direct naar inhoud van 5.2 Bestemmingen
Plan: Grou-Meinga 2, Herziening schoolgebouw Grou
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0055.BPGrouSchool-OH01

5.2 Bestemmingen

5.2.1 Groen

Aangezien het plangebied deel uitmaakt van de 'groene bufferzone' tussen de A32 en Grou zijn aan de randen van het plangebied groenstroken opgenomen in de bestemming "Groen". Deze groenstroken dienen er voor om de groene uitstraling van het plangebied te behouden en het openbaar gebied een kwaliteitsimpuls te geven. Binnen de groenbestemming is aanleg van waterhuishoudkundige- en verkeersvoorzieningen mogelijk.

5.2.2 Maatschappelijk

Voor het schoolterrein is de bestemming "Maatschappelijk" opgenomen. De locatie waar het schoolgebouw dient te komen heeft een bouwvlak gekregen. Binnen dit bouwvlak is een maximale hoogtemaat en bebouwingspercentage van toepassing. De maatschappelijke bestemming is ruim opgezet waardoor het mogelijk is dat naast de scholen die zich in het gebouw gaan vestigen ook andere maatschappelijke functies, zoals een kinderopvang binnen de bestemming toelaatbaar zijn.

5.2.3 Sport

De bestaande sporthal en het omliggende terrein hebben de bestemming "Sport" gekregen. Het bestaande gebouw is omgeven door een bouwvlak. In de regels is geregeld dat binnen het bouwvlak gebouwen gebouwd mogen worden. Bij het bouwen dienen wel de bouwhoogte en het bebouwingspercentage zoals aangegeven op de verbeelding te worden gevolgd.

In de bestemmingsomschrijving zijn voorzieningen, zoals parkeren behorende bij/ten behoeve van de sporthal toegestaan.

5.2.4 Verkeer

In het bestemmingsplan is sprake van drie verschillende verkeersbestemmingen. De verkeersbestemming "Verkeer - Fiets en voetpaden" is specifiek opgenomen om het mogelijk te maken dat vanaf de Tjallinga een fiets- en voetpad aangelegd kan worden naar het plein aan de voorzijde van het gebouw, Dit fiets- en voetpad is afkomstig uit het verkeersadvies en heeft op deze manier een doorwerking gekregen in het bestemmingsplan.

De nieuwe verbinding tussen de Tjallinga en de Burstumerdyk heeft de bestemming "Verkeer - Verblijfsgebied" gekregen. Dezelfde bestemming is van toepassing op de Tjallinga. Voor deze bestemming is gekozen om dat naast de verkeersfunctie van deze nieuwe aansluiting (waar een 30 km/uur regime gaat gelden), de nieuwe verbinding onderdeel uitmaakt van het plein waar de langzaamverkeersroute en parkeerplaatsen aangelegd worden. Aangezien het plein ook gebruikt zal worden als verblijfsgebied is dit een passende bestemming. Een groot deel van het plein waar ook de parkeerplaatsen worden aangelegd heeft de bestemming "Verkeer - Parkeerterrein"gekregen.

Daarnaast zijn groen- en watervoorzieningen binnen de verschillende verkeersbestemmingen toegestaan om zodoende extra watercompensatie te kunnen creƫren en de groene uitstraling van het gebied te behouden.

5.2.5 wro-zone - wijzigingsgebied

Voor het gebied in het zuidoosten van het plangebied is de aanduiding "wro-zone - wijzigingsgebied" opgenomen. Ter plaatse van deze aanduiding is het mogelijk om met een wijzigingsplan het gebied een maatschappelijke bestemming te geven. Omdat er momenteel nog geen concrete plannen voor dit gebied zijn maar het de verwachting is dat dit wel in de komende planperiode het geval wordt is hiertoe een wijzigingsbevoegdheid opgenomen.

Om gebruik te maken van de wijzigingsbevoegdheid is het noodzakelijk om middels benodigd onderzoek aan te tonen dat de maatschappelijke bestemming milieutechnisch en planologisch haalbaar is.