direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

De gemeente Zeewolde en de initiatiefnemer voor een datacenter zijn voornemens een bedrijventerrein te realiseren dat grenst aan het bestaande bedrijventerrein Trekkersveld III; project Trekkersveld IV. Trekkersveld IV is 201 hectare (bruto) groot.

Het plan bestaat uit twee delen:

  • Uitbreiding Trekkersveld IV
    Een groot deel van de gemeentelijke bedrijvigheid is gevestigd op Trekkersveld I, II en III. De laatste uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkersveld (fase III) is bijna volledig uitgegeven. In de gemeentelijke structuurvisie heeft de gemeente voor Trekkersveld de keuze gemaakt voor een verdere ontwikkeling gericht op middelgrote en grote bedrijven in de sectoren transport, logistiek, productie, groothandel en industrie.
    Uit recente behoefteramingen blijkt voor Zeewolde een ruimtebehoefte van circa 35 hectare tot en met het jaar 2030. Het voornemen is om het bestaande bedrijventerrein parallel aan de Gooiseweg als regulier bedrijventerrein uit te breiden met 35 hectare bruto.
  • Vestiging datacenter
    Een initiatiefnemer heeft het voornemen om een hyperscale datacenter te vestigen in Nederland, waarbij de keuze gevallen is op een perceel aan de Gooiseweg (N305) van 166 hectare bruto direct aansluitend op de geplande uitbreiding van Trekkersveld. Het perceel is bedoeld voor de ontwikkeling van een campus waarop een datacenter wordt gevestigd, inclusief bijbehorende faciliteiten, interne ontsluitingswegen en groen- en watervoorzieningen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01_0001.png"
Afbeelding - uitsnede bestemmingsplan Bedrijventerrein Trekkersveld IV (ontwerp)

Ten behoeve van het project Trekkersveld IV (uitbreiding bedrijventerrein en datacenter) wordt een nieuw bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Trekkersveld IV' in procedure gebracht. Hierin wordt Trekkersveld IV aangewezen als een geluidgezoneerd industrieterrein in de zin van de Wet geluidhinder. Dat betekent dat geluidzoneringsplichtige inrichtingen worden toegestaan, zoals opgenomen in onderdeel D van bijlage 1 van het Besluit omgevingsrecht (Bor).

Op grond van het geldende bestemmingsplan Horsterparc en Trekkersveld 2011 en de beheersverordening Trekkersveld III is Trekkersveld en Horsterparc aangewezen als geluidgezoneerd industrieterrein in de zin van de Wet geluidhinder. De bijbehorende geluidzone - industrielawaai is (grotendeels) geborgd in de omliggende bestemmingsplannen Buitengebied 2016 en Vestingveld (zie paragraaf 1.3).
Als gevolg van de uitbreiding van Trekkersveld IV en de vestiging van een datacenter wordt de bestaande geluidzone voor het industrieterrein verruimd. Een geluidzone rond een industrieterrein kan alleen worden verruimd bij vaststelling van een nieuw bestemmingsplan. De verruiming kan mogelijk consequenties hebben voor bestaande woningen en andere geluidgevoelige objecten in het bestaande én het nieuwe gedeelte van de zone.

Voorliggend paraplubestemmingsplan beoogd de verruiming van de bestaande geluidzone vast te leggen in een partiële herziening van de geldende bestemmingsplannen.

1.2 Ligging plangebied en begrenzing plangebied

Het plangebied van het bestemmingsplan Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld ligt ten noordwesten van de kern Zeewolde, ten noorden van de Gooiseweg (N305).

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01_0002.png"
Afbeelding - globale ligging plangebied

Het plangebied ligt rondom het bestaande bedrijventerreinen Horsterparc en Trekkersveld III en de geplande uitbreiding van Trekkersveld IV (de uitbreiding en het datacenter). Het plangebied wordt in onderstaande afbeelding globaal weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01_0003.jpg"
Afbeelding - globale begrenzing plangebied (rode contour)

De grens van het plangebied wordt gevormd door de verruiming van de nieuwe geluidzone ten opzichte van de bestaande en reeds bestemde geluidzone. De bestaande geluidzone maakt geen deel uit van het voorliggende paraplubestemmingsplan.

1.3 Geldende bestemmingsplannen

Vanwege de verruiming van de geluidzone dienen de bestemmingsplannen te worden herzien waarin de bestaande geluidzone is geborgd, te weten het bestemmingsplan Buitengebied 2016 en het bestemmingsplan Vestingveld.
Daarnaast is binnen het plangebied een aantal plannen van kracht die een aanvulling vormen, het betreft het 'Reparatieplan Buitengebied 2018' en 'Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019' en het Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde.

