een aantal bestemmingen zijn bouwregels opgenomen, waarbij de bouwmogelijkheden mee worden gereguleerd. Hoofdgebouwen moeten altijd worden gebouwd binnen een daarvoor aangeduid bouwvlak. Uitgangspunt voor de bebouwing is de bestaande voorgevel, die is vastgelegd door middel van de aanduiding 'gevellijn'. Dit betekent dat indien er vervangende bebouwing wordt geprojecteerd, deze in de gevellijn moet worden teruggebouwd. Daarnaast is op de verbeelding per bestemmingsplan de maximale bouw- en/of goothoogte aangegeven. Waar het wenselijk is om het huidige bebouwingsbeeld in stand te houden zijn tevens aanduidingen opgenomen ten aanzien van bijbehorende bouwwerken of de kapvorm van daken.
Flexibiliteit
Af en toe kan het nodig zijn dat afwijking van de gestelde regels gewenst is. Deze flexibiliteitbepalingen bieden de mogelijkheid om op specifieke situaties in te kunnen spelen. De uitvoering van de flexibiliteitregelingen ligt bij het college van burgemeester en wethouders. In het bestemmingsplan zijn diverse flexibiliteitregelingen opgenomen, deze zijn:
De afwijkingen van de bouw- of gebruiksregels maken afwijkingen van geringe aard mogelijk,
waarbij de aan de grond toegekende bestemming gehandhaafd dient te blijven. Door het
inwerkingtreden van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) worden verschillende
vergunningen en besluiten, zoals de milieuvergunning, de bouwvergunning, afwijkingen
van het bestemmingsplan en de kapvergunning gebundeld in een integrale omgevingsvergunning.
Toestemming van burgemeester en wethouders voor een afwijking van de bouw- of gebruiksregels
kan zodoende worden verkregen door het aanvragen van een omgevingsvergunning
Met de nadere eisen kunnen ondergeschikte zaken aan gebouwen worden aangepast. Het gaat hierbij om zaken
zoals het aanpassen van de vorm of de situering van een bouwwerk of de inrichting
van een terrein. Met 'nadere eisen' kunnen geen ingrijpende veranderingen plaatsvinden
in de bestemmingen.
Bij toepassing van een afwijking en / of nadere eisen wordt het beoordelingskader
gehanteerd zoals in de onderstaande tabel is weergegeven. Deze lijst geeft de afwegingscriteria
aan die meegewogen moeten worden bij de afweging of een omgevingsvergunning wordt
verleend en/ of het toepassen van de nadere eisen. Op deze wijze kunnen interpretatieproblemen
worden vermeden en wordt aan gebruikers van de in het plangebied gelegen gronden zoveel
mogelijk rechtszekerheid geboden. Het bestemmingsplan biedt mogelijkheden voor het
afwijken van de nadere eisen, de uitvoering van deze flexibiliteitsbepalingen zal
plaatsvinden via de omgevingsvergunning.
Bij toepassing van een ontheffing en/ of nadere eis mag geen onevenredige afbreuk worden gedaan aan de volgende criteria: |
1. Woonsituatie: |
Ten aanzien van de woonsituatie dient rekening gehouden te worden met het in stand
houden en/ of garanderen van een goede woonsituatie, hierbij dient gelet te worden
op: i. de verkeersaantrekkende werking en de parkeerbehoefte; ii. overlast door lawaai, stank en/of trillingen; iii. de lichttoetreding/bezonning ten opzichte van (bebouwing op) aangrenzende gronden; iv. het uitzicht; v. de aanwezigheid van voldoende privacy. |
2. Straat- en bebouwingsbeeld: |
In het belang van een verantwoorde, evenwichtige en samenhangende stedenbouwkundige
en architectonische inpassing dient aandacht gegeven te worden aan: i. een goede verhouding tussen bouwmassa's en open ruimte, (landschappelijke inpassing); ii. de verhouding tussen de hoogte en breedte van gebouwen; iii. gevelbeelden; iv. de samenhang van de bouwvorm met nabij gelegen bebouwing; v. de hoogtedifferentiatie; vi. de situering van gebouwen op het perceel; vii. de geleding van de gebouwen indien de oppervlakte meer dan 1000 meter² bedraagt. |
3. Culthuurhistorie |
i. cultuurhistorische waarden en archeologische waarden. |
4. Verkeersveiligheid |
Ten waarborging van verkeersveiligheid dient rekening gehouden te worden met: i. verkeersaantrekkende werking, toename van de verkeersintensiteit en de parkeerbehoefte; ii. overlast door lawaai, stank en/of trillingen; iii. benodigde uitzichthoeken van wegen; iv. de aansluiting van in- en uitritten op de openbare weg; v. de gevolgen voor het zicht op de openbare weg en of fiets- en voetpaden; vi. de aanwezigheid van voldoende laad- en losruimte. |
5. Sociale veiligheid |
Ter waarborging en ter voorkoming van een ruimtelijke situatie die onoverzichtelijk,
onherkenbaar en niet-sociaal controleerbaar is dient rekening gehouden te worden: i. de mogelijkheden voor de verbetering van toezicht op en de overzichtelijkheid en toegankelijkheid van een sociaal onveilige plek; ii. de mate waarin de toezicht op en de overzichtelijkheid en toegankelijkheid van een openbare ruimte wordt ingeperkt. |
6. Brandveiligheid, externe veiligheid en rampenbestrijding |
Ten aanzien van de brandveiligheid, externe veiligheid en rampenbestrijding dient
