direct naar inhoud van 4.2 Toekomstige situatie
Plan: Lemsterpark, fase 2
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0082.000600-0004

4.2 Toekomstige situatie

Lemsterpark, fase 2 zal in aansluiting op fase 1 ontwikkeld worden als bedrijventerrein in de categorie modern-gemengd. Het terrein zal door middel van royale groene ruimten een parkachtig karakter krijgen en volgt hierin de eisen die voortvloeien uit het beeldkwaliteitsplan.

Ruimtelijke structuur

De stedenbouwkundige structuur is een voortzetting van fase 1 van Lemsterpark en volgt de aanwezige structuren van de A6, de Straatweg en de verkavelingsrichting. Het plangebied is opgedeeld in de volgende delen:

Gebied 1

Dit betreft een zichtlocatie langs de Straatweg, waar bedrijfswoningen zijn of worden gerealiseerd. De bebouwing en open ruimte zullen een hoogwaardig karakter krijgen en sluiten in dat opzicht aan bij fase 1. De bedrijven zijn gericht op het binnengebied. De rand van het gebied zal gevormd worden door middel van water en aan de noordzijde een rietoever.

afbeelding "i_NL.IMRO.0082.000600-0004_0005.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0082.000600-0004_0006.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0082.000600-0004_0007.png"

Afbeelding 2: gebied 1, 2 en 3, bron: beeldkwaliteitsplan

Gebied 2

Het binnengebied is vanaf de weg minder goed zichtbaar waardoor er ook meer mogelijk is. De bedrijfsgebouwen moeten passend zijn binnen het bedrijvenpark en krijgen aan de straatzijde een representatieve uitstraling. Op de noordelijke kop gelden hogere eisen, vanwege de zichtbaarheid vanaf de A6.

Gebied 3

De bedrijven langs de A6 vormen een zogenaamde zichtlocatie waardoor er hogere eisen voor de bebouwing gelden. Het lint met bedrijven uit fase 1 wordt in fase 2 doorgezet. Water en een rietoever vormen de rand van het terrein.

Verkeer en parkeren

Net als in de 1e fase zal Lemsterpark, fase 2 ontsloten worden op de Straatweg die op zijn beurt ontsluit op de Rondweg. Hiervandaan kan het verkeer via de Rondweg snel op de A6 komen. In het akoestisch onderzoek is voor Lemsterpark, fase 2 uitgegaan van een productie van 1.125 ritten per etmaal in 2021, indien het hele terrein gerealiseerd is. Hiervan zal 90% in zuidelijke richting afgewikkeld worden in zuidelijke richting.

Omdat op de Rondweg (N359) momenteel al veel verkeersproblemen zijn en dan met name in de zomer, heeft de provincie plannen om deze weg op te waarderen en de kruising met de Straatweg te vervangen door een turborotonde. Op deze manier kan de toenemende verkeersstroom vanaf de Staatweg op een goede manier worden opgevangen.

De verkeersstructuur op het terrein zelf wordt gekenmerkt door één interne route, die een verbinding krijgt met de 1e fase. Door de groene zone komt een langzaamverkeersroute.

Parkeren vindt voornamelijk op het eigen terrein plaats. En verder op de openbare weg, zoals gebruikelijk binnen de gemeente.

Groen

De groene aankleding die moet zorgen voor het parkachtige karakter is terug te vinden in zowel de openbare ruimte als op de bedrijfskavels zelf. De openbare ruimte wordt ingevuld met bomenrijen langs de wegen en rietkragen langs de randen en groene ruimten rondom de bedrijven. Op de bedrijfskavels worden de parkeervoorzieningen voorzien van een groene afscherming.