direct naar inhoud van 2.4 Functionele analyse
Plan: Bestemmingsplan Slochteren-Schildwolde
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0040.bp00018-61oh

2.4 Functionele analyse

2.4.1 Leefbaarheid en voorzieningen

Het (basis)voorzieningenniveau van Slochteren en Schildwolde tezamen is goed. De kernen zijn uitgerust met een middenstand die vooral is gericht op de primaire levensbehoeften. Het grootste deel van de middenstand (waaronder een supermarkt en drogist) is gevestigd in Schildwolde, waarbij nabij de Juffertoren sprake is van enige concentratie van detailhandel. Voor andere detailhandel is men aangewezen op Hoogezand en Siddeburen.

Slochteren en Schildwolde kennen een rijk verenigingsleven, dat zich uit in de vele sport- en culturele verenigingen die de kernen herbergt. De maatschappelijke voorzieningen liggen grotendeels verspreid binnen het plangebied. Beide kernen hebben scholen, sportvoorzieningen en kerken. Daarnaast is in Schildwolde een dorpshuis aanwezig en in Slochteren een bibliotheek en kinderdagverblijf. In de kernen bevinden zich ook een aantal horecavoorzieningen, waarbij met name de café's ook een belangrijke rol binnen het verenigingsleven spelen.

2.4.2 Bedrijfsactiviteiten

Een deel van de aanwezige bedrijven is gevestigd in de lintbebouwing langs de Hoofdweg. Hieronder bevinden zich ook nog een aantal agrarische bedrijven, met name in het lint tussen Slochteren en Schildwolde (omgeving Kloosterlaan). In het lint zitten ook een aantal zwaardere bedrijfstypen (ambachtelijke bedrijven en constructiebedrijven). In het verleden is een aantal bedrijven uit het lint verplaatst naar het bedrijventerrein Korenmolendreef, dat is gesitueerd nabij het afrittenstelsel van de N387. Hier zijn hoofdzakelijk bouw- en nijverheidsbedrijven gevestigd, een aantal bedrijven heeft daarbij een bedrijfswoning. Het grootste bedrijf is de timmerfabriek Harryvan. Daarnaast is er een garagebedrijf met LPG tankstation aanwezig.

Aan de Hoofdweg in Schildwolde bevindt zich ook een garagebedrijf met LPG tankstation.

De bedrijfsactiviteiten in de woonwijken beperkt zich veelal tot aan-huis-verbonden beroepen.

2.4.3 Groen en recreatie

Door de beplanting langs de Hoofdweg vormt de lintbebouwing tussen Harkstede en Siddeburen vanuit het buitengebied een groen lint. Het zwaartepunt van deze groenstructuur bevindt zich in het centrum van Slochteren, met name door de aanwezigheid van het landgoed Fraeylema. Het Slochterbos achter de Fraeylemaborg dat haaks op het lint is gelegen is met 25 ha het grootste bosgebied van Slochteren. Het landgoed bestaat uit parkbos, met slingerpaden en vijvers, waarvan de oorsprong dateert uit de 18de eeuw. Het parkbos is in de 19de eeuw opnieuw ingericht in de Engelse landschapsstijl. Het gehele gebied maakt ook onderdeel uit van het beschermd dorpsgezicht, naast de landschappelijke waarde ook vanwege de natuurwetenschappelijke waarde.

In het verlengde van het Slochterbos ligt aan de noordzijde van de N387 het Overbos (10 ha). Dit bosgebied heeft een minder parkachtig karakter en bestaat uit hoogopgaand bos met in het midden een pad, dat tevens een zichtas is vanaf de Fraeylemaborg. Het gebied is gedeeltelijk in eigendom en beheer bij het Groninger Landschap. Daarnaast liggen er twee boerderijen en een aantal weilanden in het gebied, waarvan één weiland ook als ijsbaan wordt gebruikt.

In paragraaf 2.5.1 wordt nader ingegaan op de groen- en landschapsstructuur van het beschermd dorpsgezicht.

Een ander gebied met natuurwaarden ligt ten zuidoosten van het plangebied bij Slochteren is de Baggerputten. Het gebied, bestaande uit een plas omzoomt door bos is een overblijfsel uit de tijd van de veenontginning rondom Slochteren en vormt nu een aantrekkelijk wandelgebied.

Op de grens van Slochteren en Schildwolde is 2009 ook een nieuw uitloopgebied aangelegd. Een deel van de volkstuinen aan de rand van de wijk Slochteren IV hebben plaatsgemaakt (zijn verplaatst) voor de aanleg van een dorpsrandpark. Naast een recreatieve functie heeft het gebied ook een functie voor waterberging.

2.4.4 Demografie

Het aantal inwoners is in beide kernen de afgelopen dertig jaar behoorlijk stabiel. Na een lichte groei is het aantal inwoners van Slochteren licht gedaald. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat er de afgelopen vijftien jaar amper nieuwe woningen zijn gebouwd in de kern Slochteren. Ook het aantal inwoners van Schildwolde is vrij stabiel maar heeft een lichte groei doorgemaakt de afgelopen jaren. Dit is wellicht te wijten aan de ontwikkeling van de woonwijk Schatterswold.

In de onderstaande tabel een overzicht van het aantal inwoners op 1 januari van elk genoemd jaar.

Kern   1980   1990   2000   2010   2011  
Slochteren   2368   2597   2462   2341   2301  
Schildwolde   1616   1514   1628   1716   1741  
2.4.5 Verkeer en vervoer

In de verkeersstructuur van Slochteren en Schildwolde vervult het lint, de Hoofdweg, de belangrijkste gebiedsontsluitende functie op lokaal niveau. Daarnaast hebben Slochteren en Schildwolde allebei een eigen op- en afrit naar de N387 die de kernen verbindt met de omliggende plaatsen (richting Hoogezand/Groningen en Siddeburen/ Appingedam en het hoger liggende wegennet (A7). Andere ontsluitingswegen zijn de Meenteweg (richting Ten Post), Noordbroeksterweg (richting Noordbroek/ Winschoten ) en de Verlengde Veenlaan (richting Woudbloem / Harkstede).

Op het gebied van openbaar vervoer zijn Slochteren en Schildwolde goed ontsloten. Er is een regelmatige lijndienst die de kernen verbindt met Groningen (via Harkstede en sneldienst via A7) en Siddeburen en er is een minder frequente busverbinding met Hoogezand.