direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Bestemmingsplan Slochteren, Hoofdweg 39
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0040.bp00014-61oh

3.4 Gemeentelijk beleid

Welstandsnota

De gemeentelijke Welstandsnota (2010) tracht op een heldere en klantvriendelijke manier de welstandseisen duidelijk te maken voor aanvragers van een vergunning, de architect/aannemer, de aanwonenden en de welstandscommissie. Het is voor alle partijen vooraf duidelijk aan welke criteria een bouwwerk zal moeten voldoen. Bouwplannen die niet voldoen aan redelijke eisen van welstand, zullen zo worden geweerd. Het doel van de Welstandsnota is een bijdrage te leveren aan het behouden van en, daar waar nodig, het versterken van de schoonheid en aantrekkelijkheid van de gemeente Slochteren. De nota maakt deel uit van het integrale ruimtelijke kwaliteitsbeleid en zal daarom worden afgestemd op de bestemmingsplannen. De welstandstoetsing zal in principe het bestemmingsplan als vertrekpunt moeten nemen.

Welstand kan daarbinnen een nadere invullende werking hebben voor de plaats en de omvang van gebouwen en bouwwerken. Van belang daarbij is, of een in het bestemmingsplan aanwezige vrijheid specifiek die vrijheid ten doel heeft gehad, of dat die vrijheid eerder is voortgekomen uit andere oogmerken. Als de vrijheid op zich geen doel van de regeling is geweest, is het aanvaardbaar deze bij de welstandstoetsing nader in te vullen. Dit zal echter alleen aan de orde kunnen zijn, als daartoe voldoende rechtvaardiging bestaat in de vorm van (dreigend) ernstig beeldbederf.

Voor het onderhavige plan is een beeldkwaliteitsplan opgesteld. Dit plan (Beeldkwaliteitsplan Hoofdweg 39, Nieman Stedebouw) is separaat beschikbaar en vervangt tot en met de bouw van de woningen de welstandsnota. De uitgangspunten voor wat betreft de situering van de woningen en de massa zijn in het onderhavige bestemmingsplan overgenomen. Het beeldkwaliteitsplan zal gelijktijdig met het bestemmingsplan worden vastgesteld. Na realisatie van de woningen zullen eventuele aanpassingen weer worden getoetst aan de welstandsnota.

Toekomstvisie het Land van Slochteren

In 2008 is de toekomstvisie het 'Land van Slochteren' vastgesteld. In deze visie zijn op hoofdlijnen de doelstellingen en ambities geformuleerd. De toekomstvisie beschrijft de ontwikkelingsrichting van de gemeente. Daarbij worden per thema de keuzes die gemaakt zijn, opgesomd. In het navolgende worden de keuzes die van belang zijn voor het onderhavige plan, weergegeven.

Woningtypen en doelgroepen

  • wonen en werken (uitgezonderd de agrarische sector) blijven geclusterd in en bij bestaande woonbebouwing van de dorpen;
  • dorpen zijn heterogeen qua bevolkingsopbouw. Ongewenste effecten van demografische ontwikkelingen worden zoveel mogelijk opgevangen door daar met de woningvoorraad op in te spelen;
  • verschillen zijn hier wel mogelijk op basis van respect voor identiteit van de gemeenschap, inbreng van het dorp zelf (differentiatie);
  • -woningen worden flexibel gebouwd (levensloopbestendig), waardoor ze passen bij meerdere doelgroepen.

Woonomgeving

  • concentratie in hoofdkernen, toevoeging aan kleine kernen incidenteel mogelijk;
  • toevoeging van de woningvoorraad vindt plaats met oog voor kwaliteit van bestaande bebouwing en platteland.

