direct naar inhoud van 3.2 Ontwikkelingen
Plan: GGZ / Diepstroeten 1e fase 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0106.03BP2012GGZ-C001

3.2 Ontwikkelingen

Het bestemmingsplan heeft zoals eerder aangegeven als belangrijkste doel het actualiseren van het bestaande verouderde bestemmingsplan. De gemeente heeft er dan ook bewust voor gekozen om geen (grootschalige) ontwikkelingen mee te nemen in dit bestemmingsplan. Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen ontwikkelingen plaatsvinden want enerzijds kan er op basis van het geldende bestemmingsplan gebouwd worden en anderzijds is de gemeente druk bezig met de plannen rondom de FlorijnAs / Stadsboulevard.

De Stadsboulevard is de ruggengraat van de FlorijnAs. Deze weg loopt van de noordelijke oprit van de A28 naar het knooppunt N33/A28 in Assen-Zuid. De Stadsboulevard gaat zorgen voor een verbeterde doorstroming van het verkeer door de stad. Het wordt een goed bereikbare en herkenbare groene route. In het kader van de Stadsboulevard wordt o.a. naast het plangebied een nieuwe tunnel aangelegd, de Mandemaattunnel. De Mandemaattunnel en met name de nieuwe aansluitende infrastructuur zal door een gedeelte van het geldende bestemmingsplan Buitengebied komen te liggen. In principe ook door het plangebied waarvoor dit bestemmingsplan gemaakt wordt (het westelijke gedeelte).

Er is voor gekozen om het gehele tracé van de nieuwe Mandemaattunnel en aansluitende infrastructuur buiten dit bestemmingsplan te laten. Voor deze ontwikkeling wordt een speciaal bestemmingsplan gemaakt en in procedure gebracht. Dit bestemmingsplan maakt geen ontwikkelingen in het kader van de realisatie van de FlorijnAs mogelijk.

Naast de plannen rondom de FlorijnAs kunnen op basis van het geldende plan reeds nieuwe gebouwen gebouwd worden binnen het plangebied en zal er tevens een nieuw fiets-, wandelpad langs de noordelijke aftakking van het Anreperdiep worden aangelegd. Hiervoor hoeft het vigerende bestemmingsplan niet aangepast te worden. De bestaande rechten uit het vigerende plan worden in onderhavig plan overgenomen, waardoor de bestaande bouw- en gebruiksmogelijkheden worden gerespecteerd.

Nijlandsloop/Bosbeek

Er doen zich door de komst van de FlorijnAs mogelijkheden voor om doorgaande ecologische verbindingen te maken. Daar waar nu een barriere door het spoor wordt gevormd kan dat in de toekomst door de aanleg van de Stadsboulevard en bijbehorende tunnels worden doorbroken. Deze kansen zijn met name aanwezig bij het Witterdiep/Anreperdiep en het Nijlandsloopje. Door een verbinding te realiseren onder het spoor door kunnen verschillende natuurgebieden in de stad met elkaar verbonden worden. De gemeente is voornemens om het Nijlandsloopje te realiseren in het noorden van het plangebied GGZ. Binnen de bestemming Maatschappelijk kunnen de paden en watergang daarvoor gerealiseerd worden.