rekening gehouden te worden met de volgende aspecten: i. aanwezigheid van kwetsbare objecten; ii. de aanwezigheid en routering van vluchtwegen; iii. de bereikbaarheid van de bouwwerken; de beschikbaarheid en bereikbaarheid van adequate blusmiddelen. |
7. Milieusituatie: |
Ter waarborging en ter voorkoming van een milieukundig ongewenste situatie als gevolg
van een ruimtelijke ingreep dient rekening gehouden te worden met: i. de mate van hinder voor de omliggende functies; ii. de gevolgen voor de externe veiligheid; iii. de gevolgen van de aanwezigheid van gevoelige functies voor de hinderlijke functies; iv. de gevolgen voor flora en fauna in relatie met de omgeving; v. de gevolgen voor de bodemkwaliteit; vi. de gevolgen voor de (grond)waterkwaliteit; vii. de situering van gebouwen ten opzichte van het water. |
8. Gebruiksmogelijkheden in andere bestemmingen |
Ter voorkoming van een onevenredige aantasting van de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en de zich daarop bevindende bouwwerken is het niet toegestaan op enig terrein zodanig te bouwen, dat daardoor op een aangrenzend terrein, waarvan de toestand op dat moment overeenkomt met het plan, een situatie zou ontstaan die niet meer overeenkomt met het plan of waardoor een reeds bestaande afwijking van het plan zou worden vergroot. |
Figuur 5.1: Beoordelingscriteria afwijkingen en nader eisen
De bevoegdheid ex. artikel 3.6 Wro om het bestemmingsplan te wijzigen ligt eveneens bij burgemeester en wethouders. De wijzigingsbevoegdheid maakt een wijziging van een bestemming in een andere bestemming mogelijk. Voor de wijzigingsbevoegdheid geldt dat deze niet kan worden uitgevoerd, voordat onderzoek is uitgevoerd. Dit biedt de mogelijkheid om nader onderzoek zoveel mogelijk op de concrete situatie af te stemmen.
Staat van inrichtingen
In diverse regels van een bestemmingsplan wordt vaak verwezen naar een staat van inrichtingen. Hierin zijn de toegestane vormen van bedrijvigheid in een plangebied opgenomen.
Deze staat van inrichtingen is ontleend aan de 'Bedrijven en milieuzonering' van de
Vereniging Nederlandse Gemeenten, 2009. Aangezien dit bestemmingsplan is opgesteld
ten behoeve van de herinrichting van een weg is aan dit bestemmingsplan geen staat
van inrichtingen toegevoegd.
Bescherming van waarden
Om bepaalde natuurlijke, landschappelijke en/ of cultuurhistorische/ archeologische
waarden te beschermen is in de volgende regels een omgevingsvergunningenstelsel opgenomen: 'Waarde - Archeologie 2' en 'Waarde - Archeologie 3'. Daardoor wordt de uitvoering van bepaalde activiteiten - die niet altijd en overal
in strijd met de onderkende waarden behoeven te zijn - aan bepaalde voorwaarden gebonden.
Het stelsel biedt het college de mogelijkheid om de toelaatbaarheid van bepaalde activiteiten
en gebruiksvormen per geval na te gaan en eventueel aan de uitvoering bepaalde eisen
te stellen. Het moet daarbij gaan om activiteiten die op basis van de doeleindenomschrijving
van het betreffende artikel mogelijk zijn, maar waarvoor een nadere afweging omtrent
de toelaatbaarheid is gewenst.
Normale onderhoudswerkzaamheden kunnen zonder vergunning uitgevoerd worden. Daarom
is bij alle Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde,
of van werkzaamheden aangegeven dat normale onderhoudswerkzaamheden niet onder de
vergunningsplicht vallen. In de praktijk kan het lastig zijn om te bepalen of een
bepaalde activiteit als "normaal onderhoud" kan worden aangemerkt. In ieder geval
zal het bij "normale onderhouds- c.q. exploitatiewerkzaamheden" moeten gaan om werkzaamheden
die ter plaatse regelmatig terugkeren, teneinde tot een goed beheer van de gronden
te komen. Incidentele ingrepen zoals bijvoorbeeld de cultuurtechnische situatie kunnen
niet onder normale onderhoudswerkzaamheden begrepen worden. Ook werkzaamheden die
een onherstelbare aantasting betekenen van de aan een gebied toegekende waarde zullen
niet als "normaal" beschouwd kunnen worden.
Opzet regels
De planregels van dit bestemmingsplan zijn opgedeeld in vier hoofdstukken:
De inhoud van de verschillende hoofdstukken wordt als volgt toegelicht:
In hoofdstuk 1 worden diverse begrippen welke in de planregels worden gehanteerd nader verklaard. Dit om mogelijke interpretatieproblemen te voorkomen. Daarnaast wordt aangegeven op welke wijze bepaalde afmetingen dienen te worden gemeten.
De begripsbepalingen in artikel 1 zijn noodzakelijk bij de interpretatie van de regels.
In dit artikel worden de begrippen gedefinieerd, die in de regels worden gehanteerd.
De begrippen die hierin zijn opgenomen zijn terug te vinden in de bestemmingsbepalingen.
Bij de toetsing aan het bestemmingsplan wordt uitgegaan van de in dit artikel aan
de betreffende begrippen toegekende betekenis. Voor zover geen begrippen zijn gedefinieerd
wordt aangesloten bij het normaal spraakgebruik.
Met uitzondering van de eerste twee begrippen (plan en bestemmingsplan) zijn de begrippen
alfabetisch gerangschikt. De begrippen zijn zoveel mogelijk gebaseerd op vaste jurisprudentie.
