direct naar inhoud van 2.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Werklandschap Assen-Zuid, uitwerkingsplan Hoofdontsluiting
Status: vastgesteld
Plantype: uitwerkingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0106.99UW20121003A-C001

2.3 Gemeentelijk beleid

Structuurplan Stadsrandzone

In dit structuurplan (uit 2008) geeft gemeente Assen haar visie op de toekomstige ontwikkeling in de westelijke stadsrand van Assen, van Assen-Zuid tot en met bedrijventerrein Messchenveld.

In de komende jaren zal de landelijke trend zijn dat het autobezit en -gebruik nog (fors) toenemen. Deze trend krijgt ook zijn weerslag in Assen. De locatiekeuze voor woon- en werkgebieden moet afgestemd worden op de capaciteit en ontwikkelingsmogelijkheden van de stedelijke hoofdinfrastructuur voor auto, fiets en openbaar vervoer. In het structuurplan is Assen-Zuid concreet aangegeven als voorkeurslocatie voor een toekomstige werklocatie.

De regio Groningen-Assen is aangewezen als nationaal stedelijk netwerk. Van oudsher is sprake van een relatief uitgebreide ontwikkeling op de as tussen Assen en Groningen. De ontwikkeling voltrekt zich daarbij niet alleen langs de historische as, maar vooral langs de nieuwe as, de autosnelweg A28 en de N33. In de oksels van de aansluiting worden bedrijvenlocaties ontwikkeld, prominent als zichtlocatie.

De stroomwegen (A28 en N33) rondom Assen bieden in de toekomst nog voldoende capaciteit om een toename in de intensiteit van het gemotoriseerde verkeer te verwerken. Bij nieuwe stedelijke ontwikkelingen, zoals de werklandschappen in Assen-Zuid, zal de druk op de bestaande infrastructuur van Assen toenemen. Het hoofdwegennet (ontsluitingswegen) van Assen heeft in de toekomst (na 2020) niet op alle plaatsen voldoende capaciteit om de toename van het gemotoriseerde verkeer door de groei van het aantal inwoners/woningen te verwerken. Dit komt vooral naar voren op de toegangsroutes naar de stad en bij de aansluitingen op de Europaweg. Spreiding van verkeer over meerdere poorten van de binnenstad verdient de voorkeur.

Om ontwikkelingen op te kunnen vangen dienen nieuwe grootschalige infrastructuur te worden gerealiseerd, met name richting het centrum en de A28. Om te voorkomen dat de A28 niet uitgebreid kan worden is het belangrijk om langs de A28 ruimte te reserveren voor verbreding en ook voor het mogelijk ontwikkelen van een zogenaamde by-pass, een nieuwe ontsluitingsweg parallel aan de A28. Een alternatief, een nieuwe rondweg op afstand van de A28, is minder gewenst vanwege de doorsnijding van het landschap.

In het plan is ook de verdubbeling van de N33 opgenomen. Daarbij is aangegeven dat het knooppunt A28/N33 moet worden aangepast. Het gebied is reeds redelijk verstoord door de aanwezigheid van de A28, N33 en de spoorlijn. Daarmee kan gesproken worden van een relatief mindere mate van aantasting van de gaafheid van het landschap. Deze aantasting zal nauwelijks toenemen door de geplande ingrepen.

De voorgenomen ontwikkelingen zijn reeds opgenomen in het structuurplan voor de stadsrandzone. Daarmee wordt Assen-Zuid optimaal bereikbaar en wordt de bestaande stad minder belast door gemotoriseerd verkeer.

Structuurvisie Assen 2030

De Structuurvisie Assen 2030 "Hoofdstad Assen" (februari 2010) is een integrale visie voor de gemeente. Hierin zijn de hoofdlijnen van het beleid aangegeven in woord en beeld.

De structuurvisie bouwt voort op de visie "Assen Koerst" (2001) en Structuurplan stadsrandzone Assen welke de gewenste ontwikkelingen tot 2020 beschrijven (het structuurplan biedt ook een doorkijk naar de langere termijn). In de Structuurvisie Assen 2030 zijn ideeën uit eerder gemaakte plannen en visies op vergelijkbaar niveau verwerkt. Deze voorgaande plannen en visies worden dan ook niet uitgebreid behandeld in dit bestemmingsplan.

