direct naar inhoud van 6.1 Participatie
Plan: Bestemmingsplan Bedrijventerrein Zuidoost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP516BedrterreinZo-vg01

6.1 Participatie

Het voorontwerp-bestemmingsplan is op 26 november 2012 besproken met het bestuur van de Vereniging Bedrijvenpark Zuidoost (VBZO).

De belangrijkste punten van de Vereniging zijn de volgende:

De Vereniging pleit, in deze tijd van economische crisis, voor ruime en flexibele mogelijkheden voor het bedrijfsleven. In dit verband wordt ook gesproken over de mogelijk nieuwe onderwijsfunctie nabij de VW garage op het kop van de Bornholmstraat.

Reactie gemeente

Het voorliggende bestemmingsplan is ten opzichte van de oude geldende bestemmingsplannen enigszins verruimd: zo is, buiten de invloedsgebieden van zware bedrijven, een aantal vormen van volumineuze detailhandel toegestaan (zie artikel 7.1.1. onder e). Vanwege de aanwezigheid van zware bedrijvigheid is het niet mogelijk om in de aanwezigheid van sommige bestaande Bevi bedrijven grote publieksaantrekkende functies te vestigen.

De onderwijsfunctie waar op gedoeld wordt is gesitueerd in het aangrenzende bestemmingsplan Europapark. Het is met name de magneetveldzone van de hoogspanningsleiding die hier beperkingen oplegt.

De Vereniging wijst er op dat er af en toe evenementen op het bedrijventerrein plaatsvinden, zoals het Gideonfestival. Ook worden bedrijfspanden (af en toe) gebruikt als muziekoefenruimte.

Reactie gemeente

Het betreft over het algemeen tijdelijke activiteiten. Zo is het Gideonfestival een driedaags muziekfestival. De vergunningverlening valt onder het regime van de Wet milieubeheer (Wm). In geval van tijdelijke muziekoverlast zal beoordeeld moeten worden of er sprake is van strijdigheid met de Wet milieubeheer en of er tegen op kan worden getreden op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen.

De Vereniging geeft aan dat er op het Gideonterrein ook gewoond wordt. Dit is niet in het belang van de upgrading van het bedrijventerrein, te meer daar elders geen nieuwe (bedrijfs)woningen worden toegestaan.

Reactie gemeente

Het gebied moet juridisch worden beschouwd als een 'bedrijfsverzamelterrein'. Het betreft hier een actualisering van de bestaande situatie die al jaren wordt gedoogd. In de afgelopen jaren is de situatie hier verbeterd, het aantal bewoners is verminderd. Het geven van een 'gewone woonbestemming' aan dit gebied is juridisch niet mogelijk, omdat Zuidoost een gezoneerd industrieterrein is, waar het primaat ligt op de economische bedrijvigheid. Het toestaan van nieuwe (bedrijfs)woningen kan beperkingen opleggen aan het functioneren van bestaande bedrijven en is daarom niet in dit bestemmingsplan mogelijk gemaakt.

De Vereniging ziet graag mogelijkheden voor vestiging van tankstations en het plaatsen van zonnecollectoren.

Reactie gemeente

Nieuwe tankstations zonder LPG worden via een ontheffing toegestaan, zodat een nadere afweging kan worden gemaakt ten aanzien van de aspecten ruimte, verkeer en milieu. Voor tankstations met LPG gelden strengere afstandsnormen ten opzichte van aangrenzende bebouwing en het gebruik. De vestiging van een nieuw verkooppunt voor LPG is alleen mogelijk in het gebied dat op de verbeelding is aangewezen voor 'risicovolle inrichtingen', in de zuidwest hoek van Roodehaan.

Het plaatsen van zonnecollectoren is over het algemeen vergunningvrij, zodat hiervoor geen regeling in het bestemmingsplan is opgenomen.

De Vereniging vraagt hoe het geregeld is met het parkeren van vrachtauto's langs de openbare weg.

Reactie gemeente

In principe dient het parkeren op eigen terrein plaats te vinden en niet langs de openbare weg. Voor 'vreemde' vrachtwagens zou een beveiligd parkeerterrein aangelegd moeten worden, bijvoorbeeld in combinatie met een tankstation. De mogelijkheden zijn echter beperkt, maar het zou ruimtelijk mogelijk gemaakt kunnen worden op het nu nog braakliggende terrein Roodehaan. Overigens wordt een parkeerverbod langs de openbare weg niet geregeld via het bestemmingsplan. Hiervoor geldt de APGV en is een verkeersbesluit nodig.