Bestemmingsplan Buitengebied 2016
Voor het grootste deel van het plangebied Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld is het bestemmingsplan 'Buitengebied 2016' van kracht, zoals vastgesteld op 29 september 2016.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01_0004.png"
Afbeelding - uitsnede geldend bestemmingsplan Buitengebied 2016

Rondom het gezoneerde 'industrieterrein' Trekkersveld is de 'geluidzone - industrie' aangeduid. Binnen deze gebiedsaanduiding heeft een groot deel van de gronden de bestemmingen 'Agrarisch', met een viertal agrarische bedrijven langs de Schollevaarweg 17 en 21 en Ossenkampweg 12 en 16/16a (bouwvlak met de functieaanduiding 'specifieke vorm van agrarisch - bedrijfskavel agrarisch bedrijf'). De gronden zijn bestemd voor agrarisch grondgebruik. Het bedrijf aan de Ossenkampweg 12 is tevens aangeduid als paardenhouderij. Ter plaatse bevinden zich 5 bedrijfswoningen.

Binnen het plangebied bevindt zich aan de Helling 1 een wijnboerderij met de bestemming Gemengd - Wijngoed', met eveneens een bedrijfswoning.

Bestemmingsplan Vestingveld
Een deel van de bestaande geluidzone is vastgelegd in het bestemmingsplan Vestingveld, zoals vastgesteld op 26 mei 2011.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01_0005.png"
Afbeelding - uitsnede geldend bestemmingsplan Vestingveld

De gronden hebben een bestemming Bedrijventerrein. Ter plaatse is perifere detailhandel toegestaan en lichte vormen van horeca (categorie 1). Daarnaast is een deel van de gronden voorzien van een groen- en verkeersbestemming.

'Reparatieplan Buitengebied 2018' en 'Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019'
Ter plaatse gelden ook de bestemmingsplannen 'Reparatieplan Buitengebied 2018' en 'Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019'. In het geval van het bestemmingsplan 'Reparatieplan Buitengebied 2018' betreft het aanpassingen naar aanleiding van de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State ten aanzien van enkele percelen, buiten het plangebied, en een aantal kleine aanpassingen in de planregels.
Voor wat betreft het bestemmingsplan 'Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019' heeft deze onder andere betrekking op de juiste ligging van de hoogspanningsleidingen in het plangebied en de verwerking van de actualisatie van het archeologiebeleid. Ook zijn op diverse locaties ondergeschikte aanpassingen op de verbeelding doorgevoerd vanwege het Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde.

Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde
Direct aan de overzijde van de Hoge Vaart geldt het Rijksinpassingsplan 'Windpark Zeewolde', zoals dat is vastgesteld op 2 maart 2018.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01_0006.png"
Afbeelding - uitsnede geldend Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde (www.ruimtelijkeplannen.nl)

Het inpassingsplan heeft als voornemen om de realisatie van het Windpark Zeewolde mogelijk te maken. Met het inpassingsplan is ervoor gekozen om de onderliggende bestemmingsplannen zoveel mogelijk intact te laten.
Ter hoogte van het plangebied zijn de meeste gronden in aanvulling van het oorspronkelijke agrarische bestemming aangewezen als 'overige zone - windparkinfrastructuur 1'. Ter plaatse zijn de gronden bestemd voor schakelkasten, transformatoren, kabels en leidingen, onderhoudswegen, op- en afritten en kraanopstelplaatsen ten behoeve van het onderhoud van de windturbines. De windturbines (in lijnopstelling) zelf zijn bestemd als 'Bedrijf - Windturbinepark'.
Op de verbeelding zijn de omliggende bedrijfswoningen aangeduid als 'overige zone - molenaarswoning'. Hiermee wordt aangegeven dat de eigenaren/bewoners van de betreffende woningen toezicht houden op het windpark en daarvoor kleine onderhoudswerkzaamheden verrichten.

De gronden waar de rotoren van windturbines over (kunnen) draaien, zijn aangeduid met de specifieke gebiedsaanduiding 'overige zone - overdraai'.

1.4 Planvorm

Het voorliggende bestemmingsplan betreft een zogenaamd paraplubestemmingsplan. Een paraplubestemmingsplan is een partiële herziening van meerdere bestemmingsplannen tegelijkertijd, in dit geval de geldende plannen zoals genoemd in paragraaf 1.3.
In een paraplubestemmingsplan worden de geldende bestemmingsplannen op een of meer aspecten aangepast of aangevuld. Voor het overige blijven de desbetreffende bestemmingsplannen (regels en verbeelding) van kracht.

1.5 De bij het plan behorende stukken

Het bestemmingsplan 'Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld' met identificatienummer NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01 bestaat, naast deze toelichting, uit de volgende stukken:

  • verbeelding;
  • planregels.

