direct naar inhoud van Ruimtelijke onderbouwing
Plan: Bovenweg 3a Grootegast
Status: concept
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0015.PBGG10HERS1-VA01

Ruimtelijke onderbouwing

afbeelding "i_NL.IMRO.0015.PBGG10HERS1-VA01_0001.jpg"

Ruimtelijke onderbouwing

Bovenweg 3a te Grootegast

Behorende bij bouwaanvraag, nummer 20100120

November 2010

Inhoudsopgave

Projectbeschrijving

Ruimtelijke onderbouwing

2.1 Beleidskader

2.2 Ruimtelijke overwegingen

2.3 Milieu

2.4 Archeologie

2.5 Ecologische waarden

2.6 Bodem

2.7 Water

2.8 Geluid

2.9 Externe veiligheid

2.10 Economische uitvoerbaarheid

Bijlage I Bouwtekeningen

Bijlage II Luchtfoto op schaal

Bijlage III Fragment plankaart vigerende bestemmingsplan

Bijlage IV Fragment plankaart ontwerpbestemmingsplan

Bijlage V Verkennend milieukundig bodemonderzoek

Bijlage VI Geluidsonderzoek

Bijlage VII Archeologisch bureau-onderzoek

1. Projectbeschrijving

Op 9 juni 2010 heeft de firma Packo & Fullwood Noord-Nederland bv (hierna te noemen: Packo & Fullwood) een bouwaanvraag ingediend voor het realiseren van een bedrijfsloods met bedrijfswoning op het perceel plaatselijk bekend Bovenweg 3a te Grootegast, kadastraal bekend gemeente Grootegast, sectie L, nummer 898. Het bedrijf Packo & Fullwood Noord-Nederland bv is sinds 2004 een zelfstandige onderneming. Hiervoor waren zij onderdeel van de importeur van de firma Packo & Fullwood. De bedrijfsactiviteiten bestaan voornamelijk uit de verkoop van koelinstallaties binnen de agrarische sector. Daarnaast houdt het bedrijf zich bezig met het assembleren van koelaggregaten en samenhangende apparatuur en verleent zij service en onderhoud.

2. Ruimtelijke onderbouwing

2.1 Beleidskader

Bestemmingsplan

Het perceel valt binnen de werking van het bestemmingsplan gBuitengebied Grootegast 1e faseh.

Op het perceel zijn drie bestemmingen geldig (zie afbeelding 1). Een gedeelte van het perceel heeft de bestemming 'wonen'. Echter, dit bestemmingsvlak hoort bij het naastliggende perceel en overlapt het perceel Bovenweg 3a. In de bestemmingsplanvoorschriften is aangegeven dat er per bouwvlak slecht ??n woning opgericht mag worden. Op het naastliggende perceel is binnen dit bestemmingsvlak 'wonen' al een woning gebouwd. Het meest oostelijk gelegen gedeelte van het perceel heeft de bestemming 'bedrijfsdoeleinden'. Hierop is een bedrijfsloods geplaatst. Het middelste gedeelte van het perceel heeft de bestemming 'agrarisch gebied met verspreide woonbebouwing en elementen van natuurwetenschappelijke en landschappelijke waarde'. Deze gronden zijn bestemd voor agrarische gebruik met bijbehorende bouwwerken, geen gebouwen zijnde.

afbeelding "i_NL.IMRO.0015.PBGG10HERS1-VA01_0002.jpg"

Afbeelding 1 (bron: Gemeente Grootegast)

In het ontwerpbestemmingsplan gGrootegasth zijn eerdere plannen van Packo & Fullwood verwerkt. Hierin is het perceel verdeeld in een oostelijk deel 'bedrijf' en een westelijk deel 'agrarische cultuurgrond'. Echter is aan een gedeelte van het ontwerpbestemmingsplan, waarbinnen het perceel Bovenweg 3a valt, goedkeuring onthouden door Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen. Derhalve is op dit moment nog steeds het bestemmingsplan gBuitengebied Grootegast 1e faseh van toepassing. Dit projectbesluit zal worden meegenomen in het herzieningsplan voor het gedeelte van het bestemmingsplan Grootegast (vastgesteld 28 november 2008) waaraan goedkeuring is onthouden door Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen.

