direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Rodeweg 28A
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0106.00BP2013410F-C001

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Op de locatie Rodeweg 28A zijn enkele bedrijfspanden gevestigd. In het verleden was er een bouwbedrijf gevestigd, op dit moment zijn de panden te huur voor meerdere doeleinden.

De aanleiding voor dit bestemmingsplan is gelegen in het bestemmingsplan "Assen Oost" (2008). In dit actualiseringsplan is beoogd de bestaande rechten over te nemen maar door een verkeerde interpretatie van de functiekaart is de bestemming toch beperkender geworden voor deze locatie. Een advies van de Bezwarencommissie heeft geleid tot een nieuw standpunt. Daarom heeft de gemeenteraad besloten een nieuw bestemmingslan op te stellen waarin de bestaande rechten wel gerespecteerd worden.

1.2 Ligging

Het plangebied ligt in de wijk Assen Oost en is gelegen aan en ontsloten op de Rodeweg. Aan de oost- en westzijde is de locatie omsloten door woonbebouwing aan de Rodeweg, aan de zuidkant liggen tuinen van de woningen aan de Pelikaanstraat en Tuinstraat. Aan de noordzijde, aan de overkant van de weg, staat een groot voormalig schoolgebouw. Dit gebouw heeft een maatschappelijke bestemming en wordt momenteel gebruikt als schoolgebouw. De locatie Rodeweg 28A is weergegeven op onderstaande luchtfoto.

afbeelding "i_NL.IMRO.0106.00BP2013410F-C001_0001.png"

Luchtfoto locatie Rodeweg 28A

1.3 Vigerende bestemmingsregeling

Het vigerende bestemmingsplan is bestemmingsplan "Assen Oost" (vastgesteld d.d. 21 februari 2008 en goedgekeurd d.d. 7 oktober 2008). In dit bestemmingsplan heeft het plangebied de bestemming "Woondoeleinden" met de aanduiding 'na' (nevenactiviteiten toegestaan). In een bijlage zijn de nevenactiviteiten in het plan benoemd met behulp van een adreslijst. Bij Rodeweg 28 is 'bouwbedrijf' benoemd.

Als nevenactiviteit is derhalve alleen een bouwbedrijf toegestaan. Dit was het kernpunt van de discussie over de juiste bestemming voor deze locatie.In het voorgaande bestemmingsplan, "Assen Oost II" (1993) had de locatie een bestemming Stadswoonwijk waarin behalve wonen ook "in een woonwijk passende bedrijfsaktiviteiten" waren toegestaan. De aanduiding 'bouwbedrijf' die op de functiekaart was opgenomen, was bedoeld om de bestaande functie te respecteren. Deze functie werd namelijk niet als een in een woonwijk passend bedrijfsactiviteit gezien.

afbeelding "i_NL.IMRO.0106.00BP2013410F-C001_0002.png"

Doorsnede bestemmingsplan Assen Oost (2008)

1.4 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 is het ten aanzien van het planvoornemen relevante ruimtelijk beleid beschreven. In hoofdstuk 3 volgt een beschrijving van de huidige situatie. Vervolgens wordt in hoofdstuk 4 het planvoornemen beschreven. Hoofdstuk 5 geeft een beschrijving van de juridische opzet. Vervolgens komt in hoofdstuk 6 de financiële uitvoerbaarheid aan bod en in het laatste hoofdstuk worden de resultaten van inspraak en het overleg verwerkt.

Hoofdstuk 2 Beleid

2.1 Algemeen

Aan nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen ligt beleid ten grondslag. In dit hoofdstuk wordt ingegaan op relevante beleidsuitgangspunten op rijksniveau, provinciaal, regionaal en gemeentelijk niveau. Vanwege de kleinschaligheid van de ontwikkeling is een beschrijving van het Europees beleid achterwege gelaten.