De verbeelding en de planregels vormen samen het juridisch bindende plan en kunnen enkel in samenhang met elkaar 'gelezen' worden.
Op de verbeelding zijn de bestemmingen van de in het plangebied begrepen gronden aangegeven. Aan deze bestemmingen zijn regels verbonden om de uitgangspunten van het plan zeker te stellen.

De toelichting is niet juridisch bindend, maar is niettemin een belangrijk document bij het bestemmingsplan. De toelichting geeft aan wat de beweegredenen en achtergronden zijn die aan het plan ten grondslag liggen en doet verslag van het onderzoek dat aan het bestemmingsplan vooraf is gegaan. Tot slot is de toelichting van wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het bestemmingsplan.

1.6 Opzet van de toelichting: leeswijzer

De toelichting is als volgt opgebouwd:

  • hoofdstuk 2 staat stil bij de huidige en toekomstige situatie van het plangebied;
  • in hoofdstuk 3 is aangegeven dat er geen relevant beleid voor deze herziening is;
  • de gevolgen of effecten op de planologische- en milieutechnische aspecten worden in hoofdstuk 4 beschreven;
  • in hoofdstuk 5 worden de gehanteerde juridische regeling beschreven;
  • hoofdstuk 6, heeft betrekking op de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan.

Hoofdstuk 2 Nieuwe geluidzone Trekkersveld

2.1 Bestaande situatie

De bestaande bedrijventerreinen Horsterparc en Trekkersveld I, II en III vormen een geluidgezoneerd industrieterrein in de zin van de Wet geluidhinder. Dat betekent dat op het aangewezen industrieterrein inrichtingen zijn toegestaan zoals opgenomen in onderdeel D van bijlage 1 van het Besluit omgevingsrecht (Bor). Op grond van het geldende bestemmingsplan Horsterparc en Trekkersveld 2011 en de beheersverordening Trekkersveld III worden bedrijven en inrichtingen toegestaan die als een geluidzoneringsplichtige inrichting worden beschouwd.
In 2006 is door de gemeenteraad van Zeewolde voor Trekkersveld en Horsterparc op basis van een paraplubestemmingsplan een nieuwe geluidzone vastgesteld. Bijgaande afbeelding geeft de ligging van de bestaande geluidzone weer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01_0007.png"
Afbeelding - ligging bestaande geluidzone industrielawaai (bron: bestemmingsplan Horsterparc en Trekkersveld 2011)

De geluidzone is op dit moment vastgelegd in de bestemmingsplannen Buitengebied 2016 en Vestingveld. Op de buitengrens van de vastgestelde geluidzone mag de cumulatieve geluidbelasting van alle op het industrieterrein gevestigde inrichtingen niet hoger dan zijn 50 dB(A) etmaalwaarde.
Op de woningen in de geluidzone mag de cumulatieve geluidbelasting niet hoger zijn dan de vastgestelde hogere waarden. Voor de bestaande woningen aan de Baardmeesweg 13 en Bosruiterweg 6 zijn hogere waarden vastgesteld van respectievelijk 54 en 55 dB(A).

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01_0008.jpg"
Afbeelding - plangebied geprojecteerd over luchtfoto

2.2 Nieuwe situatie

Als gevolg van de plannen met betrekking tot Trekkersveld IV dient de bestaande geluidzone te worden aangepast.

  • Uitbreiding Bedrijventerrein Trekkersveld IV
    Voor het bedrijventerrein Trekkersveld IV wordt in het kader van het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Trekkersveld IV' bij recht bedrijven mogelijk gemaakt tot maximaal milieucategorie 3.2. Er worden op de uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkersveld IV geluidzoneringsplichtige inrichting toegestaan. In de praktijk zal een geluidzoneringsplichtige inrichting zich echter niet kunnen vestigen, omdat dergelijke bedrijven in hogere milieucategorieën vallen.
  • Vestiging datacenter
    Naast de uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkersveld IV wordt op grond van het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein Trekkersveld IV' de vestiging van een hyperscale datacenter met transformatorstation (162 hectare) mogelijk gemaakt en een schakelstation (4 hectare).
    Het datacenter is op grond van onderdeel D van Bijlage 1 van het besluit omgevingsrecht (Bor) zoneringsplichtig. Daarom moet het toekomstige industrieterrein worden gezoneerd en de bestaande geluidzone worden aangepast.

