direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Cereswijk en Dideldom, diverse percelen hogere grenswaarden geluid
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0037.BP2106-vs01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

In Stadskanaal, in de gelijknamige gemeente, is het geluidgezoneerde industrieterrein "Bedrijvenpark Stadskanaal" gelegen. Het industrieterrein is in de jaren negentig van de vorige eeuw ontstaan om ruimte te bieden aan 'grote lawaaimakers' zoals puinbreekinrichtingen, beton- en asfaltcentrales, metaalbedrijven e.d. Deze bedrijven hebben als gevolg van de hoeveelheid geluid, inherent aan hun activiteiten, meer afstand tot woningen nodig. Om die reden mogen er geen burgerwoningen op het gezoneerde industrieterrein aanwezig zijn. In het overgangsgebied tot de zonegrens van 50 dB(A) (de zone om het industrieterrein) kunnen (van oudsher) woningen aanwezig zijn. Bij de vaststelling van een zone kan op grond van de Wet geluidhinder een hogere geluidbelasting op de gevel aanvaardbaar zijn. Om voldoende bescherming te bieden, aan zowel woningen als ook aan de bedrijven, moeten deze hogere waarde, en het punt waarop deze is bepaald vastgelegd worden.

In het bestemmingsplan "Cereswijk en Dideldom" is deze geluidszone opgenomen ter bescherming van zowel de woningen als de bedrijven ter plaatse. Nu is gebleken dat bij de vaststelling van de geluidszone voor de woningen aan de Oosterstraat 72, Kijlsterweg 12 en 12a geen hogere geluidswaarde is vastgesteld, waardoor de voorkeurswaarde van 50 dB(A) van toepassing is voor deze woningen. Hierdoor is de grens van de geluidszone nu op de gevel van deze woningen gelegen. Omdat de geluidsbelasting rekenkundig meer bedraagt dan de voorkeurswaarde betekent dit dat geen nieuwe ontwikkelingen op het industrieterrein kunnen plaatsvinden. Het industrieterrein zit "op slot".

De Wet geluidhinder is in 2012 gewijzigd waardoor woonbootlocaties als een geluidgevoelige bestemming worden gezien. Bij de vaststelling van het bestemmingsplan in 2014 zijn de woonboten niet meegenomen. Hierdoor vormen de woonbootlocaties aan de Oosterkade nu de grens van de geluidszone.

Ten slotte is aan de Ceresstraat 1 een voormalige watertoren gelegen. Door het college van Burgemeester en Wethouders is een vergunning worden verleend voor het realiseren van een woning met een bed & breakfast en theeschenkerij in en bij de watertoren. Om die reden dient de maatschappelijke bestemming omgezet te worden naar een woonbestemming. Ook voor de Oosterstraat 72 is in 2018 een vergunning verleend voor het veranderen van de agrarische bestemming in een woonbestemming. In het kader van een goede ruimtelijke ordening worden deze ontwikkelingen meegenomen. De toetsing aan het beleid heeft al plaats gevonden in het vergunningentraject om die reden wordt dan ook de toetsing aan deze locaties achterwegen gelaten. In bijlage 1 en 2 zijn de verleende vergunningen opgenomen.

Het voorliggend plan betreft een partiële herziening van het bestemmingsplan om een woonbestemming te geven aan de watertoren (Ceresstraat 1) en de woning aan de Oosterstraat 72. Daarnaast worden hogere geluidswaarden vastgesteld voor de woningen aan de Oosterstraat 72, Kijlsterweg 12 en 12a en de woonboten aan de Oosterkade allen in Stadskanaal. Het vastleggen van de hogere grenswaarde gebeurt door middel van het nemen van een hogere waarden besluit voor deze percelen. Hiervoor vindt een separate procedure plaats. In afbeelding 1.1 is de ligging van het plangebied weergegeven.