2.2 Rijksbeleid

De kaders van het rijksbeleid zijn opgenomen in de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) die op 13 maart 2012 door de Minister van I&M is vastgesteld. Deze structuurvisie vervangt de Nota Ruimte en heeft als credo "Nederland concurrerend, bereikbaar, leefbaar en veilig". In de SVIR zijn 13 nationale belangen gedefinieerd, waaronder het versterken van de mainportfuncties en het verbeteren van de rijksinfrastructuur, het behoud van erfgoederen van uitzonderlijke universele waarde en ruimte voor een nationaal netwerk van natuur voor het overleven en ontwikkelen van flora en fauna.Voor dit plangebied spelen geen nationale belangen. Daarom wordt hier niet verder ingegaan op het rijksbeleid.

2.3 Provinciaal beleid

Het omgevingsbeleid voor de provincie Drenthe was tot voor kort verwoord in het Provinciaal Omgevingsplan Drenthe (POP II, 2004). Dit integrale plan omvatte een samenhangende visie op de (ruimtelijke) ontwikkeling van de fysieke leefomgeving, waarin alle sectorale beleidslijnen met elkaar in verband zijn gebracht. Op 2 juni 2010 hebben Provinciale Staten de Provinciale omgevingsvisie vastgesteld. In de omgevingsvisie worden de beleidsuitgangspunten vanuit het omgevingsplan geactualiseerd en in overeenstemming gebracht met de nieuwe taakverdeling zoals deze is vastgelegd in de Wet ruimtelijk ordening. De Provinciale omgevingsvisie geeft geen uitgangspunten voor de reeds bestaande mogelijkheden op deze locatie. Omdat het een bestaande situatie betreft, is er geen strijd met de Omgevingsvisie.

2.4 Gemeentelijk beleid

Structuurvisie Assen 2030

De Structuurvisie Assen 2030 (2009) geeft de hoofdlijnen van het beleid ten aanzien van verschillende beleidsvelden en de bijbehorende opgaven. Het werken is een van deze beleidsvelden. Het beleidsuitgangspunt bij werken is het 'behoud van bestaande bedrijvigheid en het mogelijk maken van woon-werkcombinaties'. Ook het bijdragen aan de kwaliteit van de woonomgeving en het minimaliseren van de energiebehoefte zijn benoemd als opgaven bij werken. Deze bestaande bedrijfslocatie sluit derhalve aan bij dit beleid.

Bestemmingsplan Assen Oost (2008)

Voor het gebiedsspecifieke beleid te beoordelen, is de toelichting van het bestemmingsplan Assen Oost uit 2008 bekeken. Hierin is kort beschreven hoe omgegaan wordt met bedrijven in relatie tot woningen: "Het onderhavige gebied heeft hoofdzakelijk een woonfunctie. In het plangebied bevinden zich geen milieuhinderlijke bedrijven welke van ingewenste invloed zijn op de woonbebouwing. Wat de aard en de toe te laten bedrijvigheid in een woongebied betreft, wordt uitgegaan van licht milieubelastende bedrijfsactiviteiten. In het gebied en in de directe omgeving bevindt zich geen zware bedrijvigheid. De juridische regeling is zodanig opgesteld, dat in het plangebied geen bedrijvigheid wordt toegestaan die niet past in de directe nabijheid van woningen.

Dit standpunt wordt vertaald naar dit bestemmingsplan. Er wordt maatwerk toegepast voor wat betreft de toe te laten bedrijvigheid op deze locatie.

Hoofdstuk 3 Onderzoek

3.1 Beschrijving van de huidige situatie

Ligging

Het plangebied ligt in de wijk Assen Oost (Bloemenbuurt) en is gelegen aan en ontsloten op de Rodeweg. Aan de oost- en westzijde is de locatie omsloten door woonbebouwing aan de Rodeweg, aan de zuidkant liggen tuinen van de woningen aan de Pelikaanstraat en Tuinstraat. Aan de noordzijde, aan de overkant van de weg, staat een groot voormalig schoolgebouw. Dit gebouw heeft een maatschappelijke bestemming en wordt momenteel gebruikt als schoolgebouw. Het plangebied voorziet in de mogelijkheid tot parkeren op eigen terrein.

