direct naar inhoud van TOELICHTING
Plan: Reparatieplan Buitengebied 2018
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0050.PH1Buitengebied-VA01

TOELICHTING

Hoofdstuk 1 Inleiding

Op 29 september 2016 is het bestemmingsplan Buitengebied 2016 van de gemeente Zeewolde vastgesteld onder het nummer NL.IMRO.0050.BPBuitengebied2016-va01. Tegen het vastgestelde bestemmingsplan is een beperkt aantal beroepen ingediend. De Raad van State heeft 23 augustus 2017 uitspraak gedaan. Uit die uitspraak vloeit een enkele reparatie voort van het bestemmingsplan.

Inmiddels is er al enige tijd met het bestemmingsplan gewerkt en zijn er binnen het plangebied ontwikkelingen geweest. De gemeente heeft enkele omissies in het plan ontdekt, heeft enkele wenselijke aanpassingen voor de inhoud van het plan en ziet de mogelijkheid om een recente ontwikkeling mee te nemen in dit Reparatieplan.

De aanpassingen zijn van geringe omvang en betreffen zowel de verbeelding, de regels als de toelichting. De aanpassingen op de verbeelding zijn voornamelijk perceelsgericht. In de regels en toelichting zijn enkele ondergeschikte aanpassingen doorgevoerd. In het navolgende hoofdstuk zijn de aanpassingen beschreven.


Het Reparatieplan is een gedeeltelijke herziening van het bestemmingsplan Buitengebied 2016. Het bestemmingsplan Buitengebied 2016 blijft voor de niet herziene delen van kracht. Het Reparatieplan vormt een aanvulling hierop en moet in samenhang met dit bestemmingsplan worden gelezen.

Hoofdstuk 2 Onderdelen reparatieplan

Sternweg 14 (aanpassing regels en verbeelding)

Voor het perceel Sternweg 14 (Sternhof) is zeer recent een wijzigingsplan onherroepelijk geworden. Om zoveel mogelijk alle ontwikkelingen in één plan onder te brengen, is dit wijzigingsplan, ondanks de zeer recente vaststellingsdatum hiervan, in dit Reparatieplan meegenomen. Omdat de bestemming in het wijzigingsplan enigszins afwijkende regels heeft in vergelijking met de bestemming in het moederplan, is de gehele bestemming hier opgenomen en voorzien van een volgnummer, zodanig dat die ingepast kan worden in het bestemmingsplan Buitengebied 2016. In afwijking van het wijzigingsplan is in de bestemmingsomschrijving bij 20 kampeerplaatsen toegevoegd dat het moet gaan om mobiele kampeerplaatsen.

Begrip bedrijfsgebouw (aanpassing regels) 

In de bouwregels van de bestemming 'Agrarisch' is opgenomen dat alle bouwwerken opgericht moeten worden binnen het bouwvlak. Dat geldt ook voor silo's en bassins. In de afwijking op de bouwregels is alleen de mogelijkheid opgenomen om bedrijfsgebouwen, bedrijfswoningen en overkappingen buiten het bouwvlak op te richten. Dit zou ook moeten kunnen ten behoeve van de bouw van silo's of bassins. In de afwijking van 3.3.2. is de aanhef aangepast, zodat de afwijking ook voor silo's en bassins toegepast kan worden. De redactie van de afwijking is voorts hierop aangepast.

Begrip stacaravan (aanpassing regels)

Het begrip 'stacaravan' in artikel 1, lid 1.91 wordt aangepast, zodanig dat het woord “niet” wordt verwijderd uit het zinsdeel “dat niet zonder uitgebreide demontage werkzaamheden ...". Dit komt dus te luiden: “dat zonder uitgebreide demontage werkzaamheden ...".

