direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Buren, Foppedunenweg - Duinlandsweg woningbouw
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0060.20181628-VG01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

De gemeente Ameland heeft in het dorp Buren een perceel grond aangekocht om te wijzigen naar wonen. Het betreffende perceel ligt gedeeltelijk in het bestemmingsplan 'Buren' en gedeeltelijk in de beheersverordening 'Recreatieterrein Buren'. Het gedeelte dat binnen het bestemmingsplan 'Buren' ligt zal worden gewijzigd naar wonen voor maximaal twee woningen. Het overige deel van het perceel wordt niet gewijzigd en valt buiten dit wijzigingsplan. De voorgenomen woningbouw is op basis van het geldende bestemmingsplan 'Buren' niet mogelijk, omdat binnen de bestemming 'Agrarisch - Cultuurgrond' woningbouw niet is toegestaan.

De woningbouw kan juridisch-planologisch mogelijk worden gemaakt door gebruik te maken van de wijzigingsbevoegdheid die is opgenomen in het bestemmingsplan 'Buren'. Met deze wijzigingsbevoegdheid (artikel 23.1 onder d) kan de bestemming 'Agrarisch - Cultuurgrond' worden gewijzigd in 'Tuin' en/of 'Wonen - 1'. Met dit wijzigingsplan wordt hieraan toepassing gegeven.

1.2 Begrenzing plangebied

Het perceel ligt aan de noord rand van het dorp Buren in de gemeente Ameland. Het perceel Nes01 D 00305 is gelegen op de hoek Foppedunenweg en Duinlandsweg. De ligging van het plangebied is weergegeven in figuur 1.

afbeelding "i_NL.IMRO.0060.20181628-VG01_0001.jpg"

Figuur 1: Ligging plangebied woningbouwlocatie Foppedunenweg en Duinlandsweg (bron: Luchtfoto PDOK-viewer 2018).

1.3 Planologische juridisch kader

Het perceel hoek Foppedunenweg - Duinlandsweg is juridisch vastgelegd in het bestemmingsplan 'Buren'. Dit bestemmingsplan is vastgesteld door de raad van de gemeente Ameland op 29 juni 2015. In dit bestemmingsplan heeft het perceel de bestemming 'Agrarisch - Cultuurgrond' zonder bouwmogelijkheden. De agrarische gronden langs de Foppedunenweg zijn tevens voorzien van de gebiedsaanduiding 'wetgevingzone - wijzigingsgebied 1'. De gronden die zijn voorzien van deze gebiedsaanduiding kunnen onder voorwaarden worden gewijzigd. Een uitsnede van het geldende bestemmingsplan 'Buren' is weergegeven in figuur 2.

Op dit moment mag het perceel alleen worden gebruik voor agrarische cultuurgrond. In het bestemmingsplan 'Buren' is in artikel 23.1 onder d een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor het college van B&W, om de agrarische bestemming te wijzigen in een woonbestemming. Hieraan zijn een aantal voorwaarden verbonden. In hoofdstuk 2.4 wordt aangegeven hoe aan de voorwaarden van deze wijzigingsbevoegdheid wordt voldaan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0060.20181628-VG01_0002.jpg"

Figuur 2: Uitsnede geldende bestemmingsplan 'Buren' (bron: www.ruimtelijkeplannen.nl)

1.4 Leeswijzer

Bij de wijzigingsbevoegdheid moet het in hoofdstuk 2 beschreven plan goed afgewogen worden. Daarbij vind in hoofdstuk 3 een toetsing aan het relevante beleidskader plaats. Vervolgens wordt het plan in hoofdstuk 4 getoetst aan de omgevingsaspecten. Hoofdstuk 5 beschrijft hoe het plan vorm krijgt in de juridische regeling. De uitvoerbaarheid van het plan is ten slotte beschreven in hoofdstuk 6.

Hoofdstuk 2 Planbeschrijving

2.1 Algemeen

Het dorp Buren ligt op het oostelijk deel van Ameland. Buren is een dorp dat op een andere wijze is opgebouwd dan de andere dorpen op het eiland. Het is van oorsprong een agrarisch dorp, gekenmerkt door enkele hoofdwegen waarlangs verspreid de boerderijen waren gesitueerd. Later is het dorp aanzienlijk verdicht en in verschillende richtingen uitgebreid. De oorspronkelijke oude kern ligt centraal in het dorp en is herkenbaar aan de nog aanwezige agrarische bebouwing. Om deze kern heen is het dorp uitgewaaierd in verschillende richtingen. Als gevolg hiervan zijn diverse open plekken onbebouwd gebleven. Rond het dorp zijn voornamelijk agrarische gronden aanwezig. Ten noorden van het dorp is een recreatiegebied aanwezig met kampeer- en recreatieterreinen en een appartementencomplex. In figuur 3 is een luchtfoto van het dorp weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0060.20181628-VG01_0003.jpg"

Figuur 3: Luchtfoto van het dorp Buren (bron: Luchtfoto PDOK-viewer 2018).

2.2 Huidige situatie

Het perceel ligt in het noorden van het dorp Buren en is gelegen op de hoek Foppedunenweg - Duinlandsweg. Het gaat om het perceel Nes01 D 00305. Het perceel grenst aan het buitengebied van Ameland en is gebruik als agrarische grond. Het vormt de overgang van het bebouwde gebied naar het agrarische buitengebied. Rond het perceel zijn voornamelijk woningen aanwezig en op grotere afstand een fietsenwinkel en -verhuur en enkele recreatieterreinen. In figuur 4 is de huidige situatie weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0060.20181628-VG01_0004.jpg"

Figuur 4: Huidige situatie plangebied (bron: Luchtfoto PDOK-viewer 2018).