Ruimtelijke visie Slochteren Kern

In 2006 heeft de gemeenteraad van Slochteren de ruimtelijke visie Slochteren Kern vastgesteld. Deze visie bevat de hoofdlijnen van de ontwikkelingen voor het dorp Slochteren tot en met het jaar 2025. De ruimtelijke visie Slochteren Kern is op 17 december 2009 opnieuw door de gemeenteraad vastgesteld, ditmaal als structuurvisie zoals bedoeld in de nieuwe Wet ruimtelijke ordening. Beleidsinhoudelijk is er met de nieuwe vaststelling niets aan de structuurvisie gewijzigd.

Voor inbreidingen in de kern van Slochteren, waaronder het onderhavige plangebied, gelden de volgende uitgangspunten:

  • dorps karakter;
  • aansluiting bij omgeving;
  • bestendiging van de kwaliteiten van het beschermd dorpsgezicht;
  • menging van gedifferentieerde woningbouw, openbare voorzieningen en kleinschalige bedrijfjes aan huis, kleinschalige detailhandel mogelijk, (indirect) aan de Hoofdweg;
  • bedrijvigheid op bedrijventerrein.

Er dient een beeld van individuele gevarieerde panden te worden gecreëerd: projectmatige herhalingen van hetzelfde ontwerp zijn niet dorps. Voor de twee-onder-een-kapwoningen en de rijtjeswoningen geldt dat deze eruit moeten zien als één woning. Bovendien mogen er niet meer dan vier woningen in een rijtje staan.

Om een gevarieerd beeld te houden, mogen er niet meer dan twee keer een rijtje van vier eengezinswoningen naast elkaar worden geplaatst. Voor de twee-onder-een-kapwoningen geldt dat er niet meer dan twee twee-onder-een-kapwoningen naast elkaar mogen staan.

Individuele accenten in de vorm van erkers, klompenhokken en bijkeukens passen in dit beeld.

Voor appartementen geldt dat het uiterlijk moet verwijzen naar de boerderij/schuur. Bijgebouwen moeten als aparte schuurachtige gebouwen worden uitgevoerd, om het landelijke karakter te benadrukken.

De bijgebouwen moeten in harmonie met de architectuur van het hoofdgebouw worden uitgevoerd:

  • diverse traditionele dakvormen met minimaal twee dakvlakken;
  • nokrichting zowel evenwijdig aan als haaks op de weg georiënteerd;
  • verschillende dakhellingen (40 tot 60);
  • dakkapellen ondergeschikt aan dakvlak.

Beleidsnota Duurzaam Slochteren

In de beleidsnota Duurzaam Slochteren (2010-2013) formuleert de gemeente het kader voor milieu- en duurzaamheidsbeleid waarin de ambities integraal worden benoemd. De nota onderscheidt verschillende thema's. Voor het onderhavige plan is het thema 'duurzaam wonen' de belangrijkste. Het beleid onder dit thema wordt in het navolgende uiteengezet.

Bij duurzaam wonen draait het om kwaliteit van de woning en de woonomgeving. Een duurzame woning voldoet aan de hedendaagse eisen op het gebied van energieverbruik en levensloopbestendigheid. De gemeente wil ook inzetten op andere aspecten van duurzaam wonen en leven. Een duurzame afvalinzameling en -verwerking is hierbij een belangrijk thema.

Bij de bescherming van de bodem tegen verontreiniging neemt de gemeente een duurzaam bodemgebruik als uitgangspunt. In het bodembeleidsplan wordt deze ambitie verder uitgewerkt.

Het terugdringen en voorkomen van geluidhinder draagt bij aan een duurzame leefomgeving. Naast de uitvoering van wettelijke taken zal de gemeente gebruikmaken van de mogelijkheid om een eigen beleid te voeren en dit vast te leggen in een geluidbeleidsplan.

De afgelopen jaren is met het groenbeheerplan en de inrichting van dorpsrandparken ingezet op een duurzame woonomgeving. Deze lijn wordt voortgezet. Hier ligt een relatie met de landschaps- en groenvisie en het waterplan. De landschaps- en groenvisie wordt in 2010 geactualiseerd om dit beleid ook in de toekomst te verankeren.