Bebouwing

De wijk herbergt verschillende bouwperioden en bouwstijlen en mede daardoor is er een verscheidenheid aan bewoners. Bij de opbouw van de wijk is in bepaalde mate rekening gehouden met een verdere uitbreiding in oostelijke richting. Vanwege landschappelijke bezwaren is in het in de zeventiger jaren voorbereide plan Schieven echter niet gerealiseerd. Omliggend aan het plangebied zijn voornamelijk grondgebonden woningen gebouwd, met uitzondering van het voormalig schoolgebouw dat ten noorden van het plangebied ligt.

Groen- en waterstructuur

Het plangebied ligt in een stedelijk gebied. In en rondom het plangebied bestaan de groenstructuren voornamelijk uit begeleidend groen, wegen met een breed groen profiel en tuinaanleg.

3.2 Omgevingsaspecten Assen Oost

Op grond van het bepaalde in het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) is het bij het opstellen van een bestemmingsplan verplicht om inzicht te bieden in de relevante milieuplanologische aspecten. Vooral wanneer door middel van een bestemmingsplan ontwikkelingen mogelijk worden gemaakt, zijn diverse milieutechnische onderzoeken noodzakelijk. Het bestemmingsplan "Rodeweg 28a" is een bestemmingsplan met een conserverend karakter. Het beoogt de bestaande situatie te voorzien een juist planologisch regime, gericht op lichte bedrijvigheid. Fysieke veranderingen in de bebouwingsstructuur worden met dit bestemmingsplan niet mogelijk gemaakt. Er hoeven, aanvullend op de beschrijving van de milieusituatie in het bestemmingsplan Assen Oost, geen extra onderzoeken te worden verricht.

Het betreffende hoofdstuk Onderzoek is als bijlage bij deze toelichting gevoegd.

3.3 Bedrijven en Milieuzonering

De VNG-handreiking 'Bedrijven en Milieuzonering' is een landelijk gebruikte handreiking bij het opstellen van een bestemmingsplan met bedrijfsbestemmingen. De handreiking doet uitspraken over richtafstanden van bedrijven ten opzichte van woonbebouwing. Aan de hand van de aspecten geur, stof, geluid en gevaar zijn bedrijven ingedeeld in bedrijfscategorieën. Een bedrijvenlijst kan als bijlage bij de regels worden gevoegd, de zogenaamde Staat van bedrijfsactiviteiten.

In dit plan is uitgegaan van bedrijven in de categorieën 1 en 2. Dit zijn de categorieën die zich doorgaans toelaatbaar zijn in een woonwijk als het gaat om de hiervoor genoemde milieuaspecten en hebben een minimale aan te houden afstand van 30 meter ten opzichte van de omliggende woonbebouwing. De lijst is nader gespecificeerd (zie bijlage 1)op basis van de wenselijkheid van bepaalde bedrijven in een woonwijk. Zo is bijvoorbeeld detailhandel uitgesloten omdat dit in woonwijken niet wenselijk wordt geacht.

3.4 Watertoets

Sinds 1 november 2003 is het verplicht ruimtelijke plannen te toetsen op waterhuishoudkundige aspecten: de zogenaamde watertoets. De watertoets is een waarborg voor water in ruimtelijke plannen en besluiten. Waterhuishoud- kundige doelstellingen worden daarbij expliciet en op evenwichtige wijze in beschouwing genomen binnen deze ruimtelijke plannen en besluiten. Het watersysteem wordt hierbij op een integrale wijze benaderd. Zowel het oppervlaktewater als het grondwater worden dus (in samenhang) in beschouwing genomen. Daarbij gaat het naast de kwantiteit ook om de kwaliteit. De integrale benadering van het watersysteem betekent ook dat het watersysteem wordt benaderd in samenhang met andere beleidsvelden. De watertoets is een instrument om deze integrale benadering vorm te geven en om het watersysteem op orde te krijgen.