Overig gemeentelijk beleid

In het ontwerpbestemmingsplan gGrootegasth is het perceel met de bestemming 'bedrijfsdoeleinden', nadrukkelijk weer opgenomen in het bestemmingsplan. Het vestigen van bedrijven langs de doorgaande weg in combinatie met de woonbebouwing is alleen mogelijk wanneer sprake is van bedrijven met een lage milieuhinder. Alleen bedrijven uit milieucategorie?n 1 en 2, opgenomen in de VNG-brochure Bedrijven en Milieuzonering, acht de gemeente toelaatbaar in de nabijheid van woningen van derden. De locatie van het perceel is gunstig te noemen voor de bedrijven uit deze milieucategorie omdat de bereikbaarheid van het perceel optimaal is.

Op basis van de notitie 'Beleid ter beoordeling van een 're?el bedrijf' bij bedrijfsbestemming' (vastgesteld december 2007) is gebleken dat in dit geval gesproken kan worden van een re?el bedrijf (Packo & Fullwood) en dat derhalve realisatie van een bedrijfswoning tot de mogelijkheden behoort.

Provinciaal beleid

Op 17 juni 2009 is het provinciaal Omgevingsplan Groningen 2009 ? 2013 door Provinciale Staten vastgesteld. In dit plan zijn het Streekplan, het Waterhuishoudingsplan, het Milieubeleidsplan en het Mobiliteitsplan ge?ntegreerd. In hoofdlijnen wordt in het Omgevingsplan Groningen het beleid voor de lange termijn geschetst, daarnaast wordt per thema het beleid meer concreet aangegeven. In relatie tot dit plan is vooral het beleid aangaande de kernen en het landelijk wonen van belang.

In het provinciale spreidingsbeleid ligt het accent op de stedelijke centra met een restrictief nieuwbouwbeleid op het platteland. Daar dient woningbouw met name in de centrumdorpen (als Grootegast) en aanvullend in de complete dorpen (als Oldekerk-Niekerk) te worden opgevangen. Vanwege het streven naar concentratie is de provincie terughoudend met het toestaan van het bouwen van nieuwe woningen in kleinere dorpen.

In het Besluit nieuwbouwruimte (brief van de provincie Groningen, ontvangen op 8 december 2009) is voor de periode 2008 tot en met 2018 voor de gemeente Grootegast de nieuwbouwruimte definitief vastgesteld op 550 woningen. De uitbreiding van de woningvoorraad is gesteld op 450 woningen en er zijn 100 eenheden gereserveerd voor vervanging na sloop. Zoals eerder opgemerkt onder 'Overig gemeentelijk beleid' geldt de te realiseren woning als bedrijfswoning en valt deze derhalve niet binnen de nieuwbouwruimte zoals vastgesteld voor de gemeente Grootegast.

2.2 Ruimtelijke overwegingen

Op dit moment is het perceel slecht onderhouden en het ligt er verwilderd bij. De bestaande loods wordt gebruikt voor sloop en reparatie van auto's. Hierdoor staan er dikwijls veel auto's op het terrein, wat een rommelig beeld geeft in de straat.

De gemeente is dan ook positief over de plannen die Packo & Fullwood heeft voor dit perceel. Het zou een grote verbetering van de ruimtelijke kwaliteit betekenen. De Bovenweg is een belangrijke route door het dorp Grootegast en het is van belang de aanliggende percelen goed te onderhouden. Dit zijn ten slotte belangrijke blikvangers van het dorp voor het doorgaand verkeer.