In de structuurvisie is omschreven hoe de stad zich heeft ontwikkeld en wat de verwachtingen en ambities zijn ten aanzien van de toekomstige ontwikkeling (tot 2030). Deze verwachtingen en ambities vormen de basis voor het beleid dat vervolgens is beschreven voor verschillende thema's en deelgebieden.

Assen-Zuid is als zuidelijke entree van het nationaal stedelijk netwerk Groningen-Assen dé toplocatie van Noord-Nederland, onder meer voor de werklandschappen. Het gebied is perfect bereikbaar met de koppeling van de A28 en de N33 en de aanleg van een nieuw station.

Verder liggen er in het zuidwestelijke deel van de stadsrandzone kansen voor het versterken van de toeristische sector. De zone tussen recreatiegebied Baggelhuizen en het TT-terrein is geschikt voor intensieve vormen van toerisme en recreatie. Bij de ontwikkeling van dit gebied wordt gestreefd naar een betere ontsluiting van het TT-terrein, zowel voor auto's/motoren als voor openbaar vervoer. Het TT-gebied moet aantrekkelijker worden voor een bredere doelgroep en uitgroeien tot een Nationaal Evenementen Terrein.

De economische en ruimtelijke ontwikkeling van Assen moet vooral langs de noord-zuidas plaatsvinden. Met het oog op toekomstige ontwikkelingen vraagt de noord-zuidroute om een verbetering. De FlorijnAs voorziet hierin. Verbeteringen vinden onder andere plaats aan de N33 en A28 en er komt een nieuw treinstation (station Assen Zuid).

Deze beleidslijn is uitgewerkt in de Masterstudie FlorijnAs en heeft een juridische basis gekregen in de Structuurvisie FlorijnAs. De masterstudie maakt een aantal thema's uit de structuurvisie concreet. Het gaat bijvoorbeeld om de bereikbaarheid van de stad (fiets, OV en auto) en de kans om Assen mooier te maken. In Assen-Zuid komt ruimte voor bedrijven, een nieuw station en toerisme en recreatie Assen-Zuid. Bij Assen-Zuid ontstaat, als gevolg van de nieuwe aansluitingen op de A28, de verdubbeling van de N33 van Assen naar Zuidbroek (A7) en het nieuwe NS station Assen Zuid, een nieuwe entree naar de stad. In de masterstudie zijn speerpunten opgenomen voor duurzame en sociale gebiedsontwikkeling van Assen-Zuid met betrekking tot duurzaamheid, landschappelijke inpassing, actief parkmanagement, werkgelegenheid en bereikbaarheid.

Op de visiekaart van de structuurvisie zijn de voorgenomen infrastructurele verbindingen aangegeven als toekomstig ontwikkeling.

afbeelding "i_NL.IMRO.0106.99UW20121003A-C001_0001.jpg"

Afbeelding: Kaart Structuurvisie Assen 2030

Met de structuurvisie wordt onder andere ingezet op het versterken van de regionale positie van Assen door invulling van de noord-zuidas en uitvoering geven aan het programma FlorijnAs. Het voorliggende plan betreft dus een uitwerking van de beleidsopgaven uit de structuurvisie.

Masterstudie FlorijnAs

In 2008 is door de gemeente Assen met het projectplan Masterstudie FlorijnAs opdracht verstrekt tot het opstellen van een ruimtelijke visie voor de toekomst van dit gebied. De ambities van de Structuurvisie Assen 2030 zijn uitgewerkt in de Masterstudie FlorijnAs. De uitkomsten van deze Masterstudie dienen als uitgangspunten voor de uitwerking van het deelgebied Assen-Zuid.

Belangrijke doelstellingen in deze studie zijn economische versterking en verbetering van de bereikbaarheid.

