direct naar inhoud van TOELICHTING
Plan: Verwijderen aanduiding grondlichaam Oostergast
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0056.WZZH15COR03-VA01

TOELICHTING

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Door het dorp Zuidhorn en de uitbreidingswijk Oostergast liep tot voor kort de N355. Voorheen was dit een drukke weg. De provinciale weg was geluidgezoneerd en er vond transport plaats van gevaarlijke stoffen. Tegenwoordig is dit niet meer aan de orde doordat deze provinciale weg is omgelegd. De redenen voor deze omlegging zijn de aanleg van de woonwijk Oostergast, het bevorderen van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in de kernen Noordhorn en Zuidhorn alsmede de noodzakelijke brugaanpassingen in verband met de opwaardering van het Van Starkenborghkanaal.

Het oorspronkelijke tracé, dat met een haakse bocht het woongebied richting het stationsgebied inprikte, heeft daarmee de doorgaande functie verloren en functioneert nu als wijkontsluitingsweg voor het woongebied. De bestaande weg Het Noorderlicht is inmiddels afgewaardeerd tot een 30 km/uur weg. De geluidwallen aan weerszijden van deze weg hebben eveneens hun functie verloren en zijn verwijderd. In figuur 1 is een luchtfoto van de plangebieden en de omgeving weergegeven met daarop het oude tracé van de N355.

afbeelding "i_NL.IMRO.0056.WZZH15COR03-VA01_0001.png"

Figuur 1. Ligging oud tracé N355

In figuur 2 is een kaart van de plangebieden en de omgeving daarvan weergegeven met daarop het nieuwe tracé van de N355.

afbeelding "i_NL.IMRO.0056.WZZH15COR03-VA01_0002.jpg"

Figuur 2. Ligging nieuw tracé N355

Dit wijzigingsplan is opgesteld ten behoeve van het verwijderen van een functieaanduiding ten noorden van de afgewaardeerde N355 in Zuidhorn. Het betreft de functieaanduiding 'specifieke vorm van verkeer - grondlichaam'. Met deze aanduiding wordt een geluidswal aangeduid. Deze is echter nog niet gerealiseerd en door de omlegging van de N355 ook niet meer nodig. De aanduiding was in eerste instantie nodig om de brede school te beschermen tegen geluidsoverlast, omdat een school een geluidsgevoelige functie is. Deze school is inmiddels conform het vigerende bestemmingsplan gebouwd en wordt met ingang van het schooljaar 2015-2016 in gebruik genomen.

1.2 Plangebied

Het plangebied ligt in het dorp Zuidhorn ten noordoosten van de rotonde die de verbinding vormt tussen de Hooiweg, de wijk Oostergast en de Rijksstraatweg N355. Het plangebied is afgebakend door een tweetal wegen, de Rijksstraatweg en de Anserstraat. De ligging van het plangebied is weergegeven in figuur 3.

afbeelding "i_NL.IMRO.0056.WZZH15COR03-VA01_0003.jpg"

Figuur 3. Ligging plangebied

1.3 Geldende regeling

Het wijzigingsplan is opgesteld binnen de criteria die het bestemmingsplan 'Zuidhorn Oostergast - Brede School', vastgesteld op 8 april 2013, daarvoor geeft. Op grond van dit plan is het mogelijk om door toepassing van een wijzigingsbevoegdheid een aanduiding uit het plan te verwijderen. Het gaat om de aanduiding 'specifieke vorm van verkeer - grondlichaam'. Met deze aanduiding werd de aanleg van een geluidswal mogelijk gemaakt. Zoals in paragraaf 1.1 is aangegeven, is de aanleg van de grondwal niet meer nodig.

In figuur 4 is een uitsnede van het vigerende bestemmingsplan weergegeven. Aan de zuidgrens van het plangebied, is met rood de functieaanduiding 'specifieke vorm van verkeer - grondlichaam' gemarkeerd. Deze aanduiding komt voor binnen de bestemmingen 'Groen' en 'Maatschappelijk'. Naast deze aanduiding is er ook nog sprake van de aanduiding 'veiligheidszone - leiding'.

afbeelding "i_NL.IMRO.0056.WZZH15COR03-VA01_0004.png"

Figuur 4. Uitsnede bestemmingsplan 'Zuidhorn Oostergast - Brede School'

1.4 Leeswijzer

Hoofdstuk 2 gaat in op het beleidskader dat op dit plan van toepassing is. Hoofdstuk 3 ziet op de omgevingsaspecten waarop het wijzigingsplan invloed heeft. In hoofdstuk 4 komt de uitvoerbaarheid aan de orde en tot slot gaat hoofdstuk 5 in op de juridische regeling met hierin een korte toelichting.

Hoofdstuk 2 Beleidskader

Het enige dat in dit plan aan de orde is, is de afwaardering van de weg en de grondwal annex geluidswal die daarmee komt te vervallen. De geluidwerende functie is niet meer nodig.