De watertoets is uitgevoerd door Waterschap Hunze en Aa's. Omdat het gaat om een wijziging van de bestemming of functie, zonder fysieke aanpassing van het bestaande plan, stelt het Waterschap: "Het ingediende plan raakt geen belangen van het waterschap, heeft geen nieuwe invloeden op het watersysteem en geeft daarmee geen aanleiding tot aanvullende wateradviezen. Bij het niet wijzigen van het plangebied en de oorspronkelijke uitgangspunten voor de inrichting van het plan, kan het waterschap instemmen met het voorgenomen plan. Voor de verdere procedurele afhandeling van de watertoets is het voor dit plan niet verder noodzakelijk het waterschap te betrekken."

Hoofdstuk 4 Planbeschrijving

4.1 Algemeen

Het plan voorziet in een juiste planologische regeling voor het perceel Rodeweg 28A. Het perceel Rodeweg 28A had in het bestemmingsplan "Assen Oost II", 28 januari 1993 vastgesteld en 31 augustus 1993 goedgekeurd, de bestemming "Stadswoonwijk" met aanduiding "bouwbedrijf". In 2008 is dit bestemmingsplan herzien en is het bestemmingsplan "Assen Oost" opgesteld. Dit bestemmingsplan is d.d. 21 februari 2008 vastgesteld en d.d. 7 oktober 2008 goedgekeurd. Binnen het bestemmingplan "Assen Oost" heeft het perceel de bestemming "Woondoeleinden" met aanduiding 'na' (nevenactiviteiten toegestaan) gekregen. De aanduiding "nevenactiviteit toegestaan" verwijst naar een lijst van nevenactiviteiten bij woondoeleinden, waarin is vermeld dat voor het betreffende perceel slechts een bouwbedrijf is toegestaan.In een woonwijk passende bedrijfsactiviteiten is op basis van dit bestemmingsplan niet mogelijk. Na bezwaren van de eigenaar van het perceel heeft de Algemene commissie bezwaarschriften het college van burgemeester en wethouders geadviseerd een nieuw bestemmingsplan op te stellen waarin het planologische regime wordt hersteld op basis van de bestaande rechten.

4.2 Bestemmingskeuze

In het plan Assen Oost hebben vergelijkbare bedrijfslocaties de bestemming 'Bedrijfsdoeleinden'. Er zal daarom ook hier een bedrijfsbestemming worden opgenomen voor dit perceel. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van een verwijzing naar Staat van bedrijfsactiviteiten.

Hoofdstuk 5 Toelichting op de regels

Dit hoofdstuk beschrijft de systematiek van dit bestemmingsplan. Daarbij wordt eerst ingegaan op de juridische plansystematiek. Vervolgens wordt een inhoudelijke toelichting gegeven op de verschillende bestemmingen in dit plan

5.1 Juridische plansystematiek

Het bestemmingsplan regelt de gebruiks- en bebouwingsmogelijkheden van de gronden binnen het plangebied. Op 1 juli 2008 zijn de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en het bijbehorende Besluit ruimtelijke ordening (Bro) in werking getreden. Dit bestemmingsplan wordt volgens de nieuwe eisen, die hieruit voortvloeien, opgesteld. Het bestemmingsplan is dan ook opgesteld volgens de nieuwe methode 'Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012' (SVBP 2012). Het bestemmingsplan voldoet bovendien aan de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) die per 1 oktober 2010 in werking is getreden. Daarnaast heeft de gemeente Assen een eigen Handboek bestemmingsplannen. Het Handboek is gemaakt naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Wro en het Bro. In dit handboek is onder andere beschreven hoe de bestemmingsplantoelichting opgebouwd moet worden en welke bestemmingen de gemeente hanteert.

Het gebruik van de gronden wordt vastgelegd in de bestemmingsregels van het bestemmingsplan, deze worden gemotiveerd in de toelichting. Op de ruimtelijke verbeelding (digitaal) van het plan worden de bestemmingen gevisualiseerd en gekoppeld aan de betreffende gronden en spreekt men niet langer over een plankaart, maar over een 'digitale verbeelding van het bestemmingplan'.