In de loop der tijd hebben de meeste begrippen zich ontwikkeld tot een standaard,
waarvan ook in dit bestemmingsplan gebruik is gemaakt.
De bepalingen over de wijze van meten zijn in artikel 2 opgenomen. Dit artikel geeft aan hoe de hoogte- en andere maten die bij het bouwen in acht genomen dienen te worden, gemeten moeten worden.
In hoofdstuk 2 worden artikelsgewijs de op de verbeelding aangegeven bestemmingen omschreven en wordt toegelicht op welke wijze de gronden en opstallen gebruikt mogen worden. Behalve bestemmingen en dubbelbestemmingen zijn binnen een bestemmingsplan aanduidingen te onderscheiden. Deze aanduidingen bevatten specificaties van bestemmingen en dubbelbestemmingen met betrekking tot gebruik of bouwen.
De op de verbeelding voor "Groen" aangewezen gronden zijn in het algemeen bestemd
voor openbare groenvoorzieningen, bos, (erf)toegangswegen, fietsstroken, voetpaden,
voorziening ten behoeve van de waterhuishouding en nutsvoorzieningen. Voorzieningen
ten behoeve van sport- en speelgelegenheden en andere bouwwerken mogen binnen deze
bestemming ook opgericht worden.
Binnen de bestemmingen Groen zijn geen bouwmogelijkheid opgenomen. Er zijn twee bestemmingen
Groen.
Binnen de bestemming Artikel 3 Groen - 1 is het aanleggen van toegangswegen en in- en uitritten toegestaan.
Artikel 4 Groen 2
Binnen de bestemming Artikel 4 Groen - 2 is de aanleg van toegangswegen, in- en uitritten niet toegestaan vanwege het kunnen ontstaan van sluiproutes.
Artikel 5 Verkeer
De voor 'Verkeer' aangewezen gronden zijn bestemd voor wegen en straten voor hoofdzakelijk het doorgaande verkeer. Binnen deze bestemmingen zijn ook, voor zover aanwezig, waterhuishoudkundige voorzieningen, de bermen en bermbeplanting opgenomen. Binnen deze bestemming mogen geen gebouwen worden opgericht. Wel is het mogelijk dat andere bouwwerken ten dienste van de bestemming worden opgericht.
Artikel 6 Verkeer - Verblijfsgebied
De voor Verkeer - Verblijfsgebied aangewezen gronden zijn bestemd voor de rijbaan ten behoeve van de ontsluiting van de aanliggende erven en percelen, toegangswegen en inritconstructies. Binnen deze bestemming is het aanleggen van voet- en fietspaden, straten, erven en pleinen, groenvoorzieningen, parkeervoorzieningen, nutsvoorzieningen en waterhuishoudkundige voorzieningen eveneens mogelijk. Gebouwen mogen niet worden opgericht binnen deze bestemming, wel zijn andere bouwwerken ten dienste van de bestemming en het oprichten van een antennemast met installatieruimte ter plaatse van de aanduiding zend-/ontvangstinstallatie mogelijk.
DUBBELBESTEMMINGEN
Dubbelbestemmingen worden opgenomen als meerdere functies onafhankelijk van elkaar
op dezelfde plaats voorkomen. In feite betreft het hier twee (of meer) afzonderlijke
bestemmingen voor één (deel van een) gebied. Daar waar een dubbelbestemming is gelegen,
geldt zowel de bepaling van de betreffende (hoofd)bestemming als de bepaling zoals
gesteld in de dubbelbestemming. Aan een dubbelbestemming bestaat behoefte, wanneer
een bestemming onvoldoende recht doet aan de functies/gebruiksdoelen die op de betrokken
gronden toelaatbaar (moeten) zijn of wanneer ruimtelijk relevante belangen veilig
moeten worden gesteld die niet of onvoldoende met een bestemming kunnen worden gewaarborgd.
Dubbelbestemmingen hebben voorrang op de hoofdbestemmingen. Dit betekent dat bepalingen
van bestemmingen alleen van toepassing zijn als deze niet strijdig zijn met bepalingen
die horen bij dubbelbestemmingen. Door deze dubbelbestemmingen worden beperkingen
opgelegd aan onderliggende (hoofd) bestemmingen. In de bestemmingsomschrijving van
de dubbelbestemming worden niet alle doeleinden opnieuw genoemd maar alleen die waarvoor
de dubbelbestemming is opgenomen.
Het plangebied Emmen, Vreding (herinrichting) kent twee dubbelbestemmingen te weten: 'Waarde-Archeologie 2' en 'Waarde-Archeologie 3'.
Artikelen 7 Waarde-Archeologie 2 en 8 Waarde-Archeologie 3
De verschillende archeologische waarden en verwachtingen en de maatregelen die daaraan zijn gekoppeld zijn in gemeentelijk archeologische beleidsadvieskaart vertaald naar diverse categorieën "Waarde - Archeologie". Met de vertaling is op eenvoudige wijze voor het gehele gebied van de gemeente Emmen in beeld gebracht of archeologische waarden in het geding zijn of kunnen zijn en zo ja, op welke manier daarmee dient te worden omgegaan. Er is een onderverdeling gemaakt in vier categorieën. Zie onderstaande tabel:
Categorie | Archeologische waarden | Oppervlakte | Diepte | Drainage |
Rijksmonument | Beschermd | - | - | Verbod |
Waarde - Archeologie 1 | Zeer hoge archeologische waarde | 0 m2 | 30 cm + 10 cm | Verbod |
Waarde - Archeologie 2 | (zeer) (hoge) archeologische waarde | 100 m2 | 30 cm + 10 cm | Verbod |
Waarde - Archeologie 3 | Middelhoge of hoge verwachting | 1000 m2 | 30 cm + 10 cm | Verbod |
Waarde - Archeologie 4 | Middelhoge of hoge verwachting | 1000 m2 | 30 cm + 10 cm | Toegestaan |
De categorieën 1 tot en met 4 worden in bestemmingsplannen als dubbelbestemming op de verbeelding opgenomen. De maatregelen zijn in planregels opgenomen voor de te bouwen oppervlakte en een omgevingsvergunningsstelsel voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden. Bij een vergunningaanvraag wordt het bestemmingsplan als toetsingskader gebruikt.