De bestaande woningen aan de Baardmeesweg 1, 5, 9 en 13 worden als gevolg van de uitbreidingsplannen gesloopt. Zoals al eerder is aangegeven is voor de woning Baardmeesweg 13 destijds een hogere waarde vastgesteld.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01_0009.png"
Afbeelding - beoogde uitbreiding Trekkersveld IV:
het datacenter (inclusief transformatorstation en schakelstation) is groen gearceerd,
de uitbreiding Trekkersveld is oranje gearceerd

Voor de uitbreiding van het industrieterrein Trekkersveld en Horsterparc met Trekkersveld IV en het datacenter dienen de omvang van het gezoneerde industrieterrein en de geluidzone te worden uitgebreid. In de basis wordt de nieuw vast te stellen geluidzone gebaseerd op de berekende 50 dB(A) etmaalwaarde-contour vanwege het bestaande industrieterrein plus de uitbreiding met Trekkersveld IV en het datacenter, zoals berekend in het akoestisch onderzoek ten behoeve van de uitbreiding industrieterrein Trekkersveld en Horsterparc met Trekkersveld IV (zie paragraaf 4.1).

In onderstaande afbeelding is de nieuwe grens van het geluidgezoneerde industrieterrein weergegeven, Het gaat daarbij om het bestaande industrieterrein Horsterparc en Trekkersveld met de uitbreiding Trekkersveld IV en het datacenter.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01_0010.jpg"
Afbeelding - grens geluidgezoneerd industrieterrein

In onderstaande afbeelding is de verruimde buitengrens (50 dB(A)) aangegeven van de vast te stellen 'geluidzone - industrielawaai'. In het akoestisch onderzoek, dat als bijlage 1 in deze toelichting is opgenomen, wordt ingegaan op de uitbreiding van het industrieterrein (zie ook paragraaf 4.1 van deze toelichting).

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01_0011.png"
Afbeelding - voorstel buitengrens [50 dB(A)] voor de nieuwe geluidzone

Hoofdstuk 3 Beleidskader

Dit plan betreft een partiële herziening van de bestemmingsplannen 'Buitengebied 2016', 'Vestingveld' 'Reparatieplan Buitengebied 2018' en 'Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019' en het 'Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde' (zie paragraaf 1.3).
In deze plannen wordt de geluidzone die, naar aanleiding van uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkersveld IV en de komst van het datacenter, verruimd wordt opgenomen. De herziening betreft slechts de ligging van de aanduiding 'geluidzone - industrie'. Deze wijziging past binnen het bestaande beleidskader van de genoemde bestemmingsplannen.

Voor het relevante beleidskader voor deze partiële herziening wordt verwezen naar de geldende bestemmingsplannen.

Hoofdstuk 4 Milieu- en omgevingsaspecten

Deze partiële herziening voorziet in het verruimen van de bestaande geluidzone. Omdat het slechts een aanpassing van de geluidzone in deze plannen betreft, is alleen het aspect 'geluid' van belang.

4.1 Geluid

Ten behoeve van het bestemmingsplan Bedrijventerrein Trekkersveld IV en voorliggend bestemmingsplan is akoestisch onderzoek vanwege industrielawaai uitgevoerd. Het volledige onderzoek is als bijlage 1 in de toelichting opgenomen.
In dit onderzoek wordt ingegaan op de akoestische situatie in de huidige en in de voorgenomen situatie. Het onderzoek is uitgevoerd conform de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai 1999.

Uitgangspunten
In het akoestisch onderzoek worden de uitgangspunten benoemd voor de berekeningen:

  • Voor het bestaande industrieterrein Trekkersveld en Horsterparc wordt uitgegaan van het geldende zonebeheermodel. Daarbij wordt rekening gehouden met de nog in te vullen kavels.
  • Voor het nieuw te ontwikkelen bedrijventerrein Trekkersveld IV wordt uitgegaan van inrichtingen tot en met milieucategorie 3.2 op 35 kavels van 100 bij 100 meter. Het betreft in totaal vijfendertig kavels.
    Uitgaande van maximaal milieucategorie 3.2 is voor het te ontwikkelen terrein uitgegaan van kavelbronnen met een geluidemissie van 60 dB(A)/m2. Dit is gebaseerd op de hinderafstand van 100 meter voor categorie 3.2 inrichtingen conform de VNG-publicatie ‘Bedrijven en Milieuzonering’. In afwijking van de standaard benadering wordt geen rekening gehouden met een lagere geluidemissie in de avond- en nachtperiode. De gemeente Zeewolde wil namelijk ontwikkelingsruimte bieden voor bedrijven uit voornoemde sectoren die volcontinu actief (kunnen) zijn. Er wordt uitgegaan van een gemiddelde bronhoogte van 5 meter boven maaiveld.
  • Voor het datacenter wordt uitgegaan van stationaire geluidsbronnen zoals luchtaan- en afzuiging datahallen, luchtbehandelingskasten, koelunits, noodstroomaggregaten, transformatoren, verkeer en dergelijke. Er worden vijf datahallen gerealiseerd. Alle stationaire geluidbronnen van het datacenter zijn 24 uur per dag in bedrijf met uitzondering van de noodstroomaggregaten.
    Iedere noodstroomaggregaat wordt één keer per maand gedurende 1 uur getest, dus in totaal 12 uur per jaar. In totaal zijn er 34 aggregaten dus wordt er in totaal 34 x 12 = 408 uur per jaar getest. Voor de representatieve bedrijfssituatie wordt ervan uitgegaan dat er voor testbedrijf in de dagperiode twee generatoren per datahal gedurende 1 uur in bedrijf zijn. Op een representatieve dag zijn dus in totaal 10 generatoren gedurende 1 uur in bedrijf. Deze situatie doet zich niet daadwerkelijk iedere dag voor, maar wel met grote regelmaat. Verder zijn de noodstroomaggregaten alleen bij uitzonderlijke situaties, bij stroomuitval, allen gelijktijdig in bedrijf.
  • Voor de stroomvoorziening van het datacenter wordt op het nieuwe industrieterrein direct ten noorden van het transformatorstation van het datacenter een schakelstation van TenneT gerealiseerd. Hier vindt geen relevante geluidemissie plaats, met uitzondering van piekgeluiden die optreden bij het schakelen met de vermogensschakelaars (piekbronvermogen 131 dB(A)). Dit betreft piekgeluiden met een duur van slechts enkele honderden milliseconden. Deze piekgeluiden treden overdag slechts sporadisch op. In de avond-en nachtperiode wordt alleen in geval van calamiteiten geschakeld.