In het volgende hoofdstuk worden de uitgangspunten beschreven op welke wijze de geluidzone tot stand is gekomen. Hoofdstuk 3 bevat een toelichting op het juridische systeem.

afbeelding "i_NL.IMRO.0037.BP2106-vs01_0001.png" Afbeelding 1.1 Globale ligging plangebieden

Hoofdstuk 2 Uitgangspunten

2.1 Bestaande situatie

Het plangebied bestaat uit de voormalige watertoren aan de Ceresstraat 1, de woningen aan de Oosterstraat 72, Kijlsterweg 12 en 12a en de woonboten aan de Oosterkade ter hoogte van de Electronicabrug en Borgesius bakkerij. De locaties zijn allen gelegen binnen de geluidszone van het bedrijvenpark Stadskanaal wat een geluidgezoneerde industrieterrein is, in de zin van de Wet geluidhinder (zie ook de oranje vertande belijning van de geluidscontour in afbeelding 2.1).

Aan de Ceresstraat 1 is de voormalige watertoren gelegen welke een maatschappelijke bestemming met een horeca aanduiding heeft. Voor het perceel is een omgevingsvergunning verleend om de watertoren te mogen gebruiken als woning met bed & breakfast met daarbij een theeschenkerij. De woning aan de Oosterstraat 72 heeft, via een omgevingsvergunning, een woonbestemming voor het gehele perceel gekregen. De woningen Kijlsterweg 12 en 12a hebben een woonbestemming met aan de straatzijde een tuinbestemming. De woonboten aan de Oosterkade hebben een specifieke bestemming 'water – woonschepenligplaats' zodat hier woonboten mogen liggen. In afbeelding 2.2 is een uitsnede van het bestemmingsplan opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0037.BP2106-vs01_0002.jpeg" Afbeelding 2.1 Geluidscontour industrieterrein (oranje lijn) Bedrijvenpark Stadskanaal

afbeelding "i_NL.IMRO.0037.BP2106-vs01_0003.jpeg" Afbeelding 2.2 Plangebied met het vigerende bestemmingsplan Cereswijk en Dideldom

2.2 Nieuwe situatie

Met de voorgenomen ontwikkeling wordt, conform de verleende vergunning, aan de watertoren Ceresstraat 1 en de woning Oosterstraat 72 een woonbestemming gegeven. Voor de watertoren, conform de verleende vergunning, is het wonen hoger dan 25 meter uitgesloten vanwege de te hoge geluidsbelasting wel is conform het bestaande bestemmingsplan tevens een horecabedrijf categorie 1 en/of 2 toegestaan is. De woningen aan de Kijlsterweg 12 en 12a krijgen een bouwvlak rondom hun woningen. Bij de woning aan de Oosterstaat wordt aan de voorzijde een tuinbestemming gelegd en wordt het bouwvlak rondom de woning gelegd. De geluidzone vanwege industrielawaai wordt met het onderhavige plan niet gewijzigd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0037.BP2106-vs01_0004.jpeg" Afbeelding 2.3 Plangebied (verschillende deelgebieden) met luchtfoto bestaande situatie.

Hoofdstuk 3 Beleidskader en milieu- en omgevingsaspecten

3.1 Beleidskader

Dit plan betreft een partiële herziening van het geldende bestemmingsplan "Cereswijk en Dideldom". Hierin wordt de bestemming maatschappelijk omgezet naar wonen conform de te verlenen omgevingsvergunning voor de Ceresstraat 1. En wordt de agrarische bestemming omgezet naar wonen conform de verleende omgevingsvergunning voor de Oosterstraat 72. Voor het relevante beleidskader voor dit bestemmingsplan wordt verwezen naar het geldende bestemmingsplan en de verleende omgevingsvergunningen (zie bijlage 1 en 2). In de omgevingsvergunningen is aangetoond dat functiewijzigingen naar wonen past binnen de woonvisie en daarmee binnen het provinciaal beleid.

