direct naar inhoud van 5.3 Verkeer
Plan: Film-, Park-, Dans-, Verzetswijk en Lumièrepark
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BP2FHKNRS01-oh01

5.3 Verkeer

Autoverkeer

Ondanks het feit dat in de woonwijken de komende jaren verkeerskundig niet veel zal wijzingen, geldt dit niet voor het omliggende hoofdwegennet. Door de groei van het stadscentrum zal de verkeersdruk op de hoofdwegen sterk toenemen. Vooral de Veluwedreef en Cinemadreef zullen nog aanzienlijk drukker worden, zo is de verwachting. Aanvullende maatregelen zijn noodzakelijk om de doorstroming op deze wegen te garanderen. Te denken valt hierbij aan extra afslagvakken en extra verkeerslichten. Gevolg van deze ontwikkeling kan zijn dat de bereikbaarheid van de aanliggende woonwijken onder druk komt te staan. Voorts zal de milieuhinder verder toenemen.

Voor de Vrijheidsdreef is in 2007 een studie opgestart om te kijken naar de mogelijkheid om deze door te trekken naar Almere Buiten.


Openbaar vervoer


Het spoor zal de komende jaren onderwerp van studie zijn om te worden uitgebreid van 2 sporen naar 4 sporen. Verwacht wordt dat binnen de komende bestemmingsplantermijn hierover besluitvorming zal plaatsvinden. Voor de zone langs het spoor in Filmwijk en Parkwijk dient hiermee rekening te worden gehouden. Er zal geen bebouwing te dicht bij het spoor mogen worden geplaatst.

Voor wat betreft de stationsomgeving is er aanleiding in dit bestemmingsplan enige ruimte te bieden voor extra ontwikkelmogelijkheden.

In kader van de structuurvisie en de OV-Saal -studie zijn uitspraken te verwachten of en waar de toekomstige lightrail tussen Hout en het centrum van stad komt te lopen.

Voor wat betreft het overige OV-netwerk (de busbanen) zullen naar verwachting niet veel wijzigingen optreden. De busbaan langs het Karoenpad richting Tussen de Vaarten is in 2008 in gebruik genomen.

Langzaam verkeer

Ten aanzien van het LV-netwerk zal naar verwachting de komende jaren niet veel veranderen.

Parkeren

Parkeren in de woonwijken is momenteel deels nog genormeerd volgens de krappe parkeernorm van 1.25 pp per woning. Met het groeiende autobezit zal de druk op de openbare ruimte voor meer parkeergelegenheid toenemen. De ruimte voor bewonersparkeren zal blijvend moeten worden gezocht binnen de woongebieden, dus binnen de woon-, verblijfs- en verkeersbestemmingen.

Binnen de voorzieningenclusters en nabij NS-station Parkwijk zal bij toekomstige verdichting nadrukkelijker gekeken moeten worden naar oplossingen in de vorm van meervoudig ruimtegebruik. Inpandig of zelfs ondergronds parkeren is een veelal dure, maar ook meer duurzame oplossing, hetgeen past bij een sterk groeiende stad, waarin dit plangebied een centrale ligging kent, niet ver van het stadscentrum.