Rekenmethode
Ten behoeve van de bepaling van de geluidniveaus in de omgeving van het bedrijventerrein Trekkersveld zijn overdrachtsberekeningen verricht. Voor het akoestisch onderzoek is gebruik gemaakt van het door DGMR Raadgevende Ingenieurs ontwikkelde industrielawaaimodule van het rekenprogramma Geomilieu versie 5.21. Dit houdt in dat er gemodelleerd en gerekend is overeenkomstig de bepaalde voorwaarden van de Handleiding meten en rekenen industrielawaai 1999, methode II.8.
Met dit rekenmodel is op de diverse vastgestelde beoordelingspunten de bijdrage van de uitbreiding van het industrieterrein, het datacenter en van alle bedrijven in het gebied gezamenlijk bepaald.

Resultaat
In het akoestisch onderzoek is eerst voor het bestaande gezoneerde industrieterrein Trekkersveld en Horsterparc het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau bepaald en de etmaalwaarde op woningen in de directe omgeving. Hierbij is rekening gehouden met de geluidemissies zoals gebudgetteerd voor de nog in te vullen kavels.

Dezelfde berekeningen zijn ook uitgevoerd voor de uitbreiding van Trekkersveld IV en voor het datacenter (inclusief schakelstation).
Uit de resultaten blijkt dat:

  • de geluidbelasting vanwege alleen het de uitbreiding van terrein Trekkersveld IV (milieucategorie 3.2) ter plaatse van woningen maximaal 50 dB(A) etmaalwaarde bedraagt.
  • de geluidbelasting vanwege het datacenter ter plaatse van woningen van derden maximaal 45 dB(A) etmaalwaarde bedraagt. De geluidbelasting wordt bepaald door de cumulatie van vele geluidbronnen. De belangrijkste geluidbronnen zijn de luchtaan- en afzuigventilatoren van de datahallen en de uitlaten van de luchtbehandelingskasten.

Tot slot is het gecumuleerde langtijdgemiddeld beoordelingsniveau vanwege Trekkersveld en Horsterparc plus uitbreiding Trekkersveld IV (milieucategorie 3.2) en het datacenter (inclusief schakelstation) berekend op de woningen die zich in de directe omgeving van het bestaande industrieterrein en de geplande uitbreiding bevinden.
De resultaten zijn vermeld in navolgende tabel:

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01_0012.png"
Tabel - Langtijdgemiddelde beoordelingsniveaus (LAr,LT) vanwege het bestaande industrieterrein Trekkersveld en Horsterparc plus uitbreiding met Trekkersveld IV en het datacenter

De 50 en 55 dB(A) etmaalwaarde geluidcontouren zijn tezamen met de vigerende zonegrens weergegeven in onderstaande afbeelding.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01_0013.png"
Afbeelding - geldende zonegrens (rode lijn) en geluidcontouren 50 en 55 dB(A) etmaalwaarde vanwege het bestaande industrieterrein Trekkersveld en Horsterparc plus uitbreiding met Trekkersveld IV en het datacenter

Uit de berekeningsresultaten blijkt dat het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau ter plaatse van woningen van derden nabij het datacenter maximaal 53 dB(A) etmaalwaarde bedraagt. De maatgevende periode betreft de nacht.
De voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) wordt ter plaatse van vijf woningen overschreden tot maximaal 53 dB(A). Bij de woning Bosruiterweg 6 wordt echter voldaan aan de eerder vastgestelde hogere waarden van 55 dB(A) etmaalwaarde. Bij de overige vier woningen is de geluidbelasting lager dan de maximaal vast te stellen hogere waarde van 55 dB(A). De geluidbelasting bij deze woningen wordt met name bepaald door de uitbreiding met milieucategorie 3.2 inrichtingen grenzend aan Trekkersveld III en door het bestaande industrieterrein. Het datacenter draagt bij deze woningen slechts in beperkte mate bij aan de geluidbelasting.