De bedrijfswoning past in het beeld van de weg waar veelal ruime vrijstaande huizen staan. Het schetsplan voldoet aan redelijke eisen van welstand. In het ontwerp van de gevel van de woning komen elementen terug van de bestaande karakteristieke loods op het perceel. Deze loods zal worden opgeknapt en dienst doen als showroom. Het behouden van de karakteristieke loods is aanbevolen door welstandscommissie Libau.

2.3 Milieu

Het bedrijf dient te worden ingedeeld in in een milieucategorie zoals genoemd in de VNG-brochure 'Bedrijven en milieuzonering'. Omdat een bedrijf als Packo & Fullwood niet duidelijk omschreven staat in de brochure is gekeken naar verschillende bedrijven die hiermee overeenkomen, zoals een groothandel in verwarmingsapparatuur. Deze valt in milieucategorie 2. Ook een groothandel in bouwmaterialen met een oppervlakte van ten hoogste 2.000 m? valt binnen de categorie 2. Het bedrijf Packo & Fullwood is vergelijkbaar met deze bedrijven. Besloten is daarom om het bedrijf Packo & Fullwood als een milieubelastend bedrijf te zien uit een categorie 2.

2.4 Archeologie

Archeologische waarden dienen op grond van het Verdrag van Malta (1992) te worden meegewogen in de besluitvorming over ruimtelijke ingrepen. Voor het perceel Bovenweg 3a te Grootegast is een archeologisch bureau-onderzoek uitgevoerd (zie bijlage VII). Hieruit blijkt dat het plangebied binnen een terrein met een hoge archeologische waarde ligt. Het betreft het middeleeuwse dorp Grootegast. Het dorp heeft zich langs twee evenwijdig lopende wegen ontwikkeld: de huidige Hoofdstraat en de Bovenweg. Als kern van het middeleeuwse dorp kan de omgeving van de kerk aan de Bovenweg worden gezien. Het plangebied bevindt zich direct ten westen van deze kerk en maakt vermoedelijk deel uit van de oudste kern van Grootegast. De kans op het aantreffen van middeleeuwse resten is derhalve groot. Resten uit andere perioden worden in het plangebied niet verwacht.

Het uitgraven van de bouwput dient archeologisch te worden begeleid. De archeologische begeleiding dient te worden uitgevoerd door een daartoe bevoegd bedrijf. Mochten bij de begeleiding archeologische resten worden aangetroffen, dan dienen deze resten te worden opgegraven op basis van een dan op te stellen Programma van Eisen.

2.5 Ecologische waarden

Het gebied kent vanuit oogpunt van gebiedsbescherming geen bijzondere waarden: het behoort niet tot de Ecologische hoofdstructuur en is evenmin gelegen binnen of nabij een Vogelrichtlijn- of Habitatrichtlijngebied. Ter bescherming van ecologische waarden dient bij ruimtelijke ingrepen een afweging te worden gemaakt in het kader van de Vogel- en Habitatrichtlijn en de Flora- en faunawet. Met de Vogel- en Habitatrichtlijngebieden levert Nederland een bijdrage aan een Europees netwerk van beschermde natuurgebieden. De Vogelrichtlijn is gericht op het beschermen van de in het wild levende vogelsoorten en op de instandhouding van de habitatten die het leefmilieu voor deze soorten vormen. De Habitatrichtlijn is gericht op het instandhouden van natuurlijke en halfnatuurlijke habitatten en bescherming van wilde flora en fauna. Er bevinden zich geen Vogel- en Habitatrichtlijngebieden in de directe omgeving van het plangebied.

Gelet op ligging en grondgebruik is aangenomen dat in het eigenlijke agrarische gebied, waar de uitbreiding is geprojecteerd, aanwezige natuurwaarden vooral gerelateerd zijn aan de singels en naastliggende waterlopen. Het plangebied is door zijn besloten karakter niet aantrekkelijk als leefgebied voor weidevogels.

