direct naar inhoud van 5.3 Geluid
Plan: De Wierden
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BP1N03-vg01

5.3 Geluid

Algemeen

Volgens de Wet geluidhinder hebben bepaalde industrieterreinen, inrichtingen en/of (spoor)wegen een geluidszone. Met een geluidszone wordt het aandachtsgebied afgebakend waarbinnen regels van de Wet geluidhinder van kracht zijn. De Wet geluidhinder geldt alleen binnen deze geluidzones. Een akoestisch onderzoek richt zich dan ook altijd op woningen en 'andere geluidsgevoelige bestemmingen' die binnen deze geluidszone zijn gesitueerd.

Binnen het plangebied zijn de Busbaan, Gooimeerdijkwest en de Westerdreef wegen die voorzien van een zone op grond van de Wet geluidhinder. Wegen waarop een 30 km/h-regime van toepassing is en wegen die gelegen zijn binnen een als woonerf aangeduid gebied, hebben op basis van artikel 74 van de Wet geluidhinder geen geluidszone. De drie wegen hebben een zone van 200 m. Binnen het plangebied zijn 89 bejaardenwoningen aan de Zandwierde aanwezig waarvoor in het verleden een ten hoogst toelaatbare geluidsbelasting is vastgesteld van 55 dB(A) (beschikking provincie Flevolangd van 23 februari 1989, kenmerk ROV8902170/C).

Binnen het bestemmingsplan wordt voorzien in woningverbetering en uitbreiding van de bestaande laagbouwwoningen en in nieuwbouw binnen de zones van de genoemde wegen. De nieuwbouw is gepland op 6 (her)ontwikkellocaties.

Een groot deel van de bestaande laagbouwwoningen en de nieuwbouwlocaties liggen binnen de zones van de genoemde wegen. Doordat in het bestemmingsplan het mogelijk wordt gemaakt om woningen uit te breiden is op grond van de Wet geluidhinder een akoestisch onderzoek ingesteld naar de toekomstige geluidsbelasting en is beoordeeld of wordt voldaan aan de geluidsnormen zoals deze van toepassing zijn. Voor relevante woningen en locaties in de nabijheid van niet gezoneerde wegen in het plangebied is beoordeeld of sprake is van goede ruimtelijke ordening.

Akoestisch onderzoek

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd door de gemeente Almere, dienst DSO. De resultaten van het onderzoek zijn weergegeven in rapport “Akoestisch onderzoek Almere Haven, bestemmingsplan De Wierden”, van 19 0ktober 2012, kenmerk DSO/Ruimte/2012/AO006, versie 1.1.

In het onderzoek is als uitgangspunt genomen het verkeersmodel voor de toekomstige situatie met als planjaar 2030. Dit planjaar 2030 is gelijk aan het planjaar zoals is gebruikt voor de akoestisch onderzoeken voor Tracébesluit Weguitbreiding Schiphol – Amsterdam – Almere en voor het akoestisch onderzoek zoals uitgevoerd voor het bestemmingsplan De Laren.

Op grond van de Wet geluidhinder geldt er een voorkeurswaarde van 48 dB. Voor nieuwe situaties bestaat de mogelijkheid om onder voorwaarden hogere waarden vast te stellen met als maximum van 58 dB voor woningen in binnenstedelijk gebied.

Beoordeling gezoneerde wegen

Busbaan

Langs de busbaan wordt het uitbreiden en verhogen van woningen, realiseren van woningen boven garageboxen en het vergroten van complexen mogelijk gemaakt. Daarnaast liggen de nieuwbouwlocaties Hart van de Wierde en Leemwierde langs de busbaan.

Op een groot aantal van de hiervoor genoemde locaties langs de busbaan is de geluidsbelasting hoger dan 48 dB, maar op alle locaties lager dan 53 dB.

Het bestaande wegdek vervangen door geluidsreducerend asfalt levert ca. 3 dB winst op, zodat er ook daarna nog hogere waarden verleend dienen te worden. De investering die gemoeid is met het aanbrengen van geluidsreducerend asfalt is aanzienlijk, daarnaast is het onderhoud aanzienlijk duurder ten opzichte van regulier wegdek. Vanuit financieel oogpunt wordt het aanbrengen van geluidsreducerend asfalt op de busbaan in deze situatie als niet doelmatig beoordeeld.

Het realiseren van doeltreffende maatregelen in de overdrachtssfeer, zoals geluidsschermen, ontmoeten overwegende bezwaren vanuit stedenbouwkundige aard.

