direct naar inhoud van 2.4 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan Lintdorpen en Ruischerbrug
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP523LintdorpenRui-vg01

2.4 Verkeer

Verschillende gemeentelijke beleidsnota's gaan uit van een nauwe samenhang tussen het ruimtelijke beleid en het verkeers- en vervoersbeleid. Dit tegen de achtergrond van het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Het verkeers- en vervoersbeleid is vooral gericht op stimulering van het gebruik van het openbaar vervoer en langzaam verkeer. Dit impliceert een efficiënter gebruik van de bestaande verkeersruimte en een duidelijke verkeersstructuur. De doorstromingscapaciteit op het stedelijke hoofdwegennet en bundeling van verkeersstromen is daarbij van belang. In de tussenliggende gebieden is een zo aangenaam en veiliger woon- en leefklimaat het doel.

In het kader van het landelijke concept Duurzaam Veilig zijn in de gemeentelijke nota Kalm aan en rap een beetje alle wegen in de gemeente Groningen onderverdeeld in een drietal categorieën, te weten stroomwegen (ringwegen), gebiedsontsluitingswegen (50 km/u) waar stromen centraal staat en erftoegangswegen (30 km/u) waar verblijven centraal staat.

2.4.1 Auto

Noorderhoogebrug / Wolddijk

Vrijwel alle wegen binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen (woonstraten), waar verblijven centraal staat en een maximum snelheid van 30 km/uur geldt. De overgang van een gebiedsontsluitingsweg naar een erftoegangsweg is zo vormgegeven dat de weggebruiker wordt gewezen op het veranderde snelheidsregiem en het te verwachten verkeersgedrag. In de meeste gevallen is deze overgang in de vorm van een zogenaamde inritconstructie. Aan de oostzijde van het plangebied bevindt zich de aansluiting met de Noordzeeweg (N370). Naar het zuiden sluit deze weg aan op de ringstructuur van de stad Groningen, naar het noorden gaat deze weg over in de Eemshavenweg (N46). Deze aansluiting is gecategoriseerd als stroomweg en kent een maximum snelheid van 70 km/u.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP523LintdorpenRui-vg01_0014.jpg"

Verkeersstructuur Noorderhoogebrug / Wolddijk

Ruischerbrug

Alle wegen binnen het plangebied, met uitzondering van de Borgweg, zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen (woonstraten), waar verblijven centraal staat en een maximum snelheid van 30 km/uur geldt. De overgang van een gebiedsontsluitingsweg naar een erftoegangsweg is zo vormgegeven dat de weggebruiker wordt gewezen op het veranderde snelheidsregiem en het te verwachten verkeersgedrag. In de meeste gevallen is deze overgang in de vorm van een zogenaamde inritconstructie bewerkstelligd. De Borgweg is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg met een maximum snelheid van 50 km/u. Via de Borgweg wordt het plangebied ontsloten op de N360, de provinciale weg tussen Groningen en Ten Boer.

Engelbert / Middelbert

Binnen het plangebied zijn de Borgweg, Driebondweg, Middelberterweg, Olgerweg en Engelberterweg, voor zover deze niet binnen de bebouwde kom gelegen zijn, gecategoriseerd als erftoegangswegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/u. Binnen het plangebied zijn alle wegen gelegen binnen de bebouwde kom gecategoriseerd als erftoegangswegen waar een maximum snelheid van 30 km/uur geldt. Op korte termijn zullen deze wegen binnen de bebouwde kom worden heringericht waarbij ook daadwerkelijk een snelheidslimiet van 30 km/u wordt ingesteld.

Het plangebied wordt in het noorden via de Ruischerbrug ontsloten op de N360, de provinciale weg tussen Groningen en Ten Boer. In het westen vormt de Olgerweg de ontsluiting richting het bedrijventerrein Eemsmond en daarmee ook richting de stad Groningen.

 afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP523LintdorpenRui-vg01_0015.jpg"

Verkeersstructuut Ruischerbrug, Middelbert en Engelbert

2.4.2 Fiets

In de beleidsnota Fietsverkeer 2000 wordt de fietsstructuur in de stad onderverdeeld in een hoofdstructuur en een secundaire structuur.