Voor het te ontwikkelen industrieterrein is uitgegaan van de reguliere geluidemissie voor milieucategorie 3.2 inrichtingen, met dien verstande dat wel uit is gegaan van volcontinue bedrijvigheid. Het datacenter draagt in beperkte mate bij aan de cumulatieve geluidbelasting. Daarnaast worden hier al de beste beschikbare technieken toegepast om de geluidemissie van het datacenter te beperken. Op basis van de huidige inzichten lijkt het niet reëel om met maatregelen de geluidbelasting bij voornoemde woningen tot 50 dB(A) etmaalwaarde te beperken. Het beperken van de geluidbelasting zou consequenties hebben voor de bedrijfsvoering van de te vestigen bedrijven en in strijd zijn met de doelstelling van de gemeente Zeewolde om volcontinue bedrijvigheid toe te staan.

Voor de realisatie van de beoogde uitbreiding van het industrieterrein is het derhalve noodzakelijk om voor vier woningen een hogere grenswaarde vast te stellen. De vast te stellen hogere waarde bedraagt (minimaal) 53 dB(A) etmaalwaarde voor de woningen gelegen aan de Ossenkampweg 12 en 16, 52 dB(A) voor de woning op de Wijnboerderij (Helling 1) en 51 dB(A) voor de woning aan de Ossenkampweg 20. De Handreiking industrielawaai en vergunningverlening van 1998 geeft aan dat in de praktijk de geluidwering voor goed onderhouden woningen tenminste 20 dB(A) bedraagt. Bij voornoemde geluidbelastingen wordt hiermee voldaan aan het vereiste binnenniveau van ten hoogste 35 dB(A) etmaalwaarde.

Het blijkt dat de geluidbelasting ter hoogte van de woning aan de Bosruiterweg 6,, waar al een hogere waarde is vastgesteld, niet verhoogd wordt, zodat nog steeds aan de hogere waarde van

55 dB(A) wordt voldaan. Het vaststellen van een nieuwe hogere waarde voor deze woning is dan ook niet nodig.

Maximale geluidsniveaus (LAmax)
In het akoestisch onderzoek wordt ten aanzien van het bepalen van de maximale geluidsniveaus een onderscheid gemaakt tussen de uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkersveld IV, het datacenter en het schakelstation van Tennet:

  • Uitbreiding bedrijventerrein Trekkersveld IV
    De toekomstige activiteiten op het industrieterrein Trekkersveld IV kunnen piekgeluiden veroorzaken. Daarbij wordt uitgegaan van logistieke bedrijven.
    Het maximale geluidniveau (LAmax) ten gevolge van de reguliere uitbreiding Trekkersveld IV bedraagt ter plaatse van de meest nabij gelegen woning aan de Ossenkampweg 16 maximaal 45 dB(A) in de dag, avond- en nachtperiode.
  • Datacenter
    De piekgeluiden vanwege het datacenter worden veroorzaakt door het testen van de noodstroomaggregaten, het vrachtverkeer en de personenauto's.
    Het maximale geluidniveau (LAmax) ten gevolge van het datacenter bedraagt ter plaatse van de meest nabij gelegen woning aan de Ossenkampweg 12 ten hoogste 47 dB(A) in de dagperiode en 40 dB(A) in de avond- en nachtperiode.
  • Schakelstation Tennet
    Ter plaatse van het schakelstation vindt geen relevante geluidemissie plaats, met uitzondering van piekgeluiden die optreden bij het schakelen met de vermogensschakelaars. Dit betreft piekgeluiden met een duur van slechts enkele honderden milliseconden. Deze piekgeluiden treden overdag slechts sporadisch op. In de avond- en nachtperiode wordt alleen in geval van calamiteiten geschakeld.
    Het maximale geluidniveau (LAmax) ten gevolge van het schakelstation van TenneT bedraagt ter plaatse van de meest nabij gelegen woning aan de Schollevaart 9 ten hoogste 52 dB(A) in de dagperiode.

Geluidbelasting vanwege het verkeer van en naar het industrieterrein
In het akoestisch onderzoek is voor het bepalen van de indirecte geluidhinder vanwege het extra verkeer van en naar Trekkersveld IV en het datacenter. De geluidbelasting is beschouwd voor het verkeer op de Baardmeesweg tussen de provinciale weg N705 en het datacenter en voor het verkeer op de Gooiseweg (N305) tussen de provinciale wegen N705 en N302.

