direct naar inhoud van 2.2 Het ontwerp van de aansluiting
Plan: Bestemmingsplan Oostelijke Ringweg, Groningerweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP525ORingGronweg-vg01

2.2 Het ontwerp van de aansluiting

Het ontwerp Beijum-Noord-Groningerweg bestaat uit 3 gedeelten: de aansluiting Beneluxweg-Beijum-Noord, de aansluiting Beneluxweg-Groningerweg en de aansluiting van de Beneluxweg met de Noordzeeweg.

Bij het ontwerp van Beijum-Noord wordt de bestaande Haarlemmermeeraansluiting aangepast. Aan de zuidzijde van de Beneluxweg naar de wijk De Hunze worden de toeritten gecombineerd op de plaats van de huidige oprit vanuit de wijk naar de Beneluxweg. De op- en afritten aan de noordzijde van de Beneluxweg van en naar Beijum-Noord worden ook aangepast maar blijven vrijwel op hun huidige plaats liggen. De bestaande fietsonderdoorgang van de Beijumerweg blijft gehandhaafd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP525ORingGronweg-vg01_0003.jpg"

ontwerp aansluiting Beijum noord


afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP525ORingGronweg-vg01_0004.png"

ontwerp aansluiting Beijum noord in vogelvlucht gezien vanuit het westen

De Beneluxweg - Groningerweg wordt uitgevoerd als een half klaverblad, waarbij het huidige kruispunt ongelijkvloers wordt. De Groningerweg zal hierbij onder de Beneluxweg doorgaan en komt dichter langs het Boterdiep te liggen. De huidige fietsverbindingen langs het Boterdiep blijven ongelijkvloers.

Het halve klaverblad wordt aan de westzijde van de Groningerweg gerealiseerd. Deze keuze voor de

op- en afritten is een logische vanwege de ligging van het Boterdiep met aan weerszijden de fietsverbindingen. De nieuwe op- en afritten vormen de aansluitingen van de Beneluxweg naar bedrijventerreinen bij Hornbach en Het Witte Lam.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP525ORingGronweg-vg01_0005.jpg"

ontwerp aansluiting Groningerweg

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP525ORingGronweg-vg01_0006.jpg"

ontwerp aansluiting Groningerweg in vogelvlucht, gezien vanuit het noorden

De nieuwe op- en afritten richting de Noordzeeweg sluiten alleen aan voor de richting Eemshaven. Vanwege de nabijheid van de knoop ring Noord - ring Oost kunnen deze niet worden verbonden met de noordelijke ringweg. Verkeer vanuit en naar de richting Zuidhorn kan gebruik maken van de op- en afritten bij Noorderhoogebrug.

De aansluitingen op de Groningerweg worden uitgevoerd als T-aansluitingen.

Het bestaande autoviaduct over het Boterdiep wordt verlengd om de onderdoorgang van de Groningerweg mogelijk te maken. Het bestaande westelijke landhoofd wordt afgebroken. Het nieuwe viaduct zal bestaan uit een nieuw landhoofd aan de westzijde van de Groningerweg met 2 rijen tussenpijlers en het bestaande landhoofd aan de oostzijde van het Boterdiep.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP525ORingGronweg-vg01_0007.jpg"

doorsnede viaduct Groningerweg


Bij het ontwerp van de Beneluxweg - Noordzeeweg wordt de huidige oprit aan de noordzijde van de Beneluxweg verplaatst in de richting van de Noordzeeweg. Verkeer op de Noordzeeweg vanuit Bedum richting Oostelijke Ringweg krijgt een rechtstreekse aansluiting op de Groningerweg.