Dit heeft geen gevolgen voor het beleid. Het beleid uit het bestemmingsplan 'Zuidhorn Oostergast - Brede School' is hier dan ook nog steeds ongewijzigd van kracht. Met het achterwege laten van de aanduiding blijft de onderliggende bestemming "Maatschappelijk" gelden en gelden voor die zone (onbebouwde) gebruiksmogelijkheden als bijbehorend terrein.

Hoofdstuk 3 Omgevingsaspecten

Bij de realisatie van nieuwe ontwikkelingen dient, met het oog op de uitvoerbaarheid van het plan, te worden onderzocht of in de toekomst sprake is van een goede omgevingssituatie. Voor dit wijzigingsplan speelt alleen het aspect geluid een rol, de overige aspecten spelen hier geen rol omdat de situatie feitelijk niet verandert.

3.1 Geluid

Op grond van de Wet geluidhinder geldt rond wegen met een maximumsnelheid hoger dan 30 km/uur, spoorwegen en inrichtingen die ''in belangrijke mate geluidhinder veroorzaken'', een geluidzone. Bij de ontwikkeling van nieuwe geluidsgevoelige objecten binnen deze geluidzones moet akoestisch onderzoek worden uitgevoerd om aan te tonen dat de ontwikkeling voldoet aan de voorkeursgrenswaarden die in de wet zijn vastgelegd.

Indien niet aan de voorkeursgrenswaarde kan worden voldaan, kan het bevoegd gezag - in de meeste gevallen de gemeente - hogere grenswaarden vaststellen. Hiervoor geldt een bepaald maximum, de uiterste grenswaarde genoemd. Bij de vaststelling van hogere grenswaarden moet worden afgewogen of bronmaatregelen of maatregelen in de overdrachtssfeer kunnen worden getroffen.

Spoorweglawaai

In de Regeling Zonekaart spoorwegen is per spoortraject de zonebreedte vastgesteld. Deze zonebreedte varieert van 25 tot maximaal 100 meter. Het plangebied is op minimaal 170 meter vanaf de spoorlijn Groningen-Leeuwarden gelegen. Het spoorweglawaai levert dan ook geen belemmering op voor dit plan.

Wegverkeerslawaai

Voorheen was er sprake van een 50 km/uur weg (Het Noorderlicht) binnen de bebouwde kom, die overging in een 60 km/uur weg (De Rijksstraatweg) buiten de bebouwde kom. Om de ontwikkelingen in het plangebied mogelijk te maken, was daarom de aanleg van een geluidswal nodig. Nu de N355 omgelegd is en de weg een 30 km/uur weg is geworden, is de geluidswal niet meer nodig. Naast de snelheid is de verkeersintensiteit ook fors afgenomen.

Tot slot is in het akoestisch onderzoek ten behoeve van het bestemmingsplan Oostergast-2012 de situatie onderzocht waarbij er geen sprake meer is van een doorgaande provinciale weg door het plangebied. In het akoestisch onderzoek is geconstateerd, dat voor het gehele plangebied aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overeenkomstig de Wet geluidhinder wordt voldaan.

Het grondlichaam zou worden aangelegd ter voorkoming van geluidsoverlast. Door de wegomlegging was de aanleg hiervan al niet meer nodig. Daarom kan ook de aanduiding voor het grondlichaam worden verwijderd. Dit plan levert geen nadelige gevolgen op in het kader van geluid.

Hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid

Omdat het een eenvoudige wijziging van het geldende bestemmingsplan betreft, is het niet nodig om het wijzigingsplan als voorontwerp ter inzage te leggen. Conform de formele procedure is het ontwerpplan gedurende zes weken ter inzage gelegd. Er zijn geen zienswijzen ingediend. Het wijzigingsplan is op 25 augustus 2015 door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld.

Door het verwijderen van de gebiedsaanduiding hoeft niet gekeken te worden naar de economische uitvoerbaarheid en ook niet naar het kostenverhaal, omdat er geen sprake is van een bouwplan.

Hoofdstuk 5 Juridische regeling

Met het wijzigingsplan wordt de functieaanduiding specifieke vorm van verkeer - grondlichaam' verwijderd. Vanuit de RO Standaarden 2012 moeten in een wijzigingsplan alle onderliggende bestemmingen worden opgenomen.

In dit geval zijn dat de bestemmingen 'Groen' en 'Maatschappelijk'. Deze bestemmingen zijn gelijk aan de gelijknamige bestemmingen uit het bestemmingsplan 'Zuidhorn Oostergast - Brede school'. In dit wijzigingsplan is daarnaast ook de gebiedsaanduiding 'veiligheidszone - leiding' opgenomen in de algemene regels. De grondwal annex geluidswal die was aangeduid met 'specifieke vorm van verkeer - grondlichaam' is nu niet meer opgenomen.

De overige regels uit het bestemmingsplan 'Zuidhorn Oostergast - Brede School', zoals begrippen, wijze van meten, algemene regels en overgangsregels zijn ook van toepassing op het wijzigingsplan.