direct naar inhoud van 4.9 Mer-toets
Plan: Weg Veendam - Ter Apel
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0048.BP0907-on01

4.9 Mer-toets

Toetsingskader

In bijlage C en D van het Besluit m.e.r. is aangegeven welke activiteiten in het kader van het bestemmingsplan planmer-plichtig, projectmer-plichtig of mer-beoordelingsplichtig zijn. Voor deze activiteiten zijn in het Besluit m.e.r. drempelwaarden opgenomen. Daarnaast dient het bevoegd gezag bij de betreffende activiteiten die niet aan de bijbehorende drempelwaarden voldoen, na te gaan of sprake kan zijn van belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu, gelet op de omstandigheden als bedoeld in bijlage III van de EEG-richtlijn milieueffectbeoordeling. Deze omstandigheden betreffen:

  • de kenmerken van de projecten;
  • de plaats van de projecten;
  • de kenmerken van de potentiĆ«le effecten.

Onderzoek en conclusies

In het bestemmingsplan worden geen mer-(beoordelings)plichtige ontwikkelingen mogelijk gemaakt. De aanpassing van de kruisingen langs de N366 kan worden gezien als 'de wijziging of uitbreiding van een autosnelweg of autoweg', maar blijft ruim onder de drempelwaarde van 5 kilometer (categorie D1.1 van het Besluit m.e.r). Voor projecten die in de D-lijst worden genoemd, maar onder de drempelwaarde liggen, moet een vormvrije mer-toets worden uitgevoerd.

Gelet op de kenmerken van het project (het beperkte karakter in vergelijking met de plandrempels uit het Besluit m.e.r.), de plaats van het project (niet in de omgeving van gevoelig gebied) en het feit dat de aanpassingen niet leiden tot een extra verkeersaantrekkende werking zullen geen belangrijke negatieve milieugevolgen optreden. Dit blijkt ook uit de onderzoeken die in de voorgaande paragrafen zijn opgenomen. Voor het bestemmingsplan is dan ook geen volledige mer-procedure of mer-beoordelingsprocedure noodzakelijk.