2.3 Voorgenomen situatie

Voor het gebied Duinlandsweg / Foppedunenweg / Hazeweg is een uitbreidingsplan opgesteld. De betreffende locatie is gelegen aan de noordzijde van het dorp Buren en wordt gezien als afronding van het dorp. Voor deze woningbouwlocatie zijn met de provincie Fryslân afspraken gemaakt over het aantal te bouwen woningen. In het gebied kunnen op basis van de wijzigingsbevoegdheid negen woningen worden gebouwd.

De gemeente Ameland heeft het perceel Nes01 D 00305 aangekocht. Het betreft het perceel hoek Foppedunenweg - Duinlandsweg. Dit perceel ligt gedeeltelijk binnen het plangebied van het bestemmingsplan 'Buren', dat voorzien is van een wijzigingsbevoegdheid naar wonen. De gronden die buiten de wijzigingsbevoegdheid vallen worden niet meegenomen in dit wijzigingsplan. In figuur 5 is de situatie van het kadastrale perceel en de wijzigingsbevoegdheid weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0060.20181628-VG01_0005.jpg"

Figuur 5: Situatie kadastrale perceel en wijzigingsbevoegdheid

Op basis van het uitbreidingsplan kunnen in het plangebied twee woning worden gerealiseerd. De woningen krijgen de oriëntatie op de Foppedunenweg. De achterzijde (tuinzijde) vormt de overgang van het dorpsgebied naar het achterliggende agrarische buitengebied. Deze overgang is typerend voor het dorp Buren. Elders in het dorp is deze kenmerkende bebouwingsstructuur aanwezig (Willibrordusstraat en de Tiemen Boelensweg). Figuur 6 geeft het uitbreidingsplan Buren weer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0060.20181628-VG01_0006.jpg"

Figuur 6: Uitbreidingsplan Buren (bron: gemeente Ameland)

2.4 Toetsing aan de voorwaarden wijzigingsbevoegdheid

De wijzigingsbevoegdheid om de bestemming 'Agrarisch - Cultuurgrond' te wijzigen in de bestemming 'Tuin' en/of 'Wonen - 1' is opgenomen in artikel 23.1 onder d van het bestemmingsplan 'Buren'. Om deze wijzigingsbevoegdheid toe te kunnen passen zijn een aantal voorwaarden opgenomen waaraan moet worden voldaan.

De bestemmingen Agrarisch - Cultuurgrond, Bedrijf, Groen, Recreatie - Groepsverblijf, Tuin en/of Wonen - 1 worden gewijzigd in de bestemming Wonen - 1 en/of Tuin, waarbij bouwvlakken worden gewijzigd dan wel toegevoegd, mits:

  • a. deze wijzigingsbevoegdheid uitsluitend wordt toegepast ter plaatse van de aanduiding 'wetgevingzone - wijzigingsgebied 1';
  • b. na toepassing van deze wijzigingsbevoegdheid voor de betreffende gronden de regels van artikel 17 van toepassing zijn;
  • c. de wijzigingsbevoegdheid pas wordt toegepast na beëindiging van het ter plaatse gevestigde bedrijf;
  • d. de aantallen en de kwaliteit van de woningbouw in overeenstemming zijn met een woonplan, dat de schriftelijke instemming van Gedeputeerde Staten heeft;
  • e. de oppervlakte van een woonhuis ten hoogste 120 m² zal bedragen;
  • f. de geluidsbelasting van geluidsgevoelige objecten niet hoger zal zijn dan de daarvoor geldende voorkeursgrenswaarde of een vastgestelde hogere grenswaarde;
  • g. de verkaveling en de situering van de gebouwen zodanig is dat een goede aansluiting ontstaat op de structuur van de omgeving;
  • h. er sprake is van een goede landschappelijke, ruimtelijke en stedenbouwkundige inpassing;
  • i. er bij ingrepen met een gezamenlijke oppervlakte groter dan 500 m² karterend archeologisch onderzoek wordt uitgevoerd;

Aan de bovenstaande voorwaarden wordt als volgt voldaan:

