direct naar inhoud van 4.6 Verkeersaspecten
Plan: Noorderplassen Oost en West
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BP2X08-vg01

4.6 Verkeersaspecten

Toetsingskader

Op het aspect verkeer is geen wettelijk toetsingskader van toepassing. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is het echter wenselijk om af te wegen of ontwikkelingen negatieve gevolgen kunnen hebben voor de verkeer- en parkeersituatie. In het kader van de mer-beoordeling is gekeken naar de volgende aspecten:

  • gevolgen voor de afwikkeling van het verkeer;
  • gevolgen voor de parkeersituatie.

Toetsingskader en uitgangspunten voor het bestemmingsplan

Verkeersafwikkeling

De stad Almere is sterk in ontwikkeling. Om gebieden op een goede manier te ontsluiten is een robuuste verkeersinfrastructuur aangelegd. Het grootste deel van het verkeer van en naar Noorderplassen West wordt door de Boegdreef afgewikkeld. De Boegdreef is door middel van twee rotondes en een ongelijkvloerse kruising verbonden met de Hoge Ring. De Hoge Ring verbind de noordelijke delen van Almere met de A6. Na 2020 staat een verbreding van de Hoge Ring gepland. De interne ontsluitingsstructuur van Noorderplassen West bestaat uit de route Dek/Boeilijn, Grootzeil en Kombuis. Deze wegen zijn voorzien van een gescheiden fietspad.

Realisatie van de aanlegsteigers en beperkte aanpassing van de bouwhoogte heeft een beperkte invloed op de verkeersafwikkeling binnen de wijk. Wanneer er voor een worst-case scenario vanuit wordt gegaan dat alleen de aanlegsteigers in de centrale baai verkeer van buiten aantrekt en dat de verruiming van de bouwhoogte maximaal 50 extra woningen mogelijk maakt, leidt het bestemmingsplan tot de volgende extra verkeersstromen:

  • realisatie van de aanlegsteigers: 93 motorvoertuigen op een zaterdag (www.verkeersgeneratie.nl);
  • verruiming van het woningbouwprogramma: 275 motorvoertuigen per etmaal.

Wanneer dit verkeer wordt afgewikkeld over de wegvakken met de hoogste verkeersdruk, zal de toename wegvallen in het heersende verkeersbeeld (zie onderstaande tabel). Daarbij wordt opgemerkt dat de percentages in de praktijk veel lager zullen uitvallen, omdat de aanlegsteigers vooral worden gebruikt als er geen woon-/werkverkeer is en de aanlegsteigers voor een (groot) deel ook worden gebruikt door bewoners van de wijk.

Maatgevende wegvakken   Verkeersintensiteiten toekomstige situatie (2020)   Procentuele bijdrage beoogde ontwikkelingen (worst-case)  
Hoge Ring ter hoogte van Noorderplassen West   32.200 in oostelijke richting;
32.400 in westelijke richting  
1,2% in oostelijke richting;
1,2% in westelijke richting  
Kombuis   11.400 in noordoostelijke richting; 11.300 in zuidwestelijke richting   3,3% in noordoostelijke richting;
3,3% in zuidwestelijke richting  
Boegdreef   14.800 in noordwestelijke richting
14.700 in zuidoostelijke richting  
2,5% in noordwestelijke richting;
2,6% in zuidoostelijke richting  
Grootzeil   6.300 in beide richtingen   5,9% in beide richtingen  

Parkeerplaatsen

Bij de uitwerking van de deelplannen voor de Noorderplassen is rekening gehouden met het toenmalig geldende parkeerbeleid. In de meeste gevallen is het Parkeerbeleidsplan uit 1999 van toepassing. Op basis van dit plan zijn de volgende parkeernormen aangehouden:

  • 1,5 parkeerplaats per woning of 1,75 per woning met parkeren op eigen erf;
  • 3 parkeerplaatsen per 100 m2 bvo bedrijfsruimte;
  • 4,85 parkeerplaatsen per 100 m2 bvo winkels;
  • 4,85 parkeerplaatsen per 100 m2 bvo horeca;
  • 2 parkeerplaatsen per leslokaal + 1 voor basisscholen.

Voor nieuwe situaties gelden de aangescherpte parkeernormen. Deze zijn opgenomen als bijlage bij de planregels. Voor woningen wordt uitgegaan van 2 parkeerplaatsen per woning, waarbij het parkeren op eigen erf plaatsvindt.

In de CROW-publicatie 'Parkeercijfers - Basis voor parkeernormering' zijn geen aparte cijfers opgenomen voor aanlegsteigers. Uitgaande van een schatting in vergelijkbare situaties wordt er vanuit gegaan dat de aanleg van 200 aanlegsteigers vraagt om circa 100 parkeerplaatsen. De beoogde horecavoorziening wordt voor een groot deel benut door waterrecreanten en vraagt in dat opzicht niet om extra parkeerplaatsen. Om andere bezoekers van de horecavoorziening een parkeerplaats te kunnen bieden is het wenselijk om nog eens 20 parkeerplaatsen aan te leggen.

De parkeerdruk van de eerste 50 ligplaatsen wordt voorlopig opgevangen door het parkeerterreintje dat al bij de centrale baai is gerealiseerd (34 parkeerplaatsen). Deze parkeerplaatsen worden in het weekend minder gebruikt en zijn daarom geschikt voor dubbelgebruik (de meeste vaarbewegingen zullen in het weekend plaatsvinden). Wanneer het aantal ligplaatsen in de toekomst wordt uitgebreid, moeten aansluitend op dit terrein of op korte afstand van de aanlegsteigers nieuwe parkeerplaatsen worden aangelegd.

De verruimde bouwmogelijkheden voor woningen hebben geen gevolgen voor de parkeersituatie in de Noorderplassen. Het bouwprogramma moet immers ten allen tijde voldoen aan het parkeerbeleid. Dit is vastgelegd in de planregels.