2.6 Bodem

Op het perceel Bovenweg 3a te Grootegast zijn diverse bodemonderzoeken uitgevoerd. Uit de onderzoeken is naar voren gekomen dat sprake is van een ernstig, doch niet urgent geval van bodemverontreiniging. De provincie heeft hiervoor een beschikking afgegeven (kenmerk 2007-13.454, MB, d.d. 25 mei 2007). Op het perceel rusten een tweetal gebruiksbeperkingen, namelijk:

1. Vermindering of plaatsing van de aanwezige verontreiniging is niet toegestaan zonder toestemming van Gedeputeerde Staten van Groningen en mogen uitsluitend plaatsvinden onder milieukundige begeleiding.

2. Onttrekking van grondwater uit de verontreinigde zone mag niet plaatsvinden.

Op basis van artikel 55 van de Wet bodembescherming heeft een kadastrale registratie plaatsgevonden. Hierdoor is voor deze procedure toestemming noodzakelijk van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen. Dit zal worden meegenomen binnen dit projectbesluit.

De geplande bouw van de loods met bedrijfswoning zal plaatsvinden op het gedeelte waar de ernstige verontreiniging zich niet bevindt. Dit ernstige, doch niet urgente geval van bodemverontreiniging ligt onder de Bovenweg en aan de oostelijke kant van de bestaande garage.

Voor het overige deel van het perceel is een aanvullend verkennend milieukundig bodemonderzoek uitgevoerd (zie bijlage V). Uit de analyseresultaten blijkt dat in zowel de boven- als in de ondergrond geen van de onderzochte parameters in verhoogde gehalten ten opzichte van de streefwaarden zijn aangetoond.

In het grondwater is een licht verhoogde concentratie aan xylenen aangetoond. De verontreiniging is naar alle waarschijnlijkheid gerelateerd aan de verontreinigingen die in de nabijheid zijn aangetoond onder de Bovenweg en aan oostelijke kant van de bestaande garage. Deze verontreiniging staat onder toezicht bij de provincie Groningen.

Resumerend kan worden gesteld dat de aangetoonde lichte verontreinigingen geen verhoogde risico's vormen voor de volksgezondheid en/of milieu in algemene zin en dat de noodzaak voor vervolgonderzoeken niet aanwezig is. Op de ernstig vervuilde grond onder de Bovenweg en aan oostelijke zijde van de bestaande garage zal niet worden gebouwd en de grond zal niet worden verplaatst.

Er zullen maatregelen worden getroffen om verspreiding van de bodemverontreiniging te voorkomen en, indien mogelijk, zal de bodemverontreiniging worden verwijderd. Ter voorkoming van verspreiding kan gedacht worden aan de volgende maatregelen:

? Het graven van een sleuf ten zuiden van de huidige loods.

– Het aanleggen van drainage, in combinatie met het plaatsen van een peilbuis, om zo tijdens de boringen het grondwater te kunnen monitoren.

– Het aanbrengen van folie op diepte.

In het kader van de bodemsanering (dat wil zeggen: het verwijderen ofwel het beheersen van de verontreiniging) dient een saneringsplan te worden opgesteld. Voordat het projectbesluit kan worden vastgesteld heeft de gemeente een schriftelijke reactie nodig van de provincie Groningen, waarin zij instemmen met het door Packo & Fullwood aangeleverde bodemsaneringsplan.

2.7 Water

De gemeente hanteert als uitgangspunt dat hemelwater van afvalwater wordt gescheiden. Dit geschiedt door het hemelwater dat afstroomt van verharde oppervlakten zoals daken en wegen op te vangen. Het opgevangen water kan vervolgens worden ge?nfiltreerd in de bodem danwel worden afgevoerd op naburig oppervlaktewater. In onderhavige situatie wordt hemelwater opgevangen door middel van een dakgoot en ge?nfiltreerd in de bodem.