  • a. De gemeente Ameland heeft perceel Nes01 D 00305 aangekocht. Het perceel ligt in twee plangebieden, bestemmingsplan 'Buren' en beheersverordening 'Recreatieterreinen Buren'. Het gedeelte van het perceel dat binnen het plangebied bestemmingsplan 'Buren' ligt en is voorzien van de gebiedsaanduiding 'wetgevingzone - wijzigingsgebied 1', wordt gewijzigd. Het overige deel van het perceel valt buiten het wijzigingsgebied en wordt niet gewijzigd.
  • b. Na wijziging van de gronden is de bestemming 'Wonen - 1' uit het bestemmingsplan 'Buren' van overeenkomstige toepassing. Voor de locatie van de woningen wordt een bouwvlak opgenomen.
  • c. Deze voorwaarde is niet van toepassing op het perceel. Het betreft agrarische gronden waar geen agrarisch bedrijf aanwezig is.
  • d. In het bestemmingsplan 'Buren' zijn voor het 'Uitbreidingsplan Buren' afspraken gemaakt met de provincie Fryslân over de aantallen woningen die in dit gebied kunnen worden gebouwd. In het gebied is ruimte voor de bouw van zeven woningen. Dit aantal is opgenomen in het woningbouwprogramma 2018-2027. De verwachting is dat er uiteindelijk voor de locatie Foppedunenweg drie tot vier woningen worden gebouwd. Dit wijzigingsplan voorziet in de realisatie van twee woningen. De overige woningen zijn op basis van een wijzigingsbevoegdheid mogelijk.
  • e. De woonhuizen krijgen een maximale oppervlakte van 120 m² dat juridisch wordt vastgelegd in de regels van dit wijzigingsplan.
  • f. Op grond van de Wet geluidhinder geldt rond wegen met een maximumsnelheid die hoger is dan 30 km/uur, spoorwegen en inrichtingen die geluidhinder kunnen veroorzaken een geluidzone. Het plangebied is gelegen binnen een 30 kilometergebied. In de omgeving zijn geen spoorwegen en inrichtingen aanwezig die geluidhinder veroorzaken. Akoestisch onderzoek is niet noodzakelijk.
  • g. De verkaveling en structuur sluit aan op het 'Uitbreidingsplan Duinlandsweg / Foppedunenweg / Hazeweg Buren Ameland'. De kavels krijgen een breedte van circa 17,5 meter. De oriëntatie van de woningen richt zich op de Foppedunenweg. De achterzijde (tuinzijde) vorm de overgang van het bebouwde gebied naar het agrarische buitengebied.
  • h. De landschappelijke, ruimtelijke en stedenbouwkundige inpassing wordt beschreven in paragraaf 2.5.
  • i. Op basis van de archeologische kaart Famke moet bij ingrepen groter dan 500 m² karterend archeologisch onderzoek worden uitgevoerd. Binnen het plangebied worden twee woningen gerealiseerd met een oppervlakte van maximaal 120 m². Daarnaast mogen er nog aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen worden gebouw van maximaal 50 m². De totale ingreep voor het gebied is maximaal 340 m² en ligt onder de drempelwaarde van 500 m² waarvoor archeologisch onderzoek noodzakelijk is.

2.5 Landschappelijke, ruimtelijke en stedenbouwkundige inpassing

Voor het gebied Duinlandsweg / Foppedunenweg / Hazeweg is een uitbreidingsplan opgesteld. De betreffende locatie is gelegen aan de noordzijde van het dorp Buren en wordt gezien als afronding van het dorp. De typerende dorpsbebouwingsgrens en afronding van het bebouwde gedeelte, die met de tuinzijde van de percelen overgaat in het achterliggende gebied is typerend en terug te vinden in de oost- en zuidzijde van het dorp. Onder andere de Willibrordusstraat en de Tiemen Boelenweg hebben deze kenmerkende bebouwingsstructuur. Uitgangspunt is om dit aan de noordzijde van het dorp, Foppedunenweg en de Duinlandsweg, herkenbaar terug te laten komen. Hiermee wordt consequent de karakteristieke dorpsbebouwingsstructuren voortgezet wat de herkenbaarheid van de Amelander

dorpen versterkt en continueert. Tevens is duidelijk de grens van het stedelijk gebied vastgelegd met een passende en geleidelijke overgang naar de aangrenzende achterliggende gebieden.

Een verdere uitbreiding in noordelijke richting is niet wenselijk. Veel waarde wordt gehecht aan een buffer tussen het dorp en de recreatiegebieden. Dit uitgangspunt wordt ook elders op het eiland gehanteerd en toegepast. Wat betreft de bebouwingsstructuur en bebouwingsvoorschriften vindt er aansluiting plaats bij de 'structuurvisie wonen' en de 'welstandsnota'. Het uitbreidingsplan past bij het bestaande bebouwingsbeeld en respecteert de karaktereigenschappen, de leefomgeving en het belevingsbeeld en de belevingswaarde van het gebied en de omgeving. Het plan kan beschouwd worden, gezien de bestaande ruimtelijke visies, de toekomstige ontwikkeling van het gebied en de ruimtelijke effecten van die activiteit op de omgeving, als goed inpasbaar en aanvaardbaar. De ruimtelijke kwaliteit met aspecten als gebruikswaarde, belevingswaarde en toekomstwaarde van de omgeving blijven gewaarborgd.

In het gebied zijn overeenkomstig het uitbreidingsplan, reeds twee woningen gebouwd. Foppedunenweg 14 en 16. In aansluiting op de eerste twee woningen kunnen aan deze zijde van de weg nog zeven woningen worden gebouwd. De gemeente Ameland heeft aan deze zijde een perceel grond aangekocht. Dit betreft de locatie op de hoek Foppedunenweg - Duinlandsweg. Op het perceel kunnen in overeenstemming met het uitbreidingsplan, twee woningen gebouwd worden. De woningen worden in hetzelfde stramien gebouwd als de twee bestaande woningen op nummer 14 en 16. Als uiteindelijk alle woningen aan de westzijde van de Foppedunenweg zijn gebouwd, ontstaat er een afgerond geheel. Verdere uitbreiding het agrarische gebied in is niet wenselijk en niet mogelijk.

Hoofdstuk 3 Beleidskader

Dit hoofdstuk behandelt het beleid dat betrekking heeft op dit wijzigingsplan. Gezien de aard van het plan is rijksbeleid niet van belang. Er wordt alleen ingegaan op het relevante provinciaal en gemeentelijk beleid. Voor het overige beleid wordt verwezen naar de toelichting van het bestemmingsplan 'Buren'.

3.1 Provinciaal beleid

3.1.1 Verordening Romte Fryslân

Op 25 juni 2014 is de Verordening Romte Fryslân vastgesteld. In de verordening zijn regels opgesteld die ervoor moeten zorgen dat de provinciale ruimtelijke belangen doorwerken in gemeentelijke ruimtelijke plannen.

