direct naar inhoud van 7.1 Overleg
Plan: Leeuwarden - Kalverdijkje
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0080.04012BP00-VG01

7.1 Overleg

Van 3 overlegpartners is een reactie ontvangen. Een afschrift van de reacties treft u aan in bijlage 6 . Hierna volgt een samenvatting van de ontvangen reacties en de reactie van het college hierop.

Provincie Fryslân

De provincie Fryslân geeft in de brief verzonden op 11 juli 2012 het volgende aan:

  • Op de verbeelding bij het plan zijn twee terpen aangegeven en bestemd als “Waarde – Archeologie 3”. Er worden vraagtekens geplaatst bij de begrenzing van de meest zuidelijke terp. Op de FAMKE (Friese Archeologische Monumentenkaart Extra) is de begrenzing anders. Aan de zuidkant is de terp ruimer begrensd en aan de noordkant minder ruim. De provincie geeft dan ook in overweging de begrenzing af te stemmen op de begrenzing zoals weergegeven op de FAMKE.

Reactie:

De door de gemeente gebruikte contour is in 2008 vastgesteld naar aanleiding en op basis van het in 2006 door archeologisch bureau RAAP uitgevoerde (bureau)onderzoek ten behoeve van de "Startnotitie archeologiebeleid Gemeente Leeuwarden" (RAAP-rapport 921). Daaruit kan worden opgemaakt dat op basis van de bodemkaart en andere literatuur de terpcontour als zodanig aanwezig is. Deze contour heeft de gemeente Leeuwarden op de gemeentelijke waardenkaart overgenomen en vastgesteld. De ruimere begrenzing aan de zuidzijde conform de FAMKE wordt niet overgenomen omdat er vanuit gegaan wordt dat door de aangelegde wegen en sloten de bodem daar reeds is verstoord. Wij zijn dan ook van mening dat de begrenzing met de noodzakelijke zorgvuldigheid en onderbouwing tot stand is gekomen en zien dan ook geen reden de contour aan te passen.

Brandweer Fryslân

Brandweer Fryslân heeft een reactie gegeven middels brief van 29 mei 2012. Het volgende wordt aangegeven:

  • Ten tijde van het vroegtijdig overleg was er sprake van de aanwezigheid van een LPG tankstation aan de Groningerstraatweg. Inmiddels is de vergunning van dit tankstation aangepast en vindt er geen verkoop van LPG meer plaats. Dit betekent dat in de huidige situatie in principe geen volledige verantwoording van het groepsrisico nodig is. Dit kan echter veranderen op het moment dat een partij op deze plek LPG zou willen verkopen. Uit het oogpunt van de veiligheid zou de meest wenselijke oplossing zijn om de ruimtelijke situatie in overeenstemming te brengen met die van de huidige omgevingsvergunning (waarbij dus geen sprake meer is van verkoop van LPG).

Reactie:

Het advies “Externe veiligheidsparagraaf inclusief verantwoording groepsrisico bestemmingsplan Leeuwarden – Kalverdijkje” is aangepast aan de situatie dat geen LPG meer wordt verkocht bij het tankstation aan de Groningerstraatweg. Het LPG-tankstation bevindt zich echter niet in het plangebied van het bestemmingsplan Leeuwarden – Kalverdijkje, maar in het plangebied van bestemmingsplan Leeuwarden – Vrijheidswijk. Het is derhalve niet mogelijk met dit bestemmingsplan hieraan tegemoet te komen.

  • Binnen het plangebied is een tweetal hogedruk aardgasleidingen aanwezig. Uit bestudering van de verbeelding blijkt dat er aantal objecten aanwezig is binnen het invloedsgebied van de leidingen. Het gaat hier om scholen en een kindercentrum. De hier aanwezige kinderen zullen moeten vluchten tot een afstand van 240 meter om voldoende veilig te zijn. Dit zou in het geval van een snel scenario kunnen leiden tot knelpunten. Gezien de aanwezigheid van (grote groepen) kinderen in het invloedsgebied van de buisleiding wordt geadviseerd om te borgen dat er geen nieuwe functies voor verminderd zelfredzame personen mogelijk worden gemaakt binnen het invloedsgebied van dergelijke leidingen. Dit kan door het opnemen van een zone of door te zorgen dat geen bestemmingen binnen de invloedsgebieden worden toegestaan waarbinnen nieuwe objecten mogelijk worden gemaakt voor verminderd zelfredzame personen. Dit is ook relevant in het kader van de verantwoording en kan hierin worden meegenomen.

Reactie:

Het betreft een conserverend bestemmingsplan, er worden dan ook geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt met dit nieuwe bestemmingsplan Leeuwarden – Kalverdijkje. Mochten zich in de toekomst ontwikkelingen voordoen die niet passend zijn binnen de regels van het bestemmingsplan dan zal ook aan het aspect externe veiligheid worden getoetst.

