direct naar inhoud van 3.2 Geluidhinder
Plan: Achter de Hoven
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0080.05003BP00-VG01

3.2 Geluidhinder

De Wet geluidhinder heeft als belangrijkste doel het bestrijden en voorkomen van geluidhinder. Op grond van de wet zijn verschillende vormen van geluidhinder te onderscheiden die directe raakvlakken hebben met de ruimtelijke ordening. Voor dit bestemmingsplan is de regelgeving ten aanzien van wegverkeerlawaai, spoorweglawaai en industrielawaai van belang.

Het plangebied ligt tussen de spoorlijn Leeuwarden - Groningen en de Willem Lodewijkstraat aan de noordzijde, de Pieter Stuyvesantweg aan de oostzijde en de Potmarge aan de zuidzijde. Binnen het plangebied zijn de Spoorstraat, Achter de Hoven, J.H. Knoopstraat en de Oostergoweg doorgaande routes.

3.2.1 Wegverkeerslawaai

In de Wet geluidhinder is bepaald dat elke weg in principe een zone heeft waar aandacht aan geluidhinder moet worden besteed. De Wet geluidhinder onderscheidt geluidsgevoelige objecten enerzijds en niet-geluidsgevoelige objecten anderzijds. Een woning is bijvoorbeeld een geluidsgevoelig object. Indien een nieuwe woning langs een zoneplichtige weg wordt gesitueerd, dient door middel van akoestisch onderzoek te worden aangetoond dat wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van de geluidhinder van de wegen. Wegen waar deze zone in principe niet geldt, zijn:

  • wegen die gelegen zijn binnen een als woonerf aangeduid gebied;
  • wegen waarvoor een maximumsnelheid geldt van 30-km/uur.

Voor het bepalen van de geluidssituatie vanwege wegverkeerslawaai zijn verkeerstellingen leidinggevend. Indien deze niet voorradig zijn is het verkeersmodel leidend. De wegen die onderzocht zijn:

  • de wegen waarop 50 km/u gereden mag worden;
  • wegen met 30 km/u met een verkeersintensiteit > 2450 mvt/etm en indien het wegdek bestaat uit klinkers met een verkeersintensiteit > 1150 mvt/etm.

De wegen die invloed hebben op het plangebied zijn:

  • Julianastraat/Pieter Stuyvesant: Geluidbelasting in 2021 op de gevels van de aanliggende woningen ± 60 dB.

Geluidsbelasting neemt ten opzichte van 2011 niet hoorbaar toe (+ 0,3 dB). Geluidsituatie: slecht. Woningen zijn geïsoleerd. Binnenniveau voldoet aan de voorkeurswaarde.

  • J.H. Knoopstraat/ Achter de Hoven (wegvak Knoopstraat-Huizumerstraat): Geluidbelasting in 2021 op de gevels van aanliggende woningen ± 52 dB. Geluidsbelasting neemt ten opzichte van 2011 iets toe (+ 0,9 dB). Geluidsituatie: matig. Binnenniveau voldoet aan voorkeurswaarde;
  • Willem Lodewijkstraat: Geluidbelasting in 2021 op de gevels van de woningen aan de Spoorstraat ± 51 dB. Geluidsbelasting neemt ten opzichte van 2011 iets toe (+ 0,8 dB). Geluidsituatie: matig. Binnenniveau voldoet aan voorkeurswaarde.

Rondom de Oostergoweg liggen geen woningen die in dit bestemmingsplan worden geregeld. Voor de overige wegen geldt dat met een grote mate van zekerheid aan de voorkeurswaarde wordt voldaan.

3.2.2 Spoorweglawaai

Op basis van de prognose 2010-2015 is de gevelbelasting op de woningen aan de Spoorstraat ongeveer 62 dB. Dit blijft zoals het was. De geluidssituatie is matig tot slecht. Bij een eventuele intensivering van het treinverkeer moet de geluidsbelasting opnieuw beoordeeld worden.

3.2.3 Industrielawaai

Ten oosten van het plangebied bevindt zich het industrieterrein Leeuwarden - Oost. Dit is een gezoneerd bedrijventerrein. De zonering is bedoeld om te voorkomen dat binnen de geluidzone van het industrieterrein nieuwe geluidsgevoelige bebouwing wordt gerealiseerd en er daardoor een te hoge geluidsbelasting optreedt. Het oostelijk deel van het plangebied valt binnen de geluidzone. In het plangebied zijn bij recht geen nieuwe ontwikkelingen voorzien die binnen de geluidzone vallen. Voor de ontwikkelingen die middels een wijzigingsbevoegdheid mogelijk worden gemaakt, geldt dat op het moment dat deze ontwikkelingen zich voordoen een akoestisch onderzoek wordt uitgevoerd. Op deze wijze kunnen conflicten met de Wgh worden voorkomen.