De Verordening Romte Fryslân geeft aan dat in een ruimtelijk plan voor het landelijk gebied geen bouwmogelijkheden en gebruiksmogelijkheden morgen worden opgenomen voor stedelijke functies. Volgens 'kaart 1 - Begrenzing bestaand bebouwd gebied' van de Verordening liggen de twee voorziene woningen op de hoek Foppedunenweg - Duinlandsweg buiten het bestaand bebouwd gebied. Wel sluit deze locatie aan op het bestaand bebouwd gebied. Op grond van de Verordening worden onder voorwaarden mogelijkheden geboden voor de bouw van één of enkele woningen in of aansluitend op het bestaand bebouwd gebied.

Aangegeven kan worden dat de voorziene woningen een onderdeel zijn van het 'Uitbreidingsplan Duinlandsweg / Foppedunenweg / Hazeweg Buren Ameland'. De betreffende locatie is gelegen aan de noordzijde van Buren en wordt gezien als een afronding van het dorp. De uitbreiding wordt doorgezet over de Foppedunenweg naar het buitengebied. De dorps afgeronde bebouwing zal de noordzijde van het dorp markeren voor wat betreft de noordwestgrens en voorzien in een afronding van de bebouwing van het dorp. Door de ruime opzet van de verkaveling zal transparantie blijven met het achterliggende agrarische gebied. Een herkenbaar repeterend beeld is elders op het eiland terug te vinden in de dorpen Hollum en Ballum. Bij voltooiing van de woningbouw is er een straatbeeld ontstaan met aan weerszijden woningen die zorg dragen voor een dorps afgeronde bebouwingsgrens.

Geconcludeerd kan worden dat de voorziene woningen tot afronding van het bebouwingslint leiden. De woningen doen geen afbreuk aan de landschappelijke karakteristiek.

3.2 Gemeentelijk beleid

3.2.1 Structuurvisie Ameland

De Structuurvisie Ameland (vastgesteld op 28 november 2011) heeft de primaire opgave het huidig gemeentelijk beleid integraal te vertalen. De wens voor een Structuurvisie hangt direct samen met de actualisering van een groot aantal bestemmingsplannen. Met de Structuurvisie kan er binnen de bestemmingsplannen sturing worden gegeven aan de gewenste ruimtelijke ontwikkelingen op het eiland. De visie voor Ameland is het toekomstbeeld voor de gemeente tot aan 2020.

De doelstelling ten aanzien van ‘wonen’ is het kwantitatief realiseren van kwalitatief voldoende woningen. In dat kader is het project ‘dorpsuitbreiding woningbouw’ opgenomen (zie figuur 7 Structuurvisiekaart 'Wonen' Buren). De woningen die de gemeente met de ontwikkeling van dit project wenst te realiseren, zijn met name bestemd voor mensen die sociaal-economisch aan Ameland gebonden zijn. Specifiek gaat het dan om starters, minder draagkrachtigen, personeel van het vaste land en ouderen.

De dorpsuitbreidingen voor woningbouw bestaan uit het ontwikkelen van nog onbenutte woningbouwlocaties uit de Structuurvisie Wonen. Dit betreft zowel inbreiding als uitbreiding.

De locatie op de hoek Foppedunenweg / Duunlandsweg is in de structuurvisie Ameland aangewezen als 'te bebouwen open plek' en past binnen de kaders van de structuurvisie.

afbeelding "i_NL.IMRO.0060.20181628-VG01_0007.jpg"

Figuur 7: Structuurvisiekaart 'Wonen' Buren (bron: Structuurvisie Ameland 2011)

Hoofdstuk 4 Omgevingsaspecten

Inleiding

In dit hoofdstuk worden de voor dit bestemmingsplan relevante milieuaspecten beschreven. Dit hoofdstuk bevat de uitkomsten van de benodigde onderzoeken met de daarbij behorende conclusies.

4.1 Milieuzonering

Toetsingskader

In het kader van een goede ruimtelijke ordening is het van belang dat bij de aanwezigheid van bedrijven in de omgeving van milieugevoelige functies zoals woningen:

  • ter plaatse van de woningen een goed woon- en leefmilieu kan worden gegarandeerd;
  • rekening wordt gehouden met de bedrijfsvoering en milieuruimte van de betreffende bedrijven.

Om in de bestemmingsregeling de belangenafweging tussen bedrijvigheid en nieuwe woningen in voldoende mate mee te nemen, wordt in dit plan gebruikgemaakt van de VNG-publicatie Bedrijven en milieuzonering (editie 2009). In deze publicatie is een lijst opgenomen waarin de meest voorkomende bedrijven en bedrijfsactiviteiten zijn gerangschikt naar mate van milieubelasting. Voor elke bedrijfsactiviteit is de maximale richtafstand ten opzichte van milieugevoelige functies aangegeven op grond waarvan de categorie-indeling heeft plaatsgevonden. De richtafstanden gelden ten opzichte van het omgevingstype 'rustige woonwijk'.

Onderzoek

In de omgeving van het plangebied zijn voornamelijk woningen aanwezig. Op grotere afstand bevindt zich een fietsenwinkel. Op grond van de VNG-publicatie 'Bedrijven en milieuzonering' kan de omgeving rond het plangebied tot een rustige woonwijk worden gerekend.

Conclusie

In het bestemmingsplan Buren zijn alleen bedrijven uit milieucategorie 1 en 2 toegestaan. Deze bedrijven hebben een milieuzone van 10 en 30 meter. Het dichtstbijzijnde bedrijf (Strandweg 37, fietsenwinkel) ligt op een afstand van ruim 70 meter. De fietsenwinkel vorm geen belemmering voor de woningbouw op de locatie hoek Foppedunenweg - Duinlandsweg.