De belangrijkste punten uit de Masterstudie FlorijnAs zijn:

  • In Assen-Zuid komt ruimte voor bedrijven, een nieuw station Assen Zuid en toerisme en recreatie (toeristisch recreatieve zone (TRZ)).
  • De belangrijke verkeersader Overcingellaan verandert in een stadsboulevard. Deze boulevard sluit aan bij het groene karakter van de stad en kan tegelijkertijd meer verkeer verwerken.
  • Het huidige stationsgebied is in 2030 een aantrekkelijke entree van de stad. Het nieuwe stationsplein verbindt de oost- en de westkant van de stad.
  • Het centrum van Assen wordt het bereikbare hart van de regio.
  • Het openmaken van Het Kanaal en de doorgaande vaarverbinding brengen de binnenstad verder tot leven.
  • Het stadsbedrijvenpark wordt opgeknapt.
  • Het naastgelegen Havenkwartier wordt een aantrekkelijke woonlocatie met uitzicht over het water.
  • De natuur in en om Assen krijgt veel aandacht. Zo komt er een verbinding tussen het natuurgebied Drentsche Aa en de binnenstad. De FlorijnAs vormt zo een "rits" tussen stad en landschap.
  • Fietsers krijgen met de aanleg van nieuwe fietsroutes volop de ruimte. Zo komt er een nieuwe groene fietsroute van oost naar west. Die loopt vanaf de Vaart langs het Kanaal en het nieuwe havenkwartier.
  • Er komt een comfortabele fietsroute die van noord naar zuid langs de stadsboulevard loopt.
  • Een ringstructuur verknoopt de gebiedsontwikkelingen in Assen-Zuid met elkaar en borgt de relatie met de stad. Deze ringstructuur wordt binnen het project Assen-Zuid verder uitgewerkt.

Structuurvisie FlorijnAs

De Structuurvisie FlorijnAs (vastgesteld op 27 oktober 2011) is een uitwerking van de integrale Structuurvisie Assen 2030. De ambities van de Structuurvisie Assen 2030 hebben een juridische basis gekregen in deze Structuurvisie FlorijnAs. De FlorijnAs is het belangrijkste project in de verdere vorming van Assen op weg naar 2030.

De gemeente Midden-Drenthe heeft een verklaring hangend onder de Structuurvisie FlorijnAs mede ondertekend.

 

De meest belangrijke ambities uit de Structuurvisie FlorijnAs zijn de volgende zes punten:

  • 1. Bereikbaarheid: Assen is voor iedereen bereikbaar in alle vormen van vervoer.
  • 2. Economische ontwikkeling: Assen is met Groningen de motor van de noordelijke economie en moet de groeiopgave voor de regio faciliteren. De stad biedt voldoende werk en voorzieningen voor eigen inwoners en die van de regio.
  • 3. Sociaal: Assen is in 2030 een stad waarin iedereen meedoet en zich kan ontplooien en zich verantwoordelijk voelt en verantwoordelijkheid neemt voor zichzelf, elkaar en de leefomgeving. Een stad waar mensen zich veilig en prettig voelen.
  • 4. Duurzaam: Zoveel mogelijk energie besparen en in resterende behoefte voorzien via duurzame energie, en stedelijke kwaliteit verhogen waarbij groen en ecologie wezenlijke onderdelen vormen van de leefomgeving.
  • 5. Aantrekkelijk: Assen biedt voor haar bestaande en toekomstige inwoners en bezoekers een aantrekkelijk woon-, werk- en verblijfsklimaat.
  • 6. Assens: Assen is een stad met een herkenbare eigen identiteit: de hoofdstad van Drenthe.

De FlorijnAs voorziet in een breed programma en omvat uiteenlopende ruimtelijke interventies: herontwikkeling, transformatie, revitalisering, intensivering van het ruimtegebruik, infrastructurele ingrepen, een nieuw bedrijventerrein en landschapsontwikkeling. In de FlorijnAs is een zestal deelprojecten te onderscheiden dat elk een eigen karakter kent en specifieke (her)ontwikkelkansen heeft. Deze zes ontwikkelingsgebieden moeten in samenhang worden beschouwd als onderdeel van een groter geheel, de FlorijnAs. Juist de optelsom en samenhang maken de FlorijnAs tot een bijzondere, grote en complexe opgave met een impact die duidelijk uitstijgt boven het lokale niveau.

