direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Ter Apel Dorp
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0048.BP0902-on01

3.4 Gemeentelijk beleid

De gemeente heeft vanaf 2004 gewerkt aan het opstellen van een toekomstvisie als beleidskader. In deze visie wordt beschreven hoe de gemeente zich op langere termijn moet ontwikkelen. De visie zal gebruikt worden om achteraf op hoofdlijnen te toetsen.

De visie 'instappen in de ruimte' is een uitnodiging aan alle inwoners om gebruik te maken van de kansen die er liggen en mee te werken aan het realiseren van de gezamenlijke ambities.
In de uiteengezette koers van de visie zijn vier inhoudelijke speerpunten opgenomen, namelijk:

  • wonen;
  • werken;
  • voorzieningen;
  • landschap (waaronder ook landbouw en toerisme).


Ten aanzien van het wonen zijn de volgende doelstellingen geformuleerd:

  • 1. het landschap en de beeldkwaliteit bepalend;
  • 2. ouderen kunnen wonen waar ze willen;
  • 3. ook bouwen voor jongeren;
  • 4. ook bouwen voor de import;
  • 5. het ene dorp is het andere dorp niet.


Ten aanzien van het werken worden de volgende zes doelstellingen geformuleerd:

Vlagtwedde blijft werkgemeente;

  • 1. Leren ondernemen;
  • 2. Niemand van school af zonder diploma;
  • 3. Eigen ondernemers krijgen de ruimte;
  • 4. Alert blijven op nieuwe activiteiten;
  • 5. Agropark Zuid-Groningen.

Ten aanzien van de voorzieningen zijn de volgende doelstellingen geformuleerd:

  • 1. spreiden waar mogelijk, bundelen waar nodig;
  • 2. samenspel tussen gemeente en dorpsgemeenschappen;
  • 3. bijzondere aandacht voor onderwijs, gezondheidszorg en jeugd.

Ten aanzien van landschap, landbouw en toerisme zijn de volgende doelstellingen geformuleerd:

  • 1. landbouwverbreding en drager van het landschap;
  • 2. landschap: tweedeling;
  • 3. natuurontwikkeling;
  • 4. toerisme ontwikkeling.


In het kader van de bovengenoemde doelstellingen zijn zes strategische projecten benoemd. Per strategisch project wordt een aantal maatregelen aangegeven. De zes strategische projecten zijn:

  • 1. impuls onderwijs en opleiding;
  • 2. wonen en zorgen geborgd;
  • 3. versterken economische voedingsbodem;
  • 4. masterplan landschappelijke kwaliteit;
  • 5. het sociale weefsel: onderhoud en versterking;
  • 6. versterking toeristisch aanbod en doelgroepenmarketing.

Met een aantal strategische projecten en de daarbij behorende maatregelen, waaronder wonen en zorgen geborgd en het masterplan landschappelijke kwaliteit wordt in dit bestemmingsplan rekening gehouden.

Beleid inzet woningbouwcontigenten
In mei 2011 is de notitie Beleid inzet contingenten 2010-2020 opgesteld. Het toewijzen van contingenten heeft de afgelopen jaren veel stof doen opwaaien. De voornaamste reden hiervan was dat de gemeente in de periode 2000-2010 geen contingenten vrij beschikbaar had. Door de projecten, zoals opgenomen in het Woonplan, waren alle contingenten 'vergeven'. Eind 2009 zijn er in regionaal verband nieuwe afspraken gemaakt, voor de periode 2010-2020. De afspraken die zijn gemaakt voor de periode 2000-2010 zijn hierdoor komen te vervallen. De gemeente is in deze nieuwe afspraken de eigenaar van de contingenten.

In de beleidsnotitie is een nieuwe werkwijze vastgelegd. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de huidige werkwijze zijn:

  • concrete bouwplannen krijgen voorrang op niet-concrete bouwplannen;
  • de verdeling van de contingenten vindt plaats aan de hand van de datum van aanvraag van een omgevingsvergunning. Hierbij zijn de kwaliteit van de aanvraag en een aantoonbare behoefte belangrijke criteria;
  • er zal een transparante contingentenboekhouding worden gevoerd;
  • er zullen strikte voorwaarden aan de omgevingsvergunningen worden gesteld over de termijn dat de bouw is gestart en de bouw gereed is.

De beleidsnotitie wordt integraal opgenomen in de nieuwe vast te stellen bestemmingsplannen, zodat per aanvraag van een omgevingsvergunning kan worden getoetst of er voldoende contingenten zijn.
Hierbij wordt gekozen voor een grote mate van vrijheid, binnen de bestaande wet- en regelgeving.
De afspraken over het toewijzen van contingenten zijn als bijlage bij de toelichting opgenomen (zie: Bijlage 1).

Welstandsnota
In de gewijzigde Woningwet 2003 is een structureel andere opzet gegeven aan het welstandstoezicht. Gemeenten dienen hun welstandsbeleid voortaan inzichtelijk te maken en vast te leggen in een gemeentelijke welstandsnota.

Een belangrijke pijler van de Welstandsnota Vlagtwedde vormen de algemene criteria, de gebiedsgerichte criteria en de objectgerichte criteria. Deze worden gehanteerd om te beoordelen hoe het bouwwerk zich in zijn omgeving voegt. Hiertoe is de gemeente opgedeeld in deelgebieden. Voor elk deelgebied gelden specifieke welstandscriteria. Onderlegger van de gebiedsindeling vormen de diverse historische bebouwingslinten en dorpstypen in de gemeente.
In het algemeen richten de welstandscriteria zich op het handhaven van de kenmerkende ruimtelijke structuur en de gevarieerde bebouwing. Dit betekent dat 'aansluiting bij de historische context' een essentieel uitgangspunt vormt bij nieuw- en verbouw. Voor de historische linten zijn specifieke welstandscriteria geformuleerd.

Voor het gebied Ago-dorp is een afzonderlijk beeldkwaliteitsplan opgesteld, dat als bijlage bij de regels is gevoegd.

Landschapsontwikkelingsplan Oldambt, Westerwolde en Veenkolonien

In 2006 is het Landschapsontwikkelingsplan Oldambt, Westerwolde en Veenkoloniƫn verschenen. Dit landschapsontwikkelingsplan is in 2006 vastgesteld door de stuurgroep Oost en de stuurgroep Agenda voor de Veenkoloniƫn. In dit plan zijn de kernkwaliteiten voor het gebied rondom Ter Apel beschreven. Belangrijke kernkwaliteit hangt samen met de karakteristiek als veldontginngingsgebied met ruimte voor bosaanleg en toeristische functie aan de noordzijde, zo ook als veldontginningsgebied met ruimte voor bosaanleg en landelijk wonen aan de oostkant. Aanleg van bos en het landelijk wonen kunnen worden beschouwd als ontwikkelingskansen in en nabij de kern. In de volgende hoofdstukken wordt hier nader op ingegaan.