4.2 Archeologie

Toetsingskader 

Rijk en provincie stellen zich op het standpunt dat in het ruimtelijk beleid zorgvuldig met het archeologisch erfgoed moet worden omgegaan. Voor gebieden waar archeologische waarden voorkomen of waar reële verwachtingen bestaan dat ter plaatse archeologische waarden aanwezig zijn, dient voorafgaand aan bodemingrepen archeologisch onderzoek te worden uitgevoerd. De uitkomsten van het archeologisch onderzoek dienen vervolgens volwaardig in de belangenafweging te worden betrokken.

Doelstelling van het Verdrag van Valetta is de bescherming en het behoud van archeologische waarden. Als gevolg van dit verdrag wordt in het kader van de ruimtelijke ordening het behoud van het archeologisch erfgoed meegewogen zoals alle andere belangen die bij de voorbereiding van het plan een rol spelen.

Bij het archeologiebeleid is ook een beleidskaart opgesteld die de zonering van de verschillende archeologische verwachtingswaarden aangeeft. Aan de verschillende verwachtingswaarden zijn voorwaarden gekoppeld wanneer bij bouw- en grondwerkzaamheden archeologisch onderzoek vereist wordt.

Onderzoek en conclusie

De Archeologische kaart Famke is van toepassing op het plangebied. Voor het gebied geldt een karterend onderzoek 1 (middeleeuwen) waarbij onderzoek noodzakelijk is bij ingrepen die groter zijn dan 500 m².

Binnen het plangebied wordt in woningbouw van twee woningen voorzien. De ingreep in het plangebied is groter dan 500 m². MUG Ingenieursbureau b.v. heeft voor het plangebied archeologisch bureau- en inventariserend veldonderzoek uitgevoerd (zie bijlage 1).

De archeologische verwachting op basis van het bureauonderzoek voor het onderzoeksgebied is laag. Het onderzoeksgebied ligt in een vlakte ontstaan door afgraving en/of egalisatie van duinen of strandwallen. In het onderzoeksgebied zelf en in de omgeving zijn, afgezien van de dorpskern van Buren, geen archeologische waarnemingen bekend. Het onderzoeksgebied heeft volgens de beschikbare historisch-topografische kaarten altijd een agrarische bestemming gehad.

Deze lage archeologische verwachting wordt onderschreven door het inventariserend booronderzoek. In de boringen die op het onderzoeksgebied zijn gezet, zijn geen vegetatielagen, oude oppervlakken of cultuurlagen gevonden die aangeven dat het gebied in het verleden mogelijk door de mens is gebruikt. In alle boringen liggen onder de huidige bouwvoor zandige afzettingen van de Formatie van Naaldwijk, Laagpakket van Schoorl. Er zijn zowel in de boringen zelf als bij de oppervlaktekartering geen vondsten gedaan.

Advies

MUG Ingenieursbureau b.v. adviseert op het onderzoeksgebied geen archeologisch vervolgonderzoek uit te voeren en het terrein vrij te geven. In de boringen die in het gebied zijn gezet zijn onder de huidige bouwvoor alleen natuurlijke bodemlagen aangetroffen, bestaande uit matig fijn tot matig grof zwak siltig geel zand. Er zijn bij het onderzoek geen archeologische indicatoren aangetroffen.

4.3 Cultuurhistorie

Toetsingskader

De regering heeft in het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) vastgelegd dat gemeenten vanaf 1 januari 2012 in hun bestemmingsplannen rekening moeten houden met aanwezige cultuurhistorische waarden. Burgers krijgen hiermee het recht om bij de planning van bouwwerkzaamheden aan te geven of er cultureel erfgoed wordt geraakt.

Onderzoek en conclusie

De Waddeneilanden zijn aangewezen als aardkundig waardevol gebied. De eilanden bestaan uit zeer veel gave en karakteristieke duinvormen waarin sedimentatie en erosieprocessen nog steeds plaats vinden, grote strandvlakten en kwelders met de kenmerkende kreken.

Het plangebied ligt aan de rand van het dorp Buren en het gebied wordt gebruikt als landbouwgrond. De cultuurhistorische waarden van het eiland worden door de woningbouw niet aangetast.

Het aspect cultuurhistorie vormt geen belemmering voor het wijzigingsplan.

4.4 Bodem

Toetsingskader

Op grond van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) dient er in verband met de uitvoerbaarheid van een plan rekening te worden gehouden met de bodemgesteldheid in het plangebied. Bij functiewijziging dient te worden bekeken of de bodemkwaliteit voldoende is voor de beoogde functie en moet worden vastgesteld of er sprake is van een saneringsnoodzaak. In de Wet bodembescherming is bepaald dat als de bodemkwaliteit niet voldoet aan de norm voor de beoogde functie, de grond zodanig gesaneerd wordt, dat het kan worden gebruikt voor de desbetreffende functie (functiegericht saneren). Nieuwe bestemmingen worden bij voorkeur op schone grond gerealiseerd.

Verdachte plekken met betrekking tot de kwaliteit van de bodem dienen in het kader van de Wet bodembescherming bij ruimtelijke plannen en projecten te worden gesignaleerd vanuit een goede ruimtelijke ordening.

