direct naar inhoud van 3.6 Verkeer
Plan: Nieuw-Dordrecht
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2009047-0702

3.6 Verkeer

In dit hoofdstuk worden de verkeerskundige en infrastructurele aspecten uit het plangebied bekeken. Hierbij wordt eerst de huidige situatie van het plangebied beschreven. Vervolgens wordt ingegaan op de toekomstige ontwikkelingen in het plangebied die met betrekking tot deze sector van belang zijn. Dit hoofdstuk wordt afgesloten met de wensbeelden voor verkeer en infrastructuur.

Bij deze analyse is gebruik gemaakt van gegevens uit:

  • PVVP (Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan) 2007-2020
  • Verkeersmodel gemeente Emmen 2005
  • Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan, Bereikbaar en duurzaam veilig 2000.

Dit plan kent een doorlooptijd tot 2004. Op dit moment is er nog geen nieuw verkeersbeleid vastgesteld. Het GVVP blijft voorlopig van kracht.

Huidige situatie

Wegen

De gemeente Emmen ondersteunt net als bijna alle andere wegbeheerders van Nederland, de uitgangspunten van Duurzaam Veilig. Dit is bekrachtigd door een landelijk convenant te ondertekenen. De wegen in de gemeente Emmen zijn gecategoriseerd conform Duurzaam Veilig met als doel een optimale afstemming te bereiken tussen de functie van de weg, de vormgeving en het gebruik ervan door de weggebruiker. Hiermee wordt beoogd onbedoeld gebruik van de weg, conflicten met hoge snelheids- en richtingsverschillen, alsmede onzeker gedrag te voorkomen. De wegen zijn verdeeld in drie categorieën, stroomwegen, gebiedsontsluitingsweg en erftoegangswegen.

Nieuw-Dordrecht is gelegen tussen Emmen en Klazienaveen. Deze kern in de gemeente emmen is bereikbaar vanaf de N862. Nieuw-Dordrecht ligt relatief dicht bij de snelweg A37. Aan de oostkant wordt Nieuw-Dordrecht ontsloten richting Barger Compascuum.

Op de hoofdas, de Oranjedorpstraat geldt een maximum snelheid van 50 km/h (gebiedsontsluitingsweg/Erftoegangsweg A). De overige straten kennen een snelheidsregime van 30 km/uur, erftoegangsweg B.

Fietsverkeer

De afstanden binnen Nieuw-Dordrecht zijn klein en goed per fiets af te leggen.

De fietspaden en parallelwegen hebben voor de fietsers ook een toeristische functie

Openbaar Vervoer

In Nieuw-Dordrecht halteren lijn 26 en 45 die deel uitmaken van het streekvervoer in het gebied rond Emmen. Het plangebied wordt hierdoor verbonden met de kernen Barger-Oosterveld, Barger-Compascuum, Klazienaveen, Barger-Oosterveen, Weiteveen en Emmen. In Emmen kan worden overgestapt op de trein en andere (regionale) buslijnen. De buslijnen volgen de doorgaande route via N862 en de Oranjedorpstraat. Lijn 26 rijdt van Emmen via Barger-Oosterveld en Nieuw-Dordrecht naar Klazienaveen, lijn 45 rijdt van Emmen via Barger-Oosterveld naar Zwartemeer. Van maandag tot en met zaterdag is op deze manier twee keer per uur een busverbinding tussen Emmen en Barger-Oosterveld. In de avonduren en op zondag zijn de frequenties lager. OV-reizigers kunnen ook gebruik maken van het CVV-systeem (de regiotaxi) dat iedere dag tussen 07.00 en 24.00 uur beschikbaar is.

Parkeren

Bij toekomstige (nieuwbouw)ontwikkelingen worden vigerende parkeernormen conform de landelijke richtlijnen van het CROW gehanteerd.

Ten noorden van de Oranjedorpstraat vindt het parkeren veelal op eigen terrein plaats. Ten zuiden van de Oranjedorpstraat vindt het parkeren hoofdzakelijk plaats in openbaar gebied op de daarvoor bestemde haaksparkeerplaatsen.

3.6.1 Verkeersintensiteiten

De gemeente Emmen houdt regelmatig verkeerstellingen. Onderstaande tellingen zijn op basis van het verkeersmodel Emmen (basisjaar 2005).

Oranjedorpstraat ten westen van de rotonde: 5100 mvt/uur

Vastenow ten zuiden van de rotonde: 5800 mvt/uur

Herenstreek ten oosten van de rotonde: 3200 mvt/uur

Klazienaveensestraat ten noorden van de rotonde: 8200 mvt/uur

3.6.2 Verkeersveiligheid

Om een goed beeld te krijgen van de verkeersveiligheid in Nieuw-Dordrecht zijn de geregistreerde ongevallengegevens tussen 2004 en 2008 geraadpleegd. In de genoemde periode zijn er binnen het plangebied in totaal 42 ongevallen geregistreerd. Bij deze ongevallen zijn vier slachtofferongevallen waaronder geen ongevallen met dodelijk afloop. Deze ongevallen vonden alle vier in 2004 plaats. De overige ongevallen hebben uitsluitend materiële schade.

De slachtofferongevallen vonden hoofdzakelijk plaats op het kruispunt Oranjedorpstraat - Herenstreek - Klazienaveenstraat - Vastenow.

Jaar   Ongevallen  
2004   12  
2005   11  
2006   8  
2007   5  
2008   6  
Totaal   42  

Tabel 3.8: ongevallen Nieuw-Dordrecht periode 2004-2008

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009047-0702_0016.jpg"

Figuur 3.9: Locatie verkeersongevallen Nieuw-Dordrecht 2004-2008

3.6.3 Ontwikkelingen en wensbeelden

In de toekomst zijn momenteel geen veranderingen voorzien in de wegenhiërarchie binnen Nieuw-Dordrecht. Naar verwachting zal het aantal autoverplaatsingen licht toenemen met name vanwege de autonome verkeersgroei (toename autobezit en autogebruik).

Vanwege de bezuinigingen in het openbaar vervoer staan steeds meer buslijnen onder druk. Vanuit sociaal oogpunt is het wenselijk dat Nieuw-Dordrecht ook in de toekomst de huidige busverbinding behoudt. Behoud van de huidige infrastructuur en waar mogelijk en wenselijk een verbetering.