direct naar inhoud van 2.5 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan Westpark
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP517Westpark-vg01

2.5 Verkeer

Verschillende gemeentelijke beleidsnota's gaan uit van een nauwe samenhang tussen het ruimtelijke beleid en het verkeers- en vervoersbeleid. Dit tegen de achtergrond van het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Het verkeers- en vervoersbeleid is vooral gericht op stimulering van het gebruik van het openbaar vervoer en langzaam verkeer. Dit impliceert een efficiënter gebruik van de bestaande verkeersruimte en een duidelijke verkeersstructuur. De doorstromingscapaciteit op het stedelijke hoofdwegennet en bundeling van verkeersstromen is daarbij van belang. In de tussenliggende gebieden is een zo aangenaam en veiliger woon- en leefklimaat het doel.

In het kader van het landelijke concept “Duurzaam Veilig” zijn in de gemeentelijke nota “Kalm aan en rap een beetje” alle wegen in de gemeente Groningen onderverdeeld in een drietal categorieën, te weten stroomwegen (ringwegen), gebiedsontsluitingswegen (50 km/u) waar stromen centraal staat en erftoegangswegen (30 km/u) waar verblijven centraal staat.

Auto

Het gebied wordt aan de zuidzijde begrensd door het Hoendiep en aan de westzijde door de Johan van Zwedenlaan. Beide wegen zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen buiten de bebouwde kom waar een maximumsnelheid geldt van 60 km/u. De begrenzing in het noorden en oosten wordt gevormd door een natuurlijke barrière, het Vinkemaar.

Alle overige wegen binnen het plangebied zijn erftoegangswegen binnen de bebouwde kom, hoewel het hier geen woongebied betreft. De autoweg in het plangebied, de Tarralaan, heeft uitsluitend een ontsluitende functie van en naar de aanlegplaats van de skivijver Westpark, met uitzondering van de toeleidende wegen naar de woningen in het plangebied. Alle woningen gelegen binnen het plangebied worden ontsloten via het Hoendiep.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP517Westpark-vg01_0012.png"

wegenstructuur auto

Fiets

In de beleidsnota Fietsverkeer 2000 wordt de fietsstructuur in de stad onderverdeeld in een hoofdstructuur en een secundaire structuur. In het plangebied behoren het Hoendiep en de Johan van Zwedenlaan tot de hoofdfietsstructuur. Beide wegen beschikken over een vrijliggende fietsstructuur. In het plangebied bevindt zich geen secundaire fietsstructuur.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP517Westpark-vg01_0013.png"

wegenstructuur fiets

Parkeren

In het plangebied kan alleen worden geparkeerd op openbaar terrein en op het parkeerterrein ten behoeve van de waterskivijver. Daarnaast zullen er in de toekomst parkeerplaatsen gerealiseerd worden aan de Noordzijde van de Tarralaan. Bij nieuwbouwplannen dient rekening te worden gehouden met voldoende parkeerruimte voor zowel de auto als de fiets. Het aantal parkeerplaatsen wordt bepaald door de geldende gemeentelijke parkeernormen.