Onderzoek en conclusie

Ten aanzien van het plangebied is geen sprake van een verdachte locatie, mede gelet op de bodemkwaliteitskaart. In het kader van het wijzigingsplan is een verkennend bodemonderzoek ook niet noodzakelijk. Bij een aanvraag omgevingsvergunning voor de bouw van de woningen dient te worden aangetoond dat de milieuhygiënische gesteldheid van de bodem geschikt is voor het toekomstig gebruik.

4.5 Verkeer en parkeren

Het wijzigingsplan betreft een functieverandering van agrarische cultuurgrond naar wonen. Binnen het plangebied worden twee woningen gerealiseerd. Het aantal verkeersbewegingen naar de nieuwe woningen zal gering toenemen. De Foppedunenweg kan door het toevoegen van twee woningen, het verkeer goed blijven verwerken. De totale hoeveelheid verkeer naar het plangebied neemt iets toe.

Het parkeren vindt op eigen terrein plaats. Per woning wordt ruimte gecreëerd voor minimaal twee auto's.

Het aspect verkeer en parkeren vormt geen belemmering voor dit wijzigingsplan.

4.6 Water

Op grond van het Besluit ruimtelijke ordening moeten ruimtelijke plannen voorzien zijn van een waterparagraaf. Hiervoor wordt het proces van de watertoets doorlopen. Bij het watertoetsproces gaat het om het hele proces van vroegtijdig meedenken, informeren, adviseren, afwegen en uiteindelijk beoordelen van de waterhuishoudkundige aspecten in ruimtelijke plannen en besluiten. Het waterschap beoordeelt wat de invloed van het project is op de waterhuishouding en geeft een wateradvies. Waterhuishoudkundige consequenties van een plan mogen niet op de omgeving worden afgewenteld. Het waterschap streeft ernaar de ingrepen binnen een peilgebied water neutraal te houden. Wateraspecten die met een specifiek instrument kunnen worden geregeld, worden in de watertoets wel gesignaleerd, maar niet geregeld.

Watertoets

Via dewatertoets.nl is het plan aangemeld bij het Wetterskip Fryslân. De digitale watertoets heeft geresulteerd in een wateradvies korte procedure, omdat er minder dan 1.500 m² (buitengebied) aan extra verhard oppervlakte wordt gerealiseerd en het plan een beperkte invloed heeft op de waterhuishouding en de afvalketen. Dit betekent dat de beperkte invloed van het plan kan worden opgevangen met standaard maatregelen die vermeld staat in de leidraad watertoets. Het aspect belemmert de ontwikkeling niet en biedt geen uitgangspunten voor het plan. Het watertoetsresultaat is opgenomen in bijlage 2.

4.7 Geluid

Toetsingskader

Op grond van de Wet geluidhinder geldt rond wegen met een maximumsnelheid hoger dan 30 km/uur, spoorwegen en inrichtingen die 'in belangrijke mate geluidhinder veroorzaken', een geluidzone. Bij ontwikkeling van nieuwe geluidsgevoelige objecten binnen deze geluidzones moet akoestisch onderzoek worden uitgevoerd om aan te tonen dat de ontwikkeling voldoet aan de voorkeursgrenswaarden die in de wet zijn vastgelegd.

Indien niet aan de voorkeursgrenswaarde kan worden voldaan, kan het bevoegd gezag - in de meeste gevallen de gemeente - hogere grenswaarden vaststellen. Hiervoor geldt een bepaald maximum, de uiterste grenswaarde genoemd. Bij de vaststelling van hogere grenswaarden moet worden afgewogen of bronmaatregelen of maatregelen in de overdrachtssfeer kunnen worden getroffen.

Onderzoek en conclusie

Industrielawaai

In de omgeving van het plangebied zijn geen bedrijven aanwezig die geluidhinder veroorzaken. Onderzoek naar Industrielawaai kan achterwege blijven.

Wegverkeer

Met dit wijzigingsplan worden twee nieuwe woningen mogelijk gemaakt. Volgens de wet geluidhinder is een woning een geluidsgevoelige functie. De nieuwe woningen liggen niet binnen de invloedszone waarvoor akoestisch onderzoek noodzakelijk is. Het plangebied ligt binnen een 30 km/u zone. De weg wordt allen door aanwonenden gebruikt en heeft een lage verkeersintensiteit. Hiermee is voldoende aannemelijk gemaakt dat de geluidbelasting vanwege het wegverkeer op de nieuw te realiseren woningen voldoet aan de voorkeursgrenswaarde Wet geluidhinder.

4.8 Luchtkwaliteit

Toetsingskader

In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt bij het opstellen van een ruimtelijk plan uit het oogpunt van de bescherming van de gezondheid van de mens rekening gehouden met de luchtkwaliteit. Het toetsingskader voor luchtkwaliteit wordt gevormd door hoofdstuk 5, titel 5.2 van de Wet milieubeheer. Dit onderdeel van de Wet milieubeheer (Wm) bevat grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, fijnstof, lood, koolmonoxide en benzeen. Hierbij zijn in de ruimtelijke ordeningspraktijk langs wegen vooral de grenswaarden voor stikstofdioxide (jaargemiddelde) en fijnstof (jaar- en daggemiddelde) van belang. De grenswaarden van de laatstgenoemde stoffen zijn in tabel 4.1 weergegeven.

Tabel 4.1 Grenswaarden maatgevende stoffen Wm

Stof   Toetsing van   Grenswaarde  
stikstofdioxide (NO2)   jaargemiddelde concentratie   40 µg/m³  
fijn stof (PM10)   jaargemiddelde concentratie   40 µg/m³  
  24-uurgemiddelde concentratie   max. 35 keer p.j. meer dan 50 µg / m³  
fijn stof (PM2,5)   jaargemiddelde concentratie   25 µg /m³  

Op grond van artikel 5.16 van de Wm kunnen bestuursorganen bevoegdheden die gevolgen kunnen hebben voor de luchtkwaliteit onder andere uitoefenen indien de bevoegdheden/ontwikkelingen niet leiden tot een overschrijding van de grenswaarden of de bevoegdheden/ontwikkelingen niet in betekenende mate bijdragen aan de concentratie in de buitenlucht.