3.2 Milieu- en omgevingsaspecten

De partiële herziening van het bestemmingsplan voorziet in het bestemmen van de Ceresstraat 1 en Oosterstraat 72 met een woonbestemming conform de verleende omgevingsvergunningen. Daarnaast worden via een apart besluit hogere waarden vastgesteld voor de woningen en woonboten. Omdat de daadwerkelijke toetsing aan de omgevingsaspecten al heeft plaatsgevonden in de verleende omgevingsvergunning en in het voorgaande bestemmingsplan wordt hier niet nader op ingegaan. Alleen het aspect geluid wordt nader toegelicht omdat dit het belangrijkste aspect is.

3.2.1 Geluid

Toetsingskader

De Wet geluidhinder (Wgh) stelt eisen met betrekking tot de geluidbelasting van geluidgevoelige gebouwen en terreinen, door drie verschillende geluidbronnen: wegverkeer, spoorwegverkeer en industrie. Indien er binnen een geluidzone een geluidgevoelige functie gerealiseerd wordt, of wanneer er door een aanpassing van de zone een geluidgevoelige bestemming in de zone komt te liggen, dient getoetst te worden aan de voorkeursgrenswaarde uit de Wgh.

Spoorweglawaai

In de nabijheid van het plangebied ligt geen spoorlijn. Het aspect spoorweglawaai is dus niet aan de orde voor dit bestemmingsplan.

Wegverkeerslawaai

In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs alle wegen zones. Bij de bouw van geluidsgevoelige objecten binnen deze zone dient akoestisch onderzoek plaats te vinden. Dit geldt niet voor wegen die zijn gelegen binnen een als woonerf aangeduid gebied en wegen waarvoor een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt.

Voor de wegen nabij de woningen Kijlsterweg 12 en 12a, Groene Zoom en Kijlsterweg geldt een snelheidsregiem van 30 km/uur. De Oosterstraat en Ceresstraat zijn doorgaande wegen met een behoorlijke verkeerscapaciteit. Van deze wegen is de geluidbelasting als gevolg van wegverkeer op de ligplaatsen van woonschepen berekend.

Voor de berekening van de geluidbelasting als gevolg van het verkeer op de Oosterstraat en Ceresstraat is gebruik gemaakt van de verkeersgegevens die door de gemeente Stadskanaal zijn aangeleverd. De gegevens dateren uit basisjaar 2014. De verwachting is dat de verkeersintensiteit nauwelijks zal toenemen. Uitgegaan is van een groeipercentage van 1,0% per jaar. De geluidsbelasting is berekend voor 10 jaar na realisatie van het project (vaststelling wijziging), in dit geval 2031. De verkeersintensiteit in 2014 van 4097 motorvoertuigen per dag, met een groeipercentage van 1,0% per jaar resulteert in een verkeersintensiteit van 4852 motorvoertuigen per dag in 2031. Er is uitgegaan van een asfaltwegdek W0-Referentiewegdek, met een snelheidsregime van 50 km/u. De verkeersverdeling is afgeleid van de lengte klasse indeling van de verkeerstellingen. Zie onder onderzoek wegverkeerslawaai- en industrielawaai de resultaten per deelgebied voor wegverkeerslawaai.

Industrielawaai

Gezoneerde industrieterreinen hebben een geluidzone die wordt vastgelegd door middel van een bestemmingsplan. Buiten de geluidzone wordt de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) niet overschreden. De maximale ontheffingswaarde voor nieuwe geluidgevoelige bestemmingen die in de zone worden gerealiseerd bedraagt 55 dB(A) etmaalwaarde. De geluidszone is met het bestemmingsplan "Geluidzone Industrielawaai" op 25 februari 2002, door de raad van de gemeente Stadskanaal vastgesteld. Voor bestaande geluidsgevoelige bestemmingen die in de zone aanwezig zijn bedraagt de maximale geluidsbelasting 60 dB(A).

Onderzoek wegverkeers- en industrielawaai

Hieronder wordt per deelgebied ingegaan op het aspect wegverkeerslawaai en industrielawaai.