Het waterschap eist bij iedere demping en/of toename van verhard oppervlak compensatie. Bij demping betekent dit dat er bijvoorbeeld in hetzelfde peilgebied een dergelijk sloot weer terug moet komen, of dat bestaande sloten moeten worden verbreed. Bij een toename van verhard oppervlakte bij wordt een compensatie(eis) van 10% van het verhard oppervlak gehanteerd. Aan de bestaande slotenstructuur zal dus open water toegevoegd moeten worden (bijvoorbeeld door herprofilering van bestaande sloten en of graven nieuwe sloot). Reden hiervoor is dat ook het achterliggende peilgebied geen hinder van de toename van het verhard oppervlak zou moeten ondervinden.

Gezien de hoeveelheid nieuwe bebouwing en de geringe toename van het verhard oppervlak, is de verwachting dat het achterliggende peilgebied hier geen hinder van zal ondervinden.

2.8 Geluid

De afstandsrichtlijn die wordt aangehouden bij een bedrijf uit een categorie 2 bedraagt ten hoogste 30 meter. Deze afstandsrichtlijn heeft betrekking op het aspect geluid tot de woningen en bedrijven van derden. De activiteiten op de Bovenweg 3a te Grootegast voldoen niet aan de afstandsrichtlijn van 30 meter. Vandaar dat een akoestisch onderzoek is uitgevoerd (zie bijlage VI). Hieruit blijkt dat de optredende langtijdgemiddelde beoordelingsniveaus ten hoogste 43 dB(A) per etmaal bedragen. Dit voldoet aan de toepasselijke grenswaarden van het Activiteitenbesluit. Tevens kan gesteld worden dat de toename van de verkeersintensiteit ten gevolge van de inrichting in vergelijking met de huidige verkeersintensiteit op de Bovenweg verwaarloosbaar klein is. De toename van de geluidbelasting op de gevel van de woningen gelegen aan de Bovenweg zal hierdoor niet significant zijn.

2.9 Externe veiligheid

Het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) verplicht gemeenten en provincies die milieuvergunningen verlenen of een bestemmingsplan maken rekening te houden met externe veiligheid. Doel van het Besluit externe veiligheid inrichtingen is individuele burgers en groepen een minimum beschermingsniveau te garanderen tegen een ongeval met gevaarlijke stoffen. Over de aanwezigheid van risicovolle (Bevi-)inrichtingen geeft allereerst de Risicokaart Groningen informatie.

Daaruit blijkt dat in en rondom Grootegast een aantal EV-inrichtingen/-activiteiten zijn, namelijk:

LPG tankstations Van der Heide, Rondweg 5

LPF, Legolaan 14

Gasontvangststation Legolaan

NAM locatie Sebaldeburen, Casper Roblesdijk

De locatie Bovenweg 3a te Grootegast is niet gelegen binnen de 10-6 risicocontour (plaatsgebonden risico, PR) van ??n van deze inrichtingen/activiteiten. De dichtst bijgelegen risicocontour is de contour van LPG tankstations Van der Heide, Rondweg 5. Het plangebied ligt ruim buiten de invloedssfeer van deze inrichting (> 600 m).

In het Provinciaal Basisnet (april 2010) is de (provinciale) Bovenweg aangemerkt als route waarlangs onder andere LPG vervoerd wordt. Hiervoor gelden echter alleen beperkingen indien er sprake is van nieuwe ontwikkelingen ten behoeve van minder zelfredzame personen. In onderhavig geval is hiervan geen sprake.

Indien de bestaande ontsluiting (uitweg) van het perceel naar de provinciale weg moet worden gewijzigd, is een ontheffing benodigd op grond van het Wegenreglement van de provincie Groningen.

2.10 Economische uitvoerbaarheid

De kosten voor de uitvoer en eventuele daaruit voortvloeiende planschadeclaims komen in zijn geheel voor rekening van de aanvrager.