Met behulp van de invoergegevens is ten behoeve van het onderzoek een akoestisch model opgesteld. Op enkele maatgevende woningen is de geluidbelasting bepaald van het wegverkeer ten behoeve van de uitbreiding van het industrieterrein en het datacenter. Er zijn geluidberekeningen uitgevoerd voor de bestaande situatie in 2020, voor een autonome groei voor het jaar 2030 en voor de autonome groei in combinatie met de ontwikkeling van Trekkersveld IV en het datacenter.
De berekeningsresultaten zijn in onderstaand overzicht schematisch weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01_0014.png"
Tabel - berekeningsresultaten vanwege het verkeer op de openbare weg

Uit de berekeningen blijkt dat als gevolg van de autonome groei de geluidbelasting met 1 à 2 dB(A) wordt verhoogd ter plaatse van de maatgevende woningen. Als gevolg van de uitbreiding van Trekkersveld IV inclusief het datacenter blijkt dat de geluidbelasting ter plaatse van de maatgevende woningen met 1 dB(A) wordt verhoogd.
De maatgevende woning aan de Futenweg 20 ligt op circa 2 km van het plangebied.

Aanpassing geluidzone
Op basis van de akoestische berekeningen in het onderzoek blijkt dat het voor de ontwikkeling van de uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkersveld IV en de vestiging van het datacenter het noodzakelijk is om de omvang van het bestaande gezoneerde bedrijventerrein en de daarbij behorende geluidzone aan te passen.
In het akoestisch onderzoek is de vast te stellen geluidzone weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01_0015.png"
Afbeelding - voorstel buitengrens [50 dB(A)] voor de nieuwe geluidzone

Vertaling naar het bestemmingsplan
In het bestemmingsplan Bedrijventerrein Trekkersveld IV worden de gronden ten behoeve van de uitbreiding van het bedrijventerrein Trekkersveld IV en de vestiging van het datacenter in de planregels en op de verbeelding aangemerkt als 'overige zone - geluidgezoneerd industrieterrein'. Ter plaatse is de vestiging van geluidzoneringsplichtige inrichtingen toegestaan.

De gronden die vallen binnen de geluidzone, dat wil zeggen het gebied tussen het geluidgezoneerde industrieterrein en de buitenzijde van de geluidzone, worden vastgelegd als 'geluidzone - industrie'. Deze gronden worden mede bestemd voor het tegengaan van een te hoge geluidbelasting voor geluidgevoelige objecten vanwege de geluidzoneringsplichtige inrichtingen op het geluidgezoneerde industrieterrein.
Geluidgevoelige gebouwen (zoals woningen), of de uitbreiding daarvan, mogen slechts binnen dit gebied worden gebouwd als de geluidsbelasting vanwege het industrieterrein op de gevel van dit geluidgevoelige gebouw niet hoger is dan de voorkeursgrenswaarde of een daarvoor vastgestelde hogere grenswaarde.

In het voorliggende bestemmingsplan Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld wordt de nieuwe geluidzone (voor zover gelegen buiten het plangebied van het bestemmingsplan voor het bedrijventerrein en het datacenter) verwerkt. Dit bestemmingsplan wordt tegelijk met het bestemmingsplan Bedrijventerrein Trekkersveld IV ter inzage gelegd.

Vast te stellen hogere grenswaarde
Uit het onderzoek blijkt dat voor 4 woningen de cumulatieve geluidbelasting vanwege het bestaande industrieterrein Trekkersveld en Horsterparc, de uitbreiding Trekkersveld IV (milieucategorie 3.2 bedrijven en het datacenter omhoog gaat:

  • ter hoogte van de woning aan de Ossenkamp 20 bedraagt de etmaalwaarde 51 dB(A);
  • ter hoogte van de woning bij de wijnboerderij aan de Helling 1 bedraagt de etmaalwaarde 52 dB(A);
  • ter hoogte van de woningen aan de Ossenkamp 12, 16 en bedraagt de etmaalwaarde 53 dB(A).

Op basis van de huidige inzichten lijkt het niet reëel om met maatregelen de geluidbelasting bij de betreffende woningen tot 50 dB(A) etmaalwaarde te beperken. Het beperken van de geluidbelasting zou consequenties hebben voor de bedrijfsvoering van de te vestigen bedrijven en in strijd zijn met de doelstelling van de gemeente Zeewolde om volcontinue bedrijvigheid toe te staan.
Voor het datacenter geldt dat al de best beschikbare technieken worden toegepast om de geluidemissie te beperken.