Besluit niet in betekenende mate

In dit Besluit niet in betekenende mate is bepaald in welke gevallen een plan vanwege de gevolgen voor de luchtkwaliteit niet aan de grenswaarden hoeft te worden getoetst. Hierbij worden 2 situaties onderscheiden:

  • een plan heeft een effect van minder dan 3% van de jaargemiddelde grenswaarde NO2 en PM10 (= 1,2 µg/m³);
  • een plan valt in een categorie die is vrijgesteld aan toetsing aan de grenswaarden; deze categorieën betreffen onder andere woningbouw met niet meer dan 1.500 woningen bij één ontsluitingsweg en 3.000 woningen bij twee ontsluitingswegen, kantoorlocaties met een bruto vloeroppervlak van niet meer dan 100.000 m2 bij één ontsluitingsweg en 200.000 m2 bij twee ontsluitingswegen.

Onderzoek en conclusie

In dit plan wordt de realisatie van twee woningen toegestaan. De conclusie is dan ook dat dit plangebied, niet in betekenende mate bijdraagt aan de verslechtering van de luchtkwaliteit. Op basis van artikel 5.16, lid 1, aanhef en onder c kan het project zonder nader onderzoek doorgang vinden. De functieverandering wordt dan ook niet belemmerd door het aspect luchtkwaliteit.

4.9 Ecologie

Toetsingskader

Wet natuurbescherming

Met de Wnb zijn alle bepalingen met betrekking tot de bescherming van natuurgebieden en dier- en plantensoorten samengebracht in één wet. De Wnb implementeert diverse Europeesrechtelijke regelgeving, zoals de Vogelrichtlijn en de Habitatrichtlijn in de Nederlandse wetgeving.

Gebiedsbescherming

De Wnb kent diverse soorten natuurgebieden, te weten:

  • Natura-2000 gebieden;
  • Natuurnetwerk Nederland (NNN).

Onderzoek

Op Ameland is sprake van meerdere beschermde natuurgebieden, namelijk Natura 2000- gebieden 'Waddenzee' en 'Duinen Ameland' en verschillende gebieden die daarnaast aangewezen zijn als NNN- gebieden in de provinciale verordening.

Gebiedsbescherming

Natura 2000-gebieden

Het plangebied maakt zelf geen deel uit van een Natura 2000-gebied. De Natura 2000-gebieden Waddenzee en Duinen Ameland liggen op zodanig grote afstand dat een toetsing met betrekking tot de instandhoudingsdoelen ervan niet nodig is. Het Natura 2000-gebied Duinen Ameland ligt op 600 meter ten noorden van het plangebied en het Natura 2000- gebied Waddenzee ligt op ruim 1,5 kilometer van het plangebied. De Natura 2000-gebieden liggen op zodanig grote afstand dat het plan geen significant negatieve effecten op de instandhoudingsdoelen van deze gebieden heeft.

Natuurnetwerk Nederland (NNN)

Het plangebied maakt voor een klein deel uit van het Natuurnetwerk Nederland. Een plan mag geen activiteiten en ontwikkelingen mogelijk maken, die leiden tot significante aantasting van de wezenlijke kenmerken en waarden, of tot een significante vermindering van de oppervlakte van het NNN. Met dit wijzigingsplan is hier geen sprake van. Het plangebied betreft een perceel agrarische grond dat in de huidige situatie intensief in gebruik is. Het is daarom niet aannemelijk dat de locatie van betekenis is voor de voorkomende soorten in de beschermde gebieden. Compensatie of het nemen van extra mitigerende maatregelen is dan ook niet nodig.

Soortenbescherming

Ter plaatse van het plangebied worden geen bouwwerken gesloopt, sloten gedempt of bomen gekapt. De ontwikkeling vindt plaats op een perceel agrarische grond dat intensief in gebruik is. De grond bestaat uit grasland dat wordt gemaaid. Vanwege de bemaaiing van het perceel is het niet aannemelijk dat deze locatie een waardevolle habitat voor beschermde soorten vormt. Het plan vormt dan ook geen strijdigheden met de Wet natuurbescherming.

Voor alle soorten blijft de algemene zorgplicht van kracht. Bij verstoring van dieren moeten deze de gelegenheid krijgen te vluchten naar een nieuwe leefomgeving.

Conclusie

Het aspect ecologie vormt geen belemmering voor dit wijzigingsplan.

4.10 Kabels en leidingen

In het plangebied zijn geen kabels en leidingen aanwezig die een planologische bescherming nodig hebben.

4.11 Externe veiligheid

Toetsingskader

Bij ruimtelijke plannen dient ten aanzien van externe veiligheid naar verschillende aspecten te worden gekeken, namelijk:

  • bedrijven waar activiteiten plaatsvinden die gevolgen hebben voor de externe veiligheid;
  • vervoer van gevaarlijke stoffen over wegen, spoor, water of door buisleidingen.