Indien voorgenomen plannen binnen categorie 1 of 2 vallen en de daarbij gestelde normen voor oppervlakte en diepte overschrijden zal met de gemeente overleg moeten plaats vinden omdat het uitgangspunt bij terreinen met een archeologische waarde is om deze in de bodem te behouden.
Indien voorgenomen plannen binnen categorie 3 of 4 vallen en de daarbij gestelde normen voor oppervlakte en diepte overschrijden is archeologisch onderzoek nodig om vast te stellen of er waarden aanwezig zijn en of deze behoudenswaardig zijn. Het onderzoekstraject kan verschillende fasen omvatten waarbij per fase de afweging wordt gemaakt of er voldoende aanleiding is om aan te nemen dat er behoudenswaardige archeologie aanwezig is om een vervolgonderzoek uit te voeren.
Rijksmonumenten (beschermd) worden in principe niet binnen een gemeentelijk bestemmingsplan op de plankaart/verbeelding getoond. Desondanks zijn deze objecten wel weergegeven, aangezien het voor Emmen zeer belangrijke en in het oog springende objecten betreft, zoals grafheuvels en hunebedden. Bovendien heeft de gemeente een zone van 50 m rondom het wettelijk beschermde gebied, bestempeld tot gebied met 'archeologische waarden' Indien het principe van het niet tonen van beschermde terreinen wordt nageleefd, zou enkel de 50 m zone (archeologische waarde) op de plankaart getoond worden en niet het daar binnen gelegen wettelijk beschermde terrein.
Drainage is toegestaan buiten de aangewezen essen, bekende archeologische vindplaatsen en de AMK-terreinen, zoals in de overeenkomst tussen LTO en de provincie is opgenomen. Concreet geldt het drainageverbod voor alle terreinen van (zeer) (hoge) archeologische waarde. Vanzelfsprekend geldt het verbod ook voor alle beschermde terreinen.
Onder Waarde - Archeologie 1 zijn terreinen geschaard met een - uit eerder onderzoek - bekende archeologische waarde. Het betreft terreinen die door het Rijk en de provincie zijn gekwalificeerd als (zeer) hoog archeologisch waardevol: vele grafheuvels, een enkele nederzetting en één veenweg. Met name de grafheuvels zijn door hun geringe omvang – meestal minder dan 100 m² - zeer kwetsbaar voor bodemingrepen. Daarom geldt een vrijstellingsoppervlakte en -diepte van 0 m² respectievelijk 30 cm.
Om deze belangwekkende en zeer gezichtsbepalende objecten te beschermen, is een zone van 50 m rondom deze terreinen bestempeld tot gebied van archeologische waarde, waarvoor 2 van toepassing is.
Onder Waarde - Archeologie 2 vallen terreinen van (hoge) archeologische waarde, door het Rijk en de provincie aangewezen. Deze terreinen bestrijken veelal een groot oppervlak. Te denken valt aan grafvelden, nederzettingsterreinen, celtic fields, bundels karrensporen schansen etc. Gelet op de omvang van deze sporen en structuren, hebben beperkte bodemingrepen een aanvaardbare invloed op het bodemarchief. Het plan hanteert hier een vrijstellingsgrens van 100 m² en 30 cm diepte.
Waarde - Archeologie 3 heeft specifiek betrekking op essen. Dezelfde maatregelen als genoemd in Waarde - Archeologie 4 gelden voor 3, met één uitzondering: voor zones vallend onder 4 geldt een drainageverbod.
Tot Waarde - Archeologie 4 behoren zones die op grond van landschappelijke kenmerken een hoge tot middelhoge verwachting hebben op het aantreffen van intacte sporen en vondsten. Deze zones worden gekenmerkt door een - al dan niet verscholen onder het huidige maaiveld - redelijk gaaf landschap met dekzandruggen en dekzandkoppen. Delen van dit landschap kunnen bovendien zijn afgedekt door esdekken. Van concrete vindplaatsen is hier echter vooralsnog geen sprake. In hoofdzaak geldt een grote trefkans op nederzettingen, grafvelden, losse boerderijen, wegen, dijken, linies, kleine jachtkampen en losse vondsten uit alle perioden.
De vrijstelling geldt voor oppervlaktes tot 1000 m² en dieptes tot 30 cm +10 cm. De diepte vrijstelling volgt de lijn van de overeenkomst tussen LTO en de provincie.
De archeologische inventarisatiekaart van de gemeente Emmen dient, voorafgaand aan het uitvoeren van een archeologisch onderzoek, geraadpleegd te worden om een indruk te krijgen van de te verwachten archeologische resten.