Noorderhoogebrug / Wolddijk

De Groningerweg tussen de Winsumerweg en de westelijke oprit naar de N370 behoort tot de hoofdfietsstructuur. Ook de westelijke oprit naar de N370 behoort tot de hoofdfietsstructuur. Op de Groningerweg maakt fietsverkeer gebruik van dezelfde rijbaan als het gemotoriseerde verkeer. Langs de oprit naar de N370 heeft fietsverkeer de beschikking over een eigen fietsstructuur.

De Groningerweg vanaf de westelijke oprit naar de N370 tot aan de Wolddijk en de Wolddijk zelf behoren tot de secundaire fietsstructuur. Fietsverkeer maakt hier gebruik van dezelfde rijbaan als gemotoriseerd verkeer.

Ruischerbrug

De N360 behoort tot de hoofdfieststructuur. Fietsverkeer beschikt hier over een vrijliggende fietsstructuur. De zogenaamde NAP-route behoort tot de secundaire fietsstructuur. De NAP-route, of LF9, is een lange afstandsfietsroute in Nederland tussen Bad Nieuweschans en Breda, een route van ongeveer 445 kilometer. Het is een fietsstructuur die alleen toegankelijk is voor fietsers en voetgangers. De gemeente heeft de wens een secundaire fietsstructuur te realiseren tussen de N360 en de Driebondsweg aan de andere zijde van het Eemskanaal. De doorsteek zal ter hoogte van de Waard worden gerealiseerd. Vooralsnog is nog geen invulling gegeven aan deze plannen.

Engelbert/Middelbert

De Driebondsweg, Borgweg, Olgerweg, Engelberterweg (tussen Olgerweg en Woldjerspoorweg), Woldjerspoorweg behoren tot de hoofdfietsstructuur. Op de Borgweg en Olgerweg heeft fietsverkeer de beschikking over een vrijliggende fietsstructuur. Op de overige wegen maakt fietsverkeer gebruik van dezelfde rijbaan als het gemotoriseerde verkeer. Naast de bestaande hoofdfietsstructuur heeft de gemeente Groningen de wens een hoofdfietsverbinding aan te leggen tussen de Osloweg en Middelbert.

De Middelberterweg, Engelberterweg (tussen Engelbert en de overgang A7), Weendersweg behoren tot de secundaire fietsstructuur. Op de Weendersweg heeft fietsverkeer de beschikking over een vrije fietsstructuur. Op de overige wegen maakt fietsverkeer gebruikt van dezelfde rijbaan als gemotoriseerd verkeer. De gemeente heeft de wens aanvullende secundaire fietsstructuur te realiseren tussen de N360 en de Driebondsweg ter hoogte van de Waard en vanaf de Verlengde Bremenweg tot aan de Middelberterplas. Daarnaast zijn er plannen een secundaire fietsstructuur parallel aan de oostzijde van de N46/N7 aan te leggen tussen de Driebondsweg en de Olgerweg.

2.4.3 Parkeren

Parkeren gebeurt in alle plangebieden grotendeels op eigen terrein. Daarnaast wordt er langs de rijbaan geparkeerd. Bij nieuwbouwplannen dient rekening te worden gehouden met voldoende parkeerruimte voor zowel de auto als de fiets. Het aantal parkeerplaatsen wordt bepaald door de geldende gemeentelijke parkeernormen.

2.4.4 Openbaar vervoer

Wolddijk

Het openbaar vervoer maakt alleen gebruik van de gebiedsontsluitings- en stroomwegen. Alleen de regionale dienst tussen Groningen en Uithuizen voert door het plangebied.

Engelbert/Middelbert

Het openbaar vervoer maakt gebruik van de Middelberterweg, Engelberterweg en Woldjerspoorweg. Het plangebied wordt alleen aangedaan door de regionale buslijn tussen Groningen en Appingedam.

Ruischerbrug

Het openbaar vervoer maakt alleen gebruik van de N360 en de Borgweg. Diverse stads- en regionale diensten voeren door en langs het plangebied.