Voor de realisatie van de beoogde uitbreiding van het bedrijventerrein is het noodzakelijk om de bestaande geluidzone uit te breiden en voor 4 woningen een hogere grenswaarde vast te stellen. De hogere waarde die verleend zou moeten worden bedraagt (minimaal):

  • 53 dB(A) voor 2 woningen aan de Ossenkamp 12 en 16,
  • 52 dB(A) voor de woning aan de Helling 1 en
  • 51 dB(A) voor 1 woning aan de Ossenkamp 20.

De Handreiking industrielawaai en vergunningverlening van 1998 geeft aan dat in de praktijk de geluidwering voor goed onderhouden woningen ten minste 20 dB(A) bedraagt. Bij voornoemde geluidbelastingen wordt hiermee voldaan aan het vereiste binnenniveau van ten hoogste 35 dB(A) etmaalwaarde.

Tot slot wordt opgemerkt dat uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidbelasting ter hoogte van de woning aan de Bosruiterweg 6 waar al een hogere waarde is vastgesteld niet verhoogd wordt, zodat nog steeds aan de geldende hogere waarde van 55 dB(A) wordt voldaan.
Zoals al eerder aangegeven wordt de woning aan de Baardmeesweg 13 gesloopt.

Conclusie
Het aspect industrielawaai vormt, met in achtneming van het bovenstaande, geen belemmering in de planvorming.

Hoofdstuk 5 Juridische planbeschrijving

Dit plan betreft een partiële herziening van de bestemmingsplannen 'Buitengebied 2016', 'Vestingveld' 'Reparatieplan Buitengebied 2018' en 'Buitengebied 2016 - 2e herziening 2019' en het 'Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde' (zie paragraaf 1.3).
Daarbij wordt aangesloten bij de bestaande regeling zoals deze is opgenomen in de bestemmingsplannen 'Buitengebied 2016' en 'Vestingveld', hierin worden geen inhoudelijke wijzigingen aangebracht.

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01_0016.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0050.BPParapluGeluid-VS01_0017.png"
Afbeelding - uitsnede verbeelding

In de algemene aanduidingsregels van de bestemmingsplannen 'Buitengebied 2016' en 'Vestingveld' is de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie' al opgenomen voor de ligging van de bestaande geluidzone. Deze regeling wordt eveneens van toepassing op de gronden die binnen de nieuwe geluidzone van Trekkersveld en Horsterparc vallen, de regels zijn in dit bestemmingsplan opnieuw opgenomen.
De regeling komt er op neer dat binnen de zone geen nieuwe woningen/bedrijfswoningen en andere in de zin van de Wet geluidhinder gevoelige gebouwen mogen worden gebouwd, met uitzondering van herbouw van woningen.
De onderliggende bestemmingen blijven van overeenkomstige toepassing. Daarvoor wordt verwezen naar de geldende bestemmingsplannen.

Ter hoogte van het bestemmingsplan Vestingveld aan de zuidzijde van het voorliggend plangebied bleek bij inmeting dat de bestaande geluidzone destijds te ruim was aangegeven. Daarom is in de voorliggende planregels vastgelegd dat waar, ter plaatse van het plangebied van het bestemmingsplan Vestingveld, de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie' niet is opgenomen deze gebiedsaanduiding is vervallen.

Hoofdstuk 6 Procedure

Op grond van artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) hebben het ontwerpbestemmingsplan Bedrijventerrein Trekkersveld IV met MER en onderzoeken, het ontwerpbestemmingsplan Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld, het Beeldkwaliteitplan Trekkersveld IV en Datacenter Campus vanaf 24 februari tot en met 6 april 2021 gedurende 6 weken ter inzage gelegen.
Eenieder is in de gelegenheid gesteld om gedurende de termijn van tervisielegging zijn/haar zienswijze over de plannen kenbaar te maken. Er zijn in totaal 166 zienswijzen ingediend, één daarvan is ingetrokken en daarom inhoudelijk niet meegenomen in de reactienota (nummer 76).

De zienswijzen zijn in de Nota van Zienswijzen samengevat en voorzien van een gemeentelijke reactie. De nota van zienswijzen is als bijlage 2 opgenomen in de toelichting.
Veel zienswijzen zijn gelijk of gedeeltelijk gelijk aan andere zienswijzen. Als dat het geval is, is bij de beantwoording van de betreffende zienswijze of een deel daarvan verwezen naar de beantwoording van die andere zienswijze.
De zienswijzen geven geen aanleiding om het voorliggende bestemmingsplan Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld gewijzigd vast te stellen.

Het bestemmingsplan Parapluplan verruiming geluidzone Trekkersveld is op 16 december 2021 ongewijzigd vastgesteld. Het Vaststellingsbesluit is opgenomen in dit bestemmingsplan.