In de beide dubbelbestemmingen Waarde - Archeologie is een Omgevingsvergunningstelsel opgenomen voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden. Door het opnemen van een Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden in de bestemming kan de uitvoering van bepaalde activiteiten aan bepaalde voorwaarden gebonden worden. Met een Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden kunnen dus geen extra gebruiksmogelijkheden aan een bestemming worden toegevoegd. Voor de gebruiksmogelijkheden blijft de doeleindenomschrijving het kader. Normale onderhoudswerkzaamheden kunnen zonder vergunning uitgevoerd worden. Daarom is bij alle Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamhedenen aangegeven dat normale onderhoudswerkzaamheden niet onder de vergunningsplicht vallen. In de praktijk kan het lastig zijn om te bepalen of een bepaalde activiteit als "normaal onderhoud" kan worden aangemerkt. In ieder geval zal het bij "normale onderhouds- c.q. exploitatiewerkzaamheden" moeten gaan om werkzaamheden die ter plaatse regelmatig terugkeren, teneinde tot een goed beheer van de gronden te komen. Incidentele ingrepen zoals bijvoorbeeld de cultuurtechnische situatie kunnen niet onder normale onderhoudswerkzaamheden begrepen worden. Ook werkzaamheden die een onherstelbare aantasting betekenen van de aan een gebied toegekende waarde zullen niet als "normaal" beschouwd kunnen worden.
Hoofdstuk 3 van de regels bevat bepalingen die van toepassing zijn op meerdere bestemmingen, zodat het uit praktische overwegingen de voorkeur verdient deze in afzonderlijke artikelen onder te brengen.
Met dit artikel wordt voorkomen dat meer wordt gebouwd dan het bestemmingsplan beoogt. Dit is bijvoorbeeld mogelijk als (onderdelen van) bouwpercelen van eigenaars in maatvoering verschillen en wisselen. Door verwerving van een extra (bouw)perceel of een gedeelte daarvan, kunnen de gronden niet meegenomen worden met de berekening van de bouwmogelijkheden van het nieuwe perceel als de nieuw verworven gronden reeds meegenomen zijn bij de berekening van een eerdere bouwplannen. Het is dus niet toegestaan gronden twee keer in te zetten om een omgevingsvergunning te verkrijgen.
Artikel 10 Algemene aanduidingsregels
Aan de hiervoor genoemde basisbestemmingen is de aanduiding 'milieuzone-grondwaterbeschermingsgebied' toegevoegd. Deze aanduiding is vanuit het waterbeleid aan de grond gegeven. De aanduiding werkt naast de onderliggende enkelbestemmingen door op de gronden die als zodanig zijn aangeduid. De aanduiding is opgenomen ter bescherming van een functie die niet direct zichtbaar is in het gebied, maar wel van invloed is op de inrichting van de omgeving.
Artikel 11 Algemene afwijkingsregels
Met behulp van afwijkingsregels kunnen aan bestemmingsbepalingen de nodige extra flexibiliteit
worden meegegeven. Toestemming voor afwijking gebeurt door het verlenen van een omgevingsvergunning.
Het college van burgemeester en wethouders kan bijvoorbeeld een omgevingsvergunning
verlenen voor het 10 % vergroten van de bouwmogelijkheden voor goot- en nokhoogte,
het bouwen van bijgebouwen in de voorgevel van het hoofdgebouw, het bouwen van het
hoofdgebouw maximaal 5 meter achter de gevellijn en het bouwen met een minder steile
dakhelling. Daarnaast kan afgeweken worden van het bestemmingsplan om op medische
indicatie te bouwen op- of achter de gevellijn en specifiek voor het oprichten van
30 m² bebouwing voor noodzakelijke voorzieningen in het licht van de Wet Maatschappelijke
Ondersteuning (WMO). Daarnaast zijn ten aanzien van het gebruik afwijkingsmogelijkheden
opgenomen voor de uitoefening van een aan huis gebonden kleinschalige beroeps- of
bedrijfsactiviteiten voor alle woningen of het uitoefenen van bed en breakfast.
De omgevingsvergunningen mogen alleen gebruikt worden indien niet op grond van een
andere bepaling in deze regels omgevingsvergunning kan worden verleend. Dit betekent
dat niet twee keer omgevingsvergunning kan worden verleend van eenzelfde bepaling
of dat bepalingen die extra bouwmogelijkheden geven niet cumulatief gebruikt worden.
Artikel 12 algemene wijzigingsregels
Het bestemmingsplan bevat in een aantal gevallen een mogelijkheid tot het wijzigen van het plan op basis van de wijzigingsbevoegdheid op grond van artikel 3.6 Wro. De procedure van de wijzigingsbevoegdheid is geregeld in de Wro.
Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels bestaat uit twee artikelen, de eerste is het overgangsrecht ten aanzien van gebruik en bebouwing en de tweede de slotregel waarin de citeertitel van het bestemmingsplan wordt aangehaald.
Dit artikel regelt het overgangsrecht ten aanzien van legaal bestaand gebruik en legale
bestaande bouwwerken die afwijken van de (nieuwe) bestemming. Het overgangsrecht beschermt
de gevestigde belangen of rechten bij een nieuwe, van de bestaande situatie afwijkende
regeling. Dit betekent dat bestaand gebruik en bestaande bouwwerken welke in strijd
zijn met het nieuwe bestemmingsplan, maar reeds aanwezig was ten tijde van de voorgaande
plannen, onder voorwaarden, mag worden voortgezet, met als doel het uiteindelijk beëindigen
van de afwijkende situatie. Voorheen illegale bebouwing en illegaal gebruik worden
met het overgangsrecht niet gelegaliseerd.