In het gebied tussen 48 dB contour en de busbaan wordt voor uitbreidingsmogelijkheden van bestaande eengezinswoningen en complexen en nieuwbouwlocaties een hogere waarde vastgesteld van 53 dB.

Figuur: ligging 48 dB contouren en de busbaan

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BP1N03-vg01_0008.jpg"

Gooimeerdijkwest

Langs de Gooimeerdijkwest wordt het mogelijk om eengezinswoningen en bestaande complexen uit te breiden en bevinden zich drie nieuwbouwlocaties. Met uitzondering van de nieuwbouwlocatie Hoekwierde voldoet de geluidsbelasting aan de voorkeurswaarde van 48 dB. Op de nieuwbouwlocatie Hoekwierde ontmoet het reduceren van de geluidsbelasting tot 48 dB overwegende bezwaren vanuit stedenbouwkundige en financiële aard. Het aanbrengen van geluidsreducerend asfalt vanuit financieel oogpunt niet doelmatig en het realiseren van geluidwerende maatregelen in de overdrachtssfeer is ontmoet van uit stedenbouwkundig oogpunt overwegende bezwaren.

Voorgesteld wordt om voor de nieuwbouwlocatie Hoekwierde een hogere waarde van 51 dB vast te stellen vanwege het geluid van de Gooimeerdijkwest.

Westerdreef

De 48 dB contour vanwege de Westerdreef ligt ruim over de eerstelijns bebouwing, tot ca. 60 m uit het hart van de Westerdreef, afhankelijk van de locatie. De 53 dB contour ligt ter hoogte van de eerstelijns bebouwing op ca. 27 m vanaf het hart van de Westerdreef. Ter plaatse van 3 woningen en een zijgevel van een complex langs de Westerdreef is de geluidsbelasting 54 dB.

Het bestaande wegdek vervangen door geluidsreducerend asfalt levert ca. 3 dB winst op, zodat er ook daarna nog hogere waarden verleend dienen te worden. De investering die gemoeid is met het aanbrengen van geluidsreducerend asfalt is aanzienlijk, daarnaast is het onderhoud aanzienlijk duurder ten opzichte van regulier wegdek. Vanuit financieel oogpunt wordt het aanbrengen van geluidsreducerend asfalt op de Westerdreef in deze situatie als niet doelmatig beoordeeld.

Om de geluidsbelasting langs de Westerdreef op een waarneemhoogte van 7,5 meter te laten voldoen aan de voorkeurswaarde dienen de bestaande wallen te worden opgehoogd naar ca. 4,5 meter. Vanuit financieel oogpunt wordt dit als ondoelmatig beoordeeld.

Om uitbreiding van bestaande eengezinswoningen en transformatie van complexen mogelijk te maken wordt voor het gebied tussen de 48 dB contour en Westerdreef een hogere waarde vastgesteld van 53 dB, zie onderstaande figuur. Daarnaast worden vanwege de Westerdreef ter plaatse van de oostgevel van de woningen Keiwierde 6 en 26, Oldewierde 163 en het complex Oldewierde 118 t/m 147 hogere waarden van 54 dB vastgesteld.

Figuur: ligging 48 dB contour van de Westerdreef

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BP1N03-vg01_0009.jpg"

Gecumuleerde geluidsbelasting busbaan en Westerdreef

In de omgeving van de kruising van de busbaan en Westerdreef wordt het uitbreiden en verhogen van woningen mogelijk gemaakt waarbij de voorkeurswaarde van 48 dB vanwege beide bronnen wordt overschreden. De gecumuleerde geluidsbelasting is maximaal 59 dB exclusief aftrek overeenkomstig art. 110g Wet geluidhinder. Het reduceren van de geluidsbelasting tot 48 dB ontmoet overwegende bezwaren vanuit stedenbouwkundige en financiële aard.

Beoordeling niet gezoneerde wegen

Op nieuwbouwlocaties en locaties waar het vergroten van eengezinswoningen, transformatie van complexen mogelijk worden gemaakt langs niet gezoneerde wegen is beoordeeld of er sprake is van goede ruimtelijke ordening. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de GES methodiek (Gezondheids Effect Screening) zoals deze is opgesteld door de GGD. De milieugezondheidskwaliteit wordt gekwalificeerd van redelijk tot matig. Geconcludeerd wordt dat er sprake is van goede ruimtelijke ordening.

Besluit hogere waarden

Bij besluit van 10 september 2013 zijn deze 'hogere waarden Wet geluidhinder' in mandaat door de directeur Omgevingsdienst Flevoland & Gooi- en Vechtstreek vastgesteld.

Dit besluit is opgenomen in Bijlage 2 van de toelichitng van dit bestemmingsplan.