Voor zowel bedrijvigheid als vervoer van gevaarlijke stoffen zijn twee aspecten van belang, te weten het plaatsgebonden risico (PR) en het groepsrisico (GR). Het PR is de kans per jaar dat een persoon dodelijk wordt getroffen door een ongeval, indien hij zich onafgebroken (dat wil zeggen 24 uur per dag gedurende het hele jaar) en onbeschermd op een bepaalde plaats zou bevinden. Het PR wordt weergegeven met risicocontouren rondom een inrichting dan wel infrastructuur. Het GR drukt de kans per jaar uit dat een groep van minimaal een bepaalde omvang overlijdt als direct gevolg van een ongeval waarbij gevaarlijke stoffen betrokken zijn. De norm voor het GR is een oriëntatiewaarde. Het bevoegd gezag heeft een verantwoordingsplicht als het GR toeneemt en/of de oriëntatiewaarde overschrijdt.

Onderzoek en conclusie

Om te bepalen of in en in de nabijheid van het plangebied risicovolle objecten aanwezig zijn die het plan kunnen belemmeren, is de risicokaart geraadpleegd. Hieruit blijkt dat in de directe nabijheid van het plangebied geen risicovolle functies/installaties aanwezig zijn. Ook is in de directe omgeving geen hogedruk aardgasleiding aanwezig die een risico vormt voor de ontwikkeling van het plangebied. Verder vindt er geen vervoer van gevaarlijke stoffen plaats.

Ten aanzien van het aspect externe veiligheid zijn er geen belemmeringen voor dit plan.

Hoofdstuk 5 Planologische juridische regeling

Het wijzigingsplan bestaat uit een verbeelding, planregels en toelichting. Het wijzigingsplan maakt als geheel onderdeel uit van het bestemmingsplan 'Buren'.

De regels die deel uitmaken van het bestemmingsplan 'Buren' zijn eveneens van toepassing op dit wijzigingsplan. De bestemmingsregels die van toepassing zijn op het plangebied van het wijzigingsplan, in dit geval de bestemmingen 'Tuin' en 'Wonen - 1', zijn onverkort van toepassing. In de regels van dit wijzigingsplan zijn de betreffende regels overgenomen, inclusief de bijbehorende aanduidingen.

Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid

6.1 Wijzigingsprocedure

In de Wet ruimtelijke ordening is de procedure opgenomen die een wijzigingsplan doorloopt om rechtskracht te krijgen. Door middel van het op een goede manier doorlopen van de procedure wordt ook de maatschappelijke uitvoerbaarheid getoetst. Het plan doorloopt de volgende stappen:

Overleg 3.1.1. Bro

Het concept-ontwerp van het wijzigingsplan wordt voor het wettelijke overleg in ieder geval naar de provincie en het waterschap gezonden. Deze instanties kunnen reageren op het plan. De gemeente beoordeeld de ingekomen reacties. Wanneer nodig wordt het wijzigingsplan aangepast aan de ingekomen reacties.

Het voorontwerp wijzigingsplan is toegestuurd naar de overleg partners. Op het voorontwerp wijzigingsplan is één overlegreactie ontvangen van de Provincie Fryslân. De provincie geeft aan dat de provinciale belangen op een juiste wijze zijn verwerkt in het wijzigingsplan. De overlegreactie van de provincie is opgenomen in bijlage 3.

Zienswijzen

Het wijzigingsplan doorloopt de uniforme voorbereidingsprocedure zoals opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht. Het ontwerpwijzigingsplan ligt dan ook vervolgens zes weken ter inzage. Daarbij is een ieder in de mogelijkheid een zienswijze in te dienen. De ingediende zienswijzen worden beoordeeld door de gemeente. Wanneer nodig leiden deze tot een aanpassing van het plan.

Het ontwerp-wijzigingsplan heeft van 22 mei tot en met 3 juli 2019 voor een ieder ter inzage gelegen. Tijdens deze periode zijn geen zienswijzen ingediend.

Beroep

Burgemeester en wethouders nemen binnen 8 weken na afloop van de ter inzage legging een besluit. Daarna volgt beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Wanneer het wijzigingsplan onherroepelijk is, maakt het deel uit van het bestemmingsplan Buren (moederplan). Met de wijziging van de bestemming vervalt de onderliggende bestemming uit het moederplan.

6.2 Economische uitvoerbaarheid

Voor de uitvoerbaarheid van het plan is het van belang te weten of het economisch uitvoerbaar is. De economische uitvoerbaarheid wordt enerzijds bepaald door de exploitatie van het plan (financiële haalbaarheid) en anderzijds door de wijze van kostenverhaal van de gemeente (grondexploitatie).

Financiële haalbaarheid

Het wijzigingsplan vormt het toetsingskader voor een ontwikkeling van de gemeente Ameland. Het project richt zich op een marktsegment waar momenteel vraag naar is. De kosten worden gedekt uit de opbrengst van kaveluitgifte. Hiermee kan het bestemmingsplan financieel haalbaar worden geacht.

Grondexploitatie

Doel van de in de Wet ruimtelijke ordening (Wro) opgenomen grondexploitatieregeling is het bieden van ruimere mogelijkheden voor het kostenverhaal en het creëren van meer sturingsmogelijkheden. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen de publiekrechtelijke weg via een exploitatieplan en de privaatrechtelijke weg in de vorm van overeenkomsten. In het geval van een exploitatieplan kan de gemeente eisen en regels stellen voor de desbetreffende gronden, (woning)bouwcategorieën en fasering. Bij de privaatrechtelijke weg worden dergelijke afspraken in een (anterieure) overeenkomst vastgelegd.

De grond is in eigendom van de gemeente. De door de gemeente gemaakte kosten worden doorberekend bij de kaveluitgifte. De gemeente Ameland zal afzien van het vaststellen van een exploitatieplan.