Artikel 14 slotregel
Dit is de Slotregel van het bestemmingsplan. In dit artikel wordt aangegeven op welke wijze de regels van het bestemmingsplan kunnen worden aangehaald. In dit geval kunnen de regels van het bestemmingsplan aangehaald worden als "Regels van het bestemmingsplan Emmen, Vreding (herinrichting)".
In dit bestemmingsplan heeft actueel beleid zijn doorwerking in de regels gekregen. Hierdoor is het juridisch kader van het bestemmingsplan voor gemeente als publiek beter toepasbaar geworden. Van de gemeente mag verwacht worden dat opgetreden wordt als de regels van het bestemmingsplan niet worden nageleefd. Bestemmingsplannen zijn immers bindend voor overheid en publiek ter bescherming van een goede ruimtelijke kwaliteit en een veilige leefomgeving.
De gemeente Emmen heeft handhavingsbeleid ontwikkeld voor bestemmingsplannen. Met
het handhavingsbeleid wordt aangesloten op het programma van de landelijke Stuurgroep
Handhaven op Niveau met betrekking tot het programmatisch handhaven. Hierbij maakt
de gemeente Emmen gebruik van een prioriteitenlijst vastgesteld door het college.
De opzet van het programmatisch aanpakken is dat niet alle illegale situaties worden
opgepakt, maar wel een werkbaar aantal zaken, daadwerkelijk wordt aangepakt. Voor
wat betreft bestemmingsplannen wordt opgetreden in situaties met een uitstralend effect,
een groot risico, of met belangrijke planologische consequenties. Het gaat hierbij
om bijvoorbeeld illegaal bouwen, bouwen bouten bouwvlak, bouwen of in gebruik hebben
van een gebouw in strijd met de bestemming.
De opzet van het programmatisch aanpakken is dat niet alle illegale situaties worden
opgepakt, maar wel een werkbaar aantal zaken, dat een uitstralend effect zal hebben.
Daarbij wordt gebruik gemaakt van een prioriteitenlijst dat de mate van prioriteit
tot handhavend optreden aangeeft. Nieuw vastgestelde bestemmingsplannen lenen zich
bij uitstek voor een projectmatige aanpak.
Het college heeft het bestemmingsplan Emmen, Vreding (herinrichting)
vrijgegeven voor overleg artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening (Bro), Het concept-
ontwerpbestemmingsplan is voor overleg verzonden naar verschillende overlegpartners.
De ontvangen adviezen en reacties zijn gebundeld in de Nota van Beantwoording behorende
bij het bestemmingsplan Emmen, Vreding (herinrichting).
In deze nota is tevens het standpunt van het college van burgemeester en wethouders
ten aanzien van de verschillende overlegreacties opgenomen. Waar de adviezen en reacties
leidden tot aanpassingen van het bestemmingsplan, zijn de aanpassingen in het ontwerpbestemmingsplan
verwerkt.
Voor de inhoud van de overlegreacties en het standpunt van het college wordt verwezen
naar voornoemde nota. De Nota van Beantwoording maakt deel uit van het bestemmingsplan
Emmen, Vreding (herinrichting)
Per 1 juli 2008 is de Wet ruimtelijke ordening in werking getreden. Afdeling 6.4 van
de Wet ruimtelijke ordening verplicht de gemeente tot het verhalen van kosten bij
grondexploitatie via een exploitatieplan, tenzij kostenverhaal anderszins is verzekerd.
De toepassing voor het afdwingbare kostenverhaal richt zich op bouwplannen. De definitie
van wat onder een bouwplan wordt verstaan, is opgenomen in artikel 6.2.1 van het Besluit
ruimtelijke ordening (Bro). Uit dit artikel blijkt dat onder een bouwplan o.a. wordt
verstaan de bouw van een woning of de uitbreiding van een gebouw van 1000 m2 of
meer.
Het voorliggende bestemmingsplan Emmen, Vreding (herinrichting)
betreft de herinrichting van een weg (De Vreding). Aan het bestemmingplan zijn behoudens
het opstellen van het bestemmingsplan dan ook geen kosten verbonden. De kosten van
het maken van het voorliggend bestemmingsplan worden in dit geval in z'n geheel gedekt uit
het door de gemeenteraad beschikbaar gestelde gelden voor de Centrumvernieuwing Emmen. Het
kostenverhaal is dus anderszins verzekerd, waardoor vaststelling van een exploitatieplan
niet nodig is.
