direct naar inhoud van 1.1 Aanleiding actualisering bestemmingsplannen
Plan: Bestemmingsplan Buitengebied West
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0040.bp00024-41vg

1.1 Aanleiding actualisering bestemmingsplannen

1.1.1 Algemeen

Op grond van de Wet ruimtelijke ordening moeten bestemmingsplannen eens in de tien jaar worden herzien. Ook de gemeente Slochteren acht het nodig om bestemmingsplannen te actualiseren, omdat het bestemmingsplan en de gegroeide situatie te ver uiteen lopen. Dat heeft de laatste jaren onder meer geresulteerd in een toename van het aantal verzoeken om af te wijken van het bestemmingsplan.

Daarnaast zijn de beleidsinzichten in de loop der tijd gewijzigd. De gemeente Slochteren wil bepaalde ontwikkelingen meer ruimte geven. Het is wenselijk deze beleidsinzichten in regels om te zetten, zodat de ruimte ook daadwerkelijk door burgers en bedrijven beschikbaar komt.

1.1.2 Relatie met bestemmingsplan Buitengebied 2012

Het bestemmingsplan Buitengebied West is een herziening van een deel van het Slochter buitengebied, dat betrekking heeft op gronden die buiten het plangebied van de Structuurvisie Buitengebied vallen. In de startnotitie bestemmingsplan Buitengebied 2012 is het plangebied van het betreffende bestemmingsplan begrensd overeenkomstig de vastgestelde Structuurvisie Buitengebied. Bij de Structuurvisie Buitengebied is de keuze gemaakt om het plangebied van het Masterplan Meerstad buiten de werking te laten, waardoor beide structuurvisies (Masterplan Meerstad en Structuurvisie Buitengebied) op elkaar aansluiten zonder overlap qua grondgebied. Consequentie van de keuze om het plangebied voor het Bestemmingsplan Buitengebied te baseren op dat van de structuurvisie is dat nog een keuze moet worden gemaakt: hoe wordt omgegaan met de herzienings- en digitaliseringsverplichting van bestemmingsplannen binnen het gebied Masterplan Meerstad.

Binnen het plangebied van het Masterplan is geïnventariseerd voor welke delen inmiddels nieuwe bestemmingsplannen zijn opgesteld of in voorbereiding. Zodoende is duidelijk welke gebieden nog overblijven. Er resteren vier gebieden die in aanmerking komen voor een nieuw planologisch regime dat aansluit bij het bestemmingsplan Buitengebied 2012. Het betreft hierbij drie gebieden die op grond van het Masterplan een agrarische functie houden en daarnaast de Harksteder Plas, die grotendeels buiten het plangebied Harkstede-Scharmer is gehouden.

Om praktische redenen er voor gekozen, om naast het bestemmingsplan Buitengebied 2012, de overige gebieden die passen binnen de kaders van het project actualisering en digitalisering bestemmingsplannen samen te voegen tot één bestemmingsplan. Zodoende zal daarvoor ook één procedure worden gevoerd. Beleidsmatig wordt in dit bestemmingsplan dezelfde koers uitgezet als in het bestemmingsplan Buitengebied 2012. Daarnaast loopt ook de planologische procedure voor het bestemmingsplan Buitengebied West zo veel mogelijk parallel aan de procedure voor het bestemmingsplan Buitengebied 2012. In paragraaf 1.2 wordt op de afzonderlijke deelgebieden ingegaan, waarbij ook wordt aangegeven waarom de gebieden passen binnen het project 'actualisering en digitalisering bestemmingsplannen'.

1.1.3 Beleidsvorming

Het bestemmingsplan is onderdeel van een serie bestemmingsplannen waarmee in de komende jaren het bestemmingsplannenbestand van de gemeente Slochteren wordt geactualiseerd en gesaneerd. Deze plannen zullen zoveel mogelijk steeds op dezelfde wijze worden opgebouwd.

Voorafgaand aan de actualisering van de bestemmingsplannen zijn beleidsnotities opgesteld die als beleidsregels worden vastgesteld. Deze beleidsregels zullen vervolgens worden verwerkt in de regels van de nieuwe bestemmingsplannen en hebben bovendien zelfstandige status als toetsingskader voor ingekomen verzoeken om vrijstelling van de nog niet geactualiseerde bestemmingsplannen. Voordelen van een beleidsregels zijn:

  • rechtszekerheid;
  • duidelijkheid over bebouwings- en gebruiksmogelijkheden voor burgers en ondernemers;
  • duidelijkheid over ruimtelijk relevante aspecten voor bestuurders;
  • afstemming van functies op elkaar door het voorkomen van ad hoc afwegingen;
  • helder toetsingskader voor initiatieven;
  • instrument voor handhaving;
  • snelheid in het actualiseringstraject door hogere efficiency.
1.1.4 Bestemmingsplan Buitengebied, herziening 1997

Het bestemmingsplan Buitengebied, herziening 1997 is goedgekeurd in 1998. Dit houdt in dat de herzieningstermijn inmiddels is verstreken en het plan moet worden geactualiseerd. Daarnaast is er de afgelopen jaren nieuw beleid, waaronder het POP, en wetgeving vastgesteld die van invloed is op ruimtelijke ontwikkelingen. Verder sluit het vigerende plan onvoldoende aan bij de schaalvergroting in de agrarische sector, waarbij de bestaande agrarische bouwpercelen onvoldoende ruimte bieden of een situering die niet aansluit bij de gewenste uitbreidingsplannen. Tenslotte heeft er in het buitengebied van Slochteren een gedeeltelijke functieverandering plaatsgevonden door het natuur(ontwikkelings)gebied Midden-Groningen dat in wording is. Voor de gebieden waar sprake is van een (geplande) functieverandering zijn inmiddels andere bestemmingsplannen vastgesteld (Meerstad-Midden en delen van Midden-Groningen).