Woning Oosterstraat 72

In 2018 is onderzoek gedaan naar de geluidsbelasting van het industrieterrein en de Oosterstraat op de voor- en achtergevel van de bestaande woning aan de Oosterstraat 72 (zie bijlage 3). Als gevolg van het geluid afkomstig van de Oosterstraat is de geluidbelasting met 61 dB (Lden), dit is inclusief een correctie van 5 dB ex artikel 110g Wgh, hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB op de voorgevel. Het geluid afkomstig van het gezoneerde industrieterrein "Bedrijvenpark Stadskanaal" is de geluidbelasting met 57 dB(A) (Letmaal) op de achtergevel hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A). Gelet hierop dient dan ook hogere grenswaarden te worden vastgesteld voor de Oosterstraat 72 respectievelijk van:

  • 1. maximale hogere grenswaarde van 61 dB voor de voorgevel aan de Oosterstraat;
  • 2. maximale hogere grenswaarde van 57 dB voor op de achtergevel.

Watertoren Ceresstraat 1

Uit het geluidsonderzoek voor de watertoren aan de Ceresstraat komt dat de geluidbelasting van de Oosterstraat 55 dB bedraagt, dit is inclusief een correctie van 5 dB ex artikel 110g Wgh (zie bijlage 4). Voor het aspect industrielawaai is de hoogste belasting op de gevel van de watertoren 57 dB(A). Op dit gedeelte van de watertoren komt echter niet de functie wonen maar de functie bed & breakfast wat op basis van de Wgh geen geluidsgevoelige functie is. Op het gedeelte van de watertoren waar wel een woonfunctie komt is de maximale geluidbelasting als gevolg van industrielawaai 55 dB(A).

Woningen Kijlsterweg 12 en 12A

De Kijlsterweg ter hoogte van de woningen is een 30 km/uur weg. Hiervoor geldt op basis van de Wet Geluidhinder geen geluidszone. Het aspect wegverkeerslawaai wordt dan ook buiten beschouwing gelaten. Wat betreft het aspect industrielawaai is onderzoek naar gedaan (zie bijlage 5). Uit het onderzoek blijkt dat voor zowel de woning Kijlsterweg 12 als 12a een geluidsbelasting van 56 dB(A) voor industrielawaai.

Woonboten Oosterkade

Voor de woonboten aan de Oosterkade is onderzoek gedaan naar de wegverkeerslawaai en industrielawaai. Uit het onderzoek komen de volgende geluidsbelastingen (zie ook bijlage 5):

Naam / ontvangerpunt   Industrielawaai   Verkeerslawaai incl. aftrek 5 dB conform art. 110g Wgh  
Woonboten nabij Electronicabrug (063 A)   55   57  
Woonboten nabij Electronicabrug (064 A)   55   57  
Woonboten nabij Borgesius bakkerij (065 A)   55   50  
Woonboten nabij Borgesius bakkerij (065 B)   55   50  
Woonboten nabij Borgesius bakkerij (066 A)   55   53  
Woonboten nabij Borgesius bakkerij (067 A)   55   57  

Gelet op het vorenstaande dienen verschillende hogere waardenbesluiten genomen te worden. Voor de watertoren wordt daarnaast, om te waarborgen dat boven de 25 meter geen geluidsgevoelige functie zoals wonen plaatsvindt, een specifieke vorm van wonen 'watertoren' opgenomen waarmee vastgelegd wordt dat boven de 25 meter geen geluidsgevoelige functies zijn toegestaan.

Conclusie

Indien voor de percelen besluiten hogere geluidswaarden worden genomen en vastgelegd wordt dat een geluidsgevoelige functie hoger dan 25 meter bij de watertoren aan de Ceresstraat 1 uitgesloten is, vormt de Wet geluidshinder geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van het initiatief.

Het besluit hogere waarden van d.d. 30 maart 2022 zijn verleend voor de geluidbelasting vanwege de Oosterstraat/Ceresstraat en het industrieterrein Bedrijvenpark Stadskanaal. Het besluit is als Bijlage 7 Beschikking hogere waarden grenswaarde ingevolge de wet geluidshinder opgenomen.