5.2 Toelichting op de bestemming

Bestemming bedrijf

Voor het plangebied is de bestemming Bedrijf opgenomen. De gronden zijn bestemd voor het uitoefenen van bedrijfsmatige activiteiten als genoemd in de categorieën 1 en 2 van de als bijlage bij de planregels opgenomen Staat van bedrijfsactiviteiten.

In de Staat van bedrijfsactiviteiten is uitgegaan van bedrijven in de categorieën 1 en 2. Dit zijn de categorieën die zich doorgaans toelaatbaar zijn in een woonwijk als het gaat om de hiervoor genoemde milieuaspecten en hebben een minimale aan te houden afstand van 30 meter ten opzichte van de omliggende woonbebouwing. De lijst is nader gespecificeerd op basis van de wenselijkheid van bepaalde bedrijven in een woonwijk. Zo is bijvoorbeeld detailhandel uitgesloten omdat dit in woonwijken niet wenselijk wordt geacht.

Hoofdstuk 6 Financiële uitvoerbaarheid

In de wet is bepaald dat aangetoond moet worden of het (bestemmings)plan financieel uitvoerbaar is. Hiervoor kan enerzijds de exploitatieopzet van het initiatief van belang zijn en anderzijds het kostenverhaal (grondexploitatie).

Dit bestemmingsplan zorgt slechts voor een juiste regeling van een reeds bestaand bedrijfspand en bestaande rechten. Tevens geeft het plan geen extra bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande juridische regeling. Een exploitatieopzet en/of -plan is derhalve niet aan de orde en ook planschadeaspecten spelen geen rol. Hiermee is de financiële uitvoerbaarheid gegarandeerd.

Hoofdstuk 7 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Aangetoond moet worden of het (bestemmings)plan maatschappelijk uitvoerbaar is. Een belangrijk instrument hierbij is de bestemmingsplanprocedure. Tijdens de bestemmingsplanprocedure van dit bestemmingsplan zijn en worden globaal de volgende stappen doorlopen:

Overleg artikel 3.1.1 Bro

Een bestemmingsplan dient, volgens artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro), verzonden te worden naar de overleginstanties. Gezien de aard en omvang van dit bestemmingsplan zijn er met geen rijks- of provinciale belangen mee gemoeid. Daarom wordt het plan direct als ontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd.

Ontwerp bestemmingsplan

Het ontwerpbestemmingsplan doorloopt de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, zoals beschreven in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Het ontwerpplan heeft met ingang van 28 februari 2014 gedurende 6 weken ter inzage gelegd waarbij een ieder in de gelegenheid is gesteld schriftelijk en/of mondeling zienswijzen op het plan naar voren te brengen. In totaal is binnen de termijn 1 zienswijze binnengekomen. Deze is namens 4 buurtbewoners van de Rodeweg 28A ingediend. De zienswijzen hebben geleid tot aanpassing van het ontwerp van het bestemmingsplan. Voor de inhoud van en reactie op zienswijzen wordt verwezen naar de reactienota zienswijzen welke als bijlage bij het bestemmingsplan is toegevoegd.

Vaststelling

In haar raadsvergadering van 20 november 2014 heeft de raad van de gemeente Assen het ontwerp voor het bestemmingsplan gewijzigd vast gesteld. De bekendmaking van het vaststellingsbesluit vindt plaats in de rubriek 'Berichten van de Brink' van het Drenthe Journaal en de Staatscourant. Tijdens de daarop volgende inzagetermijn (6 weken) kunnen de belanghebbende tegen het gewijzigd vastgestelden plan beroep instellen bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS). Het vaststellingsbesluit treedt in werking op de eerste dag ná de dag waarop de beroepstermijn afloopt, tenzij er een voorlopige voorziening is aangevraagd.

Bijlagen bij de toelichting