Beleidsregels randbeplanting (aanpassing toelichting)

In bijlage 1 bij de toelichting van het bestemmingsplan Buitengebied 2016 zijn de beleidsregels voor het aanbrengen van randbeplanting opgenomen. Deze beleidsregels zijn op enkele onderdelen aangepast, om reden waarvan de bijlage opnieuw is opgenomen in dit Reparatieplan ter vervanging van de bijlage 1 in het bestemmingsplan Buitengebied 2016.

In de plantoelichting is met betrekking tot de beleidsregels gesteld dat deze relevant zijn bij uitbreiding van bouwpercelen. In die passage wordt alsnog expliciet toegevoegd dat de beleidsregels niet alleen relevant zijn voor uitbreiding van bouwpercelen maar ook voor omgevingsvergunningen in geval van het kappen van randbeplanting.

Bouwhoogte andere bouwwerken (aanpassen regels)

De bouwhoogte voor andere bouwwerken in de wijzigingsbevoegdheden binnen de artikelleden 3.7.10/3.7.11 en 8.7.1/8.7.2 is verhoogd van 4 naar 10 meter.

Uitzondering omgevingsvergunningenstelsel archeologie (aanpassing regels)

Bij grondwerkzaamheden waarbij sprake is van een vergunningplicht op grond van de Ontgrondingenwet wordt rekening gehouden met o.a. archeologische waarden. Om dubbele regelgeving te voorkomen, is aan alle archeologiebestemmingen in het omgevingsvergunningenstelsel onder de uitzonderingen toegevoegd: “als een vergunning vereist is op grond van de Ontgrondingenwet”.

Sternweg 2a (aanpassen regels)

In de bestemming voor het perceel Sternweg 2a is de oppervlakte voor de horecabebouwing opgenomen in 13.2.2. onder b verruimd van 950 m² naar 1.100 m².

Gruttoweg 29 (aanpassen verbeelding)

Het perceel Gruttoweg 29 is onderwerp geweest van de beroepsprocedure bij de Raad van State. Aan het perceel was een woonbestemming toegekend. Hiertegen was beroep aangetekend. De Afdeling heeft appellanten in het gelijk gesteld en heeft aangegeven dat ter plaatse sprake is van agrarische bedrijfsactiviteiten. Vandaar dat nu in het Reparatieplan aan de gronden een regulier agrarisch bouwblok is toegekend.

Bijbehorende bouwwerken (aanpassen regels)

In de woonbestemming is in artikellid 25.2.2 ten onrechte sprake van “bedrijfswoning”. Dit is in het Reparatieplan vervangen door “woonhuizen”.

Voorts wordt in alle bestemmingen waarin sprake is van bijbehorende bouwwerken met de verwijzing naar vergunningvrije bijbehorende bouwwerken de tekst vervangen door de nu in de regels opgenomen regeling. De achterliggende onderbouwing daarvoor is als volgt.

Toelichting regeling vergunningvrij bouwen

Op 1 november 2014 is een aanpassing van het Besluit omgevingsrecht (Bor) in werking getreden waardoor verschillende activiteiten vergunningsvrij zijn geworden. Zo ook het bouwen van een bijbehorend bouwwerk. Om te voorkomen dat het erf volgebouwd wordt met vergunningvrije bouwwerken is het maximale bebouwingspercentage geïntroduceerd. Dit betreft dan een maximum percentage van het bebouwingsgebied. Deze regeling is voldoende om op een goede wijze invulling te geven aan de bouw van bijbehorende bouwwerken bij woonhuizen en bedrijfswoningen. De gemeente ziet geen aanleiding deze regeling nog verder te verruimen.

Het vergunningsvrij bouwen wordt voor het hele plangebied Buitengebied als uitgangspunt genomen. Met vergunningvrij bouwen wordt uitsluitend bedoeld het vergunningvrij bouwen als bedoeld in artikel 2 bijlage 2 van het Bor.

