direct naar inhoud van 3.1 Rijksbeleid
Plan: Bestemmingsplan Reduzumtankstation
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0055.BPReduzumtankstat-OH01

3.1 Rijksbeleid

Nota Ruimte

Het Rijk heeft haar beleid ten aanzien van ruimtelijke ordening beschreven in de Nota Ruimte. Ruimtelijke ordening draait om de verdeling en invulling van schaarse ruimte. Deze “strijd om de ruimte” is al decennialang gaande. In de loop van de tijd zijn steeds hardere claims op de ruimte gelegd. Claims die uit een oogpunt van een goede ruimtelijke ordening worden neergelegd, maar tevens andere gebruiksmogelijkheden beperken. De Nota Ruimte kiest een nieuwe koers. Hierin wordt aangegeven dat ruimtelijke kwaliteit en dynamiek niet lijnrecht tegenover elkaar staan, maar juist van nut kunnen zijn. In de Nota Ruimte is gekozen voor een dynamisch, op ontwikkeling gericht ruimtelijk beleid. “Toelatingsplanologie” maakt plaats voor “ontwikkelingsplanologie”, doordat men niet langer alleen beperkingen wil stellen, maar juist ontwikkelingen wil stimuleren, zoals ruimte-voor-ruimte en rood-voor-groen.

Ontwikkelingsplanologie werkt vanuit een gebiedsgerichte aanpak, met als doel de ruimtelijke kwaliteit van het gebied vanuit verschillende deelbelangen te verbeteren. De verantwoordelijkheid voor het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit legt het ministerie van VROM bij de betrokken partijen. De lokale overheid dient zich als partner van ondernemers en particulieren op te stellen. Daarbij hebben zij een grote verantwoordelijkheid voor het behoud en de verbetering van de ruimtelijke waarden en kwaliteiten. Locaties in de nationale hoofdstructuur worden hiervan uitgezonderd. Het gebied ligt niet binnen de nationale hoofdstructuur.

Ontwerp Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte

De Ontwerp Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (juli 2011) geeft een totaalbeeld van het ruimtelijk en mobiliteitsbeleid op rijksniveau en is de 'kapstok' voor bestaand en nieuw rijksbeleid met ruimtelijke consequenties. De SVIR vervangt de Nota Ruimte, de Structuurvisie Randstad 2040, de Nota Mobiliteit, de MobiliteitsAanpak en de Structuurvisie voor de Snelwegomgeving. Tevens vervangt het de ruimtelijke doelen en uitspraken in de volgende documenten: PKB Tweede structuurschema Militaire terreinen, de agenda landschap, de agenda Vitaal Platteland en Pieken in de Delta.

In de SVIR wordt ten aanzien van energieontwikkelingen en transitie aangegeven, dat een toekomstbestendige energievoorziening van vitaal belang is voor de Nederlandse economie. Daarin speelt leveringszekerheid van energie (gas, elektriciteit) een cruciale rol. Deze is in Nederland van hoog niveau. De komende decennia groeit de vraag naar elektriciteit en gas in Nederland nog gestaag (uitgaande van GE-scenario). Het opvangen van deze groei en het handhaven van het huidige hoge niveau van leveringszekerheid, vraagt om uitbreiding van het productievermogen en de energienetwerken.

Het Rijk heeft drie hoofddoelen geformuleerd om Nederland concurrerend, bereikbaar, leefbaar en veilig te houden voor de middellange termijn (2028). Eén van deze hoofddoelen is het versterken van de ruimtelijk-economische structuur van Nederland. Subdoel daarbij zijn onder andere het efficiënt gebruik van de ondergrond en ruimte voor het hoofdnetwerk voor (duurzame) energievoorziening en de energietransitie. De ondergrond is belangrijk voor bestaande energievoorziening (winning, opslag en transport van olieen aardgas) en nieuwe energievoorziening. Vanwege ondermeer de beperkte ruimte in de ondergrond, de betekenis van de ondergrond voor het economische functioneren, het voorkomen van onaanvaardbare aantasting van de ondergrond en afstemming op activiteiten in de bovengrond, is efficiënt gebruik van de ondergrond en winning van oppervlakte delfstoffen van nationaal belang. Onderdeel van de nationale energie-infrastructuur zijn de buisleidingen voor aardgas, aardolie(producten) en de afvoer van CO2. Het netwerk van buisleidingen voor het vervoer van (gevaarlijke) stoffen is van economisch belang voor Nederland in het Europese gastransport en voor het functioneren van de Rotterdamse haven. Het Rijk wil de aanleg van deze buisleidingen ruimtelijk mogelijk maken, belemmeringen voorkomen en zorgen voor een goede aansluiting op het Europese netwerk.

Conclusie

Rijksbeleid spreekt zich niet specifiek uit over dit initiatief aan de Overijsselsestraatweg. De inzet om ook te werken met aardgas past goed in de duurzaamheidsdoelstellingen van het Rijk. Het rijksbeleid vormt geen belemmering voor dit bestemmingsplan.