direct naar inhoud van 2.11 Recreatie - Verblijfsrecreatie
Plan: Bakkeveen Kom
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0086.01BPKom-0301

2.11 Recreatie - Verblijfsrecreatie

De bestemming "Recreatie - Verblijfsrecreatie" maakt de het gebruik van gronden voor een agrarisch bedrijf en de daarbij horende bebouwing mogelijk.

2.11.1 Toelichting op de bestemming

Functionele mogelijkheden

De gronden met deze bestemming zijn vooral bedoeld voor verblijfsrecreatieve voorzieningen en functies. Om die reden worden onder andere kampeerplaatsen, standplaatsen voor stacaravans, recreatiewoningen, chalets, trekkershutten en (voorzieningen)gebouwen ten dienste van de verblijfsrecreatie mogelijk gemaakt. Wanneer een functie binnen het recreatieterrein op een specifieke locatie gewenst is, is dit vastgelegd met een aanduiding. Ondergeschikt zijn de bij de verblijfsrecreatie gewenste voorzieningen mogelijk. Daarbij gaat het om onder meer sport- en speelvoorzieningen, wegen, parkeervoorzieningen en waterpartijen.

In de specifieke gebruiksregels zijn enkele vormen van gebruik van bedrijfsgebouwen en kampeermiddelen en dergelijke uitgesloten. Daarbij gaat het om onder andere permanente bewoning.

Specifieke regels zijn ook opgenomen over het beheer van een verblijfsrecreatieve functie. Daarin is opgenomen dat per terrein maximaal een beheerder aanwezig mag zijn. Door deze regeling blijft de maatschappelijke exploitatie bij een beheerder.

Bouwmogelijkheden

Binnen de bestemming zijn stacaravans, bijgebouwen bij stacaravans, recreatiewoningen, chalets, bijgebouwen bij stacaravans, recreatiewoningen of chalets, andersoortig bij de hoofdfunctie horende gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, toegestaan.

Per type gebouw / bouwwerk zijn specifieke regels opgesteld. Deze regels zijn gebaseerd op bestaande mogelijkheden en de huidige situatie. De ruimtelijke verschijningsvorm van de gebouwen en bouwwerken is geregeld in de regels. Er is ook rekening gehouden met gewenste herinrichting van (delen van) de recreatieterreinen. De plannen hiervoor zijn nog niet concreet, de regeling is daarom flexibel, maar geeft wel de nodige randvoorwaarden voor de herinrichting.

De plaatsing van de voorzieningen is vastgelegd, teneinde clustering te waarborgen. Sanitaire voorzieningen en onderhoudsgebouwen mogen verspreid over het terrein worden gebouwd.

Daarnaast zijn bouwwerken, geen gebouwen zijnde, mogelijk. Hieronder vallen erf- en terreinafscheidingen en overige. In de hele bestemming is het mogelijk om erf- en terreinafscheidingen met een maximale bouwhoogte van 2,00 meter te bouwen. Hierdoor kan de veiligheid van de gebruikers van de gronden worden verzekerd.

Overige bouwwerken, geen gebouwen zijnde, zijn mogelijk tot een hoogte van maximaal 10,00 meter. Hieronder vallen onder andere palen en masten.

Flexibiliteitsbepalingen

Bij de bestemming zijn afwijkingsmogelijkheden opgenomen, voor het - met een omgevingsvergunning - afwijken van de bouwregels van de bestemming. Het gaat hier om het vergroten van het aantal recreatiewoningen, alsmede geringe vergroting van het oppervlak van recreatiewoningen in verband met kwaliteitsverbetering. Ook voor een eventuele tweede bedrijfswoning is een afwijkingsprocedure noodzakelijk. Aan de afwijkingsregels zijn voorwaarden gebonden, waaraan voldaan moet worden op het moment van aanvraag van een omgevingsvergunning voor afwijking.

Omgevingsvergunning

Voor enkele werken (geen bouwwerken) en werkzaamheden is het mogelijk om een omgevingsvergunning te verlenen. Daarbij gaat het om onder meer het vergraven van wallen, dijken, dobben en het verwijderen van houtwallen, houtsingels en andere houtopstanden. Door aan dit soort werken en werkzaamheden een vergunning te koppelen, worden ze niet uitgesloten. Dit biedt enige flexibiliteit in de gebruiksmogelijkheden van de gronden. De omgevingsvergunning moet voldoen aan de opgenomen voorwaarden en toetsingscriteria, anders wordt deze niet verleend.

2.11.2 Uitgangspunten van de regeling

Uitgangspunten huidige situatie

  • De aanwezige (grotere) verblijfsrecreatieve voorzieningen zijn mogelijk gemaakt binnen de bestemming.
  • Bij de hoofdfunctie horende voorzieningen zijn ondergeschikt mogelijk binnen de bestemming.
  • De ruimtelijke verschijningsvorm van de bebouwing voor de hoofdfunctie is specifiek geregeld. Dit is bebouwing die niet valt onder de noemer kampeermiddelen.
  • Aanwezige aan- en uitbouwen en bijgebouwen zijn ondergeschikt, deze mogen niet gebruikt worden als kampeermiddel.
  • Bouwwerken zijn toegestaan, bijvoorbeeld erf- en terreinafscheidingen en vlaggenmasten.