het bestemmingsplan Emmen, Vreding (herinrichting) met identificatienummer NL.IMRO.0114.2014003-B701 van de gemeente Emmen;
de geometrisch bepaalde planobjecten met de bijbehorende regels en de daarbij behorende bijlagen;
een geometrisch bepaald vlak of figuur, waarmee gronden zijn aangeduid, waar ingevolge de regels, regels worden gesteld ten aanzien van het gebruik en/of het bebouwen van deze gronden;
andere geluidsgevoelige gebouwen als bedoeld in artikel 1 van de Wet geluidhinder;
installatie bestaande uit een antenne, een antennedrager, de bedrading en de al dan niet in een techniekkast opgenomen apparatuur, met de daarbij behorende bevestigingsconstructie;
verwachting van middelhoge of hoge archeologische waarden, welke nader onderzocht dienen te worden;
vastgestelde archeologische waarde zoals weergegeven op de Archeologisch Monumenten Kaart (AMK);
een door het rijk aangewezen gebied en of element (AMK) waarvan geconstateerd is dat zich in en of op de bodem, met het oog op de bewoningsgeschiedenis, beschermingswaardige en door mensen gemaakte voorwerpen en of sporen van de vroegere samenlevingen bevinden;
een op de verbeelding aangegeven grens die, door gebouwen niet mag worden overschreden, behoudens overschrijdingen die krachtens deze voorschriften zijn toegestaan;
bebouwing aanwezig op de eerste dag van de terinzagelegging van het ontwerp bestemmingsplan;
uitbreiding van een hoofdgebouw dan wel functioneel met een zich op hetzelfde perceel bevindend hoofdgebouw verbonden, daar al dan niet tegen aangebouwd gebouw, of ander bouwwerk, met een dak;
werken of werkzaamheden die een bodemverstorende werking kunnen hebben op het aanwezige (archeologische) bodemarchief;
een gebouw dat in bouwkundig opzicht ondergeschikt is aan het op het zelfde bouwperceel gelegen hoofdgebouw, zoals een bijbehorend bouwwerk, aan- of uitbouw en aangebouwd en/of vrijstaand bijgebouw;
het plaatsen, het geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen en het vergroten van een bouwwerk, alsmede het geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen van een standplaats;
een aaneengesloten stuk grond, waarop ingevolge de regels een zelfstandige, bij elkaar behorende bebouwing is toegelaten;
een geometrisch bepaald vlak, waarmee gronden zijn aangeduid, waar ingevolge de regels bepaalde gebouwen en bouwwerken geen gebouwen zijnde zijn toegelaten;
een bouwkundige constructie van enige omvang die direct en duurzaam met de aarde verbonden is;
een aangewezen gebied en of element met toegekende waarden, gekenmerkt door het beeld dat is ontstaan door het gebruik, dat de mens in de loop van de geschiedenis van dat bouwwerk of dat gebied heeft gemaakt;
de aan een gebied toegekende waarde , gekenmerkt door een samenhangend geheel van onderling elkaar beïnvloedende mensen, planten, dieren en omgeving;
elk bouwwerk, dat een voor mensen toegankelijke, overdekte, geheel of gedeeltelijk met wanden omsloten ruimte vormt;
geluidsreducerende constructie/ bouwwerk in de vorm van voorzieningen zoals geluidsschermen, geluidswallen of aan deze constructies gelijk te stellen bouwwerk/ constructie;
locatie van een ruimtelijk object, vastgelegd in een ruimtelijk referentiesysteem;
een (openbaar)gebied, dat is ingericht als berm, park, groenstrook, beplantingsstrook, grasveld, plantsoen, sport- en speelveldjes en dergelijke, welke voor het gehele jaar of een groot deel van het jaar voor het publiek algemeen toegankelijk moet zijn;
een boom met een minmale leeftijd van circa 80 jaren en een levensverwachting van tenminste 15 jaren welke bijzondere waarden heeft ten aanzien van functie, schoonheid, zeldzaamheid en cultuurhistorie;
de aan een gebied toegekende waarde gekenmerkt door geologische, geomorfologische, bodemkundige en biologische elementen, zowel afzonderlijk als in onderlinge samenhang;
voorzieningen ten dienste van openbare en semi-openbare nut, zoals transformatorgebouwen, telefooncentrales, telecommunicatie, alarmeringsystemen, riolering, rioolgemalen, waterzuivering, de levering van elektriciteit, gas, water en warmte, voorzieningen voor de waterhuishouding en naar aard van nutsvoorzieningen of daarmee gelijk te stellen overige voorzieningen;
een bouwkundige conctructie van enige omvang, geen pand zijnde, die direct en duurzaam met de aarde is verbonden;
de lijn, welke de scheiding vormt tussen twee bouwpercelen of tussen een bouwperceel en een aangrenzend terrein;
de waarde van een gebied in stedenbouwkundige zin, die wordt bepaald door de mate van samenhang in aanwezige bebouwing, daarbij in het bijzonder gelet op een goede verhouding tussen bouwmassa en open ruimte, een goede hoogte- en breedteverhouding tussen de bebouwing onderling en de samenhang in bouwvorm en ligging tussen bebouwing die ruimtelijk op elkaar georiënteerd is;
Bij toepassing van deze regels wordt als volgt gemeten:
de kortste afstand gemeten tussen een bouwwerk en de zij- c.q. achtererfscheiding;
de op de verbeelding aangegeven (kadastrale) bebouwing wordt als illustratief beschouwd;
een op de plankaart of in de voorschriften aangegeven percentage, dat de grootte aangeeft van het deel van het bouwvlak, dat ten hoogste mag worden bebouwd;
vanaf het peil tot aan het hoogste punt van een gebouw of van een overig bouwwerk met uitzondering van ondergeschikte bouwonderdelen, zoals schoorstenen, antennes, en naar de aard daarmee gelijk te stellen bouwonderdelen.
vanaf het peil tot aan de bovenkant van de goot, c.q. de druiplijn, het boeibord, of een daarmee gelijk te stellen constructiedeel.
tussen de onderzijde van de begane grondvloer, de buitenzijde van de gevels (en/of het hart van de scheidingsmuren) en de buitenzijde van daken en dakkapellen.
tussen de buitenwerkse gevelvlakken en/of het hart van de scheidingsmuren, neerwaarts geprojecteerd op het gemiddelde niveau van het afgewerkte bouwterrein ter plaatse van het bouwwerk.