Aan de zuidkant van de stad zijn verschillende ontwikkelingen. Hoofddoelstelling van het project Assen-Zuid is ruimte bieden aan de economische ontwikkeling van Assen als poort van het stedelijk netwerk Groningen-Assen. Assen-Zuid is een veelomvattend project met een drietal hoofdelementen. Het gaat om de aanleg van een bedrijventerrein, de ontwikkeling van een toeristisch recreatieve zone en verbindende infrastructuur. Assen-Zuid wordt gerealiseerd met bijzondere aandacht en ambitie voor duurzaamheid, landschappelijke kwaliteiten, natuurwaarden en sociale aspecten. Op de afbeelding "Uitsnede kaart Structuurvisie FlorijnAs voor het deelgebied Assen-Zuid" zijn de beleidsopgaven voor dit deelgebied in beeld gebracht.

afbeelding "i_NL.IMRO.0106.99UW20121003A-C001_0002.jpg"

Afbeelding: Uitsnede kaart Structuurvisie FlorijnAs voor het deelgebied Assen-Zuid

Voor deze ontwikkelingen is een goede bereikbaarheid van Assen-Zuid essentieel. Met het voorliggende plan wordt de aansluiting van het nieuwe werklandschap Assen-Zuid en de toeristisch recreatieve zone (inclusief het TT-terrein) op de N33 en de A28 mogelijk gemaakt. In de structuurvisie zijn deze ontwikkelingen ook als zodanig weergegeven. Het voorliggende plan betreft dus een uitwerking van opgaven die in de structuurvisie zijn opgenomen.

Duurzaamheidvisie 2009-2015

De Duurzaamheidsvisie 2009-2015 is een kaderstellende visie voor aanpalende beleidsvelden. In de visie wordt aangegeven op welke terreinen in het gemeentelijke beleid aandacht wordt besteed aan de bredere duurzaamheidsdoelstelling en wordt verwezen naar de ambities in deze beleidsterreinen. In een aantal gevallen zijn de ambities aangescherpt, vooral met het oog op de ambitie om CO2-neutraal te worden als gemeente. Enerzijds gaat het om maatregelen/ambities met betrekking tot de gemeentelijke organisatie en anderzijds om een duurzame ruimtelijke inrichting.

Groenvisie Stadsrandzone

Om de balans tussen rood en groen in de westelijke stadsrandzone te bewaren, is er een opgave van 200 hectare nieuw groen in de periode tot 2020. Daarnaast is er een opgave voor 800 hectare versterking van landschap. De voorgenomen ontwikkeling betreft een uitwerking hiervan.

Groenstructuurvisie

Met de Groenstructuurvisie is het groenbeleid voor de gemeente voor langere termijn vastgelegd. De gemeente Assen heeft de duurzame ambitie om het groen en blauw te beschermen en waar nodig te verbreden door middel van:

  • consolidatie: de bestaande landschaps- en natuurstructuren beschermen;
  • kwalitatieve versterking: de landschaps- en natuurstructuren waar nodig uitbouwen, verbinden en versterken;
  • integratie in het ruimtelijk beleid: de "groene" belangen vroegtijdig in de ruimtelijke planvorming betrekken om daarmee te zorgen voor een evenwichtige inbreng van het groen.

Het "Groene Frame" is de vertaling van de Groenstructuurvisie naar de praktijk en biedt op basis van inventarisatie en een aanvullende analyse inzicht in de knelpunten, kwaliteiten en ontwikkelkansen voor het groen en blauw. Het Groene Frame van Assen vormt het toetsingskader bij het ontwikkelen van nieuwe initiatieven en toekomstige projecten, zo ook voor het voorliggende plangebied.

Waterplan Gemeente Assen: Assen Koerst op Helder Water

De gemeente heeft in 2006 het Waterplan vastgesteld. Het plan heeft een planperiode van vier jaar die is verlengd tot 2013.

Dit plan geeft een strategische visie van het gemeentelijk beleid omtrent het aspect water. In het plan zijn beleidskaders aangegeven waarbinnen het gemeentelijk rioleringsplan (GRP), baggerplannen, bestemmingsplannen, groenplannen, herstructureringsplannen nader kunnen worden uitgewerkt.