  • Over de Groningerstraatweg vindt vervoer van gevaarlijke stoffen plaats. Voor deze weg geldt derhalve een toetsingszone van 200 meter waar binnen maatregelen genomen zouden kunnen worden ten aanzien van het groepsrisicio. Gezien het conserverende karakter van het plan zijn maatregelen en een verantwoording van het groepsrisico niet relevant. Dit kan echter veranderen wanneer er een (grote) toename van het aantal personen binnen het invloedsgebied van de weg plaatsvindt. Het is mede daarom aan te bevelen een dergelijke toename te voorkomen.

Reactie:

Ook hiervoor geldt dat het een conserverend bestemmingsplan betreft. Er worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt met dit bestemmingsplan. Mochten zich in de toekomst ontwikkelingen voordoen die niet passend zijn binnen de regels van het bestemmingsplan dan zal ook aan het aspect externe veiligheid worden getoetst.

  • Brandweer Fryslân geeft ten aanzien van de hiervoor genoemde punten aan te overwegen om de verantwoording van het groepsrisico aan te passen.

Reactie:

Het advies “Externe veiligheidsparagraaf inclusief verantwoording groepsrisico bestemmingsplan Leeuwarden – Kalverdijkje” is aangepast naar aanleiding van de stopzetting van de verkoop van LPG bij het tankstation aan de Groningerstraatweg. Voor het overige geldt dat een nieuwe afweging omtrent externe veiligheid aan de orde komt op het moment dat zich ontwikkelingen voordoen in het plangebied die niet passend zijn binnen het bestemmingsplan.

Wetterskip Fryslân

Wetterskip Fryslân heeft middels een e-mail d.d. 31 mei 2012 het volgende te kennen gegeven:

  • Op 12 december 2011 is een voorlopig wateradvies gestuurd voor dit plan. Hierbij is er vanuit gegaan dat het plan geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt. In het voorontwerpbestemmingsplan staat in paragraaf 2.4 dat het zuidelijkste deel van het plangebied in de toekomst ontwikkeld kan worden tot bedrijventerrein. Het vigerende bestemmingsplan maakt deze ontwikkeling ook al mogelijk. Het Wetterskip gaat er vanuit dat de in het Kwaliteitsdocument Openbare Ruimte van de gemeente Leeuwarden genoemde compensatienorm van 10% ook voor deze ontwikkeling wordt gehanteerd.

Reactie:

De betreffende gronden hebben in het bestemmingsplan de bestemming “Bedrijf”. Binnen deze bestemming is het mogelijk water(lopen) te realiseren. Bij de daadwerkelijke inrichting van het terrein (o.a. in het kader van de waterhuishouding) zal nader worden onderzocht hoe één en ander moet worden uitgewerkt waarbij rekening zal worden gehouden met de compensatienorm.

  • In het Waterplan van de gemeente Leeuwarden en Wetterskip Fryslân is de wens vastgelegd om een vaarverbinding te realiseren tussen het Vliet en het Nieuwe Kanaal. Deze vaarverbinding zorgt voor diverse nieuwe vaarroutes. De gewenste verbinding kan worden gerealiseerd in het gebied waar de realisatie van het bedrijventerrein is voorzien. Door de verbinding in dit gebied te realiseren kan de gemeente de wens uit het waterplan combineren met de realisatie van (een deel van) de compensatie die nodig is voor de toename van verhard oppervlak in het gebied.

Reactie:

In dit bestemmingsplan is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor het realiseren van een vaarverbinding tussen het Vliet en De Tijnje. Op de verbeelding (plankaart) is deze zone opgenomen in de vorm van een gebiedsaanduiding, zijnde “Wro-zone-wijzigingsgebied”. Het extra wateroppervlak wat hierdoor ontstaat kan inderdaad dienen ter compensatie (zie reactie hiervoor).

  • Het maaiveld in het gebied waar het bedrijventerrein is voorzien is over het algemeen laag. Dit is ook te zien op de in het bestemmingsplan opgenomen luchtfoto waar delen van het plangebied onder water staan. Door het graven van een verbinding tussen het Vliet en het Nieuwe Kanaal kan de rest van het terrein mogelijk met het vrijkomende materiaal worden opgehoogd om zo voldoende drooglegging te realiseren. Hiermee kan de grondbalans sluitend worden gemaakt.

Reactie:

Deze suggestie zal in overweging worden genomen.

  • Het Nieuwe Kanaal moet nog worden gesaneerd. Gemeente en provincie bereiden deze sanering momenteel voor. Zolang het Nieuwe Kanaal nog niet gesaneerd is, is het niet verstandig om een verbinding te maken met het Vliet.

Reactie:

De voorziene verbinding is alleen mogelijk via een procedure en kan dus niet “zomaar” worden gerealiseerd. In dit kader zullen dan ook de betrokken instanties (overlegpartijen) worden benaderd, waaronder Wetterskip Fryslân. Er kan dan ook afstemming plaatsvinden omtrent het moment van de daadwerkelijke aanleg.

Eindconclusie

De ontvangen overlegreacties geven geen aanleiding tot planaanpassingen. Het voorliggende plan wordt daarom uitvoerbaar geacht. Het ontmoet dan ook geen bezwaar het bestemmingsplan als ontwerp ter visie te leggen.