Uitgangspunten beleid

  • Een kwantitatieve uitbreiding van het aantal kampeermiddelen buiten de aangewezen gronden is niet gewenst.
  • Kwaliteitsverbetering voor bestaande terreinen is toegestaan.
  • Aanvragen om omgevingsvergunning voor bouwen binnen de bestemming moeten getoetst worden aan het welstandsbeleid.
2.11.3 Huidige situatie en beleid

Huidige situatie

Bakkeveen is een dorp dat zich sterk richt op recreatie en toerisme. Dit kan door de ligging tussen de natuur- en recreatiegebieden bossen bij De Slotpleats en de Bakkeveense Duinen. Binnen de dorpskern zijn daarom verschillende recreatieve voorzieningen aanwezig, waarbij de verblijfsrecreatieve een belangrijke plaats inneemt. Het gaat bij de verblijfsrecreatie in eerste instantie om de campings 't Hout (aan de Duerswâldmer Wei) en De Wâldsang (aan de Foarwurker Wei).

Beide terreinen bieden een kampeerterrein voor campers, caravans en tenten. Daarnaast verhuren beide bedrijven vakantieverblijven, namelijk bungalows, chalets, caravans en/of tenten. 't Hout biedt daarnaast een indoor speelterrein. Daarnaast zijn op de terreinen bij de hoofdfunctie horende voorzieningen als parkeerterreinen, wandelpaden en waterpartijen aanwezig.

De verschijningsvorm van de bebouwing op beide terreinen is divers. De bebouwing voor de algemene functies bestaat hoofdzakelijk uit een bouwlaag met een kap. De kampeermiddelen zijn kleinschaliger, deze zijn beperkter in oppervlakte en bouwhoogte en hebben afwisselend een plat dak of een kap.

Aan- en uitbouwen en bijgebouwen zijn in beperkte mate mogelijk. In alle gevallen is deze bebouwing ondergeschikt aan de hoofdbebouwing. Daarnaast zijn bouwwerken als erf- en terreinafscheidingen (hekwerken/schuttingen) en vlaggenmasten aanwezig op het terrein.

Beleid

Op 15 juni 2011 hebben Provinciale Staten de Verordening Romte Fryslân vastgesteld. De verordening stelt regels die ervoor moeten zorgen dat de provinciale ruimtelijke belangen doorwerken in de gemeentelijke ruimtelijke plannen. De verordening voorziet niet in nieuw beleid. Uitsluitend geldend provinciaal ruimtelijk beleid is omgezet in algemeen geldende regels. Het ruimtelijk beleid is vooral beschreven in het Streekplan Fryslân 2007. Met betrekking tot de recreatie en toerisme is het beleid gericht op een concentratie. De verordening stelt daarbij regels aan de mogelijkheden wanneer sprake is van uitbreiding van een recreatieve voorziening. Specifiek geeft de verordening regels voor de realisatie van kleinschalige verblijfsrecreatie. In dit bestemmingsplan is een herstructurering en inbreiding van bestaande verblijfsrecreatieve voorzieningen voorzien. De verordening heeft geen invloed op de bestemming. Binnen het bestemmingsplan wordt een uitbreiding van de verblijfsrecreatieve terreinen niet voorzien.

In het Structuurplan Opsterland 2003 is algemeen toekomstbeleid voor de gemeente Opsterland opgenomen. Dit beleid is gebaseerd op het destijds geldende rijks- en provinciaal beleid. De verbetering van de recreatief-toeristische structuur is een algemeen beleidsuitgangspunt. Het algemene beleid is per dorp verder uitgewerkt in een ontwikkelingsprofiel. Ook voor Bakkeveen is dit gedaan.

De versterking van de dag- en verblijfsrecreatie is voor het dorp van belang. Het dorp is het hart van de gemeente waar het gaat om verblijfsrecreatie. De verblijfsrecreatie wordt daarom verder versterkt. Hierbij gaat het in eerste instantie niet om kwantiteit, maar vooral om kwaliteit. Voor de (kwaliteits)ontwikkeling van de verblijfsrecreatie is een zoekgebied aan de zuidzijde van het dorp aangewezen.

In 2008 heeft de gemeente nieuw beleid voor recreatie en toerisme in Opsterland vastgesteld; Kansen benutten 2008-2010 . Dit beleidsstuk geeft aan waar kansen voor recreatie en toerisme liggen en welke kansen in de periode 2008-2010 en daarna benut moeten worden.

Voor Bakkeveen noemt de gemeente verschillende beleidsdoelstellingen. Deze richten zich op het borgen en verbeteren van dagrecreatie, bijvoorbeeld door het bieden van ontwikkelingsruimte voor dagrecreatieve voorzieningen. De waterrecreatie kan verbeteren en verbreden door ontwikkelingsmogelijkheden te bieden voor de kleine recreatievaart (sloepen, kano's). Voor de verblijfsrecreatie richt het beleid zich op de verbetering van het bestaande aanbod en het stimuleren van nieuwe initiatieven.

Het initiatief komt van particulieren en/of ondernemers, de gemeente faciliteert waar mogelijk. Hierbij hanteert de gemeente het beleidskader en de uitgangspunten die genoemd zijn in het beleidsdocument.

In alle gevallen moet een aanvraag voor een omgevingsvergunning, waar het gaat om bouwen, voldoen aan de criteria die zijn opgenomen in de Welstandsnota Opsterland . Camping 't Hout valt onder het welstandsgebied "sport- en recreatiegebieden, parken en begraafplaatsen". Camping De Wâldsang valt onder het gebied "buitengebied (gesloten landschap)". De daarbij geldende gebiedscriteria zijn, waar nodig en mogelijk, voorzien van een passende regeling in dit bestemmingsplan.