Gasleiding (aanpassing verbeelding)

Van de Gasunie is een bericht ontvangen dat de gasleiding langs de Dasselaarweg niet juist op de verbeelding is weergegeven. In het Reparatieplan is de leiding aangepast aan de digitaal daarvoor ontvangen informatie van de Gasunie.

Aanduiding wijzigingsgebied Rassenbeekweg 26 (aanpassing regels)

Aan de Rassenbeekweg 26 ligt een visvijver. Op de verbeelding ligt over die gronden de aanduiding voor het wijzigingsgebied 1. In de bijbehorende regels van artikel 13 zijn geen regels opgenomen voor dat wijzigingsgebied 1. De regels zoals die ook in 3.7.10 en 8.7.1 zijn opgenomen, zijn nu via dit Reparatieplan eveneens opgenomen in artikel 13.

Regels scoutingterrein (aanpassen regels en verbeelding)

De regeling voor evenementen op het scoutingterrein is vrij strikt. De wens is om die regeling iets flexibeler te maken. De huidige regeling maakt onderscheid tussen kleinschalige en grootschalige evenementen. Kleinschalige evenementen mogen maximaal 10 keer per jaar plaatsvinden met een maximum van 1000 bezoekers per keer. Grootschalige evenementen mogen 1 keer per jaar plaatsvinden met een maximum van 10.000 bezoekers. Dat is in totaal maximaal 20.000 bezoekers per jaar. De regeling is nu in dit Reparatieplan vereenvoudigd, zodanig dat niet langer sprake is van kleinschalige en grootschalige evenementen. Nu worden scoutingevenementen toegelaten waarbij niet meer dan 20.000 bezoekers per jaar en niet meer dan 10.000 per evenement worden toegestaan.

Dat betekent dat de aanduidingen in het bestemmingsplan Buitengebied 2016 kunnen komen te vervallen en dat de regels hierop zijn aangepast.

Glampingtenten (aanpassen regels)

In het bestemmingsplan Buitengebied zijn op meerdere plekken trekkershutten opgenomen, die na afwijking bij o.a. agrarische bedrijven geplaatst kunnen worden. Voor de trekkershutten zijn de bouwregels van artikel 16.3.1. van toepassing verklaard. Aan de regeling voor trekkershutten zijn in dit Reparatieplan binnen de bestemming voor natuurkampeerterreinen glampingtenten toegevoegd. De regeling in 16.3.1. is daarop aangepast, zodanig dat er gezamenlijk maximaal 20 trekkershutten en glampingtenten mogelijk zijn en waarbij voor de glampingtenten afwijkende bouwregels zijn opgenomen (oppervlakte 50 m² en bouwhoogte 4 meter).

In de overige recreatieve bestemmingen zijn de glampingtenten gelijk getrokken met stacaravans. Daarmee zijn binnen die bestemmingen glampingtenten toegevoegd aan de regels voor stacaravans. Stacaravans hebben een zekere ruimtelijke impact op een terrein. De invloed van glampingtenten is daarmee vergelijkbaar. Vandaar dat er voor is gekozen de tenten al bij recht mogelijk te maken.

In artikel 1 is het volgende begrip toegevoegd: glampingtent: een luxe uitgevoerde tent – al dan niet met sanitaire voorzieningen – die gedurende het kampeerseizoen op een vaste plaats wordt gesitueerd, zoals een lodgetent. Bij het meten van de oppervlakte van een glampingtent wordt uitgegaan van de oppervlakte van de vlonder (en niet het overhangende tentdoek).

