direct naar inhoud van 3.6 Nautische veiligheid
Plan: Bestemmingsplan Sontwegtracé
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP515Sontwegtrace-vg02

3.6 Nautische veiligheid

In opdracht van de gemeente heet MARIN's Nautisch Centrum MSCN onderzoek gedaan naar de nautische veiligheid van de doorvaart van de Sontbrug. Verwezen wordt naar het rapport 'Simulatie onderzoek Sontbrug', Marin, d.d. 7 september 2011, nr. 25427-1-MSCN-rev.1. Al eerder, in 2005, zijn door middel van fast-time simulaties de nautische consequenties van de ligging en gewenste dimensies van de brug en tevens de locatie van het beweegbare brugdeel onderzocht. In het nieuwe onderzoek is met behulp van real-time simulaties op een brugsimulator beoordeeld of het ontwerp nautisch gezien voldoet voor de maatgevende schepen:

  • een klasse Va-containerschip (maximale afmetingen 110,50 x 11,50 x 1,40 m.),
  • een geladen klasse Va-vrachtschip (maximale afmetingen 110,50 x 11,50 x 2,80 m.),
  • een gesleept nieuwbouwschip (144 x 15,90 x 3,50 m).

In dit onderzoek is de definitieve ontwerpbreedte getoetst en is aandacht besteed aan de doorvaarsnelheden om de openingstijden van de brug te bepalen.

De belangrijkste conclusies en aanbevelingen uit het onderzoek zijn:

  • Het brugontwerp is met een doorvaartwijdte van 18 meter (op de geteste locatie) nautisch voldoende veilig voor een klasse Va-schip.
  • Ook het speciale transport (een gesleept nieuwbouwschip) kon de brug veilig passeren. Aanbevolen wordt om in de opvaart, maar ook bij harde wind in de afvaart van pontons gebruik te maken.
  • Aanbevolen wordt om een fuikvormig remmings- en geleidewerk van voldoende lengte te construeren. Aan noordoostzijde is een grotere lengte van het geleidewerk gewenst.
  • De klap van de brug moet voldoende uit de zijde staan (of bijvoorbeeld helemaal verticaal staan in geopende toestand), zodat uitgesloten is dat hoge schepen de klap kunnen raken.
  • Op basis van de simulatie kan worden gesteld dat een verschuiving naar het noorden vanuit nautisch oogpunt een verslechtering betekent. De schipper krijgt hierdoor minder ruimte en tijd om te beoordelen waar het schap na de draai uitkomt en om eventuele correcties uit te voeren.