direct naar inhoud van 5.3 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Plan: Aanpassingen Kromslootpark
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BP1Q02-vg01

5.3 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Voorontwerpbestemmingsplan

Met dit bestemmingsplan wordt de realisatie en verplaatsing van een fietspad en het verleggen van een gasleiding mogelijk gemaakt. Deze activiteiten worden in het kader van de verbreding van de A6 uitgevoerd. Voor deze wegverbreding is een uitgebreide procedure gevoerd. Er is dan ook voor gekozen om geen voorontwerpbestemmingsplan ter inzage te leggen. Er is tijdens de voorbereiding (het informele traject van het voorontwerpbestemmingsplan) van het bestemmingsplan dan ook geen mogelijkheid om in te spreken. Wel zijn overlegpartners in de gelegenheid gesteld een overlegreactie in te dienen op het bestemmingsplan.

Overleg

Het voorontwerpbestemmingsplan is in het kader van het overleg ex artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) aan de volgende instanties toegezonden.

  • 1. Brandweer Flevoland
  • 2. Waterschap Zuiderzeeland
  • 3. Rijkswaterstaat
  • 4. Provincie Flevoland

Van de bovengenoemde overlegpartners is een reactie binnengekomen. Alle reacties zijn hieronder kort samengevat voorzien van een gemeentelijke reactie.

Het team kenniscentrum heeft het voorontwerp bestemmingsplan beoordeeld conform Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi), artikel 13 lid 3 en adviseren geen nadere maatregelen.

De risicobronnen rijksweg A6 en de gasleiding hebben invloed op het plangebied, echter de natuurbestemming van het plangebied maakt dat de brandweer het niet nodig acht om nadere maatregelen te adviseren.

Reactie

De gemeente neemt deze reactie voor kennisgeving aan. De reactie leidt niet tot aanpassing van het bestemmingsplan.

Het waterschap heeft nog niet eerder geadviseerd op dit plan. Als invulling wordt gegeven aan datgene wat in de overlegreactie staat vermeld, dan is de brief van het waterschap te beschouwen als positief wateradvies. Als gevolg van de verbreding van de A6 is verplaatsing van een fietspad, de watergang en een gasleiding nodig. Voor het verplaatsen van de watergang en aanpassing van de waterpartijen in het park is een vergunning in het kader van de Keur benodigd. Indien hieraan wordt voldaan geeft het waterschap een positief wateradvies.

Reactie

Er zal tijdig een vergunning worden aangevraagd. De reactie leidt niet tot aanpassing van het bestemmingsplan.

Rijkswaterstaat vraag zich af of binnen de bestemming 'Natuur' fietsbruggen en andere bouwwerken conform het inrichtingsplan mogelijk zijn.

Reactie

Binnen de bestemming 'Natuur' zijn de genoemde bouwwerken mogelijk. Wel is ter verduidelijking in de regels opgenomen dat hieronder ook fietsbruggen vallen. Ook is een maximale bouwhoogte (en geen oppervlaktebeperking) opgenomen voor fietsbruggen. De reactie leidt wel tot aanpassing van het bestemmingsplan.

Dit voorontwerpbestemmingsplan geeft vanuit provinciaal belang geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.

Reactie

De gemeente neemt deze reactie voor kennisgeving aan. De reactie leidt niet tot aanpassing van het bestemmingsplan.

Ambtshalve aanpassingen

Door een wijziging in de ligging van het tracé voor de nieuwe gasleiding is de ligging van de dubbelbestemming 'Leiding - Gas' deels gewijzigd. Dit heeft geen gevolgen voor de omvang van het plangebied van het bestemmingsplan. Daarnaast is de inhoud van de regels van deze dubbelbestemming gewijzigd en aangesloten op de standaard van de Gasunie. Tijdens de fase van voorontwerp is een kwalitatieve risicoanalyse uitgevoerd. De resultaten hiervan zijn verwerkt in de toelichting en het rapport is opgenomen als bijlage 1 bij de toelichting.

Zienswijzen op het ontwerp

Het bestemmingsplan is gedurende een periode van 6 weken als ontwerp ter inzage gelegd. Op het ontwerp kon iedereen schriftelijk of mondeling een zienswijze bij de gemeenteraad indienen. Er zijn tijdens de ter inzage legging (van 29 april tot en met 10 juni 2013) geen zienswijzen ingediend.

Procedurele gevolgen van de Crisis- en herstelwet

De Crisis- en herstelwet (CHW) is van toepassing op het project. Daarmee geeft de wetgever aan, dat zij tijdige uitvoering van dit project van groot (economisch) belang vindt. Voor de bestemmingsplanprocedure heeft de CHW een aantal bestuursrechtelijke gevolgen:

  • 1. passeren gebreken: wanneer belanghebbenden niet worden geschaad door een bepaald gebrek, wordt het besluit in stand gelaten;
  • 2. de Raad van State doet binnen 6 maanden na afloop van de beroepstermijn uitspraak;
  • 3. na afloop van de beroepstermijn kunnen geen nieuwe beroepsgronden worden aangevoerd;
  • 4. er mag geen beroep worden ingesteld op onderdelen van het besluit die al in het TracĂ©besluit zijn vastgelegd. Dit besluit heeft immers al een beroepsprocedure doorlopen.