Hoofdstuk 4 Het juridische systeem

4.1 Algemeen

Het bestemmingsplan voldoet aan alle vereisten die zijn opgenomen in de Wet ruimtelijke ordening (Wro), het Bro en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Inherent hieraan is de toepassing van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP) 2012. De SVBP maakt het mogelijk om bestemmingsplannen te maken die op vergelijkbare manier zijn opgebouwd en op een zelfde manier worden verbeeld. De SVBP 2012 is toegespitst op de regels die voorschrijven hoe bestemmingsplannen volgens de Wro en het Bro moeten worden gemaakt. De SVBP geeft bindende standaarden voor de opbouw en de verbeelding van het bestemmingsplan, zowel digitaal als analoog. De regels van dit bestemmingsplan zijn opgesteld volgens deze standaarden. Verder sluit de regeling in het voorliggende bestemmingsplan aan bij het bestaande bestemmingsplan.

Het bestemmingsplan regelt de gebruiks- en bebouwingsmogelijkheden van de gronden in het plangebied. De juridische regeling is vervat in een verbeelding en bijbehorende regels. Op de verbeelding zijn de verschillende bestemmingen vastgelegd, in de regels (per bestemming) de bouw- en gebruiksmogelijkheden.

4.2 Beschrijving juridische regeling

Tuin

De gronden met de bestemming 'Tuin' zijn hoofdzakelijk bestemd voor voortuinen, zijtuinen en erkers.

Water - Woonschepenligplaats

De voor 'Water - Woonschepenligplaats' aangewezen gronden zijn bestemd voor ligplaatsen voor woonschepen en bijboten.

Wonen - 1

De gronden met de bestemming 'Wonen - 1' zijn bestemd voor wonen. Binnen het bouwvlak dient het hoofdgebouw te worden gerealiseerd.

Specifiek bij de watertoren aan de Ceresstraat 1 zijn geluidsgevoelige functies zoals wonen hoger dan 25 meter uitgesloten. Daarnaast is ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - watertoren' een horecabedrijf categorie 1 en 2 toegestaan.

Leiding - Hoogspanningsverbinding

De voor 'Leiding - Hoogspanningsverbinding' aangewezen gronden zijn, behalve voor de andere daar voorkomende bestemming(en), mede bestemd voor een hoofdgastransportleiding met de daarbij behorende bouwwerken, geen gebouwen zijnde.

Gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrieterrein'

Voor het bouwen van gebouwen geldt dat ter plaatse van de gebiedsaanduiding 'geluidszone - industrie' een op grond van de bestemming toelaatbaar geluidsgevoelig gebouw niet mag worden gebouwd, met uitzondering van geluidsgevoelige gebouwen wanneer de geluidbelasting niet hoger zal zijn dan de daarvoor geldende voorkeursgrenswaarde, verkregen hogere grenswaarde of vastgestelde maximaal toegestane geluidbelasting.

Hoofdstuk 5 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

De partiële herziening van het bestemmingsplan is ter vooroverleg rondgestuurd aan de belanghebbende en de overlegpartners. Hun reactie is verwerkt in het voorliggende ontwerp bestemmingsplan. In bijlage 6 zijn de geanonimiseerde inspraakreacties opgenomen.

Het ontwerpbestemmingsplan heeft gedurende zes weken als ontwerp ter inzage gelegd. Tijdens deze periode is eenieder in de gelegenheid gesteld om zienswijzen naar voren te brengen. Hiervan is geen gebruik gemaakt.

Daarnaast zijn alle eigenaren van de betreffende percelen op de hoogte gebracht van het voornemen om een hogere waarden besluit te nemen.

Vaststelling

Het bestemmingsplan is vervolgens op 23 mei 2022 vastgesteld. Het besluit tot vaststelling wordt gepubliceerd en het bestemmingsplan ligt zes weken ter inzage. Tijdens deze periode is het mogelijk beroep in te stellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.