het peil overeenkomstig de bouwverordening, danwel indien geen peil overeenkomstig de bouwverordening is vast te stellen, de hoogte van het afgewerkte bouwterrein, indien in of op het water wordt gebouwd, dan het Normaal Amsterdams Peil of een ander plaatselijk waterpeil aan te houden;
De voor Groen aangewezen gronden zijn bestemd voor:
met bijbehorende:
Voor het bouwen van gebouwen gelden de volgende bepalingen:
Voor het bouwen van andere bouwwerken gelden de volgende bepalingen:
Burgemeester en Wethouders kunnen nadere eisen stellen aan de plaats en de afmetingen van de gebouwen, wat betreft:
Burgemeester en Wethouders kunnen met een omgevingsvergunning afwijken van het bepaalde in:
De toepassing van de in artikel 3.4.1 onder a genoemde afwijking is beperkt tot incidentele gevallen, waarbij het functioneren van de bestemming begrepen doeleinden en omliggende bestemmingen niet mag worden aangetast. In de afweging om omgevingsvergunning te verlenen worden in ieder geval de woonsituatie, het straat- en bebouwingsbeeld, de cultuurhistorie, de verkeersveiligheid, de (sociale) veiligheid, brandveiligheid/ externe veiligheid en rampenbestrijding, de milieusituatie, de gebruiksmogelijkheden in andere bestemmingen in acht genomen. Indien de genoemde waarden en of belangen onevenredig worden geschaad wordt de omgevingsvergunning niet verleend;
De voor Groen 2 aangewezen gronden zijn bestemd voor:
met bijbehorende:
Burgemeester en Wethouders kunnen nadere eisen stellen aan de plaats en de afmetingen van de gebouwen, wat betreft:
De voor Verkeer aangewezen gronden zijn bestemd voor:
met bijbehorende:
Voor het bouwen van gebouwen gelden de volgende bepalingen:
Voor het bouwen van andere bouwwerken gelden de volgende bepalingen:
De voor Verkeer- Verblijfgebied aangewezen gronden zijn bestemd voor:
met bijbehorende:
Voor het bouwen van gebouwen gelden de volgende bepalingen:
Voor het bouwen van andere bouwwerken gelden de volgende bepalingen:
Burgemeester en Wethouders kunnen nadere eisen stellen aan de plaats en de afmetingen van de gebouwen, wat betreft:
Burgemeester en Wethouders kunnen met een omgevingsvergunning afwijken van het bepaalde in:
De toepassing van de in artikel 6.4.1 onder a genoemde afwijking is beperkt tot incidentele gevallen, waarbij het functioneren van de bestemming begrepen doeleinden en omliggende bestemmingen niet mag worden aangetast. In de afweging om omgevingsvergunning te verlenen worden in ieder geval de woonsituatie, het straat- en bebouwingsbeeld, de cultuurhistorie, de verkeersveiligheid, de (sociale) veiligheid, brandveiligheid/ externe veiligheid en rampenbestrijding, de milieusituatie, de gebruiksmogelijkheden in andere bestemmingen in acht genomen. Indien de genoemde waarden en of belangen onevenredig worden geschaad wordt de omgevingsvergunning niet verleend;
De voor Waarde - Archeologie 2 aangewezen gronden zijn, behalve voor de andere daar voorkomende bestemming(en), mede bestemd voor:
De voor Waarde - Archeologie 3 aangewezen gronden zijn, behalve voor de andere daar voorkomende bestemming(en), mede bestemd voor:
Grond die eenmaal in aanmerking is genomen bij het toestaan van een bouwplan waaraan uitvoering is gegeven of alsnog kan worden gegeven, blijft bij de beoordeling van latere bouwplannen buiten beschouwing.
De gronden ter plaatse van de aanduiding 'milieuzone - grondwaterbeschermingsgebied' zijn, naast de voor die gronden aangewezen bestemmingen, tevens bestemd voor het behoud en herstel van de kwaliteit van het grondwater.
De toepassing van de in artikel 11.1 eerste lid genoemde afwijkingen zijn beperkt tot die gevallen, waarbij het functioneren van de bestemming begrepen doeleinden en omliggende bestemmingen niet mag worden aangetast.In de afweging om af te wijken van het bestemmingsplan worden in ieder geval de woonsituatie, het straat- en bebouwingsbeeld, de cultuurhistorie, de verkeersveiligheid, de (sociale) veiligheid, brandveiligheid/ externe veiligheid en rampenbestrijding, de milieusituatie, de gebruiksmogelijkheden in andere bestemmingen in acht genomen.Tevens dient schriftelijk advies te worden ingewonen bij de leidingbeheerder, indien daartoe noodzaak is. Indien de genoemde waarden en of belangen onevenredig worden geschaad of bij negatief advies van de leidingbeheerder kan de functiewijziging niet plaatsvinden. Indien de genoemde waarden en of belangen onevenredig worden geschaad wordt de omgevingsvergunning niet verleend.
De wijziging dient het functioneren van omliggende bestemmingen niet aan te tasten. In de afweging om conform artikel 3.6 het bestemmingsplan te wijzigen dient in ieder geval de woonsituatie, het straat- en bebouwingsbeeld, de (sociale) veiligheid, brandveiligheid/ externe veiligheid en rampenbestrijding, milieusituatie, archeologie en cultuurhistorie, ecologie, water, verkeer(sveiligheid), agrarische belangen, ruimtelijke en landschappelijke inpassing, de gebruiksmogelijkheden in andere bestemmingen in acht genomen. Indien de genoemde waarden en of belangen onevenredig worden geschaad kan de wijziging niet plaatsvinden.