Ten gevolge van de klimaatsveranderingen wordt in het kader van Waterbeheer 21e eeuw (WB21) onderzoek gedaan naar herziening van de ontwerpnormen voor het watersysteem. Door toename van de temperatuur, bodemdalingen, neerslaghoeveelheden en intensiteiten zal het watersysteem op basis van inundatierisico’s moeten worden getoetst. Voor de gehele gemeente is het uitgangspunt dat in ieder geval het huidige oppervlaktewatersysteem gehandhaafd dient te blijven (stand-still beginsel) en zo mogelijk in geval van herstructurering en revitalisering met bergingscapaciteit wordt uitgebreid.

Water moet weer een duidelijke en zichtbare plaats krijgen in en rond Assen, waarbij bestaande waterstructuren de basis vormen voor nieuwe ontwikkelingen. Met de voorgenomen ontwikkeling wordt hier ook invulling aan gegeven.

Beleidsvisie externe veiligheid gemeente Assen

Om ruimte te bieden aan de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Assen en om er voor te zorgen dat er geen onnodige of onacceptabele veiligheidsrisico’s worden gelopen, is het wenselijk om sturing te geven aan ruimtelijke ontwikkelingen binnen bestaande risicocontouren. De gemeente Assen kiest voor gebiedsgerichte ambitieniveaus.

Voor woonwijken kiest Assen voor een maximaal veiligheidsniveau. Op bedrijventerreinen kiest Assen voor een grotere flexibiliteit om gewenste ontwikkelingen mogelijk te maken. Voor de transportzones is gekozen voor een veiligheidsniveau dat de gewenste ruimtelijke ontwikkelingen onder voorwaarden mogelijk maakt, ook bij de voorziene ontwikkelingen in transportintensiteit. Voor het buitengebied van het gemeentelijk grondgebied kiest Assen voor een veiligheidsniveau dat gelijk is aan dat van bedrijventerreinen. Het grootste deel van het buitengebied is primair een productiegebied.

Per gebied zijn de ambities vertaald in randvoorwaarden met betrekking tot plaatsgebonden risico en groepsrisico.

In de volgende tabel zijn de ambitieniveaus per type gebied weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0106.99UW20121003A-C001_0003.jpg"

Afbeelding: Niveaus externe veiligheid (bron: Beleidsvisie externe veiligheid gemeente Assen)

Archeologisch erfgoed in de gemeente Assen; een archeologische waarden- en verwachtingskaart met beleidsadviezen

Voor de gemeente Assen is het rapport "Archeologisch erfgoed in de gemeente Assen; een archeologische waarden- en verwachtingskaart met beleidsadviezen" opgesteld. Met dit archeologisch onderzoek is inzicht gegeven in de aanwezigheid en het karakter van de archeologische resten binnen het grondgebied van de gemeente. Dit ten behoeve van toekomstige planvorming en planuitvoering. Gekozen is voor een gebiedsgerichte benadering, waarbij is geïnformeerd over verwachtingen met betrekking tot de archeologische karakteristieken van het gebied. Tevens is archeologisch beleid geformuleerd.

In het kader van de voorgenomen ontwikkelingen is archeologisch onderzoek uitgevoerd. Dit is gedaan op basis van de archeologische waarden- en verwachtingskaart met beleidsadviezen. Het archeologisch onderzoek is opgenomen in paragraaf 5.2.

Nota Bodembeheer gemeente Assen

In de nota bodembeheer is invulling gegeven aan de bodemambities van de gemeente Assen met betrekking tot hergebruik van grond en baggerspecie. De gemeente Assen heeft voor gebiedsspecifiek beleid gekozen. In paragraaf 5.5.4 is omtrent bodem ingegaan op de relevante onderdelen.

Conclusie

De ontwikkeling van de verbindende infrastructuur in Assen-Zuid past binnen de bestaande beleidskaders en visiedocumenten voor de ruimtelijke ontwikkeling in en rondom Assen. Bij de ontwikkeling en invulling zal rekening worden gehouden met (de uitgangspunten van) deze documenten. De juridisch-planologische regeling van het nieuwe bestemmingsplan wordt hierop afgestemd.