Bestaand

Doel van de regeling voor herbouw van bestaande bouwwerken is een “plus” op het overgangsrecht. Naast gedeeltelijke vernieuwing is ook gehele vernieuwing mogelijk. De gemeente kan immers niet hard maken dat de bebouwing binnen de planperiode daadwerkelijk verdwijnt. Het teniet gaan van deze “van het plan afwijkende bebouwing”- door slecht onderhoud en/of sloop – is ruimtelijk wel gewenst. Doelstelling van de gemeente is om herbouw van voormalige bedrijfsbebouwing onaantrekkelijk te maken en sanering te bevorderen. Aanscherping van artikel 37 past in dat beleid. De beoogde aanpassing van artikel 37 van de planregels heeft tot gevolg dat vervanging van “bestaande bebouwing” na vrijwillige sloop niet meer mogelijk is. Die optie was een onbedoeld effect van de definiëring van het begrip “bestaand” in artikel 1.21 van de planregels. Het is niet de bedoeling dat eenmaal vrijwillig gesloopte bebouwing in een later stadium (door een opvolgend eigenaar) alsnog herbouwd wordt.

De feitelijke aanwezigheid van de “bestaande bebouwing” kan ook van belang zijn voor de toetsbaarheid van aanvragen als geen vergunning meer aanwezig is.

Veranda's (aanpassen regels)

In artikellid 17.2.1. onder d van het bestemmingsplan Buitengebied 2016 staat nog tweemaal de term “veranda”. Dit begrip wordt beter vervangen door "overkapping". In dit Reparatieplan is die aanpassing doorgevoerd.

Vlotkamperen Groenewoudse tocht (aanpassen regels en verbeelding)

In de Groenewoudse tocht wordt een vlot gebouwd, waarop vervolgens gekampeerd kan worden. Dit deel van de Groenewoudsetocht is bestemd voor 'Bos - Natuur', waarbinnen ook water is toegelaten. Vanwege de specifieke omstandigheid van deze vorm van kamperen is de locatie op de verbeelding aangeduid en in de regels van een specifieke regeling voorzien.

Groenewoudseweg 7 en Bosruiterweg 33 (aanpassen regels en verbeelding)

Op beide percelen is een vergelijkbare functie aanwezig, die op een verschillende wijze is bestemd. Dit is nu gelijk getrokken. Beide percelen hebben een maatschappelijke bestemming gekregen waarbij de gronden zijn voorzien van de aanduiding “specifieke vorm van maatschappelijk- kantoor en opslag”. De omschrijving van de daar toegelaten activiteiten is iets aangepast. Daarmee is de specifieke regeling in de bos- en natuurbestemming komen te vervallen. Op het perceel Bosruiterweg 33 is de geldende woonbestemming ter plaatse wel gehandhaafd. De rest van het perceel is voorzien van de maatschappelijke bestemming.

Sterappellaan 23 (aanpassen verbeelding)

Vanwege het feitelijk gebruik van de gronden is het bestemmingsvlak voor het wonen iets verruimd aan de achterzijde.

Watergangen en bruggen (aanpassen regels)

Er zijn enkele aanpassingen in de regels gedaan om de regeling voor watergangen en bruggen op een betere en meer consequente wijze in de regels vast te leggen.

Bedrijf en bedrijvenlijst (aanpassen regels)

De relatie tussen de regels en de bedrijvenlijst is niet overal goed en logisch geregeld. In de bedrijfsbestemming alsmede in de wijzigingsbevoegdheid in de agrarische bestemming is een aanpassing gedaan om deze relatie met name de oppervlaktes genoemd in bijlage 2 beter te regelen.

Oppervlakte recreatiewoningen (aanpassen regels)

De oppervlaktemaat voor recreatiewoningen is verruimd van 80 m² naar 90 m², met behoud van de maximale inhoudsmaat van 275 m³. De bestaande maat van 80 m² is niet geheel toereikend voor recreatiewoningen voor gezinnen waarbij het volledige programma in één bouwlaag moet worden gerealiseerd. De verruiming sluit aan bij een recent vastgesteld bestemmingsplan "Marina De Eemhof".

Wijzigingsbevoegdheid naar dagrecreatie en horeca (artikel 8.7.2. bestemmingsplan Buitengebied) (aanpassen verbeelding)

De ontwikkellocatie van Staatsbosbeheer (onderdeel van het project Kop van Horsterwold) is verplaatst naar de andere zijde van de weg. De oorspronkelijke locatie lag exact onder een nieuw te bouwen windturbine.

