direct naar inhoud van 4.1 Geluidhinder
Plan: Leeuwarden - Industrieterrein Leeuwarden Oost en De Hemrik
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0080.05009BP00-VG01

4.1 Geluidhinder

De Wet geluidhinder heeft als belangrijkste doel het bestrijden en voorkomen van geluidhinder. Op grond van de wet zijn verschillende vormen van geluidhinder te onderscheiden die directe raakvlakken hebben met de ruimtelijke ordening. Voor dit bestemmingsplan is de regelgeving ten aanzien van wegverkeerslawaai, spoorweglawaai en industrielawaai van belang.

4.1.1 Wegverkeerslawaai

In en rond het plangebied zijn wegen aanwezig die volgens de Wet geluidhinder een geluidszone hebben. In de wet is opgenomen dat een geluidzone geldt voor wegen waarop sneller gereden mag worden dan 30 km/uur. Binnen deze zone mag niet zonder meer geluidgevoelige bebouwing worden gebouwd. Op vrijwel alle wegen in het plangebied mag maximaal 50 km/uur of harder worden gereden. De wegen hebben een wettelijke zone van 200 tot 350 meter, afhankelijk van het aantal rijstroken.

Op het industrieterrein Leeuwarden-Oost liggen geen geluidgevoelige objecten binnen de zone van een weg en worden ook niet mogelijk gemaakt. Wegverkeerslawaai is hier niet van toepassing.

Op De Hemrik ligt een aantal bedrijfswoningen op het voormalige FVC-terrein binnen de zone van de Planetenlaan. Daarnaast staat een drietal woningen, Plutoweg 1 en 6 en Neptunusweg 1 binnen de zone van de Anne Vondelingweg. Voor de woningen Plutoweg 1 en 6 zijn in 2003 door Gedeputeerde Staten van Friesland hogere waarden vastgesteld van 62 en 59 dB(A). Op basis van de verkeersprognoses voor 2022 blijft de gevelbelasting op deze woningen rond de Anne Vondelingweg ongeveer gelijk. Voor de woning Neptunusweg 1 is in het akoestische rapport “Wijzigingsplan Bestemmingsplan ‘Bedrijventerrein De Hemrik/FVC-terrein" de gecumuleerde gevelbelasting vanwege verkeerslawaai berekend op 53 dB. Ook dit neemt tot 2022 niet toe. De feitelijke situatie wijzigt binnen de planperiode niet, waardoor de hogere grenswaarde gehandhaafd kan blijven.

De overige al gerealiseerde bedrijfswoningen liggen dusdanig ver van de betreffende en bepalende wegen dat hier aan de voorkeursgrenswaarde (48 dB) wordt voldaan. De bedrijfswoningen liggen onder meer aan de Avondsterweg en de Venusweg. Deze hebben echter een zodanig lage verkeersintensiteit (alleen bestemmingsverkeer) dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat de voorkeursgrenswaarde vanwege wegverkeerslawaai wordt overschreden.

In het bestemmingsplan wordt de bestaande situatie vastgelegd, een verslechtering in akoestische situatie is niet mogelijk.

4.1.2 Spoorweglawaai

Zoals aangegeven loopt de spoorlijn Leeuwarden-Groningen langs en door de industrieterreinen Oost en Hemrik. Rond deze spoorlijn zijn geluidzones aanwezig. Bovendien geldt hiervoor een wettelijke voorkeursgrenswaarde voor woningen van 55 dB. Per 1 juli 2012 zijn voor spoorwegen zogenaamde geluidproductieplafonds (gpp’s) vastgesteld. De gpp’s liggen op een afstand van 50 meter van het spoor op 4 meter hoogte en om de 100 meter. De gpp’s die niet overschreden mogen worden variëren op industrieterrein Oost van 56,5 dB tot 52,0 dB en op de Hemrik tussen 55,3 en 52,0 dB.

Op het industrieterrein Leeuwarden-Oost liggen twee woningen op respectievelijk 30 en 20 meter van de spoorbaan; de Merodestraat 40 en de Merodestraat 39. Het nabijgelegen gpp, ID 538, op 50 meter van de spoorlijn heeft een geluidbelasting van 55,3 dB. Dit betekent dat beide woningen een hogere geluidsbelasting hebben dan de voorkeursgrenswaarde. De woningen zijn gebouwd in 1937 (nummer 40) en 1924 (nummer 39). De Merodestraat 39 stond ook op de zogenaamde Raillijst, een lijst met woningen die in aanmerking kwamen voor gevelisolatie vanwege spoorweglawaai. In dit traject is gebleken dat de woning voldeed aan de wettelijke binnenwaarde. Hierbij is uitgegaan van een gevelbelasting van 68 dB(A). De geluidsbelasting gerelateerd aan het gpp is lager (± 62 dB(A)). De geluidsbelasting op de gevel van De Merodestraat 40 is ongeveer 59 dB(A) en is te beoordelen als matig tot slecht. In het plangebied wijzigt de feitelijke situatie niet, waardoor het aannemelijk is dat met dit bestemmingsplan de situatie niet verslechterd.

Voor de verdere ontwikkeling van de spoorverbinding tussen Leeuwarden en Groningen bestaat de wens een sneltrein over dit spoor te laten lopen. Wanneer dit gaat plaatsvinden, is een toename van spoorweglawaai niet uit te sluiten en moeten maatregelen langs het spoor worden getroffen. Dit zijn bijvoorbeeld geluidschermen. Dit bestemmingsplan maakt dergelijke schermen mogelijk. De aanpassing van het spoor vergt een eigen procedure van bijvoorbeeld een tracébesluit.

4.1.3 Industrielawaai

De bedrijventerreinen Oost en De Hemrik zijn afzonderlijk van elkaar gezoneerde terreinen. De zonering is bedoeld om te voorkomen dat binnen de geluidzone van het industrieterrein nieuwe geluidgevoelige bebouwing wordt gerealiseerd en er daardoor een te hoge geluidsbelasting optreedt. Daarnaast is een gevolg van de zonering dat de totale geluidsproductie van de bedrijventerreinen geregeld is. De geluidzones van de beide terreinen overlappen elkaar deels. Bij recht is het echter niet toegestaan om nieuwe geluidgevoelige objecten binnen deze zones te realiseren. Op het moment dat deze ontwikkelingen zich voordoen moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. Zo kunnen conflicten met de Wet geluidhinder worden voorkomen.