Verwijzing (aanpassen regels)

In artikel 16.2.1. is een foutieve verwijzing opgenomen. Deze is in dit Reparatieplan hersteld.

Hoofdstuk 3 Juridische toelichting

In dit Reparatieplan zijn enkel de aanpassingen van het bestemmingsplan Buitengebied 2016 beschreven. Vanwege het zeer recente karakter van het bestemmingsplan Buitengebied 2016 blijft dit plan geheel in stand en voegen de in dit Reparatieplan opgenomen aanpassingen zich in het moederplan. Het Reparatieplan blijft een juridisch zelfstandig bestemmingsplan, maar moet gelezen worden in samenhang met het moederplan.

In de regels is steeds tussen haakjes aangegeven wat het artikelnummer in het bestemmingsplan Buitengebied 2016 is. Daarmee is de raadpleegbaarheid tussen dit Reparatieplan en het moederplan verduidelijkt.

In de regels zijn voorts enkel de aanpassingen van de regels van het moederplan opgenomen. Er is niet voor gekozen om de gehele bestemming op te nemen daar waar in een artikel een aanpassing plaatsheeft. Immers de rest van de bestemming blijft ongewijzigd en het is niet wenselijk om die delen van de bestemming opnieuw appellabel te maken. De aanpassingen in dit Reparatieplan moeten als zodanig ingelezen worden in de regels van het bestemmingsplan Buitengebied 2016.

OP de verbeelding is in eerste aanleg de volledige plancontour van het bestemmingsplan Buitengebied 2016 opgenomen, omdat er aanpassingen in de regels plaatsvinden die op het hele plangebied betrekking hebben, zoals bijvoorbeeld de begrippen. Daarnaast zijn enkel die percelen in het Reparatieplan opgenomen waar een wijziging op de verbeelding plaatsheeft. Voor de verbeelding van dit Reparatieplan geldt daarmee hetzelfde als met de regels: deze moet tezamen met de verbeelding van het bestemmingsplan Buitengebied 2016 worden beschouwd als de juridische situatie van het buitengebied.

Hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid

Wettelijk bestaat de verplichting om inzicht te geven in de uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in de maatschappelijke en de economische uitvoerbaarheid.

4.1 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Omdat er sprake is van geringe aanpassingen aan het moederplan, wordt het bestemmingsplan meteen als ontwerp ter visie gelegd. Voorafgaand daaraan is vooroverleg gevoerd met van belang zijnde overheden en instanties. Uit dit overleg zijn geen aanpassingen aan het plan voortgevloeid.

Het ontwerpbestemmingsplan is vervolgens ter visie gelegd. Een ieder heeft binnen zes weken na ter visie legging een zienswijze kunnen indienen. Er is één zienswijze ingediend. Daarnaast heeft een nadere beoordeling van het ontwerp nog geleid tot een aantal ambtshalve aanpassingen. De zienswijze en de ambtshalve aanpassingen zijn opgenomen in een reactienota die deel uitmaakt van het vaststellingsbesluit.

De gemeenteraad beoordeelt deze aanpassingen en besluit daarna over de vaststelling van het bestemmingsplan. Tegen de vaststelling kan vervolgens beroep bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State worden ingediend.

4.2 Economische uitvoerbaarheid

Het voorliggende bestemmingsplan betreft een Reparatieplan. De aanpassingen die worden gedaan op het bestemmingsplan Buitengebied hebben allen betrekking op het vastleggen van feitelijk bestaande situaties en ontwikkelingsmogelijkheden die reeds middels eerdere planologische herzieningen/wijzigingen waren vastgelegd. Kostenverhaal in het algemeen en in het kader van artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening is daarom niet aan de orde.